Piaggio Typhoon

CuriousOne347

New Member
Hoi iedereen!
Mijn Piaggio typhoon heeft als bouwjaar als ik me niet vergis 1999. Het is een 2 takt en heb hem in het begin van 2018 met alle originele stukken overgekocht van iemand. Met deze tank ik 95 (e10). Kilometerstand staat nu op ±6000km, toen ik hem aankocht slechts ±2000km. Het is een a klasse, maar is opgedreven zodat hij wel 60km/h kan halen.

Hij heeft altijd goed gereden zonder probleem en trok echt goed op. Reageerde ook snel op het gas geven. Enkel de gashendel moest ik wat hard vastgrijpen om deze te kunnen draaien.

Vorige zomer begon hij plots wat moeilijk te doen als in trager optrekken en licht haperen tijdens het rijden, ook maakte hij een zwaarder geluid. Dit heeft ongeveer een week geduurd. Toen ik hem even had stil gezet en een half uur later weer vertrok is na 2 minuten mijn uitlaat gesprongen. Er zat een gat met een diameter van ±3cm in de pijp die naar de uitlaat gaat.

Heb een nieuwe uitlaat gekocht dezelfde als de originele en heb deze door vrienden erop laten zetten. Zij weten wel redelijk veel van brommers en zetten regelmatig scooters in orde. Ook hebben ze 'gorilla glue' tussen de gashendel gegoten zodat deze een betere grip kreeg en ik minder hard moest knijpen.

Na dit alles werkt de brommer terug. Alleen trekt hij enorm traag op, hij reageert heel traag op het gas geven en pas na minstens een half uur rijden kan hij weer op zijn topsnelheid komen. Voor dit half uur haalt hij enkel ±40km/h.

Zou iemand me kunnen uitleggen hoe dit zou kunnen komen? Eerst werd er mij gezegd dat dit zou kunnen komen door de nieuwe uitlaat. Dat ik deze eerst moest inrijden, maar ik zou denken dat dat na een aantal maanden toch wel ingereden zou zijn?

Groetjes!
 
Advertisement - register to remove this

@CuriousOne347 ,

snortuning, in Belgie tuning van klasse A scooters, is op dit forum verboden.
Je tankt altijd E10 zeg je, omdat je scooter al wat ouder is kan het zijn dat deze niet geschikt is voor E10, beter E5 tanken.
E10 is Euro 95 met 10% toevoeging van alcohol.
Alcohol tast sommige pakkingen aan en trekt vocht aan.

Verder zou ik dus beginnen met het kuisen van je carburateur en het controleren van je pakkingen, je vrienden kunnen je wellicht hierbij helpen!
 
Back
Top