Piaggio iGET E5 2021 opvoeren - garantie?

JanKlaasen

New Member
Hallo allen,

Ik heb een vraag over de garantie van mijn scooter:

Ik heb mei 2021 een nieuwe Piaggio Zip iGET Euro 5 brom gekocht. Prima ding, heb er nu 1529KM mee gereden.
Helaas heb ik 2 weken geleden al wel gebruik moeten maken van mijn garantie: de luchtpomp was kapot. Deze is netjes onder garantie vervangen, prima dus.

Nu stoort het mij al een tijdje dat de trekkracht ondermaats lijkt. Op bepaalde stukken van mijn veel gereden route ga ik de berg op en daar haalt de scooter maar net aan 40 op de teller van de scooter, dus de daadwerkelijke snelheid zal nog erger zijn. Niet zo leuk tussen de auto's in op de weg....

Nou mijn vraag: Ik wil graag een multivar installeren, zodat de scooter meer trekkracht krijgt. Maar ik wil ook graag mijn garantie houden aangezien ik daar nog 9 maanden recht op heb. Ja, dat is geen gelukkig huwelijk...

Maar stel nou dat de scooterwinkel de carterbouten al vervangen heeft voor normale zeskant bouten (zoals hier beschreven: https://scooterforum.net/threads/veiligheidsbout-piaggio-verwijderen.212274/), hoe kunnen zij nog weten of er aan de brommer gesleuteld is? Kan ik nu gewoon de multivar installeren en eventueel weer terugbouwen naar stock mocht ik garantie willen claimen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

JanKlaasen
 
Advertisement - register to remove this

Als je het netjes doet met goed passend en het juiste gereedschap en hulpmiddelen waardoor je dus geen sleutelsporen achterlaat denk ik niet dat de dealer dit gaat merken bij een garantie issue.
 
@Sparky Dat dacht ik dus inderdaad ook. Het klopt dus ook dat alleen die 2 bouten eigenlijk aangeven dat er niet mee gerommeld is? En eventuele sleutelsporen natuurlijk.

@Brute-Force Ja dat kan ook, maar ik twijfel dus of ze het wel doen. Geen verwijzing op de website bijvoorbeeld. Ik heb geen zin om hun aan de neus te hangen dat ik hem wil opvoeren en dat ik zo alsnog mijn garantie kwijt raak.
 
Ik heb geen zin om hun aan de neus te hangen dat ik hem wil opvoeren en dat ik zo alsnog mijn garantie kwijt raak.
Je hebt 2 opties:
1: Je voert de scooter op en riskeert dat ze er achter komen en neemt het verlies van de garantie.
2: Je blijft nog netjes 9 maanden origineel rijden, zingt de garantietermijn uit, en voert de scooter daarna pas op.
 
Beste is FF overleg met de Dealer ... sommige halen zelfs graag de Vario ring er uit , en Scooter blijft in de Garantie , zolang je er zelf maar niet aan gaat klooien.
 
Ik zou gewoon even contact opnemen met je dealer. Denk niet dat hun zo’n probleem maken omtrent de garantie en een multivar. Weet niet of de luchtfilters lang “geknepen” is bij een e5 brom model van zip ? Als dat wel zo is had ik dat als eerste vervangen . Dat scheelt het meeste
 
Ja alle E5 modellen met injectie hebben een begrensde luchtfilter buis.

Waarom dit zo is?

Scooter is ten eerste begrensd op het toerental in de ECU.. (stel dat ding draaide ontgrensd 7200 rpm.) Dan doet die begrensd zeg maar 6700 rpm.
(waardes zijn niet exact maar een voorbeeld)

Lagere toeren is minder benzine inspuiting nodig.. (is ook geregeld in de ECU)

Ga je minder benzine in spuiten dan heb je ook niks aan die grote door laat van het luchtfilter.
En daarom zetten ze er een aanzuig buis erop die een kleinere diameter heeft (en dus genoeg is voor de minimale benzine inspuiting)
 
Met een multivar wordt je trekkracht niet merkbaar beter. Doe er ook nog een malossi ecu bij, laat hem wat hoger in toeren lopen door iets lichtere rollen en strakkere trekveren en het is dan te doen kwa snelheid. Bergop met een 50cc iget blijft drama
 
Heb zelf sinds kort een Yamaha aerox e4 waar ook een begrenzer in de aanzuigbuis zat , vervangen voor een voca aanzuigbuis en dat scheelde echt enorm ! Je lambda pikt vanzelf op dat hij te arm loopt en spuit vanzelf meer brandstof in , ik ging ook met Max 40 de brug op , met die buis en verder alles origineel gewoon 47 ( wat de Max was ) zo’n buis kost nog geen 20 euro en geloof mij , dat doet meer dan de multivar alleen
 
Een Multivar geeft een beter Toeren verloop (ism Witte drukveer ), qua Top win je er bijna niets mee.
Grootste verschil is juist op de top. Dat is een vermogenwinst van 10% trekkracht maakt geen merkbaar verschil

Heb zelf sinds kort een Yamaha aerox e4 waar ook een begrenzer in de aanzuigbuis zat , vervangen voor een voca aanzuigbuis en dat scheelde echt enorm ! Je lambda pikt vanzelf op dat hij te arm loopt en spuit vanzelf meer brandstof in , ik ging ook met Max 40 de brug op , met die buis en verder alles origineel gewoon 47 ( wat de Max was ) zo’n buis kost nog geen 20 euro en geloof mij , dat doet meer dan de multivar alleen
Helaas heb zijn iget's niet begrensd dmv een varioring
 
Back
Top