Piaggio 4 takt blok splitsen

Danny015

New Member
Goedemiddag,

Omdat het blok van mij Vespa 4takt tussen de carterhelfte olie lekte ben ik begonnen met het blok te splitsen.
Alles is al gedemonteerd en het blok in gesplitst.

In eerste instantie wilde ik de lagers herbruiken en de krukas aan de variokant compleet laten zitten (zodat de oliepomp en dbketting niet verwijderd hoeven te worden). Dit alles is gelukt. De ontstekkingskant is er inmiddels af.

Nu is mijn vraag: waar moet de nieuwe vloeibare pakking op. Is dat op alle delen die elkaar raken? Dus ook bij het rode pijltje op de foto? of alleen aan de buitenrand van het carter?

de tweede vraag is: hoort er olie te zitten bij de gele pijl? Dit lijkt mij van niet omdat het een 'afgesloten' ruimte is. Toch zat bij mij blok dit vol met olie.carter2.jpg

Daarnaast heb ik nog een vraagje over de krukaslager. Toen het blok nog in elkaar zat leken de lagers nog goed, geen spelling of rare geluiden.
Nu na het verwijderen van de ontstekingskant lijkt het wel of de lager zijdelingse spelling heeft. van boven naar beneden heeft de lager geen spelling ( zie de foto, met de gele pijl aangegeven)
Zijwaarts heeft de lager wel voelbare speling (zie de andere foto met de rode pijl). Spelling van boven naar benden zoals bij de foto met de gele pijl aangegeven is niet toegestaan zover ik weet. Maar hoe zit het met de 'zijwaartse' spelling?lager1.jpg

lager2.jpg

Omdat dit mijn eerste keer is met een 4takt blokje heb ik ook nog een vraagje over de timming. Ik neem aan dat als het vliegwel met de nokjes goed staat en de nokkenastandwiel ook gelijk staat met de streepjes dat de timming goed moet zijn. Is dit te makkelijk gedacht? of zie ik iets over het hoofd?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

Kon je niet zien waar de pakking eerst zat?

En ik zou echt nieuwe lagers doen, niet hergebruiken.
 
Overal waar het blok elkaar raakt mag vloeibare pakking tussen, wel eerst goed schoonmaken en ontvetten.
Dunnetjes aanbrengen het is al snel te veel.

Lagers hebben altijd wat speling axiaal (in de as richting) maar speling radiaal is foute boel.

Zelf zou ik ook het risico niet nemen en preventief de lagers en keeringen gelijk vervangen.

Bij in elkaar zetten inderdaad op T (top dead end) zetten en markeeringen op tandwiel van nokkenas goed zetten.
Daarna voor de zekerheid blok nog paar slagen draaien met de hand en opnieuw controleren je wilt hier 100% zeker mee zijn.
En uiteraard klep speling gelijk controleren / afstellen.
 
Het was helaas niet te zien waar de pakking heeft gezeten.. Ik ga gewoon overal vloeibare pakking tussen zetten waar de carters elkaar raken.

Over de lagers twijfel ik nog enigszins aangezien ik geen lagertrekker en pers heb om de lagers te demonteren/monteren op de krukas.. De lagers hebben geen radiaal speling, keering ga ik sowieso vervangen en de kleppen worden gesteld.

Hoe zit het met de vario kant en de oliepomp en db ketting mocht ik toch besluiten de lagers te vervangen? zijn hier nog bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden?

Sorry voor de vele vragen, het is mijn eerste keer dat ik een 4takt blok splits.
 
Dat ligt eraan hoeveel kilometer het blok heeft gelopen maar ook aan hoeveel je wilt besteden.
Zelf zou ik ook nieuw oliepompje monteren zodat hele blokje er weer poos tegen aan kan.
Iets meer kosten maar ook zekerheid.

De rest van het blokje open halen stelt niet veel meer voor dat gaat je wel lukken als je dit ook kan :)

Alleen oude lagers van krukas af is lastig zonder mes lagertrekker.
Ik zou met krukasje naar een zaakje rijden die ze eraf kan trekken voor je of er eentje aanschaffen als je dit vaker wilt gaan doen.
 
Bedankt! ik ga morgen even kijken bij de scooterzaak hier in de buurt over hoe en wat.

In principe liep het blokje perfect, alleen af en toe lag er een drupje olie op de vloer. In eerste instantie ging ik ervanuit dat het de pakking was van het oliecarter maar dit bleek niet het geval te zijn.

Weet jij toevallig hoe de zuigerveren horen te zitten? zag namelijk geen 'tietje' (zoals bij een 2takt) waar de opening van de zuigerveren hoort te zitten.

En ik vraag mij nog 1 ding af: hoe zit het met de ontsteking van een 4takt aangezien er maar 1 vonk wordt gegeven per 4 slagen?
Het vliegwiel komt elke 2 slagen langs de pickup van de ontsteking. Dit houdt dus in dat eigenlijk elke 2 slagen er een vonk wordt afgegeven (zoals bij een 2takt) maar dit is niet het geval. Aan de hand van wat bepaald de ontsteking of er wel of niet een vonk moet worden afgegeven? Ik zie namelijk nergens een sensor of iets zitten.
Deze vraag komt in mij naar boven ivm het monteren van de cilinder/kop/nokkenas. Kan het zo zijn dat de markeringen op het vliegwiel en nokkenas goed staan maar dat de 'vonk' alsnog op een verkeerd moment is..? of zie ik iets over het hoofd.. haha
 
De meeste 4 takts vonken ook in de loze slag een keer.
Dus zuiger bovenste stand een vonk in werk en in loze slag.
Dit zou ook de uitstoot verbeteren en bougie schoon branden maar goed dat terzijde.

De zuigerveer openingen ongeveer 90 tot 120 graden van elkaar verdraaid monteren.
Bij de dubbele veer (olieschraap ring) binnen en buitenring opening 180 graden van elkaar verdraaid.

Op die manier is er nagenoeg geen compressie verlies.
 
Lagers zou ik altijd vervangen.. Het is een werkje wat je in 1 keer hoort uit te voeren.. Niet dat als het blok dicht zit dat er een lager slecht is gaan lopen door demontage..

De oliepomp zou ik zelf alleen vervangen:

- Als het blok 2ehands is geweest en je niet weet wat de status van het blok is.. (het is nogal lullig dat als de cilinder slecht heeft gelopen door slechte smering van de oliepomp, dat de nieuwe cilinder straks hetzelfde lot onder gaat.
- Of je een kmstand hebt van boven ieder 10.000km..
- Je zelf merkt dat de smering niet correct werkt.. Merkbaar dat als je hoort en voelt dat het blokje niet mooi loopt..
- Of als je bijgeluiden uit het carter hoort die niet horen te zijn..


Voordeel van de piaggio krukas is dat het zelfde systeem is als bij een 2-takt krukas.. Dat de lagers te vervangen zijn.. Dit is bij een 139QMB / Gy6 blok heel vaak niet mogelijk zonder aan de timing van de krukas te zitten..


Het blok voor op tijd zetten is niet zo heel lastig..

Maar je moet wel de ventilator op het vliegwiel hebben en het koelkapje erop hebben zitten zodat je kan zien waar hij staat..


http://www.scooter-freaks.nl/forum/...5-80cc-faq-en-montage-piaggio-vespa-zip-4takt
 
Back
Top