Piaggio Fly 4T stottert af en toe en wil niet in toeren klimmen.

FLY058

New Member
Geachte,

Mijn Piaggio Fly heeft ineens het opmerkelijke probleem dat de scooter ineens terug valt in toeren tijdens het rijden.
De scooter start niet meer met de elektrische start, dat is ook sinds dit probleem is begonnen. Het knipperlicht en de andere elektrische onderdelen werken ook niet als de scooter het probleem tijdens het rijden heeft.

Soms rijdt de scooter normaal en is er niks bijzonders aan. Maar dan ineens begint de scooter te haperen en terug te vallen in toeren tot er een punt komt dat de scooter niet meer harder wil dan nog 5km per uur. Het klinkt alsof de scooter dan in launch control zit, zoals bij een auto. Blijft eigenlijk hangen op een redelijk laag toeren tal.
En dan na een tijdje rijdt de scooter weer normaal voor even en begint het probleem weer na 1min of 10min.

Waar zou dit door kunnen komen? Het probleem is voor mij namelijk lastig te achterhalen.
 
Advertisement - register to remove this

Omdat je scooter niet alleen motorische problemen vertoont maar ook plots verschillende elektrische zaken niet meer werken, denk ik aan een massa-probleem.

Massa is alle metaal van je scooter, dus frame en motorblok, maar ook een deel van je elektrische bedrading (Piaggio gebruikt hier zwarte draden voor), die uiteindelijk zit verbonden met de min-pool van je accu.

Dus dit wordt de weerstand meten van al je massaverbindingen met een multimeter, dit doe je als volgt:
  • Zet de scooter NIET op contact.
  • Zet je multimeter op het laagste Ohm-bereik.
  • Sluit de meetkabels aan op de juiste aansluitbussen van je meter.
  • Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten.
  • Prik vervolgens met de rode meetpen alle zwarte bedrading af en een blank stuk van je motorblok en een blank stuk van je frame.
De weerstand die je meet mag NIET meer zijn, dan laat zeggen, 0,3 Ohm.

Ik zal het schema van jouw scooter even bijvoegen dan zie je waar de zwarte bedrading overal naar toe loopt.

Die symbooltjes die lijken op een op de kop staande denneboom :) is een massa-verbinding op je frame of op het motorblok.

Zip 50 4T Fly 50 4T LX4 50 & Liberty 50 4T models.jpg
 
Back
Top