[Photoshop How to] - Kleuren van een Scooter

Status
Not open for further replies.
Omdat er veel vraag is naar kleurdesigns hier een tutorial hoe je zelf je eigen scoot kan designen in photoshop....

Eerst even een schema met de benamingen van de 'tools' die je moet gebruiken,dan weet iedereen waar ik over praat in de tutorial:


attachment.php





Om te beginnen zoek je een mooie scherpe foto...dat is wel duidelijk denk ik..

attachment.php





Maak eerst een nieuwe layer aan door in het layer panel op het omgeslagen papiertje te drukken..

attachment.php


attachment.php





Je hebt de foto voor je nu, selecteer de polygonal lasso tool.Ga nu op de rand van een kap staan en klik 1x op de muis,je ziet als je nu de muis beweegt dat er een 'touw' aan zit.
Ga nu een stukje verder over de rand van de kap en klik steeds tot je de hele kap geselecteerd hebt.
Fouten zijn te herstellen door op backspace te drukken !

attachment.php





Vul nu met de Paintbucket de selectie in een kleur die je wilt..

attachment.php





Probeer nu gewoon vanalles uit het layermenutje, je kan de kleur ook nog beinvloeden door de opacity te veranderen (transparantie).

Het layermenu..

attachment.php




Bij metallic lakken is het vaak handig de ondergrond eerst grijs te maken, zie het als een soort grondverf...

attachment.php




Dan maak je weer een nieuwe layer en vul je de selectie weer met een andere kleur,hierna ga je weer in het layermenuutje uitzoeken wat de beste keuze is...je kan daarbij ook de Transparantie aanpassen (opacity 0 - 100%).

Hier is gekozen voor de kleur oranje

attachment.php






Zoals gezegt heeft photoshop gigantisch veel mogelijkheden,probeer ook ook de tutorials van andere sites als je echt goed wil worden erin.
Photoshop wordt niet alleen gebruikt om foto's aan te passen, er worden ook huisstylen, tijdschriften etc. mee gemaakt icm. de andere programma's uit de Adobe collectie;

- Adobe Illustrator
- Adobe InDesign
- .....


Zelfs dit soort dingen zijn mogelijk..

attachment.php




Wat handige links..

www.tuned-belgium.com
www.web-con.nl
www.stridingstudio.net
www.fotosoep.nl

Dit zal een Sticky worden !
 

Attachments

  • menu1.jpg
    menu1.jpg
    40.1 KB · Views: 7,017
  • 1.jpg
    1.jpg
    61.6 KB · Views: 7,017
  • 2.jpg
    2.jpg
    40.7 KB · Views: 6,932
  • 3.jpg
    3.jpg
    46.4 KB · Views: 6,836
  • 4.jpg
    4.jpg
    65.9 KB · Views: 6,885
  • 5.jpg
    5.jpg
    62.7 KB · Views: 6,810
  • 6.jpg
    6.jpg
    68.8 KB · Views: 6,764
  • 7.jpg
    7.jpg
    66.6 KB · Views: 6,709
  • 8.jpg
    8.jpg
    68.8 KB · Views: 6,680
  • de.jpg
    de.jpg
    49.7 KB · Views: 6,648
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb zelf ook een tutje gemaakt, die wat anders werkt als die van Bas@Ice. Deze gebruik ik zelf altijd. Deze is vooral handig voor het maken van zwart, of witte kappen +ralf+

Ik heb deze tut oorspronkelijk voor een andere site gemaakt, dus vandaar dat het voorbeeld een auto is. Het betreft de rx8 voor de kenners

Mazda-RX8-015.jpg


Stap 1:
Selecteer het gedeelte dat je gekleurd wilt hebben. Zorg ervoor dat je de oorspronkelijke kleur echt helemaal pakt, anders zie je straks stukjes terug ervan, en dat is niet echt netjes.

screen141.jpg


Stap 2:
Maak een nieuwe layer (laag) aan. Dit kan door het voorbeeld op de screenshot, of door [ctrl]+[c], [ctrl]+[v]

screen142.jpg


Waneer je dit gedaan hebt, raad ik je aan het plaatje op te slaan als psd (photoshop) bestand. Hierdoor kan je altijd later nog de kleur nogmaals veranderen, zonder dat je hem weer helemaal moet selecteren

Step 3:
Zet de layer style op 'color' (zie plaatje)

screen48.jpg


Stap 4:
Selecteer de nieuwe layer. Doe dit door [Ctrl] ingedrukt te houden, en op de naam van de NIEUWE layer te klikken. Daarna klik je op het kwastje aan de linkerkant van je beeld (vierde van rechts). Vervolgens kies je een kleur door op het gekleurde vierkantje eronder te dubbelklikken. Het venster wat je op het plaatje hieronder ziet, zal verschijnen. Kies je kleur, maar zorg dat die niet te licht is, anders wordt het niet mooi. Je kan dus wel geel, maar neem dan het stukje helemaal rechtsboven. Zie plaatje. Voor mijn auto heb ik oranje gekozen.

screen49.jpg


Stap 5:
Beweeg je muis over het geselecteerde gebied. Je zal de kleur zien veranderen. Doe dit, totdat je de gehele selectie gehad hebt. Het voorbeeld hieronder is het resultaat.

screen50.jpg


Als je niet helemaal tevreden bent over de kleur, bijvoorbeeld te donker, dan kan je het volgende doen.
Klik op de background layer (zorg er wel voor dat alleen het te kleuren gedeelte is geselecteerd), en ga naar:
IMAGE-> ADJUSTMENTS-> HUE/SATURATION.
Schuif nu een beetje met de onderste (brightness) balk, en je zal het plaatje zien oplichten/verdonkeren.

Om iets zwart of wit te maken, moet je het als volgt doen

Stap 6:
Ipv de nieuwe layer op color te zetten, laat je hem op normal staan. Ga nu naar
IMAGE -> ADJUSTMENTS -> DESURATE.
klik hierop, en je ziet dat het gebied grijs wordt.

screen51.jpg


Stap 7:
Ga nu naar:
IMAGE -> ADJUSTMENTS -> VARIATIONS
Zet je instellen zoals op het plaatje hieronder.

Nu zie je het geselecteerde gebied in verschillende kleuren. Hiermee kan je dus ook je gebied kleuren, maar dat moet je maar een beetje experimenteren.

Om je gebied zwart te maken, klik je op darken. (net zolang tot jij het mooi vind)
Om je gebied wit te maken, klik je op lighten. (net zolang tot jij het mooi vind)

screen52.jpg


de auto's:)
Black:
mazdablack.jpg

White:
mazdawhite.jpg


Hiermee kun je het vast wel zelf. Zoals je kan zien is niet alles helemaal goed geselecteerd, waardoor het net niet helemaal echt lijkt. Onthoud dus dat het selecteren veruit het meeste tijd kost.
De witte versie ziet er een beetje te wit uit, maar het gaat even om het voorbeeld. Als je het echt wilt lijken, moet je de originele schaduwplekken weer maken. Hij kleurt namelijk alles wit, dus ook de schaduw. Op deze manier kun je dus perfect je binnekappen wit maken oid.

succes

nb. De foto's zijn gehost op Imageshack.us. Als de foto's off zijn, dan ligt dan aan imageshack. Dit zal dan ook niet van lange duur zijn.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top