Piaggio Fly koud, start niet zonder gas.

Gipo

New Member
Piaggio 50 Fly uit 2014 start niet koud zonder gas. Als hij koud wil niet starten zonder gas te geven. En blijft niet stationair draaien. Heeft iemand hier ervaring mee of oplossing?

mvg. Gipo
 
Advertisement - register to remove this

Hallo Eurokit, dank voor je reactie. Het is een brommer 50cc. Nee zelf heb ik niets aan veranderd alleen een nieuwe bougie. Omdat ik vermoed dat af en toe vonkt die niet goed, maar na een nieuwe bougie is hetzelfde.
 
Heb je echt een NEW FLY??? (althans ik weet dat in 2014 geen oude modellen meer zijn gemaakt)

Als die niet goed vonkt dan heb je zeker de langfang cdi er nog erin zitten.?? Ik had namelijk hetzelfde probleem.. Na 3000km was de cdi ermee op gehouden..(bij mij wilde de motor helemaal niet meer aan slaan.

Ben bij een tweede dealer in onderhoud gegaan... Deze heeft er een ducati geel cdi erin gezet en uiteraard ook een nieuwe bougie.. En probleem verholpen..


Ik heb zelf wel het 2 valve blok, dus niet het 4 valve blok. Bij 4valve blok heb je een andere cdi nodig.


Ik weet verder niet of je bij een dealer zit voor het onderhoud... (neem aan dat er ook geen garantie meer op die scooter zit als die van 2014 is (dan heb je maar 2 jaar) Verder lees ik geen km stand.


MOD_EDIT: Ik doe even je topic verplaatsen naar het 4-takt gedeelte van het forum.. Aangezien je scooter een 4-takt is..



 
Bedankt voor jullie reacties. Eigenlijk is dit een scooter van mijn zoon, maar hij heeft twee linker handen, hij heeft wel een paar keer naar de dealer gehad maar is nooit wat geworden. Is niets verbeterd. Als ik het goed heb is dit een fly uit 2014 4 tact 2 kleppen. Ik zelf heb ik ook niet zoveel verstand van de brommers, zelf ben ik automonteur en wou ik er even naar kijken. Zodra je aankomt aan stekker van de cdi en beweegt deze dan start hij wel, en moet je gas geven en blijft niet stationair draaien, zolang deze koud is. Ik heb de elektrische choke heb ik ouderwets getest, maar die komt wel uit. Werkt ie zo te zien. Alleen ik weet niet de kabel van de elektrische choke waar die naar toe wordt verbonden, zit er een relais tussen of een regelaar temperatuurzender, maar ik weet dit niet precies. Afstellen vermoedelijk is ie goed, zodra ie vonkt start ie met kickstart. Ik vraag mij af of het mogelijk is of er ergens een kabelbreuk zit? Omdat zodra je beweegt de kabels van de cdi stekker dan start hij wel. In afwachting jullie toppers.

groet, Gipo.
 
Heb je een foto van de scooter? Kan uiteraard mijn vraag nog 3 keer stellen maar dat schiet niet echt op. Weet ik dan meer, dan gaan we verder.
 
Helaas heb ik niet direct foto, maar ik heb wel eenzelfde van het internet geplukt, want het is donker buiten. Misschien kenteken kan meer duidelijk maken. Zie foto's.

Piaggio fly.jpg


Mod_edit.. Kenteken is niet nodig. Bij deze ook verwijderd. i.v.m eventueel kenteken misbruiken.. (iedereen kan dit zien dus gelieve geen gevoelige info te plaatsen.)
 
Ja dat is duidelijk ook NEW fly.. 4takt 2valve.. Ik heb er zelf een in het donker blauw.. Betreft de problemen: Ik heb namelijk hetzelfde.. slecht starten en dan niet aan willen blijven.. Moet dan inderdaad eerst gas geven..

Heb je bij deze scooter de hoofdsproeier laten vergroten..?( Er zit standaard sproeier 75 in) Als je de stationair schroef goed hebt staan dan vermoed ik zelf dat het iets te maken heeft met de afstelling van de luchtschroef.. Deze kan te open staan of te dicht..
Het kanaaltje wat er achter zit, zit in verbinding met de stationair sproeier.


Bij te open krijg je dus een armer stationair afstelling en dan valt hij bij het starten uit.. Bij de dicht komt er te weinig zuurstof bij en is het stationair mengsel te rijk..

Het heeft niks met de hoofdspoeier maat te maken.. Want zowel met de standaard sproeier als de grotere sproeier start hij namelijk beroerd.. Ik ga er binnenkort er zelf even na kijken en laat je weten als ik resultaat hebt geboekt.
 
Hallo Eurokit, bedankt voor reactie. In dat geval van de luchtschroef de theorie klopt wel. Maar ik had toevallig ontdekt en daar moet jij ook opletten, omdat tijdens het gas geven op volle toeren, de luchtschroef draaide gewoon los vanzelf door de trillingen. En daardoor is een nieuwe luchtschroef met veer besteld en opgezet. Maar het probleem is nog steeds hetzelfde, want hij vonkt af en toe niet. Zoals ik heb ik eerder gezegd, zodra je aan de kabels van de cdi of connector van cdi komt en beweegt dan vonkt hij wel en start hij maar blijft hij niet stationair draaien zonder gas. Maar zelf vind ik dat de elektrische choke functioneert niet als het hoort. Vermoed ik dat daar iets van een kabelbreuk zit. En zelfde vermoed ik ook voor de kabels van de cdi. Maar ik moet nakijken waar precies is verbonden de kabels van de elektrische choke. En de kabels doormeten. Maar helaas heb ik niet een schema en legenda van deze brommer om de juiste waarde te constateren. Want het is mogelijk dat de elektrische choke heeft verbinding met temperatuurzender of relais ergens, want hij heeft het goed gedaan nieuw. Als jij handig bent en je kunt een schema traceren, dan kunnen wij verder uitzoeken.
gr. Gipo
 
Als hij slecht vonkt, raad ik je aan een andere cdi te kopen.. Mijn langfang cdi is ook bij 3000km kapot gegaan.. En toen startte hij helemaal niet meer..
Als hij standaard moet blijven raad ik je een ducati geel aan.(deze zijn hetzelfde als die erin zat, maar de ducati is Italiaanse kwaliteit, en de langfang uit Vietnam. En ook de bougie dan vervangen.. Zou daarna weer prima moeten vonken.
 
Ik weet niet of dit is een originele of dat deze ooit is vervangen. Weet je ook op welke de code of codering moet ik zoeken, om op dezelfde snelheid te blijven van wat jij aanraadt de gele Ducati. Nog een kleine vraagje, waar zit de hoofdsproeier precies in de carburateur. In principe elektrische onderdelen kun je meten. Of die goed werken of stuk zijn. Naar mijn weten, maar dan moet je legenda gegevens hebben voor deze type brommer.

CDI PAIGGIO FLY NEW.jpg
ELEKTRISCHE CHOKE 1.jpg
 
Wat je daar hebt is een Kokusan langfang cdi... Ja die zit er standaard in. Deze cdi is begrensd.. Met de vario ring gaat hij dan 47km/u op de teller als max.. Als je de vario ring verwijderd gaat hij 52km/u op de teller.. In die zin zou je altijd zonder vario ring kunnen rijden.. Omdat de scooter dan alsnog op de CDI is begrensd. Je zit voor de politie zelf dan nog prima save.. Alleen bij een herkeuring bij de RDW kunnen ze wel moeilijk gaan doen (dus vario ring daarom ook altijd bewaren) Ook dus de sproeier 75 .


De ducati wit en bruin zijn voor de snor modellen.. Die heb je niet nodig (want dan zal hij te langzaam lopen voor een brom)

Je hebt dan alleen de keuze uit ducati geel (deze is net als de kokosan begrensd op de zelde snelheid)
Je hebt dan ook nog de keuze uit een ducati grijs..(Deze CDI is geheel ontgrensd en heeft dacht ik een iets andere mapping..

Als je het risico aan durft kan je beter de ducati grijs nemen.. Het blokje krijgt dan meer vermogen (loopt hoger in toeren) hierdoor accelereerd hij veel beter door.. (de begrensde cdi geeft eigenlijk te weinig vermogen of om normaal / goed te kunnen rijden) (heb er vandaag met moeite 60km/u op de teller mee gehaald.) Vooral het optrekken en door trekken is een stuk aangenamer..

Durf je het niet aan (bang dat je een wok krijgt (want dan gaat hij te snel) Dan kan je beter de ducati geel nemen.. Deze cdi is ook begrensd zoals de kokusan.. Alleen de kwaliteit van die cdi is veel beter dan het vietnamese exemplaar..

Voor beide nieuwe cdis is het raadzaam de vario ring eruit te laten (scheelt je overtoeren op top) is dus dan ook beter voor de motor..

Piaggio / Vespa sproeiers zijn 75, 78, 80, 82, 84

Het is raadzaam om 75 er altijd eruit te halen (scooter loopt er te arm op (daarom ook vibratie motor) (ben er nog niet uit of een onofficiele 76 sproeier beter is dan de oficiele 78 sproeier)

Voor de begrensde ducati geel cdi (als je een officele sproeier wilt 78 nemen)

Voor een ontgrensde ducati grijs cdi sproeier 80 nemen *merk bij mij dat hij op top snelheid brandstof te kort komt* Joey schaar geeft ook bij een van ze videos aan.. Dat er in dat type blok sproeier 80 moet.
Voor een ducati geel ontgrensd ook mimiaal sproeier 80 nemen..

Heb van horen horen gehoorde dat een ducati gele cdi ontgrensd harder rijd dan een ducati grijze cdi..


De sproeier zit in de onderkant van de carburateur * van de bovenkant moet je niet aanzitten, daar zit de gasschuif + veer onder dat zwarte dekseltje.. De grootste sproeier is de hoofdsproeier.. Het is mogelijk dat de carb opnieuw goed moet worden afgesteld..

Overigens AC15 is een brom cdi.
 
Hallo Eurokit,

Bedankt voor je uitgebreide informatie en uitleg. Heel duidelijk en verhelderend.

Ik vind persoonlijk dat dat hij standaard moet blijven, en hoe wettelijk wordt geëist. of toegestaan op de wegverkeer. Ik overleg met mijn zoon wat hij wil. Omdat als je cdi vervangt waarschijnlijk van een andere merk dan moet je ook andere onderdelen vervangen die in verbinding staan met de elektronica en dan blijf je vervangen.

Bedoel je deze CDI van Ducati maar is dit dezelfde als de standaard net als die originele van Kokusan wat er inzit? En als je vervangt deze ducati geel moet je dan ook andere onderdelen vervangen worden in verband met deze CDI?

Maar ikzelf persoonlijk vind ik dat de elektronische onderdelen moeten doorgemeten worden. Dan weet je precies waar het defect is. Omdat anders als je vervang je een onderdeel en los je op dan is mooi en dan is opgelost, maar als je vervangt en niet opgelost wordt, dan moet je nog verder vervangen tot dat je het probleem hebt opgelost. Eigenlijk ben ik op zoek naar een legenda van de elektronische kabelboom en elektronische verbruikers van deze Piaggio Fly viertact. Maar kan ik niet vinden op internet tot dusver. Omdat de cdi is mogelijk gemeten te worden de weerstand waarde of afwijking van de Ohmmeter en dan weet je genoeg. Of die defect is of niet. Want normaal zit een marche tussen de afwijkingen van de weerstand. Als je teveel afwijkt is duidelijk dat deze defect is en dan weet je precies wat aan de hand is dan vervang je. maar dan moet je de legenda en de juiste waardes van alle verbruikers hebben wat in de brommer zit. En dat is ook bekend dat de elektronische onderdelen is moeilijk te constateren de defect. Tot zover kan op bepaalde hoogte gecontroleerd worden. Omdat elektronica onderdelen als je bestel je kun je niet retourneren en dan zit je ermee. Maar dat is ook een probleem want het is koud buiten en het regent is niet de tijd om te knoeien. haha

mvg, Gipo.



27335106_10211084695136608_1955501150_o.jpg
 
Die ducati geel (is als je niet eraan gaat rommelen) hetzelfde als de langfang (maar je ook niet aan hebt gerommeld.)


Alleen de ducati grijs is ontgrensd.. Die heeft een andere curve en is geheel ontgrensd.. Met een goede afstelling zou je 70km/u op de teller moeten kunnen halen
Als je de langfang ontgrensd door middel van een zaag sneetje dan gaat hij even hard als de ducati grijs..

Als je de ducati geel ontgrensd zal die zelfs nog harder dan 70km/u moeten halen met de juiste afstelling.. Maar begrensd zijn die hetzelfde.. De langfang is kwa prijs goedkoper, maar ook de electronica is goedkoper.. En dus sneller kapot (is vietnamse kwaliteit)

De ducati geel komt uit Italie, en daarin zijn beter kwaliteit electronica in gebruikt (betere condensator) en die andere zit Chinese / Vietnamese condenstators.. Dat verklaard de prijs..


De reden waarom allerlei langfang troep in zit heeft met de prijs te maken en in welke land de scooters gemaakt worden..

Er komt bijna geen enkele scooter van piaggio uit Italie meer.. De meeste worden in de Vietnamse piaggio fabrieken gemaakt... Als je dan alles uit Italie moet importeren dan word ook de scooter veel duurder.. En uiteraard is het veel makkelijkere grootste stuks uit eigen land te halen..

Daarom is de CDI en de spannings regelaar van hetzelfde langfang merk..

Overigens is de werking niet anders, de kwaliteit dus wel..

Maar je kan prima een ducati cdi monteren i.c.m een langfang spannings regelaar (zo zit het momenteel ook bij mij in de scooter..
 
Back
Top