Piaggio new fly 4T 2V 80cc afstelling vragen

ChaiseDS

New Member
Beste alle,

Ik heb al een tijdje een 80cc new fly maar heb nog niet te veel gedaan aan het afstellen aangezien mijn schroefdraad van cilinderkop beetje gaar was en de bougie er niet goed in zat. Hij gaat nu max 75km/h maar vind dat hij wat langzaam optrekt in het begin dus zoals velen ben ik aan het denken, welke trekveren ga ik erin rotten. Iemand enige aanraders kwa trekveren? Ik zat zelf aan van die malossi gele te denken of misschien rode 2000rpm trekveren van dmp. Drukveer heb ik nog niet zo over nagedacht en ik moet ook nog beetje kloten met welke sproeier grote want ik vind dat hij als hij warm is toch wel een stukje slechter rijdt/start dan als hij koud is kan overigens ook lekker met de bougie te maken hebben dus ik ga langzaam 1 voor 1 alles afstellen.

Setup nu:
Naraku nokkenas
80cc
Polini vario
Blauwe polini drukveer
Huide trekveren onbekend
Sproeier 85
8.6gr rollen
Onbegrensde cdi

Voorstellen/ideeën allemaal welkom gooi ze hier ik ga zo alles bestellen dus let me know ik ben geïnteresseerd in jullie ideeën!
 
Advertisement - register to remove this

De bougie er niet goed in zat, dat moet toch niet mooi gelopen hebben? Ik heb een x gehad met een kapotte kop waar de bougie op overdraaide maar dat liep voor geen meter en klonk als gare naaimachines die door elkaar liepen. Blijf je zo door rijden dan garandeer ik je dat je meer kapot gaat rijden.

Niemand kan je echt helpen met het afstellen zonder dat je een basis hebt.
Denk aan, wil je meer of minder toeren of pakt hij bijvoorbeeld te vroeg op de koppeling?
Je zult ergens moeten beginnen.

Ik ben niet zo van de 4 takten (Wel met rijden maar niet met sleutelen :p) dus met de gewichten en de trekveertjes kan ik je waarschijnlijk niet helpen maar wel raad ik je aan om niets van het merk DMP te monteren. Grootste rotzooi wat ze ooit op de markt hebben gebracht; dat geld voor zowat alles van DMP. Dit is uiteraard mijn mening en meningen verschillen al denk ik dat veel hier op het forums het met me eens zijn wat DMP betreft.

Ik weet het niet zeker maar er is mij al eens verteld dat een koude motor vaak meer vermogen heeft dan een warme motor en hier vrij weinig aan te doen is. Ik kan het natuurlijk mis hebben, er is hier vast iemand die dit kan bevestigen of corrigeren.

Goed van je dat je alles 1 voor 1 doet. Nooit alles tegelijk want je raad het al; dan weet je niet precies wat er veranderd is wanneer je alles tegelijk vervangt.
 
Last edited:
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee waarom hij nog prima liep, waarschijnlijk omdat we hem net diep genoeg erin geramt hebben dat hij wel goed genoeg er in zit maar niet helemaal optimaal. Kwa opstarten is het probleem dat hij nogal laagtoerig wegrijd, niet zo erg als een 50cc maar toch wel pittig kut. Goed om te weten over DMP trouwens haal ik meteen even die van malossi erbij. En voor de rest mijn nieuwe cilinderkop komt morgen al dus geen worrys mijn scooter overleeft het wel :D
 
Ik ga er van uit dat je standaard trekveren erin hebt?

Trekt hij verder na de 20/30 kmpu wel gewoon goed? Dan zullen de rollen goed zijn.
Ik weet niet of dit ook voor een 4 takt zo werkt: Soms als je de trekveren of drukveer aanpast kan het zijn dat de rollen te zwaar of te licht zijn, maar dit merk je vanzelf wel tijdens het rijden.

De reden dat hij laagtoerig wegrijdt is omdat de trekveren te slap zijn.
Hoe strakker de veren, des te harder de koppeling moet ronddraaien om in het huis aan te grijpen waardoor het wiel gaat draaien.

Strakkere trekveren = meer toeren.
Lichtere rollen = meer toeren
En andersom;
Slapper = minder, zwaarder = ook minder.
 
Ik ga hier eigenlijk ook vanuit, ik heb deze scooter 2de hands gekocht, piepo de clown had een hi speed polini vario setjes gekocht daarom ook die drukveer maar denk inderdaad niet dat hij zn trekveren aangepast heeft dus ga er eigenlijk wel vanuit dat die standaard trekveren erin zitten. Wat zou je aanraden dan kwa trekveren +30% wel redelijk? of zou dit echt nog zwaarder moeten liggen. Thanks voor de uitleg trouwens altijd handig om kort tabel te hebben wat wat precies doet.

Edit: Hij trekt na de 50 km per uur wel een beetje slapjes verder naar 70 dus de rollen zijn ook nog niet helemaal prima maar ik weet dus niet of dat nog aan die bougie ligt aangezien er wel algemene andere problemen zijn zoals stotteren volgas als de motor warm is etc zat te denken om weer 9.5 gr erin te pleuren aangezien 70+ toch wel mega toeren zijn maarja te verwachten van een 4t blok.
 
Ik zou eerst de koppeling afstellen en dan even testen hoe die rijd met de nieuwe kop en nieuwe bougie.
Denk dat je qua gewicht misschien wel omhoog mag aangezien die veel toeren maakt. Gewoon even proberen stapje voor stapje.

En wat betreft sterkte zou ik stapje voor stapje strakker gaan. Dus van strak naar strakst, een stapje overslaan is niet zo een goed idee naar mijn mening. Meestal kun je ze in setjes krijgen met 3 verschillende sterktes. Ik zou zoiets proberen en dan van 1tje strakker als origineel naar strakker gaan stapje voor stapje.

Afstellen is helaas niet even snel zo gedaan en kan best wat werk inzitten. Veel testen.
 
Ik zou eerst de koppeling afstellen en dan even testen hoe die rijd met de nieuwe kop en nieuwe bougie.
Denk dat je qua gewicht misschien wel omhoog mag aangezien die veel toeren maakt. Gewoon even proberen stapje voor stapje.

En wat betreft sterkte zou ik stapje voor stapje strakker gaan. Dus van strak naar strakst, een stapje overslaan is niet zo een goed idee naar mijn mening. Meestal kun je ze in setjes krijgen met 3 verschillende sterktes. Ik zou zoiets proberen en dan van 1tje strakker als origineel naar strakker gaan stapje voor stapje.

Afstellen is helaas niet even snel zo gedaan en kan best wat werk inzitten. Veel testen.

Hey Enterprise, terug komend op dit ik heb de bougie er dieper ingeduwd rijdt nu op een of andere manier kutter maar ook minder toeren dus ik denk dat ik sproeier 84 (85 ploft de uitlaat veel dus ik denk dat deze net te groot is) en rollen in de 7.5gr proberen
 
Back
Top