Piaggio mp3 400 cc lt accu laad niet bij

TomoTuning

New Member
Beste leden, ik heb een mp3 die niet meer bijlaad. Accu spanning loopt terug tijdens het meten van de accu met draaiende motor.
spanningsregelaar is al voor een ander getest met het zelfde resultaat.

Zou het dan de ontsteking zelf zijn? Of de bedrading? Zekeringen of massa? Iemand bekend hiermee? En weet iemand hoe ik en waar ik kan meten op of vanaf de ontsteking en wat zijn de waardes om te kijken warom de accu niet bijlaad. Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Het Licht functioneerd wel. Maar idd denk dat de stator verrot is een of meerdere spoelen.en evt de stekkers bedrading nalopen en meten. Weet iemand hier toevallig wat dr waardes zouden moeten zijn gemeten op de uitgaande draden van de onsteking zonder spaningsregelaar aangesloten?
 
Ik zou nooit meten met de spanningsregelaar niet aangesloten als je spanningen meet.
Als er al iets zou schelen met de spoelen dan bestaat de kans dat je alles goed meet terwijl als je er een belasting aan hangt, in dit geval de spanningsregelaar met alles erachter , de spanning in elkaar kan kukelen.
Dus altijd meten met de spanningsregelaar aangesloten, ze noemen dit backprobing omdat je achterop de connectoren meet.

Hieronder een 2-tal voorbeelden hoe je backprobing uitvoert.

Helaas heb ik geen schema van jouw scooter, ik had wel een service manual gevonden op het www (op de website van Scootertube) maar daarvan is het elektrisch schema helaas onleesbaar.
Verder niet gezocht.

Meestal hebben motorscooters een 2 of 3 fasige spanningsregelaar, dus op de ingang van de spanningsregelaar arriveren meestal 2 of 3 gele draden waar een wisselspanning op staat als de motor draait.
Ik ken dus de juiste waarde niet maar 1 ding is zeker op elke draad moet meer dan 15 V wisselspanning staan tov de min-pool accu of massa.

back probing.png
Back probing 2.png
 
Ik zou nooit meten met de spanningsregelaar niet aangesloten als je spanningen meet.
Als er al iets zou schelen met de spoelen dan bestaat de kans dat je alles goed meet terwijl als je er een belasting aan hangt, in dit geval de spanningsregelaar met alles erachter , de spanning in elkaar kan kukelen.
Dus altijd meten met de spanningsregelaar aangesloten, ze noemen dit backprobing omdat je achterop de connectoren meet.

Hieronder een 2-tal voorbeelden hoe je backprobing uitvoert.

Helaas heb ik geen schema van jouw scooter, ik had wel een service manual gevonden op het www (op de website van Scootertube) maar daarvan is het elektrisch schema helaas onleesbaar.
Verder niet gezocht.

Meestal hebben motorscooters een 2 of 3 fasige spanningsregelaar, dus op de ingang van de spanningsregelaar arriveren meestal 2 of 3 gele draden waar een wisselspanning op staat als de motor draait.
Ik ken dus de juiste waarde niet maar 1 ding is zeker op elke draad moet meer dan 15 V wisselspanning staan tov de min-pool accu of massa.

View attachment 78015
View attachment 78016
Thanks voor de goede info!

Ik loop nu tegen dit probleem bij 3 piaggio's
-mp3 400
-Fly 2t lucht gekoeld
- nrg 2t mc3 dd lc

Heb je van de nrg of fly wel schema's en bij passende waardes?

Alvast viendelijk bedankt!
 
Back
Top