Piaggio NRG Mc3 knipperlichtrelais

DonJohnSon1999

Well-Known Member
Goedenavond,

Weet iemand waar het knipperlichtrelais/knipperlichtautomaat van een Piaggio NRG Mc3 te vinden is. Heb flink gegoogled en youtube bekeken.

De scooter helemaal ontmanteld en niets kunnen vinden. Het is zo'n klein zwart kastje zoals op de foto.

Bij bobine, achter het stuur en bij de koplampen helaas niets kunnen vinden.

Alvast bedankt
 

Attachments

  • iu.jpeg
    iu.jpeg
    47.1 KB · Views: 5
Advertisement - register to remove this

Hoor je hem niet klikken als knipperlichten aan staan ?
Dan op gehoor even opzoeken achter welke kap ie zit ;)
Waarschijnlijk met een rubber houdertje aan het frame.
 
Last edited:
Waar deze precies zit bij jouw scooter durf ik zo niet te zeggen.
Ik heb op onderstaande foto aangegeven waar die zou kunnen zitten.
Deze plekken ben ik vaker tegengekomen bij diverse scooters.
Dus er is werk aan de winkel voor je....
Succes !!!Piaggio_NRG.jpg
 
Gewoon het kapwerk verwijderen en zoeken, zo gaat het meestal bij een scooter monteur.. Maar vaak weten ze wel waar hij zit als ze al tich van die modellen hebben gerepareerd..

Als je hem niet hebt kunnen vinden dan zit hij waarschijnlijk op het stuur zelf, dus dan moet je de stuurkappen verwijderen.. Maar bij piaggio kan hij net zo goed erg anders zitten..
 
Bedankt voor het meedenken, ja niemand kan het duidelijk zeggen helaas ook niet de scootermonteurs ('lang geleden') zeggen ze allemaal. Ik laat het weten als ik hem vind. Bijna alle bovenstaande plekken gehad, alleen dicht in de buurt van de accu nog niet echt.
 
Als je naar een los knipperrelais bent aan het zoeken, kun je alle kappen van de scooter schroeven maar dan zul je hem toch niet vinden.

De knipperspanning komt namelijk uit de spanningsregelaar.
Wanneer de knipperfunctie van de spanningsregelaar defect is kun je twee dingen doen:

A. Je koopt een nieuwe originele spanningsregelaar.
B. Je koopt een goedkoop knipperrelais van een willekeurig merk en past de bedrading aan.

Voor optie B, neem je de blauw/zwarte draad los bij de spanningsregelaar en breng je die draad naar de knipperspanningzijde van het knipperrelais.
De andere zijde van het knipperrelais breng je naar een geschakelde spanning.
Bij de NRG is de kleur draad waar je een geschakeldespanning vanaf kunt tappen wit van kleur.
Deze witte draad vind je onderandere bij je contactslot, je claxonschakelaar, bij de connector van je dashboard, je olieniveausensor en je benzineniveausensor.
 
Nee dit is niet bij elke Piaggio het geval.
Om maar in het genre scooter te blijven van TS, bijvoorbeeld de Piaggio NRG MC2 heeft gewoon en los knipperrelais.
 
Nee dit is niet bij elke Piaggio het geval.
Om maar in het genre scooter te blijven van TS, bijvoorbeeld de Piaggio NRG MC2 heeft gewoon en los knipperrelais.

Ja dit klopt en er zijn er nog meer uit de NRG reeks met een los raw-relais...

NRG-50-(MC1)-H2O-2T
NRG-MC2-50-H2O-2T
NRG-MC2-DD & DT-50-H2O
NRG-MC2-Extreme-50-AIR & H2O-2T
NRG-MC2-Extreme-50-H2O-2T
NRG-NTT-50-H2O-2T

De enige 2 die afwijken uit de reeks zijn:

NRG-MC3-DD & DT-50-H2O-Carb & Purejet
NRG-Power-DD-DT-50-PureJet (sinds 2005)

De laatste 2 verschillen ook nog is in het type regelaar, dus de een past niet op de ander en is ook andersom van toepassing.
Zo'n type relais is normaliter vrij makkelijk op te sporen, tenzij deze verpakt zit in een uitgebreide regelaar.
Peugeot heeft ook zoiets.., echter zit deze weer in de dasboard unit verstopt.

En dan wordt het wel heel erg lastig om zo'n ding op te sporen en kan zelfs erg duur uitpakken.

Edit: Oeps..., zie net dat het al een vrij oud topic is...
Dacht dat deze nog actueel was :rolleyes:..., sorry!
(Iig toch nog iets van bruikbare info gepost hoop ik)
 
Last edited:
Dit is inderdaad al een ouder topic, maar het positieve is dat jij je nog moeite hebt gedaan, dit in tegenstelling tot DonJohnSon1999.

Deze is waarschijnlijk geholpen, maar laat niks meer van zich weten, een terugkoppeling is het minste wat je kunt doen, vind ik.

Maar ik kom dit vaker tegen, blijkbaar is dit tegenwoordig normaal.
Ze beseffen vaak niet dat er soms toch wat werk aan is om iemand een fatsoenlijk en kloppend antwoord te geven.

Ik ben in ieder geval nog van een generatie die geleerd heeft, dank je wel te zeggen op het moment dat je geholpen bent/wordt.
 
Last edited:
Hoi Sparky,

Ook ik ben van een wat oudere generatie en ben het helemaal met je eens.
Andere mensen die op zoek zijn naar betreffende info worden immers ook benadeeld hierdoor...

Geen goede gang van zaken dus...
Helaas zijn we (en wel meer) waarschijnlijk de laatste stam der Mohikanen die nog wel tijd en know-how erin willen stoppen.
Uiteraard weet ik ook niet alles en zal ik er ook wel eens naastzitten met m'n denkwijze en know-how.
Echter biedt zo'n forum dan meestal wel uitkomst....
Helaas door threads die nooit goed afgerond zijn (en dit zijn er best veel) wordt het vaak een lange zoektocht helaas.

Maar ik kom dit vaker tegen, blijkbaar is dit tegenwoordig normaal.

Helaas is SFN daar niet de enige in wat dat betreft...
Info (correcte) is immers van grote waarde ;) gebleken.

Ook voor ondergetekende :p
 
Back
Top