Piaggio Liberty 4T 2014 Elektrische start

Goedemiddag allemaal!

Ik heb pas een Piaggio Liberty 4takt uit 2014.
Elektrische start doet het niet en met deze kou loop ik 40 keer te kicken voor hij het doet. Iemand tips om hem sneller aan te laten slaan met kicken?

Ook hoor ik als ik hem elektrisch wil starten, wel tikken als ik de startknop indruk, maar er komt geen verdere actie. Is de accu dan dood, relais kapot of de startmotor naar de knoppen?
 
Advertisement - register to remove this

Iemand tips om hem sneller aan te laten slaan met kicken?
  • Elektrische choke testen.
  • Carburateur schoonmaken,
  • Klepspeling controleren en eventueel stellen.
Ook hoor ik als ik hem elektrisch wil starten, wel tikken als ik de startknop indruk, maar er komt geen verdere actie. Is de accu dan dood, relais kapot of de startmotor naar de knoppen?
Kan alle drie, het tikken is een teken dat het startrelais wel wordt aangestuurd, dus je zult dingen moeten gaan uitsluiten.

Dus:

  • Accu meten met enkel de scooter op contact en stilgelegde motor, met stationair draaiende motor en draaiende motor met was gas.
  • Is de accu en de laadspanning dus ok, de twee dikke draden van he startrelais met elkaar kortsluiten, als de startmotor dan wel draait is het relais naar de knoppen, dit moet je dan vervangen.
  • Doet de startmotor het dan niet, de weerstand meten van de dikke draad tussen de pluspool accu en het startrelais, de weerstand meten van de dikke draad tussen startrelais en startmotor en de weerstand meten van de dikke draad tussen startmotor en de min-pool van de accu.
  • Zijn deze draden allen in orde dan is je startmotor kaduuk.
 
2014?ja startmotor zeker naar de klote.Je hoort de relais tikken dus relais werkt maar je motor niet.Vervang t startknop ook maar voor de zekerheid.Werkt je remlicht schakelaar wel?Heb jij met nieuwe accu al geprobeerd?
remlicht werkt ook niet nee. Nieuwe accu nog niet geprobeerd.

  • Elektrische choke testen.
  • Carburateur schoonmaken,
  • Klepspeling controleren en eventueel stellen.

Kan alle drie, het tikken is een teken dat het startrelais wel wordt aangestuurd, dus je zult dingen moeten gaan uitsluiten.

Dus:

  • Accu meten met enkel de scooter op contact en stilgelegde motor, met stationair draaiende motor en draaiende motor met was gas.
  • Is de accu en de laadspanning dus ok, de twee dikke draden van he startrelais met elkaar kortsluiten, als de startmotor dan wel draait is het relais naar de knoppen, dit moet je dan vervangen.
  • Doet de startmotor het dan niet, de weerstand meten van de dikke draad tussen de pluspool accu en het startrelais, de weerstand meten van de dikke draad tussen startrelais en startmotor en de weerstand meten van de dikke draad tussen startmotor en de min-pool van de accu.
  • Zijn deze draden allen in orde dan is je startmotor kaduuk.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Hoe test ik de elektrische choke?
 
Het niet werken van je remlicht heeft waarschijnlijk niks te maken met het niet elektrisch starten.
Mochten de remschakelaars niet werken zou je ook geen klik horen bij je startrelais als je op de startknop drukt.
Dus waarschijnlijk zijn de remschakelaars in orde maar scheelt er iets aan je achterllicht-unit, je duplolampje of de bedrading van je remlicht.

Hieronder een YT-filmpje hoe je deze test, ipv deze fancy voeding die deze meneer hier gebruikt kun je dit ook gewoon testen met een accu.

 
Back
Top