piaggio 4t4v

zip50cc

Member
hoi,
zoals sommige van jullie misschien wel weten had ik in t verleden een zip 4t2v, helaas ben ik een maand geleden aangereden (niet mijn schuld en is de scooter total los verklaard) ik heb nu een vespa 4t 4 klepper gezien en wou hem gaan kopen alleen vroeg ik me af wat is nou de ideale afsteling voor zn ding , ik hoorde dat ze veel beter lopen dan de normale 4t2v weet iemand de perfecte afsteling voor zn blok (ik weet elk blok is anders maar ze zijn in t algemeen bijna allemaal het zelfde kwa afstelling en dan weet ik welke kant ik ongeveer moet kijken) en wat de topsnelheid is van zn ding . bedoel gwn voledig ontgrensd op de orginele 50cc cilinder. alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Wat ik jouw kan vertellen is het volgende: ik heb alleen een honda gy6 en daarvoor is weinig te vinden. Kwa kwaliteit.

Voor een Vespra 4V heb je genoeg opties. Van een 50CC moet je niet te veel verwachten. Je kan er 70 mee halen, met een hele langzame acceleratie. Wat belend is onder iedereen is: Malossi ECU, Malossi Multivar, Naraku nokkenas of van Malossi, V-Snaar Malossi & een Malossi torque driver. Met de multivar haal je een hogere snelheid en is de acceleratie net iets beter ( overgang tussen schakel moment ). Al het overige zou ik er niet opzetten, aangezien een 50CC niet genoeg torsie heeft voor zulk zwaar spul.
Verder is dit wat ik van iedere Vespa gek te horen krijg en altijd worden hun gedag gezegt door een rode achterlicht.
 
Wat ik jouw kan vertellen is het volgende: ik heb alleen een honda gy6 en daarvoor is weinig te vinden. Kwa kwaliteit.

Voor een Vespra 4V heb je genoeg opties. Van een 50CC moet je niet te veel verwachten. Je kan er 70 mee halen, met een hele langzame acceleratie. Wat belend is onder iedereen is: Malossi ECU, Malossi Multivar, Naraku nokkenas of van Malossi, V-Snaar Malossi & een Malossi torque driver. Met de multivar haal je een hogere snelheid en is de acceleratie net iets beter ( overgang tussen schakel moment ). Al het overige zou ik er niet opzetten, aangezien een 50CC niet genoeg torsie heeft voor zulk zwaar spul.
Verder is dit wat ik van iedere Vespa gek te horen krijg en altijd worden hun gedag gezegt door een rode achterlicht.
als het goed is trekt de 4klepper toch veel beter op dan een 2 klepper?
Post automatically merged:

als het goed is trekt de 4klepper toch veel beter op dan een 2
 
Ja & nee, ik neem mijn eigen scooter als voor beeld. ik heb 2 kleppen. Inlaat= 24MM Uitlaat = 21MM, als je een 4 klepper hebt waarbij de de inlaat kleppen10MM zijn en de uitlaat kleppen ook 10MM zijn trekt hij niet harder omdat je kleinere kleppen hebt dan in mijn geval. ( 10+10=20MM 4MM te weinig ).

In jouw geval is de acceleratie van een 4 klepper ( standaard blok ) veel beter dan een 2 klepper ( standaard blok ).

Tip voor een hogere acceleratie = meer brandstof + meer lucht staat gelijk aan hogere prestaties.
 
ik heb 2 kleppen. Inlaat= 24MM Uitlaat = 21MM, als je een 4 klepper hebt waarbij de de inlaat kleppen10MM zijn en de uitlaat kleppen ook 10MM zijn trekt hij niet harder omdat je kleinere kleppen hebt dan in mijn geval. ( 10+10=20MM 4MM te weinig ).
Ik ben het hier deels mee eens.

Het openen van een klep kan je vergelijken met een cilinder.
Dus de omtrek (2 PI*R) en dit vermenigvuldigen met de lift van de klep.
hier krijg je een oppervlakte, en hoe groter het oppervlakte hoe makkelijker de gassen er in en uit kunnen gaan.

Helaas is het niet mogelijk (om zo snel) te achterhalen wat de diameters zijn van de kleppen van de vespa 4V

Dus alleen aannamens kunnen gedaan worden...

Het volume van beide blokken is 50CC
gegevens van de GY6, IN=18,5mm, UIT=16MM
gegevens van de vespa (aangenomen) IN=UIT=10MM

Nu als de lift buiten beschouwing wordt gehouden is de omtrek van de inlaat van de GY6 116,2mm, voor de vespa is dat 125,7mm.
de uitlaat is 100,5mm voor de GY6 en 125,7mm voor de vespa.

Hieruit blijkt als de kleppen van de vespa 10mm zijn, dat deze een betere volumestroom kunnen leveren TOV de GY6 als de lift van de kleppen hetzelfde zijn.

bron van de klepdiameters GY6:



VOETNOOT:

Dit is figuurlijk op een bierviltje berekend, hecht hier GEEN waarde aan. Voor echte berekeningen moeten er meer waardes bekend zijn om echte conclusies te trekken.
 
Wij hebben een Sprint en een Primavera. 4T4V carburateur versies.
Met Malossi Multivar en een 78 sproeier.
Halen 70 op de teller. Volgens GPS ruim 60.
Én lopen nog zuinig ook.
 
Ik ben het hier deels mee eens.

Het openen van een klep kan je vergelijken met een cilinder.
Dus de omtrek (2 PI*R) en dit vermenigvuldigen met de lift van de klep.
hier krijg je een oppervlakte, en hoe groter het oppervlakte hoe makkelijker de gassen er in en uit kunnen gaan.

Helaas is het niet mogelijk (om zo snel) te achterhalen wat de diameters zijn van de kleppen van de vespa 4V

Dus alleen aannamens kunnen gedaan worden...

Het volume van beide blokken is 50CC
gegevens van de GY6, IN=18,5mm, UIT=16MM
gegevens van de vespa (aangenomen) IN=UIT=10MM

Nu als de lift buiten beschouwing wordt gehouden is de omtrek van de inlaat van de GY6 116,2mm, voor de vespa is dat 125,7mm.
de uitlaat is 100,5mm voor de GY6 en 125,7mm voor de vespa.

Hieruit blijkt als de kleppen van de vespa 10mm zijn, dat deze een betere volumestroom kunnen leveren TOV de GY6 als de lift van de kleppen hetzelfde zijn.

bron van de klepdiameters GY6:



VOETNOOT:

Dit is figuurlijk op een bierviltje berekend, hecht hier GEEN waarde aan. Voor echte berekeningen moeten er meer waardes bekend zijn om echte conclusies te
Maak van het bierviltje een theezakje, hier komt het gesjoemel van de honda gy6.
18.5 & 16MM zijn niet de originele klep maten. Ze zijn nog kleiner, Ik heb zelfs 16 &16mm gezien. ook bij de duistere leveranciers in Nederland. ook de poort maat klopt niet, het verschilt van 19 helemaal naar 16MM.
 
Wel fijn dat men zijn wiskundige kennis hier weergeeft.
Maar de vraag van de TS is wat zijn beste setup is voor zijn Piaggio.
En niet de PiXfietsXachterwiel= de breedte van de weg
als het goed is trekt de 4klepper toch veel beter op dan een 2 klepper?
Post automatically merged:
Klopt.
 
Wel fijn dat men zijn wiskundige kennis hier weergeeft.
Maar de vraag van de TS is wat zijn beste setup is voor zijn Piaggio.
En niet de PiXfietsXachterwiel= de breedte van de weg

Klopt.
We gaven bijde antwoord op zijn vraag, samen met een lichte verklaring. Ik heb hem een advies gegeven voor zijn scooter. Alleen heb ik nog geen reactie vernomen, of hij een of alles gaat toepassen. Alles van malossi is gewoon duur en daar lieg ik zeker niet over. Als je een formule opschrijft moet je wel vermelden wat het inhoud, bijv. Fiets = lengte van het voertuig, achterwiel = breedte van het achter wiel ander kan je niet echt iets berekenen.
 
Back
Top