Peugot Vivacity scooter vonkt 1 keer, daarna niet meer

erwinadriaens

New Member
Mijn zoon heeft een defecte Peugot Vivacity gekocht om deze op te knappen. Dit lukt helaas niet, ondanks veel geraadpleegde vrienden of kennissen. Hij is ten einde raad na dagen zoeken en voor behoorlijk wat geld onderdelen te hebben vervangen.

Er is het volgende vervangen (nieuw):
  • bogie
  • bogiekabel
  • bobine
  • onsteking
  • vliegwiel
  • pickup
  • accu
  • startmotor.
Een vriend die bekend is met scooters heeft een extra massakabel er aan gezet en hij heeft de bedrading nagekeken. De waardes zijn goed zei hij.

Mijn zoon geeft dit als probleem aan: Hij vonkt 1x de 1e keer als je hem in contact hebt gezet. Daarna moet je hem weer uitzetten en aanzetten om nog een keer de 1e keer 1 keer te vonken.

Hij is momenteel op vakantie en ik wil hem verrassen voor hij terug is door de scooter komende dinsdag te fixen met een kennis van me die wel eens aan auto's sleutelt. Iemand een suggestie na het lezen van bovenstaande?

Alle hulp is welkom! Dankjewel!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Rare onderdelen die al vervangen zijn omdat hij maar 1 keer vonkt en daarna niet meer>

  • bougie - > zou altijd kunnen
  • bougiekabel -> Is naar mijn mening nooit kapot (of je moet echt slechte isolatie zien en of er water kan binnen dringen
  • bobine -> Is naar mijn mening nooit kapot (is niks meer dan een koperen spoel wat erin zit.) (kan alleen bij zeer hoge voltages verbranden)
  • ontsteking -> Neem aan dat je de stator bedoeld ( die kan wel eens naar verloop van tijd slechter gaan doen ja (maar dan moet die zeker wel al 50k oud zijn.
  • vliegwiel -> Kan bijna nooit iets mis mee zijn.. Tenzij je hem laat vallen en daarmee de polariteit /magnetisatie ermee verpest)
  • pickup -> deze komt normaal mee met de stator.. Los vervangen heeft weinig zin.
  • accu -> als het een AC systeem is zou een accu er niks mee te maken hebben.
  • startmotor -> weet niet waarom je dit zou vervangen als je geen of slechte vonk krijgt (heeft totaal niks met de ontsteking te maken.


- Vraag mij af of het contact slot in orde is (daar gaat normaal de draad van de ontsteking ook over heen.
- Misschien een probleem met de olie pomp, waardoor de ontsteking beveiliging in slaan.
- Wellicht een door geslagen CDI.
 
Tja, wat de vervangen onderdelen betreft, zou kunnen dat dit vreemd is. Hij en een paar vrienden hebben dit volgens mij eerder ten einde raad gedaan dan dat er logica achter zat. :(

Dat van het contactslot gaf een kennis van me ook al aan. Maar ook dit schijnt al vervangen te zijn hoor ik net. Ik zal dit dinsdag nog een keer extra controleren. De oliepomp zal ik ook controleren, dankjewel. De CDI hebben ze een keer (tijdelijk) vervangen met een andere goed werkende CDI. Om te testen. Dit hielp toen niet, maar ik zal dit na de vorige twee dingen ook nog een keer testen.

Dankjewel voor je tips!
 
Je hebt eigenlijk alles behalve de CDI nu vervangen. De CDI is degene die aan de hand van het pick up signaal de bobine bedient om te vonken. Dat hij een keer vonkt betekent dat de pick up werk en dat de bobine en bougie werkt.

De eerste verdachte zou dan de CDI zijn. Controleer op deze de voedingen en de spanningen. Kijk wanneer deze niet vonkt of de massa en voeding ook nog aanwezig zijn.

Als vraag nog.. hoe controleren jullie de vonk?

@Sparky

Welke ontstekingsdraad gaat hierover heen? Ik dacht alleen een constante plus en massa? Met als uitgaande draad een geschakelde plus?
 
Hoe ze de vonk gecontroleerd hebben, weet ik eigenlijk niet, dat zal ik navragen. Ik heb zelf nog nooit eerder aan een scooter gewerkt, wel aan gewone auto's. Dinsdag zal ik meer weten. Zal in elk geval veel minder ingewikkeld zijn vermoed ik. Hoop ik lol
Post automatically merged:

Ik vernam net dat ze de vonk getest hebben op een ijzeren plaatje van de scooter. De startmotor is vervangen omdat deze vervangen moest worden, niet vanwege de vonk zegt hij. De CDI en een nieuw contactslot hebben ze beiden getest. Toen dat niets oploste, hebben ze beiden teruggestuurd.
 
Last edited:
Heeft de bobine een goede massa? Deze is ook wel de moeite waard om te controleren. Het kan zijn dat hij hierdoor maar een keer kan vonken.
 
Dit gaf hij ook nog aan:

De accu is vervangen want die deed het niet. De startmotor is vervangen want die oude was kapot en helemaal vast geroest. De ontsteking is vervangen omdat die helemaal verroest was. De bobine bougie bougiekabel en bougiedop zijn vervangen om te kijken of hij het dan deed

De cdi was niet origineel die we hebben geprobeerd
Het startslot hebben we origineel vervangen maar hij deed het toen niet beter

Misschien dat hij ergens blokkeert door een beveiliging maar dat weten we niet
Post automatically merged:

Heeft de bobine een goede massa? Deze is ook wel de moeite waard om te controleren. Het kan zijn dat hij hierdoor maar een keer kan vonken.
Ga ik testen, dankje
 
Mocht dat niet lukken danzou ik de voedingen en massa controleren van de cdi. Voor het starten en wanneer hij niet vonkt. Ook een goede massa verbinding van blok naar frame is belangrijk. Vervolgens is een massa verbinding van frame naar - accu erg belangrijk.. simpel te controleren met een multimeter.Succes.
 
Erwin,

Ik lees de "ontsteking" is vervangen, ik vermoed dat je hiermee de stator achter je vliegwiel bedoelt (grondplaat waar alle spoelen op zitten)
Dus als je de stator vervangen hebt, heb ook de pickupspoel vervangen want deze wordt meegeleverd.
Op het vliegwiel zit een nokje, dat langs de pickupspoel draait die buiten het vliegwiel zit.
De afstand tussen de pickupspoel en dat voorbij draaiend nokje mag hooguit de dikte van een bankkaart zijn.

Misschien een rare vraag maar zit er genoeg 2-takt olie in het tankje?
 
Wat je anders nog kan doen wat goedkoop is. Stekkers los maken van de kabelboom 1 per 1. En dan inspuiten met contact spray.
Komt ook vaker voor dat er oxidatie in een stekker ontstaat en dan de elektrische verbinding slecht word.
Beste is dit even bij alle stekkers even te doen.

Het kost je hoogstens de helft van je contact spray spuitbusje.
 
Dit klinkt erg als mijn ludix. Als deze scooter een New vivacity(2 takt model met horizontaal liggende cilinder en dus NIET een staande cilinder) betreft heb ik de volgende oplossing voor je:

Vervang de volgende 3 onderdelen:

Oliepomp(de electrische) hier een foto:

1628730741757.png
CDI(deze zijn meestal 5-6 pins en klein.) Hier een foto: (wil deze er niet in zitten, dan zit hij er niet in en is hij ingebouwd in het volgende kastje, ik weet echt niet waarom dit is)

1628730774593.png

De soort van 2de cdi/oliepompregelaar. Dit is een grijs kastje waar bijna altijd Dellorto op staat. Deze heeft 6 of 8 kleine pinnetjes. hier even een foto:


1628730687647.png
De bovenstaande oliepompregelaar(dellorto kastje) was bij mij defect. ik kreeg 1 vonk en vervolgens niks meer totdat je het contact uit deed en dan vonkte hij nog 1x na maar voor de rest startte hij niet. na vervanging deed hij het weer zoals hoort. Er zit hierin een beveiliging dat als of de kast of oliepomp defect gaat of is de ontsteking wordt onderbroken, dit om motorschade te voorkomen.


Zoals ik al zei, als de scooter een oude vivacity is heeft deze een mechanische oliepomp en een oud type ontsteking(de simpele). dan ligt het ergens anders aan. Maar als het een New vivacity betreft zijn dit meestal de 3 boosdoeners.

Veel succes!
 
Dankjewel! Ik ben er afgelopen week nog mee bezig geweest, helaas zonder resultaat. Nu is ook nog de display defect. Telkens als ik deze inplug, springt de zekering. Wat een drama. Maar komt wel een keer goed. Ik ga jouw tips zeker nalopen en hoop dat het helpt. :)
 
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat nou de oplossing was (al zullen we daar wellicht na de lange tijd na laatste post niet achter komen) want ik heb nu een loxoor staan met precies hetzelfde probleem. Scheelt me weer zoeken
 
1628730687647-png.61677

grote kans dat de oliepomp of de CDI de boosdoener is , die regelt ook de Oliepomp , en kan in beveiliging schieten als er iets mis met de oliepomp .
Beide heb ik nog liggen . (van een Donor).
 
Volgens mij is deze looxor van voor 2000 en met een mechanische pomp op het blok. Of zie ik dat verkeerd?20230417_205613.jpg
Post automatically merged:

Het gekke is dat ik hem op start pilote wel een tijdje lopend heb gehad. Dacht carburateur dicht. Die gereinigd maar had geen verschil. Krijgt nu zeker benzine.

Heb bobine al doorgemeten. Waardes zijn goed. Bougie gemeten, was ook goed. Voor de zekerheid 2 anders bougies getest. Geen verschil
 
Back
Top