Piaggio fly 4t 45

Hi Cesar,

hieronder een filmpje hoe een snelheidsmeter werkt.
Het magneetje wordt mechanisch aangedreven door de kabel die vanaf je meenemer bij je voorwiel vandaan komt.
Deze magneet draait onder een plaatje met een speciale vorm die in het filmpje "speed cup" wordt genoemd.

De magneet raakt deze speedcup niet maar door zijn ronddraaiende beweging oefent deze ronddraaiende mageneet een bepaalde "meeslepende" kracht uit op de speedcup.
Deze speedcup is vast verbonden met het asje die de wijzer aandrijft.
Hoe harder de magneet draait hoe groter de "meeslepende" kracht die wordt uitgeoefend op de speedcup.
De speedcup wil dus gaan meedraaien maar wordt met en bepaalde kracht tegengehouden door dat veertje aan het asje een bepaalde weerstand biedt.
Stop je, zal het magneetje niet meer ronddraaien, de "meeslepende" kracht op de speedcup valt weg en het veertje drukt het asje en daarmee de wijzer naar de nulpositie.

Dus wanneer kan de koppeling niet goed werken:

1. de magneet wordt niet meer aangedreven door de mechanische koppeling met de km-teller.
2. de magneet is gedemagnetiseerd.
3. de speedcup sleept ergens tegenaan zodat de "meeslepende" kracht niet sterk genoeg is om de speedcup te bewegen.
4. het asje draait niet soepel door dat deze ergens tegenaan sleept of misschien scheelt er iets aan het glijlagertje van het asje.

 
Bedankt voor de info leerzame film. Vraag kan ik kruipolie spuiten tussen de aansluiting van de kabel met de snelheidsmeter, of heeft dit geen nut?
 
Eindelijk haa jullie tios heb ik de snelheidsmeter aan de praat kunnen krijgen. Hij zat vast hebt enkele dagen achter elkaar druppels kruipolie in gedaan en nu doet hij het wel trilt iets maar doet het wel. Ik denk dat na wat gebruik de meter nauwkeuriger gaat werken. Het was wel een heel gedoe om de scooter aan de praat te krijgen maar is wel gelukt. Bedankt voor jullie hulp. Fijn weekend allemaal.
 
Fijn weekend Cesar.

Zo zie je maar, de aanhouder wint.
Toch een fijn gevoel zo'n overwinning.

Bedankt voor de terugkoppeling en veel plezier met de Scoot. :)
 
Back
Top