Piaggio Nrg blijft warmlopen

Nevermind

Well-Known Member
Ik heb hier een Piaggio Nrg die ermee gestopt is.
Wil elke keer wel starten en stationair draaien kan hij tijden achter elkaar. Maar zodra je een stuk gaat rijden is het met ca 150 afgelopen, valt gewoon uit en maakt daarbij een paar schurende geluiden.
Ik dacht aan de koeling omdat het lampje van de koelvoeistof (oranje) ging branden. Dus heb ik gecontroleerd of de thermostaat wel open ging, en dat ging goed.
Verder heb ik gecontroleerd op koelvloeistof stroming en heb het systeem ontlucht.

Toch blijft hij na ca 150 meter uitvallen en wil dan een paar minuten niet starten.

Heeft zo'n nrg ook iets van een beveiliging waardoor hij uitvalt als de temp meter denkt dat het te warm wordt?
En de eigenaar heeft er 10w40 ipv 2 takt olie in gegooid, maar houdt stug vol dat ie dat al jaren doet en dat nooit wat uit heeft gemaakt.

Hebben jullie een idee wat het kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Er is geen beveiliging. Je cylinder is gewoon naar de klote door de verkeerde olie die gebruikt wordt. Sowieso zal het wel een lekkere smeerboel zijn in het blok als er 10w40 gebruikt is, wat een imbeciel joh :D
 
cilinder en zuiger er wel af gehad, waren allebei nog in redelijke toestand. wel hier en daar warmloop sporen. maar het is er een stuk minder erg aan toe dan in mijn dr80 (am6).
10w40 kan in 4 takten wel gebruikt worden als cilinder smeer olie. misschien dat t olie pompje t niet tof vindt en dus niet meer levert? maar dan is het sowieso raar dat hij op de standaard nog wel goed loopt en ook als je gas geeft je geen gekke geluiden uit uitlaat en cilinder hoort.
 
10w40 is, zoals je zelf al zegt, SMEER olie. Deze olie is niet ontworpen om te mee de verbrandingsruimte in te gaan, en dus mee te ontbranden.
 
cilinder en zuiger er wel af gehad, waren allebei nog in redelijke toestand. wel hier en daar warmloop sporen. maar het is er een stuk minder erg aan toe dan in mijn dr80 (am6).
10w40 kan in 4 takten wel gebruikt worden als cilinder smeer olie. misschien dat t olie pompje t niet tof vindt en dus niet meer levert? maar dan is het sowieso raar dat hij op de standaard nog wel goed loopt en ook als je gas geeft je geen gekke geluiden uit uitlaat en cilinder hoort.

meet de boel maar is na (zuiger en cilindermaat en je slotspeling), dan kom je wel terug op je gezegde: redelijk goede toestand ;)
zonder weerstand wil hij altijd wel draaien en toeren maken, maar zodra hij weerstand krijgt en echt vermogen moet leveren dan doet hij dit niet.
 
slotspeling was goed.
verder was de cilinder er echt goed aan toe. ik kan wel herkennen wanneer een zuiger en cilinder te slecht zijn om mee te rijden.
ik rij zelf brommercross en hoe die cilinders er soms aan toe zijn lijkt deze wel fabriekstoestand.
hij heeft ook gewoon prima compressie als ik aan t vliegwiel draai voel je m duidelijk en mooi door de compressie gaan, geen geschuur of wat ook.
hij rijdt ook een bepaalt stuk wel prima, als je m start en meteen weg rijdt 500 meter ong.

ik wil het smeersysteem controleren, maar weten jullie misschien waar de olie pomp zit op een nrg/ntt en hoe ik daar makkelijk bij kom. en hoe ik die het betse kan testen. voor mijn eigen meng ik het altijd zelf.
 
maak er eens een foto van dan , dan kunnen wij ook eens kijken hoe de cilinder eruit ziet , en aangezien je sleutelervaring hebt is dat 10 minuten werk , dus zo klaar!

wat is de zuiger/cilinderspeling?

en wat was de slotspeling?
 
ik had geen voelermaat erbij, maar de slotspeling was minder dan bij mijn eigen cilinder (heb ik er tijdelijk af ivm std cilinder).
verder zagen de cilinder en zuiger er ook duidelijk beter uit dan mijne.
ook heb ik geen gereedschap om de zuiger-cilinder te meten aangezien een schuifmaat te onnauwkeurig is en ik op t moment geen budget heb.

foto's heb ik niet ivm dat het al weer in mekaar zit.

waar zit die vaccuum kraan? sorry ik heb die scooter hier niet. en al dat plaatwerk wordt ik ook helemaal zat van. is in jaren niet los geweest dus ieder schroefje is verroest of al over de kop gedraaid enz.

en weten jullie misschien waar het olie pompje zit en hoe ik die kan controleren?

off-topic: ik heb meerdere keren voor de fun mee gedaan met de standaard klasse brommercross. ik rij dan wel met 80cc, maar laagtoerig dus de meeste 50cc's rijden me er mt gemak uit op het rechte stuk. en ik rij alleen ipv met 2 berijders. ik eindig meestal in de top 10/15 afhankelijk van hoeveelheid deelnemers. op een aprilia rx oude type. alleen afgelopen seizoen haast geen geld gehad ervoor dus bleef het bij trainingen en off-road ritten.
 
wat voor type NRG is het eigenlijk? oud type? mc2-3 ?

een cilinder kan er perfect uit zien maar toch slecht zijn , daarom zou ik het in ieder geval even goed laten meten!

uitlsluiten heet dat! bij een NRG hoef je vaak weinig kappen er vanaf te halen om ergens bij te kunnen hoor!
 
uit ca 2004

maar echt iedere kap zit vastgerot dus voordat ik alles dr af trek weet ik liever welke en of ze eraf moeten.

ik wou beginnen met uitsluiten van de olie toevoer. en de beste manier lijkt mij om het olie pompje te vinden. maar weten jullie waar die zit?
het probleem is dat ik eigenlijk alleen zondag de kans heb om eraan te sleutelen dus laten meten komt een beetje ongelukkig uit.

(voor degene die er vertrouwen in heeft dat het m lukt m te maken, voor 200 euro mag ie weg!)
 
maarja , jij zegt dat de cilinder er goed uit ziet , dan werkt de oliepomp ook wel..

jij wilt dus blijkbaar liever om dingen heen sleutelen en zomaar wat loshalen wat eigenlijk helemaal niet hoeft....

als de oliepomp het niet zou doen zou de scooter finaal vastlopen en dus zou de cilinder er absoluut niet goed uit zien..

hoe lang zit de benzine in de tank er al in?

heb je de carburateur als eens helemaal uit elkaar gehad en doorgeblazen met een blaaspistool?


verder , al een nieuwe bougie geprobeerd? vonkt ie wel als ie uitvalt? bougiedop nog doorgemeten?


er zijn zoveel dingen die je simpel even kunt proberen!
 
vonkt goed. elektrisch is doorgemeten. benzine was goed 1.5 uur oud toen hij t voor t eerst had.
mijn brommer heeft ook wel zonder smering gelopen en dat waren dezelfde symptomen. schurend geluid bij uitvallen beetje schade aan de cilinder maar niet vast lopen.

carb is nog niet los geweest. 1 gore baggerbende maar zal het eens proberen.
de scooter geeft aan dat hij te warm wordt (oranje lampje met thermostaatje erop). dus lijkt mij geen benzine of ontstekingsprobleem.
 
als ie echt te warm word loopt ie ook vast en dat is niet na 150 meter..

je krukaslagers kunnen ook vastlopen.

heb je alle onstekingsdelen op de juiste waardes gecontrolleerd met een goeie multimeter?
 
Reply op startpost:

Cilinder eraf, zuiger eraf. Beide (horizontaal) poetsen met scotchbrite. Carburateur eraf halen, sproeiers eruit, alles GOED doorblazen en reinigen. Olie eruit, tankje reinigen, leiding goed legen.

Nieuwe bougie, verse benzine erin, de JUISTE olie erin, de cilinder en zuiger weer monteren met een vingerlikje olie eraan. En dan rustig proberen te starten. Klinkt mij in de oren als typisch geval van "onbehandelde warmloper" .

Als dit niet helpt, dan wat melf al zei: zuiger en cilinder naar de klote.

Oh en je moet natuurlijk wel zeker weten dat hij (voldoende) olie krijgt.
 
poetsen heeft vrijwel nooit nut , als de cilinder zo beschadigd en/of versleten is dat dit moet is het niet meer te redden met poetsen , of je neemt de minder lopende scooter voor lief... Poetsen kan alleen als het gaat om alu van de zuiger die aan de want zit , maar dan is de zuiger dus wel slecht!

uitsluiten is de enigste manier om zeker van je zaak te zijn , als je niks meet weet je eigenlijk gewoon niks en doe je zomaar wat en sleutel je misschien om het probleem heen en kost het uiteindelijk alleen maar meer!

behalve de cilinder/zuigerspeling kun je ook nog de slotspeling meten , ook kunnen de zuigerveergroeven versleten zijn in de zuiger! Maar als de cilinder versleten is hoef je ook niet naar de veren te kijken haha! Meten = weten , op het oog zie je weinig..

En heb je dat eenmaal goed gemeten en bekeken weet je dat het daar niet in zit , dan kun je dus andere dingen gaan bekijken en uitsluiten!
 
Back
Top