Piaggio skipper elektrische start

d.haas

New Member
Dag Iedereen,

Ik heb een probleempje met mij piaggio Skipper uit 1994 met ong 16xxx km. De elektrische start doet het niet. De startmotor wilt draaien maar heel zacht en na een paar seconde niet meer. Klinkt als een lege/kapotte accu niet? Helaas heb ik er al een nieuwe ingezet. 12 6ah zijn de specificaties van de accu. Iemand enige idee? Startmotor lam?

Heel soms als ik lang heb gereden doet hij het net een keer.

Mvg Dion.
 
Advertisement - register to remove this

Wordt de accu wel bijgeladen tijdens het rijden , meet de laadstroom eens bij het versneld stationair draaien , moet tegen de 14 v zitten.
 
Meten is weten.
Meet de accuspanning in rust bij stationair en met een verhoogd toerental.
Rust moet zo'n 12,5 volt zijn, stationair ruim 13 en met verhoogd toerental zelfs 14 of meer. (Volt)
Kijk ook de aansluitingen van de accukabels na, ook de massakabel aan het frame.
Er is nu misschien teveel weerstand.
 
345E0723-7694-4516-A420-DBE1B0A856C2.jpeg13,6 is stationair 14,2 is hogere touren. Uit zit hij alsnog rond de 13v
 

Attachments

  • B501A159-C9F9-4B34-B5FA-F0A0916A4ECA.jpeg
    B501A159-C9F9-4B34-B5FA-F0A0916A4ECA.jpeg
    106 KB · Views: 3
Het slecht draaien van een startmotor kan de volgende oorzaken hebben, namelijk:

  • Slechte accu maar dit heb je dus al uitgesloten door een nieuwe te plaatsen.
  • Slecht contact van de accuklem pluspool.(oxide vorming of slecht aangedraaid)
  • Dikke draad tussen accu-pluspool en het startrelais vertoont een weerstand. (weerstand meten)
  • Schakelcontact in startrelais is slecht, dit zou je kunnen achterhalen door de twee dikke draden van het startrelais met elkaar kort te sluiten
  • Dikke draad tussen startrelais en startmotor vertoont een weerstand. (weerstand meten)
  • Startmotor zelf is defect/slecht.
  • Dikke draad tussen startmotor/blok en de minpool accu vertoont een weerstand (weerstand meten)
  • Slecht contact van de accuklem min-pool.(oxide vorming of slecht aangedraaid)
Weerstand meten doe je met een multimeter op het laagst mogelijke meetbereik.
 
Back
Top