Peugeot Zenith start niet

TheKozz

Member
Hallo allemaal, ik heb onlangs een Peugeot Zenith 2T gekocht. Nu al best veel plezier van gehad maar ik stond laatst stil de motor liet ik aan ineens viel ie uit. Ik ben dus naar huis gelopen en heb daar even gekeken en leek toen een zwakke accu (toeter erg zwak en te weinig geluid bij elektra start) ik heb de accu opgeladen en hoor nu dat de startmotor het doet ik heb een nieuwe bougie erin gezet en getest vonkt ook en ik heb even een snelle blik naar de bendix/starterkrans gekeken en die draaien allebei rond en naar mijn mening ook vrij snel maar de scooter slaat op een of andere manier niet aan. Ik heb ook een nieuwe zuiger gemonteerd en nieuwe pakkingen helaas ook weinig succes. Kom er zelf niet meer uit
Hier alvast een video van het starten met geluid.


Wie o wie heeft raad alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

was de cilinder nog wel goed? Lijkt inderdaad alsof je te weinig compressie hebt
Cilinder was helemaal goed van binnen
Wat zijn nog meer dingen waardoor ik meer compressie kan krijgen dan? Want verwacht zelf ook dat het te weinig compressie is maar heb geen idee op de zuigerveren na wat er aangepast kan worden
 
Last edited:
Ik zou ten eerste gewoon je kickstart maken, dit scheelt echt heel veel moeite met verder aan je blok sleutelen. Zo kan je gewoon kicken en je vinger op de bougiegat zetten, wordt deze weggeblazen of voel je in ieder geval echt stevige wind, heb je compressie genoeg. Als je dit echt zeker wilt weten zou ik gewoon een compressiemeter kopen en deze erin draaien terwijl je kickt, scheelt nog meer moeite. Kost een tientje, max 2 tientjes, heb je voor altijd plezier aan overal waar je het voor wilt gebruiken.

Voor iedereen is de definitie 'hevige weerstand als je je vinger op de bougiegat zet' anders, in mijn geval dacht ik dat het hevig genoeg was, totdat een vriend van mij gewoon zag dat mijn zuiger was versleten en na het indraaien van zo'n compressiemeter was dit dan ook het geval.

Daarbij spelen er bij een elektrische start veel meer factoren als deze zijn werking goed wil doen vergeleken met een kickstart. Mijn ervaring is dat ik een 2-takt scooter, vooral in deze periode van het jaar, makkelijker aan krijg met de kickstart dan met de elektrische start.

Wil je dit allemaal niet doen en ben je er zeker van dat je cilinder en zuiger tip-top zijn, dan zou ik gewoon de zuigerveren vervangen. Kosten echt geen drol, ik zou wel gelijk de pakkingen van je cilinderkop en cilinder zelf ook vervangen. Je bent dan toch al bezig en het zou zonde zijn als je wederom je blok weer moet open maken over een tijdje aangezien je pakkingen niet meer helemaal lekker zijn.

Nadeel van de laatste optie is dan wel dat je de volgende keer dat je een probleem hebt, je nogsteeds met een kapotte kickstart zit en je dus meer moeite moet doen om een defect op te lossen. Maar als jij dat prima vind is er niks aan de hand.
 
Hahaha weet het ook niet...
Een van de dingen die ik bij bio opgepakt had was dat een negatieve zwangersschaptest nooit helemaal betrouwbaar was, maar een positieve wel 100%. Kan het ook verkeerd onthouden hebben hoor :sweatsmile:
 
Hahaha weet het ook niet...
Een van de dingen die ik bij bio opgepakt had was dat een negatieve zwangersschaptest nooit helemaal betrouwbaar was, maar een positieve wel 100%. Kan het ook verkeerd onthouden hebben hoor :sweatsmile:
Hahaha dankjewel iedereen, ik ga in ieder geval een nieuw kickstartrondsel erin zetten zodat ik de compressie kan meten. Ik ga ook even nieuwe zuigerveren bestellen want die zijn gebroken zie ik, zitten er wel in maar in meerdere delen. Als ik ze binnen heb laat ik weer wat weten!
 
Back
Top