Piaggio New Fly(4T) geen vermogen/inhoudend geluid/start uiteindelijk niet meer

syOr

Well-Known Member
Beste forumbezoekers,

Ik heb de laatste tijd problemen met mijn piaggio new fly 4t. Het is zo erg geworden dat hij zelfs niet meer stationair loopt.
Een paar dagen geleden verloor de scooter na 5-10km rijden zijn vermogen. Vanaf volgas liet ik hem uitrollen, daarna weer gas gegeven en maakt een inhoudend geluid (zie video).
Eerst kon ik nog een paar km rijden voordat dit gebeurde, echter nu krijg ik de scooter niet meer gestart. Hiervoor liep hij nog stationair terwijl hij ook geen vermogen had als ik gas gaf.
Het rare is, met de startmotor en rem ingedrukt (alsof ik hem dus elektrisch zou starten) rijd hij als normaal en kom ik gewoon vooruit. Zodra de startmotor stopt met draaien stopt hij er weer mee en rolt hij uit totdat hij uiteindelijk net voor stilstand uitvalt.
Ik heb dit probleem een hele tijd eerder ook gehad, echter was het probleem toen dat de bougie was vetgeslagen. Dit is nu niet het geval. De bougie was iets te wit, maar koffiebruin.

Het fimplje:
Zoals te horen, stationair loopt hij normaal. Echter als er gas gegeven word maakt hij een 'toektoektoektoektoektoek' geluid en komt hij totaal niet vooruit. (Het is nu dus zo erg geworden dat hij nieteens meer stationair loopt en alleen aanblijft als ik de startmotor aan houd)

De scooter komt van de dealer af. Kmstand niet bekend, de 2 van 1200 blijft hangen dus hij staat nu al een tijd op 1200 km (Ik schat rond de 5-8k km gebaseerd op staat van het blok).
De carburateur is schoongemaakt en uiteindelijk vervangen. Zit sproeier 82 in. Bougie is net koffiebruin.
CDI is doorgezaagd. Rollen van 6,0 gram, top ligt rond 70.
Ik zat te denken aan een kapotte CDI en/of bobine. Dit geluid lijkt alsof het mengsel gewoon niet ontbrandt en ik zou denken dat het door de CDI komt omdat de bougie goed vonkt.
Kan iemand dit bevestigen? Zodat ik niet een nieuwe CDI voor saus koop.
Alle hulp is welkom!

Bedankt voor het lezen
 
Advertisement - register to remove this

Wanneer heeft ie voor het laatst een beurtje gehad? Denk eerder kleppen stellen.
 
Wanneer heeft ie voor het laatst een beurtje gehad? Denk eerder kleppen stellen.
Heb de kleppen vandaag gesteld, 0,10 in 0,15 uit. Uit was al goed, in was eerst zo'n 0,05.
Weinig resultaat, wilde iets vaker aanslaan maar nogsteeds zelfde probleem.
Morgen een nieuwe cdi halen, ik laat nog weten of dat het probleem was.
(beurt is een paar maanden geleden maar word laatste tijd niet veel op gereden)
 
Wat voor motor olie doe je erin en hoeveel?

Dank je voor dat filmpje.. Ik heb dezelfde scooter, en heb ook hetzelfde probleem gehad.. Dealer had het opgelost.

En weet 100% dat ik de oplossing hebt.. Je moet de kappenset eraf halen en aan de linker voorkant zoeken naar een witte stekker op de kabelboom..
Deze :




De stekker is optioneel om de start onderbreker aan te sluiten voor de zij standaard.. Er zit namelijk geen zij standaard op de Piaggio new fly 4t 2v model. Er komt dus via de voorkant (water of vocht door de voorkap en loopt dan via de bedrading naar de stekker hierboven.
Het water / vocht kan niet weg en maakt dus sluiting met deze stekker die naar de onsteking / stator toe loopt..

De stekker is vanuit de fabriek niet beschermt met een kapje ofzo, maar zit gewoon zo onbeschermt onder de kap. En daardoor kan er water in komen.
De boel gaat oxideren zoals het bij mijn scooter stekker het geval is. De dealer heeft de stekker verwijderd en beide draden (ik denk appart geisoleerd van elkaar) en nou kan hij geen sluiting meer maken en de motor zal weer normaal te starten zijn..


De dealer heeft dit getest om er met een planten spuit op de stekker te spuiten en toen viel die uit.. En zo konden ze het probleem localiseren.

Heb daarna geen probleem meer gehad... Dit is dus echt een kwaaltje bij deze scooter van de laatste serie.
 

Attachments

  • thumbnail_8B86E992.jpg
    thumbnail_8B86E992.jpg
    168.4 KB · Views: 35
  • thumbnail_FBFB9495.jpg
    thumbnail_FBFB9495.jpg
    134.9 KB · Views: 20
Wat voor motor olie doe je erin en hoeveel?

Olie 5w40 voldoet aan alle eisen er voor. Had eerder het probleem dat er te veel olie in zat en daardoor de bougie was vetgeslagen, maar is nu niet het geval. Olie goed op peil en bougie koffiebruin.
Ik hoop dat het aan de CDI ligt, en ik niet met een warmloper de cilinder heb verpest (in het geval van warmloper is het al vaker gebeurd, maar ik weet niet of het warmlopers zijn geweest, of dat het misschien aan de cdi ligt. )
Misschien kan jij mij gerust stellen ?
 
Lees even mijn vorige bericht daar staat het in hoe je het moet oplossen.
Excuses , had je vorige bericht niet helemaal gelezen blijkbaar.
Bedankt voor het uitgebreide bericht , en de oplossing! Zo’n oorzaak zat ik nooit aan te denken. Als het de cdi niet was had ik hem ook naar de dealer gebracht, maar mocht dit het probleem zijn heb je me veel geld bespaard.
Ik heb eerder een identiek los stekkertje gezien achter het dashboard kapje. Is het mogenlijk dat dit het stekkertje is, of zal hij echt achter de voorkap zitten? En is daarvoor verwijdering van de hele voorkap nodig, of alleen het grijs&zilveren plaatje op de voorkap (mocht je deze informatie van de dealer hebben gekregen)?
Ik heb btw ook het 2kleps model, maar zit echter wel een zijstandaard op. Kan deze later gemonteerd worden of zit er op een standaard 2 kleps model ook geen aansluiting (op het frame) voor het zijstandaard?
Had jij trouwens dan ook te maken met precies dit geluid +het uitvallen na 5-10km, of toch net een iets ander vergelijkbaar probleem? (ik probeer er voor nu zeker van te zijn dat het niet om de ontsteking gaat).
Ik zal morgen de boel demonteren en je op de hoogte houden.

Nogmaals zeer bedankt !
 
Last edited:
Wat voor motor olie doe je erin en hoeveel?

Dank je voor dat filmpje.. Ik heb dezelfde scooter, en heb ook hetzelfde probleem gehad.. Dealer had het opgelost.

En weet 100% dat ik de oplossing hebt.. Je moet de kappenset eraf halen en aan de linker voorkant zoeken naar een witte stekker op de kabelboom..
Deze :




De stekker is optioneel om de start onderbreker aan te sluiten voor de zij standaard.. Er zit namelijk geen zij standaard op de Piaggio new fly 4t 2v model. Er komt dus via de voorkant (water of vocht door de voorkap en loopt dan via de bedrading naar de stekker hierboven.
Het water / vocht kan niet weg en maakt dus sluiting met deze stekker die naar de onsteking / stator toe loopt..

De stekker is vanuit de fabriek niet beschermt met een kapje ofzo, maar zit gewoon zo onbeschermt onder de kap. En daardoor kan er water in komen.
De boel gaat oxideren zoals het bij mijn scooter stekker het geval is. De dealer heeft de stekker verwijderd en beide draden (ik denk appart geisoleerd van elkaar) en nou kan hij geen sluiting meer maken en de motor zal weer normaal te starten zijn..


De dealer heeft dit getest om er met een planten spuit op de stekker te spuiten en toen viel die uit.. En zo konden ze het probleem localiseren.

Heb daarna geen probleem meer gehad... Dit is dus echt een kwaaltje bij deze scooter van de laatste serie.

Vandaag het desbetrekkende stekkertje er af geknipt. Zat vast aan mijn zijstandaard, maar vond het al onnodig dus heb hem er gewoon afgehaald. Helaas weinig resultaat. Scooter start nu beter maar begint na een paar honderd meter rijden te stotteren en in te houden zoals hij eerst deed. Probleem is alleen op lage toerentallen als ik rond de 10-20 km/u rijd. Daarna trekt hij gewoon door.
Vanavond andere cdi. Laat nog weten
 
Kijk dan even alle stekkers dan even na van de kabelboom.. Kan best zijn dat andere stekkers ook oxidatie kunnen hebben.
Misschien is de stekker van de stator ook geoxideerd door vocht.. Het moet echt een vocht probleem zijn i.c.m de kabelboom..

Om bij de voorkap bij te komen dan moet zowat de hele scooter uit elkaar. Het zit zo vast dat de ene kap de andere weer overlapt..
Het is een sterker systeem en het voorkomt dat er kappen gaan klapperen als ze los zitten.. Maar wel behoorlijk irritant als je ergens erbij moet..
Dan ben je zowat de hele dag kwijt om aan je scooter te kunnen sleutelen.
 
heb ook een fly en heb dit ook is gehad ik had het dan dat ik mijn contact uit deed en mijn motor bleef toen lopen dus toen deed ik voor de grap gas geven en kreeg ik ook dit geluid ik zou is ff goed kijken naar je contact aansluiting het kan zijn dat die niet goed vast zit en de brommer denkt dat je contact uit staat
 
Kijk dan even alle stekkers dan even na van de kabelboom.. Kan best zijn dat andere stekkers ook oxidatie kunnen hebben.
Misschien is de stekker van de stator ook geoxideerd door vocht.. Het moet echt een vocht probleem zijn i.c.m de kabelboom..

Om bij de voorkap bij te komen dan moet zowat de hele scooter uit elkaar. Het zit zo vast dat de ene kap de andere weer overlapt..
Het is een sterker systeem en het voorkomt dat er kappen gaan klapperen als ze los zitten.. Maar wel behoorlijk irritant als je ergens erbij moet..
Dan ben je zowat de hele dag kwijt om aan je scooter te kunnen sleutelen.

Heb idd de voorkap los moeten halen.
Ik weet toch 99% zeker dat het geen vocht is. Dit probleem keert nu terug na een paar maanden, en houd nu al een week aan.
Vandaag nieuwe cdi erin gedaan, loopt nu in het begin iets beter maar na een paar honderd meter als ik tussen de 0 en 20 rijd blijft hij erg veel inhouden, en kom ik bijna niet vooruit. Na de 20 tot 30 km/u gaat trekt hij goed door en rijd als normaal. Als ik de scooter een half uurtje laat afkoelen is het weer het zelfde, daarna rijd hij een paar honderd meter probleemloos en begint het weer opnieuw. Dit doet me denken dat er iets in het blok mis is. Echter weet ik niet of deze symptonen bij een bepaald probleem horen.
 
Wat voor motor olie doe je erin en hoeveel?

Dank je voor dat filmpje.. Ik heb dezelfde scooter, en heb ook hetzelfde probleem gehad.. Dealer had het opgelost.

En weet 100% dat ik de oplossing hebt.. Je moet de kappenset eraf halen en aan de linker voorkant zoeken naar een witte stekker op de kabelboom..
Deze :




De stekker is optioneel om de start onderbreker aan te sluiten voor de zij standaard.. Er zit namelijk geen zij standaard op de Piaggio new fly 4t 2v model. Er komt dus via de voorkant (water of vocht door de voorkap en loopt dan via de bedrading naar de stekker hierboven.
Het water / vocht kan niet weg en maakt dus sluiting met deze stekker die naar de onsteking / stator toe loopt..

De stekker is vanuit de fabriek niet beschermt met een kapje ofzo, maar zit gewoon zo onbeschermt onder de kap. En daardoor kan er water in komen.
De boel gaat oxideren zoals het bij mijn scooter stekker het geval is. De dealer heeft de stekker verwijderd en beide draden (ik denk appart geisoleerd van elkaar) en nou kan hij geen sluiting meer maken en de motor zal weer normaal te starten zijn..


De dealer heeft dit getest om er met een planten spuit op de stekker te spuiten en toen viel die uit.. En zo konden ze het probleem localiseren.

Heb daarna geen probleem meer gehad... Dit is dus echt een kwaaltje bij deze scooter van de laatste serie.
Hoe heb je ze los geisoleerd
Mvg richard
 
Hoe heb je ze los geisoleerd
Mvg richard

Heb dit bij de scooter dealer laten doen.. Was eigenlijk de tweede dealer waar ik geweest was, toen ik niet zo blij was met de eerste.

Die hebben die stekkers eraf geknipt volgens mij (aangezien de kans erg klein is dat ik er ooit een zijstandaard eronder ga zetten)

Aan elkaar verbonden volgens mij en toen afgetaped. (weet het preciese niet ervan, aangezien ik nooit alle kappen eraf hebt gehad)
 
Heb dit bij de scooter dealer laten doen.. Was eigenlijk de tweede dealer waar ik geweest was, toen ik niet zo blij was met de eerste.

Die hebben die stekkers eraf geknipt volgens mij (aangezien de kans erg klein is dat ik er ooit een zijstandaard eronder ga zetten)

Aan elkaar verbonden volgens mij en toen afgetaped. (weet het preciese niet ervan, aangezien ik nooit alle kappen eraf hebt gehad)
Hi,

Dit is een tijd geleden sinds 2018 hier op gekeken maar nog steeds in bezit van mijn Piaggio New Fly 4t 4v.
Ik heb dus dit probleem sinds een week nu... eerst was mijn accu leeg omdat ik er eigenlijk nooit haast meer op rij.
Alleen met mooi weer of in het weekend.
Heb dus mijn accu opgeladen maar nog steeds het inhoudende geluid na starten...
Zal dat stekkertje het denk je dan zijn wat je in 2018 zij?
Is het te bereiken zonder je kappen helemaal los te maken want ik weet dat dat echt een hel is bij de New Fly.
Is het links voor als je op de brommer zit of als je ervoor staat?
Ik heb wel de zijstandaard ook


Ook heb ik al een paar maanden dat mijn licht random aan en uit gaat wat dus ook lijkt op een storing in de kabel boom.
Het is niet dat die met een heuvel aan of weer uit gaat en meestal bij starten doet mijn licht het ook.
Dus het kan idd wel lijken op waterstoring ofzo
 
Last edited:
Hi,

Dit is een tijd geleden sinds 2018 hier op gekeken maar nog steeds in bezit van mijn Piaggio New Fly 4t 4v.
Ik heb dus dit probleem sinds een week nu... eerst was mijn accu leeg omdat ik er eigenlijk nooit haast meer op rij.
Alleen met mooi weer of in het weekend.
Heb dus mijn accu opgeladen maar nog steeds het inhoudende geluid na starten...
Zal dat stekkertje het denk je dan zijn wat je in 2018 zij?
Is het te bereiken zonder je kappen helemaal los te maken want ik weet dat dat echt een hel is bij de New Fly.
Is het links voor als je op de brommer zit of als je ervoor staat?
Ik heb wel de zijstandaard ook


Ook heb ik al een paar maanden dat mijn licht random aan en uit gaat wat dus ook lijkt op een storing in de kabel boom.
Het is niet dat die met een heuvel aan of weer uit gaat en meestal bij starten doet mijn licht het ook.
Dus het kan idd wel lijken op waterstoring ofzo

Dat stekkertje van de zijstandaard was een veel voorkomend probleem.

Maar ook bij die piaggio zips waren de kabelbomen niet goed geisoleerd.

Na dat die stekker eraf is gehaalt en netjes verbonden is nooit meer last van gehad van dat bokken bij het weg rijden.

Heb mijn new fly ook nog steeds. Alleen staat al een tijd stil.. Kom er gewoon niet aan toe om er naar te kijken. Ben momenteel met andere scooters bezig. Kan zomaar zo zijn dat die over 1 jaar er nog zo erbij staat.

Kappen hebben ze eraf moeten halen om daar bij te komen. Geloof iets tot de helft of zo.. Of zo lang dat je erbij komt.


Links aan de zijkant / voorkant als je erop zit.
Post automatically merged:

Hoe heb je ze los geisoleerd
Mvg richard


Misschien gewoon elektra tape om enkele beide losse draaden doen zodat ze elkaar niet raken.. En dan in een bundel aftapen?
 
Last edited:
Back
Top