Piaggio Liberty 2014 olietank of niet?

Daar ben ik weer! Hij is er eindelijk. De piaggio liberty uit 2014 bij lasouris gekocht. Nou hij rijdt.. wel wat anders dan mn aeroxie haha.

De elektrische start blijft maar gaan als ik de accu aansluit en krijg hem niet uit. Hij blijft maar draaien pff. Waar ligt dit aan?

Ook vraag ik me af of ik zelf olie moet mengen of dat er een oliepomp op zit?
 
Advertisement - register to remove this

De elektrische start blijft maar gaan als ik de accu aansluit en krijg hem niet uit. Hij blijft maar draaien pff. Waar ligt dit aan?

Ook vraag ik me af of ik zelf olie moet mengen of dat er een oliepomp op zit?
start knop kapot , of start relais kapot / blijft kleven .
Het is toch een 4-Takt ?? die heeft geen Olietank .
 
Dus je koopt een brommer bij La Souris die al defect is?
Zit hier geen garantie op dan?

Als de startmotor ook blijft draaien terwijl de scooter niet op contact staat is het startrelais defect.
Het inwendige schakelcontact is dan aan elkaar gelast.
De oorzaak hiervan is vaak dat men de scooter probeert te starten met een slechte of slecht geladen accu.
 
Dus je koopt een brommer bij La Souris die al defect is?
Zit hier geen garantie op dan?

Als de startmotor ook blijft draaien terwijl de scooter niet op contact staat is het startrelais defect.
Het inwendige schakelcontact is dan aan elkaar gelast.
De oorzaak hiervan is vaak dat men de scooter probeert te starten met een slechte of slecht geladen accu.
Het is een tweedehandsie zonder garantie. Maar das het ergste niet. relais kan ik wel vervangen.

Maar meer de vraag of er een olietank op zit of dat ik moet mengen?
 
Een 2-takt heeft een olietank en een oliepomp.
Of die er nog op zitten en werken kunnen wij niet zien van achter ons beeldscherm, dat zul je toch echt zelf moeten uitzoeken.
Zitten deze er niet meer op of zijn deze buiten bedrijf gesteld zul je zelf moeten mengen bij elke tankbeurt.
Dus bij een originele brommer is de verhouding Olie/Benzine 1 op 50, dus 20ml per getankte liter benzine.

De vulopening van de olie-tank zit normaal gesproken onder je buddy.

Hieronder een tekening van die tank:

https://www.motosparepartner.com/motor-onderdelen/piaggio/4319/explodedviews/139798/
 
Is dit de normale olie of is dit carterolie ofzo ?

In de buddy zie ik geen tweede vuldop. Er staat dat ik 10w40 nodig heb op een sticker onder de buddy. Maar is dat dan 2 of 4 takt?
Post automatically merged:

Is dit de normale olie of is dit carterolie ofzo ?

In de buddy zie ik geen tweede vuldop. Er staat dat ik 10w40 nodig heb op een sticker onder de buddy. Maar is dat dan 2 of 4 takt?
Beter kan ik er niet bij
Post automatically merged:

Is dit de normale olie of is dit carterolie ofzo ?

In de buddy zie ik geen tweede vuldop. Er staat dat ik 10w40 nodig heb op een sticker onder de buddy. Maar is dat dan 2 of 4 takt?
Post automatically merged:


Beter kan ik er niet bij
 

Attachments

  • 7CAEE02A-E0F4-4599-8822-92CF85E0C1EF.jpeg
    7CAEE02A-E0F4-4599-8822-92CF85E0C1EF.jpeg
    153.6 KB · Views: 9
  • E8C2DFBC-7240-4096-BDAA-55C3CE152E62.jpeg
    E8C2DFBC-7240-4096-BDAA-55C3CE152E62.jpeg
    117.2 KB · Views: 10
  • 10C27037-605F-406D-A1B5-A93F19F90130.jpeg
    10C27037-605F-406D-A1B5-A93F19F90130.jpeg
    371 KB · Views: 9
  • C795ABA7-FF76-46C1-8378-9DB375551829.jpeg
    C795ABA7-FF76-46C1-8378-9DB375551829.jpeg
    153.9 KB · Views: 9
  • image.jpg
    image.jpg
    184.5 KB · Views: 8
  • image.jpg
    image.jpg
    130 KB · Views: 8
  • image.jpg
    image.jpg
    210.5 KB · Views: 8
Last edited:
Er staat dat ik 10w40 nodig heb op een sticker onder de buddy. Maar is dat dan 2 of 4 takt?
10W40 is 4-takt olie, dus ik ga er dan vanuit dat ze je de verkeerde brommer hebben aangesmeerd, een 4-takt dus.
Dan heb je beneden aan het blok ook een pijlstok.

Edit, ik zie juist dat ik dubbel zat met @Isseybor.
De peilstok is te zien op jouw foto die einigd op E62.jpg.
Ook tijd voor een beurtje, de kleppen zijn het laatst gesteld in augustus 2018 en de Olie is ververst in februari 2020.
 
Last edited:
Ja daar moet olie in alleen wordt bij een 4 takt de olie niet verbruikt. Deze moet je dus verversen om de zoveel tijd. Niet zomaar bijgieten dus.
 
Deze bedoel je dan? Dus daar moet de olie in ?
Ik hoop voor jouw dat er nog olie aan de peilstok zit.
Dus even goed peilen zoals hier beneden.

  • Als de scooter gereden heeft, de scooter een uurtje laten staan zodat de olie die rondgeslingerd is in het carter naar beneden kan lopen.
  • De scooter op de middenstandaard op een horizontale ondergrond, dus niet op een hellende oprit bijvoorbeeld
  • Peilstok eruit draaien.
  • Peilstok met een stukje keukenpapier of een doek droog vegen.
  • Peilstok er terug insteken tot aan de schroefdraad, dus niet erin draaien.
  • Peilstok er weer uit nemen en niveau op de peilstok bekijken.
  • Olieniveau moet tussen het maximale en minimale streepje staan of het kruislings gearceerde deel.
Is het niveau te laag, dan beetje bij beetje olie bijvullen door de peilstokopening totdat deze goed op niveau is.
Bijvullen doe je alleen als het niveau, tussen de beurten door, te laag is, dus bijvullen kun je bij deze scooter doen echter alleen als noodmaatregel want de huidige olie moet dringend ververst worden en de kleppen gecontroleerd/gesteld.
 
Back
Top