Piaggio Fly start niet meer

Anteino

New Member
Hoi Allemaal,

ik heb gister een Piaggio Fly gekocht voor weinig waarvan ik wist dat hij niet liep. De verkoper zei dat de CDI stuk was, dus ik heb er een zo goed als nieuwe CDI op gezet, alleen start hij nog steeds niet. Vervolgens heb ik de carburateur helemaal gereinigd en gecheckt of die door loopt en dat doet hij dus ook. Hij heeft vonk. Tijdens starten met start motor meen ik wel dat ik hem iets lucht voel aanzuigen.

Aan de afstelling zal het haast niet liggen want hij heeft altijd gelopen. Op een gegeven moment liep die niet meer en heeft toen een jaar stil gestaan. Ik vind de vonk niet super overtuigend en de bougie lijkt ook niet echt nat te worden. Zelfs na remreiniger rechtstreeks in de cilinder te hebben gespoten startte hij niet. Toen ik aan het einde van de dag nogmaals wilde checken of de bougie nat was brak deze helaas doormidden toen ik hem los wilde halen. Een maat van me heeft die veel te vast aangedraaid, is zowat op de ratel gaan staan...

Misschien is het iets kleins maar ik ben bang dat ik op nog veel meer problemen ga stuitten als ik er nog aan door ga. Heeft dit nog zin en/of is er iemand in Eindhoven die bereid is mij hier mee te helpen? Ik denk dat misschien de ontsteking wel eens kapot zou kunnen zijn, kan ik dit doormeten zonder de hele scooter uit elkaar te halen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik ga ervan uit dat het een 4 Takt betref omdat je hem onder de rubriek "4 takt en injectiescooters" hebt geplaatst.

  1. Klepspeling al gecontroleerd?
  2. Compressie?
  3. Bougie vervangen?
  4. Bougiekabel gecontroleerd?
  5. Bougiedop gecontroleerd?
  6. Timing gechecked, want wie weet wat er van te voren al is gesleuteld en de kop moet er toch af om de afgebroken bougie eruit te halen.
Anteino said:
Een maat van me heeft die veel te vast aangedraaid, is zowat op de ratel gaan staan...

En jij stond er naast???

Voor wat betrekt "de ontsteking" ik vermoed dat je de spoelen achter het vliegwiel en eventueel de pickupspoel bedoelt want "ontsteking" is iets meer.....

Wat je zou kunnen doen is om de weerstand tov massa te meten vanuit de stekker van de cdi.
Ik heb een filmpje toegevoegd echter de draadkleuren komen niet overeen met die van jouw scooter maar dan zie je wat ik bedoel.

 
Vind je verhaal een beetje tegen strijdig.. Ik quote:

ik heb gister een Piaggio Fly gekocht voor weinig waarvan ik wist dat hij niet liep. De verkoper zei dat de CDI stuk was, dus ik heb er een zo goed als nieuwe CDI op gezet, alleen start hij nog steeds niet.

Hier zeg je dat je hem gisteren gekocht hebt.


Aan de afstelling zal het haast niet liggen want hij heeft altijd gelopen. Op een gegeven moment liep die niet meer en heeft toen een jaar stil gestaan. Ik vind de vonk niet super overtuigend en de bougie lijkt ook niet echt nat te worden.

En dan weet je ineens heel de geschiedenis te kunnen vertellen, net alsof je de scooter al jaren zelf in gebruik hebt.
Ik zou het maar niet zo zeker zijn of dat de afstelling altijd goed heeft gestaan, want je weet nooit wat de vorige eigenaar eraan geprust heeft..
Raad je wel aan om een nieuwe bougie te plaatsen.. Want bij mijn new fly was destijds de cdi door geslagen als de bougie.


Voor de rest vind ik het onduidelijk of het hier gaat om een oudere type fly of om het nieuwe type NEW fly. Het is opzicht hetzelfde blok, maar hier en daar kunnen er toch kleine verschillen erin zitten. En dan weet je ook hoe oud ongeveer de scooter is.


Hoeveel kilometers staan er op jou teller..? Vind dat je eerst moet beginnen bij de basis.. Zorg voor een goede sterke vonk en dat die benzine krijgt.
Vervang daarbij de oude benzine en de oude motor olie en het cardan olie achter in het blok. En het is ook geraden dat de kleppen goed gesteld staan. Dan pas kan je ergens gaan beginnen.. Vergeet ook niet de benzine tussen zit filter te vervangen direct achter de slang vanuit de benzine tank.
 
Last edited:
Ik ga ervan uit dat het een 4 Takt betref omdat je hem onder de rubriek "4 takt en injectiescooters" hebt geplaatst.

  1. Klepspeling al gecontroleerd?
  2. Compressie?
  3. Bougie vervangen?
  4. Bougiekabel gecontroleerd?
  5. Bougiedop gecontroleerd?
  6. Timing gechecked, want wie weet wat er van te voren al is gesleuteld en de kop moet er toch af om de afgebroken bougie eruit te halen.


En jij stond er naast???

Voor wat betrekt "de ontsteking" ik vermoed dat je de spoelen achter het vliegwiel en eventueel de pickupspoel bedoelt want "ontsteking" is iets meer.....

Wat je zou kunnen doen is om de weerstand tov massa te meten vanuit de stekker van de cdi.
Ik heb een filmpje toegevoegd echter de draadkleuren komen niet overeen met die van jouw scooter maar dan zie je wat ik bedoel.


Dat zijn goede suggesties, wordt zeker gewaardeerd. Het gaat inderdaad om een 4 takt model uit 2010, met zo'n mechanische brandstof pomp in de carburateur, niet met een elektrische pomp.

1. Nee nog niet. Scooters zijn nieuw voor me en neem aan dat daarvoor het blok los moet. Dat moet nu sowieso dus ik zal daar zeker naar kijken.
2. Mwoa, kon beter. Ik ga er een nagenoeg nieuwe cilinder inclusief zuiger en zuigerveren op zetten (1000 km gereden).
3. Jup, dit is ook de bougie die kapot is gegaan.
4. Jup zat nieuwe bij die andere CDI.
5. " "
6. Nee nog niet. Het blok gaat er nu dus af en ik hoop dat mijn schoonpa me hierbij wilt helpen.

Ik stond ernaast ja.. Maarja ivm corona maatregelen moest ik toch afstand houden en hij deed precies wat die wilde ondanks mijn geroep. Maargoed is nu gebeurd, is nou niks meer aan te doen.

Dat is inderdaad wat ik bedoelde van de ontsteking. Ik zal deze gaan doormeten, maar heb ook besloten dat ik de hele bedrading opnieuw ga doen want het is een beetje een grote zooi geworden met vuil en roest compleet. Ik zal het laten weten als ik nieuws heb.
Post automatically merged:

Vind je verhaal een beetje tegen strijdig.. Ik quote:

ik heb gister een Piaggio Fly gekocht voor weinig waarvan ik wist dat hij niet liep. De verkoper zei dat de CDI stuk was, dus ik heb er een zo goed als nieuwe CDI op gezet, alleen start hij nog steeds niet.

Hier zeg je dat je hem gisteren gekocht hebt.


Aan de afstelling zal het haast niet liggen want hij heeft altijd gelopen. Op een gegeven moment liep die niet meer en heeft toen een jaar stil gestaan. Ik vind de vonk niet super overtuigend en de bougie lijkt ook niet echt nat te worden.

En dan weet je ineens heel de geschiedenis te kunnen vertellen, net alsof je de scooter al jaren zelf in gebruik hebt.
Ik zou het maar niet zo zeker zijn of dat de afstelling altijd goed heeft gestaan, want je weet nooit wat de vorige eigenaar eraan geprust heeft..
Raad je wel aan om een nieuwe bougie te plaatsen.. Want bij mijn new fly was destijds de cdi door geslagen als de bougie.


Voor de rest vind ik het onduidelijk of het hier gaat om een oudere type fly of om het nieuwe type NEW fly. Het is opzicht hetzelfde blok, maar hier en daar kunnen er toch kleine verschillen erin zitten. En dan weet je ook hoe oud ongeveer de scooter is.


Hoeveel kilometers staan er op jou teller..? Vind dat je eerst moet beginnen bij de basis.. Zorg voor een goede sterke vonk en dat die benzine krijgt.
Vervang daarbij de oude benzine en de oude motor olie en het cardan olie achter in het blok. En het is ook geraden dat de kleppen goed gesteld staan. Dan pas kan je ergens gaan beginnen.. Vergeet ook niet de benzine tussen zit filter te vervangen direct achter de slang vanuit de benzine tank.

Ja hij heeft altijd gelopen, maar sinds een jaar niet meer, dat is wat er staat. De vorige eigenaar zei dat hij zelf niet zo super handig was ermee en enkel de CDI heeft vervangen. Hij zei dat hij mogelijk iets in de bedrading fout heeft gedaan. Want nadat hij de CDI had vervangen heeft ie het nog een half jaar gedaan waarna die opeens niet meer reed.

Het gaat om een ouder type uit 2010. Hij heeft zo'n 25,000 km gereden. Bougie heb ik al vervangen maar die is nu dus stuk, dus daar komt andermaal een nieuwe in als ik een andere cilinder heb gehaald (weet er nog een complete te liggen met maar 1000 km op de teller).

Het blok ga ik loshalen en dan ga ik al de punten die sparky noemt en waar je er zelf ook een paar van aanhaalt eerst eens netjes maken. Daarna ga ik de bedrading helemaal opnieuw aanleggen en dan ga ik het nog eens bekijken. Als het dan nog niet werkt zou het dan de ontstekingsspoel kunnen zijn?

Ik hoorde ook iemand in een youtube filmpje zeggen dat de spanningsregelaar nodig is voor de werking van de CDI. Dit heb ik nou echt nog nooit meegemaakt maar goed het zou natuurlijk kunnen.
 
Last edited:
Ik ga ervan uit dat het een 4 Takt betref omdat je hem onder de rubriek "4 takt en injectiescooters" hebt geplaatst.

  1. Klepspeling al gecontroleerd?
  2. Compressie?
  3. Bougie vervangen?
  4. Bougiekabel gecontroleerd?
  5. Bougiedop gecontroleerd?
  6. Timing gechecked, want wie weet wat er van te voren al is gesleuteld en de kop moet er toch af om de afgebroken bougie eruit te halen.


En jij stond er naast???

Voor wat betrekt "de ontsteking" ik vermoed dat je de spoelen achter het vliegwiel en eventueel de pickupspoel bedoelt want "ontsteking" is iets meer.....

Wat je zou kunnen doen is om de weerstand tov massa te meten vanuit de stekker van de cdi.
Ik heb een filmpje toegevoegd echter de draadkleuren komen niet overeen met die van jouw scooter maar dan zie je wat ik bedoel.


Bougie vonkt heel krachtig en wordt ook nat maar hij start nog steeds niet. Je hoort wel dat die wilt en als ik gas geef gaan de lampen ook feller branden. Als ik start met bougie erin maar bougiedop los maakt hij ook een ander geluid.

Ik heb de klepspeling voor inlaat op 10 um gezet en uitlaat op 15 um. Als ik mijn vinger op bougiegat duw en e-start dan voel ik compressie. Bougie is vervangen, kabel en bougiedop ook. Timing heb ik middels volgende plaatje gesteld:

timing.jpg

Oftewel, als je het vliegwiel met de klok mee draait en dan de tweede verdikking op de pickup zet zit het rondje op tandwiel van nokkenas bovenaan (bij mij was het geloof ik een rondje en geen streepje).

Hij start dus nog steeds niet. Ik geloof haast dat het een kwestie van ofwel timing ofwel valse lucht moet zijn. Alle pakkingen behalve de voetpakking zijn al vervangen dus ik ga allereerst de voetpakking ook maar vervangen, geloof er niks van dat het daar aan ligt maar dan heb ik dat maar alvast uitgesloten.
 
Back
Top