Piaggio fly uitlaat ophanging schroef afgebroken

Enterprise

Well-Known Member
Gisteren wilde ik mijn achterband vervangen. Bij het loshalen van de bouten bij uitlaat ophanging is de bovenste afgebroken.

Ik kan er nog een schroef in draaien maar vast draaien lukt niet. Hij draait dan door.

Ik heb geprobeerd met loctite hem vast te zetten maar na een stukje rijden zit ie dan toch weer los waardoor de uitlaat een trillend geluid maakt tijdens het rijden.

Heeft iemand nog ideeën hoe ik dit alsnog vast kan krijgen of word het een linkse tap gebruiken?
 

Attachments

  • 20210222_160351.jpg
    20210222_160351.jpg
    134.8 KB · Views: 23
Advertisement - register to remove this

Heb het zelfde gehad met me piaggio new fly 4t 2v..
Weet precies hoe kut dit is. Als het de originele bouten zijn, zijn deze gehard staal.
Uitboren met een cobalt boor en boor olie en opnieuw tappen is denk ik de enigste optie.

Ik weet dat als die bouten eenmaal goed vast zitten je deze nooit eruit gaat krijgen.
Smeer er zeker geen kopervet erop maar keramisch vet.

Heb er zelf anti seize pasta van weicon erop gesmeerd op de bouten.
 
Nog erger is dat er geen losse carter delen nieuw te koop zijn.

Dus je opties zijn:

1. Boren en tappen.
2. Gaat die mis dan word het een helicoil erin zetten

3. Anders een goed tweedehands carter zoeken en die overzetten.


Die tweedehands carter heb ik zoiezo gekocht als het toch mis blijkt te gaan en toen weer een rijdend blok wil hebben.

Heb het oude wel moeten boren en tappen helaas. Als ik merk dat de bouten als nog niet goed vast zitten word het uitboren en v-coil erin zetten.
Als je het carter dan helemaal verkut hebt een vervanger zoeken.

Voor een nieuwe carter set betaal je dacht ik minimaal 999 euro.


de valkuil bij piaggio is.. Dat als de scooter nieuw is je nooit de uitlaat eraf gaat halen.. Maar tegen die tijd je dat wel doet je hem niet meer eraf krijgt.

Beste als de scooter nieuw is toch 1 voor 1 de bouten los draaien en keramisch vet tussen doen.
 
Het heeft even gehouden maar nu is het helaas over. Hij houd wel langer als voorheen. Maar ik heb ook geen zin om iedere 3 dagen de uitlaat weer opnieuw vast te zetten. Echt kwaad kan het niet lijkt me maar het trilt lichtelijk en dat is vreselijk irritant tijdens het rijden.

Ik heb een linkse tap met metaal boortjes bestelt en hopelijk gaat het zo lukken.

Heeft iemand ervaring met deze set? Ik heb deze besteld aangezien er over de goedkopere alleen maar slechte reviews waren:

Nog een vraagje,
Is de achterkant van de uitlaatophanging in het motorblok dicht of is er achterdoor(in de opening waar de afgebroken schroef zit) een opening zodat er eventueel een moertje achterop gedraaid kan worden indien het schroefdaad stuk is/gaat?

Bij een minarelli blokje heb ik dit al eens gezien maar ik vraag me af of dit uberhaupt origineel was en dit ook bij Piaggio zo is.
 
Als je nog iets langer ermee wilt rijden dan de bouten vast zetten met een druppeltje locktide.. En dan de blauwe nemen die je zo los kan halen, maar genoeg vast zit zodat de bouten niet los draaien.


Moertje is wel mogelijk als je een langere bout neemt, alleen je komt er niet makkelijk erbij met je handen. Achterkant is gewoon open.
Het is niets meer als een doorgang naar achteren (dus een open gat met schroefdraad erin)
Je kan alleen nergens een moertje in stoppen.. Misschien mogelijk om je achterwiel er tijdelijk eraf te laten en uitlaat monteren met moertje e rachter op het carter. Beste om het moertje dan wellicht aan het carter te lijmen zodat die daar op die plek geplakt blijft zitten.
Als die moer dan gelijmd zit uitlaat demonteren, achterwiel erop en uitlaat terug erop. Zou moeten kunnen.
 
Oh zonder loctite kom ik de straat niet eens uit en dan is ie al los.
Nu had ik de hele schroef ondergedompeld in loctite en hij blijft nog altijd niet zitten. Of het is gewoon slechte loctite? Was geen echte maar een goedkopere variant van een ander merk. Kleur was blauw.

Goed om te weten dat er een doorgang is. Dan kan ik daar altijd nog op terugvallen indien het schroefdraad kapot is. Met een steeksleuteltje moet het vast lukken, bij dat minarelli blok was dat toen ook best een gedoe maar wel te doen.

Goede tip met het lijmen van het moertje, indien het zo 123 niet lukt ga ik dat proberen. Maar eerst hopen dat ik de oude bout eruit krijg en het schroefdraad nog heel is. Ben bang dat het best een klus gaat worden aangezien hij tijdens het losdraaien gebroken is.
 
Je moet ook geen troep locktite gebruiken, maar de echte.. Bij mijn blijft het prima zitten.

Ik heb er ook best lang over gedaan om het te herstellen.
Heb toen bij indi.nl een goede boren setje gekocht. Gelijk daarbij ook een complete v-coil set besteld voor de momenten als het echt uit loopt op een ramp en het dan nog direct te herstellen is. Probeer vooral je tijd te nemen en boor echt zo in het midden mogelijk en houd de machin ook recht zodat het gat niet uitlubberd maar haaks naar achteren door loopt.

Als het uitgelubberd is en schroefdraad ook niet meer lukt. Kan je het nog altijd opboren groter en dan helicoil erin draaien.

Misschien mogelijk om de gaten te lassen en opnieuw uit boren en tappen.. Anders ermee naar een machine shop gaan waar ze metaal bewerken.
 
Bij Loc-Tite moet je niet naar de kleur kijken maar naar het nummer.
Loc-Tite moet koel bewaard worden en er staat een houdbaarheidsdatum op de onderkant van het flesje.
Kijk voor een overzicht op hun site.
 
Ik smeer altijd vet op bouten die ik weer vast draai. Altijd keramisch. Enkel was het pas de eerste keer dat ik de uitlaat moest verwijderen op deze brommer en het was meteen raak. Is wat eurokit ook al zei. Zodra de uitlaat eens eraf moet zitten ze vast gerot.
 
Back
Top