Piaggio Liberty 4t 2v rijdt niet soepel

Achie

Well-Known Member
Heb al sinds 1.5 jaar een Piaggio Liberty. Reedt altijd als een zonnetje. Alleen was dit een bezorgscooter uitvoering met veel km (38xxxkm) en met 1 persoonszadel. Na het proberen om om te zetten naar een 2 persoonszadel (Benzinetank, buddyseat en buddybak moesten vervangen worden) reedt de scooter niet lekker meer. Eindstand oude 1 persoonseat er weer opgezet met bij behorende dingen.

Hij rijdt nog steeds klote. Hij rijdt max 38 km/h (Brom scooter) Ik heb het spruitstuk vervangen ( trok valse lucht ). Carb in ultrasoon bad geplopt en met lucht gespoten, Bougie vervangen. 3 verschillende CDI's geprobeerd (er zit nu een doorgezaagde snor op). Luchtfilter zag er ok uit.

De kleinste slag aan de stationairschroef en hij staat veels te hoog, terwijl als ik hem dan weer een klein slagje tegen geef. De scooter steeds uitvalt. De bougie kleur is steeds zwart en droog ( te rijk mengsel dus) en de nieuwe bougie heeft ook een grijs aanslag op de bougie punt. Het lijkt mij sterk dat de sproeier te groot is want die is origineel gehouden en hij reedt er altijd goed mee. Heeft iemand hier raad mee? Alvast bedankt!
 

Attachments

  • 20210825_122431.jpg
    20210825_122431.jpg
    56.7 KB · Views: 9
Advertisement - register to remove this

Werkt de vacuum kraan op de nieuwe tank wel goed?
Dat dacht ik ook al toen ik dit las want wat heeft de benzinetank, buddyseat en buddybak nu te maken met wel of niet goed lopen.....

@Achie heeft/had de buddybak een schakelcontact, zo ja, zitten de draden/connector nog goed aangesloten?
 
@Sparky @4slaf4life Bedankt voor de snelle reactie! Ik ben misschien niet super duidelijk geweest met mijn verhaal en hoe en wat. Dus ik leg het even snel uit.

De vacuum op de originele tank werkt gewoon goed (lekt niet door als je het slangetje er uit haalt). En voor zo ver ik weet zit er niks qua schakelcontact op beide buddy bakken van me Liberty. Ik weet zelf ook niet hoe je van het switchten van alleen een benzinetank in deze rotzooi beland haha, maar het kan zijn dat er wat onderdelen het begeven. De scooter heeft al bijna 40.000 KM overleeft en is goed onderhouden door een scooterzaak (Eigenaar had bonnetjes laten zien toen ik hem kocht). Maar 40.000 km is best veel voor een blokkie ongeacht.

Op de originele foto van de thread is de bougie die jullie daar zien helemaal nieuw nog. Hier is een foto van een paar KM met de nieuwe bougie. De Bougie die helemaal pikzwart is de nieuwe. Terwijl de bougie met een wat bruinere kleur de oude was (Die bougie werd ook maar steeds zwarter, dus vandaar een nieuwe bougie). Dit lijkt mij (Uit alles wat ik lees en hoor) een te rijk mengsel, want de bougie is zwart, maar niet nat. Ik heb de kleppen afgesteld (stonden wat strakjes) en geprobeerd de carb opnieuw af te stellen. Alleen wanneer ik hem 1,5 slag geef bij de luchtschroef valt hij of steeds uit of blijft ie heel hoogtoerig en haken na een stukje gas geven, wat ik ook doe met de stationairschroef. Ik heb alles standaard gehouden qua sproeiers. Of ik doe heel wat verkeerds met afstellen, of er ik zie wat over het hoofd. Graag hoor ik jullie mening over wat ik zou kunnen doen. Nogmaals even op een rijtje wat ik gedaan heb.

1. Carb in ultrasoon en uitgeblazen
2. Luchtfilter element uitgeblazen en luchtfilter schoongemaakt
3. 3 CDI's gebruikt met zelfde uitslag
4. 2 nieuwe bougie's
5. Kleppen opnieuw afgesteld.
6. Recentelijk was de blokolie ververst

Ik ben nog best een groentje op dit gebied en helemaal qua 4t dus houdt er rekening mee, dat ik niet alles zeker weet haha!

Bedankt voor het tijd nemen!
 

Attachments

  • 278e8a81-3b0a-4080-8a1f-9b8ad38ad18a.jpg
    278e8a81-3b0a-4080-8a1f-9b8ad38ad18a.jpg
    59.1 KB · Views: 4
  • 39af07cf-4b69-47ed-8ff2-709ac8eb8d30.jpg
    39af07cf-4b69-47ed-8ff2-709ac8eb8d30.jpg
    66.9 KB · Views: 4
Het is raar dat hij na t wisselen van de tank ineens zo rijk lijkt te lopen. Heb je niet per ongeluk een verkeerde sproeier erin gedaan? De standaard maat is 75 maar 78 is meestal iets beter.

En hij rookt helemaal niet?

40k kilometers is veel, maar goed onderhouden bezorgscooters zie ik vaak nog verkocht worden met 60k. En de piaggio liberty is heel degelijk dus zou me daar geen zorgen over maken
 
@4slaf4life Jaa maat, ik weet het ook echt niet meer haha. Je zou denken van zo iets doms dat dat nooit zo'n grote inpakt had. Want in het begin na het verwisselen viel hij steeds uit bij gas geven. Toen kwam ik er achter dat de nippel bij mijn spruitstuk kon bewegen en dus valse lucht trok. Nou paar dagen geleden nieuw er op. Hij rijdt weer en alleen nu dit probleem.

Ik zie nergens rook (Had ik ook al naar gekeken). En heb de luchtstelschroef ook best wel open staan om mijn mengsel wat minder rijk te maken (2,5 slag ofso, weet niet meer). Ik ga morgen nog is de carb er af halen kijken wat voor sproeier er in zit (Misschien toch per ongeluk verwisselt). En kijken of alles wat goed zit.

Jaa, Piaggio is sws wel een A-klasse merk qua scooters in het algemeen. En mensen slapen op de Liberty's. Mijne is 2016 bouwjaar en heb er maar 300 euro voor betaalt. Zelfs nog opnieuw gespoten en gesmoked en dergelijke. En wil er nu gewoon van genieten, maar helaas heeft de scooter andere planne :/.

Morgen geef ik wel een update hoe en wat. Tof dat je zo snel reageert nogmaals !!!
 
Back
Top