This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Piaggio New Fly 4v naar 2v

Domnew

New Member
Waarom is Piaggio voor de New Fly overgestapt van 4 kleppen naar 2 kleppen? Waren er problemen of andere kwesties mee en zo ja, wat precies?
 
Waarschijnlijk was ie te duur in productie. Uiteindelijk is er gesetteld voor een drieklepper met injectie.
En hij reed misschien wel te hard...
Technisch gezien vind ik het een mooie tussenstap naar de driekleppers.
 
Waarschijnlijk was ie te duur in productie. Uiteindelijk is er gesetteld voor een drieklepper met injectie.
En hij reed misschien wel te hard...
Technisch gezien vind ik het een mooie tussenstap naar de driekleppers.
Oh sorry, ik had het over de 50cc. Dat zijn 2 kleppers. Maar het eerste jaar zijn er 4 kleppers geweest, maar niemand kan me vertellen waarom dat is veranderd. Alleen maar een brommerboer die mij ooit eens zei 'was van alles mee, verre van blijven'. Maar ik kan er nu aan een komen, maar vraag me dus af of dat een goed idee is of dat een 2 klepper veel betrouwbaarder is, of makkelijker/goedkoper aan te werken... niemand kan het zeggen. Heb Piaggio zelf deze vraag al meerdere keren gesteld maar ze weigeren te antwoorden.
 
ik had het ook over de 50 cc!
De 4 klepper heeft "nadelen"
De kleppen hebben stelplaatjes
De bougie is duurder
De extra luchttoevoer naar de carburateur wordt geregeld door een elektrisch bediende klep
De uitlaat lijkt hetzelfde maar heeft toch echt een dikkere bocht
De ontsteking is afhankelijk van een goede en goed gevulde accu
Er lopen wat meer draadjes door het frame vanwege de echte ECU: iets storingsgevoeliger daardoor.


Als techneut smul ik van de vierklepper. Er is een snelle ECU voor, en ook nokkenas, welke goed werk doen.
Met een 80 cc erop ga je echt boven de 80km
Een tweeklepper is misschien ietsje minder storingsgevoelig.
Die raad ik je aan.
 
Oh, ik ken geen 50cc New Fly met 3 kleppen. Welke versie is dat dan?

Dank voor de input
 
Zijn de 3 kleppers beter dan de oudere 2 en 4 klep versies? Nieuwer wil in mijn ervaring niet alrijd zeggen beter, dus vandaar
En passen de nieuwe blokken ook in de oudere New Fly frames?
 
Fly scooters hebben een 12 inch wielmaat in tegenstelling tot de Zip: die heeft 10 inch.
Fly scooters hebben een lang carter vanwege de ruimte die een groter wiel nodig heeft.
Veel Vespa's hebben ook een lang carter.
Of een blok nu nieuw is of niet, als het een lang carter heeft zal het passen in het frame van een Fly.

Wat is beter?
Qua levensduur verwacht ik dat er geen verschillen zijn tussen de 2V, 3V en 4V uitvoeringen.
Aan een 2V en 4V kun je zelf het meeste doen omdat er geen injectie op zit. (De 4V heeft een ECU, maar er is een snelle versie voor)
Kleppen stellen bij een 3V is net zo als bij de 2V.
In het midden toeren gebied heeft de 3V wat meer vermogen en de 4V ook. En dat heeft te maken met de betere werveling bij meer inlaat kleppen.
 
Hmm, nou als het zo makkelijk te vinden was, had ik het niet gevraagd. Het lijkt verdomme wel alsof je als consument niets mag te weten komen over die dingen. Zelfs Piaggio zelf geeft niet thuis
 
Ik ben toch ook wel heel benieuwd wat je met een ecu moet als er geen injectie op zit.

4v zal gewoon te duur en ingewikkeld zijn, voor maar heel kleine voordelen. (helemaal op een standaard, begrensde scooter)
 
De 4V ECU regelt inderdaad geen injectie.
Er zit wel een regeling (begrenzing) op voor het tijdstip van ontsteking.
En een soort luchtklep (Idle Air Control) aansturing om het stationair toerental op peil te houden.
En een regeling van het ontstekingstijdstip op basis van de temperatuur sensor in de cilinderkop. En misschien wordt de lucht toevoer ook aangepast op basis van de omgevingstemperatuur.

Verder, ook voor @Domnew, kunnen er in een ECU ook regelingen zitten die met emissie eisen te maken hebben. Zoals het openen van een toevoerklep van benzinedamp, terug naar het inlaat trajekt, of het openen van een klep tussen de uitlaatpoort en het luchtfilter.
Deze twee functies kwam ik tegen bij mijn euro-5 zip. Zie ook mijn stukje ECU ZIP euro 5 van 12 oktober 2022.