Piaggio New Fly stopt na rijden en start niet meer

Neem aan dat het deze olie is:

8710259036799_101.png


Het is wel ACEA A3 geschikt dus dat zou goed moeten zijn..

Ja dat is de goede olie. Ik heb gister ook even gekeken wat er op de oliefles en in de handleiding te vinden was en eigenlijk was het identiek.
 
Ik heb toch het vermoeden dat het aan vocht ligt en niet aan de olie.
Als de boel met een hogedruk spuit is schoongespoten zit het water echt overal ook IN de stekkers etc. Die zijn daar niet op berekend.
En met onze lage temperaturen en hoge luchtvochtigheid zal het ook amper verdampen.
Ik zou de scooter is een paar dagen op een warme plek parkeren desnoods in je schuurtje een heater aanzetten zodat echt al het vocht de kans krijgt te verdampen.
Grote kans dat het probleem dan verholpen is.
Zeker die ingezaagde cdi ook goed laten drogen en daarna het ingezaagde stuk afkitten.

Veel succes ermee !
 
Ik heb toch het vermoeden dat het aan vocht ligt en niet aan de olie.
Als de boel met een hogedruk spuit is schoongespoten zit het water echt overal ook IN de stekkers etc. Die zijn daar niet op berekend.
En met onze lage temperaturen en hoge luchtvochtigheid zal het ook amper verdampen.
Ik zou de scooter is een paar dagen op een warme plek parkeren desnoods in je schuurtje een heater aanzetten zodat echt al het vocht de kans krijgt te verdampen.
Grote kans dat het probleem dan verholpen is.
Zeker die ingezaagde cdi ook goed laten drogen en daarna het ingezaagde stuk afkitten.

Veel succes ermee !

Bedankt voor je reactie. Ik denk overigens nog steeds dat het vocht er niks mee te maken heeft maar ik zal je advies voor zover mogelijk opvolgen.
Is het niet raar dat, als het met vocht te maken heeft, hij telkens precies een paar km kan rijden waarna hij uitvalt?
 
Misschien zit er wel vocht in het motorblok..En ja dat smeert niet zo lekker met de olie..

Overigens bij ontgrenzen van de scooter moet je een grotere sproeier monteren.. Vanuit de fabriek worden die erg karig afgesteld. Dit is om aan de CO2 waardes te voldoen.. Een begrensde scooter zal door het verlate ontsteking tijd stip niet alles verbranden . En dan word de verbranding slechter..

Door die kleinere sproeier, krijg je ook vermogen verlies (want hij verbrand dan maar 60% van het mengsel (het mengsel is dan niet vol)
Maar hij loopt dan ook schraal als je hem ontgrensd (eigenlijk loopt het al een beetje te schraal bij begrensd)

Standaard zit er volgens mij sproeier 75 in.. Een hele gekke onevennummer, want normaal gesproken gaat het per even nummer.. 75 is precies een tussen maat..
Zou er dan 76 erin draaien dan krijg hij net een beetje meer.. Merk je dan hij nog wat schraal loopt dan maximaal een 78 erin draaien..

Het motorblok zal vol vermogen moeten lopen, en je moet er voor zorgen dat hij niet gaat stotteren (dan is de sproeier iets te groot) Kleur bougie moet koffie melk bruin zijn.
 
Misschien zit er wel vocht in het motorblok..En ja dat smeert niet zo lekker met de olie..

Overigens bij ontgrenzen van de scooter moet je een grotere sproeier monteren.. Vanuit de fabriek worden die erg karig afgesteld. Dit is om aan de CO2 waardes te voldoen.. Een begrensde scooter zal door het verlate ontsteking tijd stip niet alles verbranden . En dan word de verbranding slechter..

Door die kleinere sproeier, krijg je ook vermogen verlies (want hij verbrand dan maar 60% van het mengsel (het mengsel is dan niet vol)
Maar hij loopt dan ook schraal als je hem ontgrensd (eigenlijk loopt het al een beetje te schraal bij begrensd)

Standaard zit er volgens mij sproeier 75 in.. Een hele gekke onevennummer, want normaal gesproken gaat het per even nummer.. 75 is precies een tussen maat..
Zou er dan 76 erin draaien dan krijg hij net een beetje meer.. Merk je dan hij nog wat schraal loopt dan maximaal een 78 erin draaien..

Het motorblok zal vol vermogen moeten lopen, en je moet er voor zorgen dat hij niet gaat stotteren (dan is de sproeier iets te groot) Kleur bougie moet koffie melk bruin zijn.

Heb er sproeier 76 in. Bij 78 of hoger begint hij al te stotteren.
Als er een kleine hoeveelheid water in het blok is gekomen, snap ik dat dit foute boel is, alleen hoe schadelijk zou dit dan zijn? En zou het dan niet na een paar dagen een paar keer rijden er uit moeten zijn?
 
Last edited:
Wat je zou kunnen proberen (als je motorblok nog steeds herrie maakt...

Toch gaan voor de juiste olie en deze huidige olie maar eruit halen.. En dan maar hopen dat hij het weer normaal doen..

Anders word het maar naar de dealer brengen denk ik..
 
Wat je zou kunnen proberen (als je motorblok nog steeds herrie maakt...

Toch gaan voor de juiste olie en deze huidige olie maar eruit halen.. En dan maar hopen dat hij het weer normaal doen..

Anders word het maar naar de dealer brengen denk ik..

Nogmaals bedankt. Ik ga hem denk ik inderdaad naar de dealer brengen.
Kan het trouwens niet mogelijk aan de CDI liggen? Dit is de enige andere oorzaak die ik mij kan bedenken.
 
Als je een andere CDI hebt kan je het testen..
Goedenmorgen..
Tijd geleden het probleem opgelost. Bougie was pikzwart en rook naar olie (had hier echt niet aan gedacht in het begin ookal is het nu best voordehandliggend)
Neem aan dat ik er dus toch te veel olie in heb gedaan en dat er olie langs de bougie is gekomen (heb niet super veel verstand van het blok) waardoor er een vette laag olie op de bougie kwam die de vonk belemmerde. Bougie schoongemaakt en wat olie er uit laten lopen tot hij op het peilstokje op de helft stond en gaan maar. Grote stukken gereden en nu nogsteeds zonder problemen start hij altijd direct en loopt hij goed.
Ik wist al dat het waarschijnlijk aan de olie lag maar heb altijd gelezen dat de olie er dan uitkomt bij het luchtfilter oid. Deze had ik gecontroleerd maar was niks abnormaals te zien.

Bedankt voor jullie hulp! Gewaardeerd
 
Hoeveel olie had je erin gedaan toen het teveel was? En hoeveel olie heb je erin gedaan toen het wel goed was?? Ik lees in de handleiding dat er 850cc erin moet. Weet niet of je dat zelf ook al geprobeerd had.

Hoe had je trouwens de olie je carter in gegoten (welke trechter had je daarvoor gebruikt)
Ik weet dat je er moeilijk bij kan.. Heb je ook de o-ring vervangen van olie uitloop plug? (neem aan dat je het oliefilter er ook eruit hebt gehaald bij het drainen.

Welke type olie heb je erin gedaan?? Hetzelfde wat je eerder benoemd had?
 
Hoeveel olie had je erin gedaan toen het teveel was? En hoeveel olie heb je erin gedaan toen het wel goed was?? Ik lees in de handleiding dat er 850cc erin moet. Weet niet of je dat zelf ook al geprobeerd had.

Hoe had je trouwens de olie je carter in gegoten (welke trechter had je daarvoor gebruikt)
Ik weet dat je er moeilijk bij kan.. Heb je ook de o-ring vervangen van olie uitloop plug? (neem aan dat je het oliefilter er ook eruit hebt gehaald bij het drainen.

Welke type olie heb je erin gedaan?? Hetzelfde wat je eerder benoemd had?

Ik had er olie in gedaan totdat hij op het hoogste punt van de peilstok kwam (uiteraard het gemarkeerde gedeelte, niet het echte uiteinde. Er ging redelijk veel in (zeker meer dan 850cc, vond ik ook al raar). Ik had het oliefilter schoongemaakt maar geen ring vervangen iod. Ik had er wat uit laten lopen en hij deed het nogsteeds niet, pas nadat ik de bougie schoon had gemaakt. Ik had de zelfde olie laten zitten en dus alleen er wat uit laten lopen totdat hij iets onder de helft op de peilstok kwam.
Ik had een doorzichtige, goed buigbare plastic trechter gebruikt. Had de trechter ingedrukt totdat het een ovaal was. Was inderdaad moeilijk om bij te komen maar het is gelukt.
 
Back
Top