Piaggio new liberty s opvoeren naar 80cc.

Arya

Well-Known Member
Goedendag beste scooterforum leden,

Ik hen sinds drie maanden een gloednieuwe piaggio new liberty s 2021. Eigenlijk een E4 2020 model maar de dealer mocht hem blijkbaar als een nieuwe 2021 model verkopen aangezien deze vorig jaar op kenteken is gezet.

Op dit moment zit er een malossi multivar in met een dayco vsnaar, piaggio originele gladde variobus en 7.5gr rollen. Scooter blijft heel vaak even hangen bij het optrekken na stilstand. Dayco vsnaar en de originele gladde bus van piaggio zelf hebben geen verschil gemaakt. De top is nog 55km met aardig wat toeren.

Ik wil vraag dat de scooter een stuk sneller optrekt want dit is gewoon gigantisch slecht. Verder mag de topsnelheid ook wel iets omhoog zodat ik als het moet met de auto's mee kan komen.

Ik heb een offerte gekregen van een scooter monteur voor een 80cc blok en piaggio 80cc begrenzer inclusief 3.5 uur arbeid voor 860 euro. Dat vind ik vrij prijzig aangezien hier geen overbrenging tandwiel of een nokkenas bij zit. Nu weet ik dat hij een kleine scooterzaak heeft en uiteraard wat winst moet maken op de onderdelen aangezien hij het niet accepteert als ik zelf de onderdelen koop en enkel betaal voor de arbeidskosten. Eigenlijk wil niemand dit en dat lijkt me op zich best logisch.

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken. Een nokkenas voor de iget 3v is er niet. Zou die van een 4v erop passen? Wil eigenlijk niet weten wat het allemaal kost met die nokkenas en extra arbeid maar als het moet dan moet het want ik heb tot nu toe 3000+ geïnvesteerd in een scooter die totaal niet mee kan met het verkeer. Ach.. :p
 
Advertisement - register to remove this

4v nokkenas gaat niet werken, die is gemaakt voor 4 kleppen.
Beste setup is uit mn hoofd:
malossi 80cc
malossi ecu (die van polini kan vgm ook)
langere vertanding
De hele mik afstellen qua veren en rollen
en een begrenzer, mocht je dit willen

Zonder begrenzer en montagekosten zit je dan al op zo'n 5 a 600 euro.

Ik heb zelf ook en e4 liberty en opzich komt die wel met het verkeer mee, grootste nadeel is de korte vertanding.

Hoeveel kilometers heb je er overigens meee gemaakt? Misschien moet hij nog ingereden worden
 
Top! Hoe krijg je een begrenzer én een ecu in een piaggio liberty? Monteur zei dat enkel een begrenzer genoeg is? Uiteraard is de begrenzer ook een ecu in 1. Ik heb er inmiddels 1700km mee gereden.

Malossi ecu 80CC
Piaggio 80cc begrenzer/ecu in 1
Ik heb er weinig verstand van maar ik geloof dat de overbrugging waar ik het over had hetzelfde is als de "vertanding"?

Zoiets dus?

https://www.k-parts.nl/vertanding-m...MI-In-tsr38wIVh-F3Ch1HdQnUEAQYAiABEgILqPD_BwE
 
Ik vind het veel te duur, alleen al een multivar en ECU om 60/65 km/u te kunnen halen is al prijzig. Laat staan het 80cc verhaal.

Wat ik zou doen: Liberty > Malossi ECU & Multivar voor de rest standaard laten en hopen op 60/65km/u (Zie joey schaar youtube)
800/1000 euro aan een 2takt uitgeven eventueel inruil Liberty en dan de 2takt opvoeren als je zo hard wilt.
 
Malossi ecu, multivar (met bijbehorende bus en witte drukveer), 7,5gr rollen en een dayco snaar.
Dit is mijn setup. Is natuurlijk niet snel, maar zo kom je wel met het verkeer mee. Hoge toeren op de top blijven helaas, of je zou de vertanding moeten vervangen
 
Ik hoef echt niet super hard te rijden maar af en toe 65 kunnen rijden betekent mee kunnen met het verkeer hier. Als er veel auto's rijden dan is het nu al geen probleem met een topsnelheid van max 55 op de teller.

Verder blijft hij vaak hangen bij het optrekken na stilstand (rood licht, voetgangers voor laten gaan, rotondes etc. Dit is echt heel erg en dan duurt het wel ff voordat ik de topsnelheid bereik. Topsnelheid klinkt heel stoer maar het is niet fijn om de hele tijd vol gas te moeten geven om überhaupt een beetje mee te kunnen komen met het verkeer en dan ook nog eens vaak moet remmen.

Is het dan verstandig om gewoon een begrenzer te nemen, vario van malossi zo laten met de 7.5gr rollen en enkel de vertanding laten omwisselen voor een grotere? Is dat eventueel een optie?

Sowieso geen 2takt. Ik heb niet voor niks een scooter helemaal nieuw gekocht. In eerste instantie bedoeld voor woon werk verkeer en het oog wil ook wel wat. Ik vind de liberty de mooiste scooter die beschikbaar is, rijdt ook fantastisch (als er helemaal geen verkeer is) hehe.

Edit: Ik zit even te kijken naar de begrenzers maar heb geen idee welke mijn dealer nu bedoelt. Wellicht dat het daarom zo prijzig is? Hij garandeerde mij namelijk dat een ecu helemaal niet nodig is. Sterker nog het zou niet mogelijk zijn volgens hem dus ik ga uit van een ecu en begrenzer in 1, lijkt mij wel ideaal. Ik ga toch even bellen of even langs vandaag.

Pheew lang verhaal zeg. Ik ga vandaag met de dealer overleggen of alleen een ecu/begrenzer én grotere vertanding eventueel een optie is. Ik kan er altijd nog een 80cc in zetten als dat niet voldoende blijkt te zijn?

Dan zou de setup dus zoiets worden:

Malossi multivar en 7.5 gr rollen
Dayco vsnaar
Gladde bus: origineel piaggio

Nieuw: vertanding
Nieuw: ecu/begrenzer
 
Last edited:
Joey schaar heeft een vergelijkingsvideo gemaakt met alle ecu's. Misschien dat je uit die video wat info kan halen
Tja toch overlegd met de dealer. Het wordt gewoon een begrenzer (is blijkbaar gewoon een ecu en begrenzer in een) dus meer brandstoftoevoer.

Verder laten we de langere vertanding achterwege aangezien optrekken echt het belangrijkste is.

Malossi 80cc
Begrenzer/ecu
Hij heeft beide nokkenassen blijkbaar al besteld. De 2V en 4V puur om te kijken of deze er wel of niet op past (kan ook van pas komen voor andere klanten).
4 uur arbeidskosten ongeveer om alles af te stellen. Prijs rond de 850 euro werd mij verteld maar ik ben er al over uit.


Er komt dus toch echt een 80cc in.
Volgend jaar maar even motorrijbewijs halen want ik ben inmiddels ook geen 16/20 meer lol.
 
De 22ste gaat het gebeuren. De dealer zegt dat hij deze combi begrenzer/ecu en malossi 80cc wel vaker in een Iget heeft gemonteerd dus dat moet goed komen maar we zien het vanzelf wel. Eind november zal die dan klaar zijn net op het moment dat ik dat ding minder tot niet ga gebruiken in de kou. :p
 
In de kou werkt de liberty s trouwens nogsteeds geweldig. In de ''sneeuwstorm'' vorig jaar zet ik een paar dagen vast bij mn vriendin. Daar staat hij buiten, want zei hebben geen garage, dus er lag een halve meter sneeuw op voor een paar dagen.
Ik steek de sleutel erin en druk op de startknop. Slaat 1x over en start meteen. Ben geen injectiefan. Maar als ik een gecarbureerd brommertje moest startten had dat wel even geduurt
 
Iemand die toevallig weet of de spiegels van de vespa sprint op de liberty past? Korte versie dus niet zo lang als die van de liberty. Dan neem ik deze ook gelijk mee maandag.

Edit: Dealer zet maandag ook de korte vespa sprint spiegels erop.
Ik heb hier nog wel een iridium bougie liggen maar die kerel wil toch niks installeren wat niet bij hem zelf wordt aangeschaft dus ga het niet eens vragen.
 
Last edited:
Inmiddels al twee weken bij de dealer en hij heeft de spullen nog niet eens binnen. Ik ben zelf vooral benieuwd of de nokkenas past. Is er geen nokkenas van een ander merk voor de 3v iget?
 
Inmiddels al twee weken bij de dealer en hij heeft de spullen nog niet eens binnen. Ik ben zelf vooral benieuwd of de nokkenas past. Is er geen nokkenas van een ander merk voor de 3v iget?
nee volgens mij zijn er geen nokkenassen verkrijgbaar voor de 3V..
 
nee volgens mij zijn er geen nokkenassen verkrijgbaar voor de 3V..
Het is ook bevestigd door de dealer. Hij heeft het beide geprobeerd 2v en 4v van malossi. Past dus niet. Echt wat een zonde. Zo'n ding kost 160 euro maar maakt volgens mij een wereld van verschil. Ik verwacht nu eigenlijk geen top hoger dan 60km op de GPS, zo komt een 80cc ook niet echt tot z'n recht aangezien de originele nokkenas daar niet voor gemaakt is. Boeit ook niet zolang ik met het verkeer mee kan komen en goed kan optrekken.

Ff heel lang sparen voor een ducati streetfighter en mijn motorrijbewijs halen. Ondertussen lekker scooteren als een 16 jarige hehe.
 
Heeft iemand een idee welke (niet originele) want die zijn veel te overpriced, montagekit topkoffer voor mijn new liberty beschikbaar is? Ik kan maar helemaal niks vinden.
 
Ik hoef echt niet super hard te rijden maar af en toe 65 kunnen rijden betekent mee kunnen met het verkeer hier. Als er veel auto's rijden dan is het nu al geen probleem met een topsnelheid van max 55 op de teller.

Verder blijft hij vaak hangen bij het optrekken na stilstand (rood licht, voetgangers voor laten gaan, rotondes etc. Dit is echt heel erg en dan duurt het wel ff voordat ik de topsnelheid bereik. Topsnelheid klinkt heel stoer maar het is niet fijn om de hele tijd vol gas te moeten geven om überhaupt een beetje mee te kunnen komen met het verkeer en dan ook nog eens vaak moet remmen.

Is het dan verstandig om gewoon een begrenzer te nemen, vario van malossi zo laten met de 7.5gr rollen en enkel de vertanding laten omwisselen voor een grotere? Is dat eventueel een optie?

Sowieso geen 2takt. Ik heb niet voor niks een scooter helemaal nieuw gekocht. In eerste instantie bedoeld voor woon werk verkeer en het oog wil ook wel wat. Ik vind de liberty de mooiste scooter die beschikbaar is, rijdt ook fantastisch (als er helemaal geen verkeer is) hehe.

Edit: Ik zit even te kijken naar de begrenzers maar heb geen idee welke mijn dealer nu bedoelt. Wellicht dat het daarom zo prijzig is? Hij garandeerde mij namelijk dat een ecu helemaal niet nodig is. Sterker nog het zou niet mogelijk zijn volgens hem dus ik ga uit van een ecu en begrenzer in 1, lijkt mij wel ideaal. Ik ga toch even bellen of even langs vandaag.

Pheew lang verhaal zeg. Ik ga vandaag met de dealer overleggen of alleen een ecu/begrenzer én grotere vertanding eventueel een optie is. Ik kan er altijd nog een 80cc in zetten als dat niet voldoende blijkt te zijn?

Dan zou de setup dus zoiets worden:

Malossi multivar en 7.5 gr rollen
Dayco vsnaar
Gladde bus: origineel piaggio

Nieuw: vertanding
Nieuw: ecu/begrenzer
Alleen langere vertanding heb je niks aan.. Want die originele cilinder gaat dat nooit trekkend krijgen.. Het is juist dat een grotere cilinder meer vermogen opleverd.
 
Alleen langere vertanding heb je niks aan.. Want die originele cilinder gaat dat nooit trekkend krijgen.. Het is juist dat een grotere cilinder meer vermogen opleverd.
Huh? Er zit nu toch ook een 80cc cilinder in? Ik weet niet hoe die rijdt. Morgen is hij waarschijnlijk klaar met het afstellen. 80cc malossi cilinder, malossi multivar, begrenzer én ecu in 1 voor de 80cc. Maar wat heb je aan een grotere cilinder zonder de juiste nokkenas om eruit te persen waarvoor je het hebt gekocht? Hopelijk valt het allemaal wel mee en rijdt hij straks minimaal 64km op de top (gps). Langere vertanding geeft sowieso minder vermogen en dat scheelt waarschijnlijk toch niet veel in de top.
 
Update:

Het is alleen een begrenzer én geen begrenzer én ecu in een zoals de dealer eerst dacht. 80 cc zit eronder. Even kijken hoe hij rijdt volgende week zonder een ecu en alleen de 80cc en multivar. Ik denk dat het gewoon een malossi 80 cc ecu wordt naast de begrenzer want een nokkenas is er al niet voor de iget 3v. Ik geloof niet dat hij echt goed gaat lopen zonder een ecu en alleen een begrenzer.

Maar eerst zien hoe die loopt. Wel zien de korte vespa spiegels er op de liberty 10x beter uit dan het origineel. Daar ben ik al heel blij mee en geen gezeik meer met het binnen zetten van de scooter vanwege te smalle ingang door de originele langere liberty spiegels.

Nieuwe helmpje erbij met led verlichting, wel zo handig voor in de nacht! Extra veiligheid.
 
Back
Top