Peugeot Zenith Snor Stottert en rookt heel veel bij vol gas

Lijkt meer op olie. Hoe ziet je carter van binnen uit? Zou het eens goed poetsen want zo hoort het niet nee. Als ik zie hoe vies Joun Vario is en hoe je rollen uit zien zou het zomaar kunnen zijn dat dit het euvel veroorzaakt. Want lekker zal het niet lopen met die rollen en zeker niet met dat vuil.

Hoe kom je trouwens op 13.3 gram? Dat is meer een gewicht voor motorscooters. Denk dat je eerder rond de 6 gram zit. Weeg je rollen eens hoeveel ze nu zijn. Want als je zon zware rollen erin gaat duwen kom je helemaal niet meer weg ben ik bang.
 
Last edited:
Dat vet in de vario is origineel zoals het uit de fabriek komt.. Dit zat ook zo bij mijn eerste peugeot vivacity uit 1999.

Ik heb het vet er later er gewoon eruit gehaald.. Kwa slijtage helpt het weinig.. Plus heel de binnen kant van het carter komt anders onder het vet te zitten.. De vario rollen zijn overigens versleten.. Die horen gewoon rond te zijn zonder vlakke kanten eraan.

Zou zelf voor een nieuwe originele gaan. Die dingen kosten maar 40 euro voor die peugeot vario.
 
Dat dacht ik ook al, versleten werk. Opzich reed hij niet slecht volgens mij op deze rollen. Maar dat rammelen zou daar inderdaad wel door kunnen komen. Wat gebeurt er eigenlijk door slechte rollen met de rij eigenschappen van de scooter? En hoeveel gram moet ik nu hebben?
 
Ik zou de vario eens goed schoon en vetvrij maken en proberen met nieuwe originele rolletjes.
Ik denk dat het erger uitziet dan dat het werkelijk is.

Ook al zit dit, af fabriek, erin, het lijkt me geen goed idee, ik heb het overigens nog nooit gezien.
 
Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb nieuwe rolletjes besteld en deze komen als het goed is morgen binnen. Ik ga hem netjes schoonmaken en kijken wat het resultaat is. Drukveer zag er nog prima uit. Volgens mij is er met de koppeling en alles wat er achter zit niet veel mis. Zag er allemaal netjes uit.
 
Dat vet is alleen aanwezig bij de oude verticale motorblokken en totaal overbodig.
Zie ook de opmerking van eurokit.

Nieuwe rolletjes van 6 gram (weet niet welke je besteld hebt) is veel te licht.
De 45km Zenith heeft al een gewicht van 8,5 gram dus 6 gram gaat niet werken.
Je had ze beter alle 6 tegelijk kunnen wegen en het totaal gewicht dan door 6 te delen.
Op die manier zit je het dichtst bij v.w.b. het originele gewicht.

Ik heb heel veel Peug snorbrommers opgevoerd en allen hadden ze vanuit de fabriek rond de 13 gram gewicht per rol.
 
Beste allemaal,

Ten eerste weer bedankt voor alle reacties! Dit helpt enorm!
Ik heb de vario schoongemaakt en nieuwe rolletjes van 11 gram per stuk er in gedaan (zonder vet). Ik kon kiezen uit 11 of 14 gram en er kwam 10.9 uit dus daarom deze keuze.
Ik merk eerlijk gezegd niet heel erg veel verschil met de oude. Het enige is dat hij niet schokkend meer weg trekt. (Soms voelde het net alsof je met een auto de koppeling iets te snel liet opkomen). Dit was al minimaal maar goed, nu is het weg.

Problemen die er nog zijn:
-rammel is nog steeds aanwezig, lijkt op een kapot lager, waar zou dat kunnen zitten
-start verschrikkelijk slecht, vooral als hij al gelopen heeft en even stil staat)
-lijkt er op dat hij met trekken benzine te kort krijgt (dit is op het moment dat de vario zijn werk doet, zodra hij in toeren klimt trekt tie prima)
- niet af te stellen stationair. Start eerst niet omdat de stationair stroef de ver uit staat. Rij je er dan even mee, koppelt hij niet meer los.... en moet deze dus lager gezet worden.
- membraan lek denk ik want hij knalt af en toe. Kan hopelijk verder weinig kwaad heb eigenlijk weinig zin om alles te gaan slopen voor dat rot ding...
-krijgt nog steeds te veel olie vermoed ik, rookt nog steeds aardig en af en toe een drupje zwarte drek uit de uitlaat. Binnenkort testen met kant en klare 2 takt benzine zonder olie pomp.

Ik heb een filmpje gemaakt zodat jullie ook kunnen horen wat het apparaat allemaal doet.
YouTube link:
Verder rijdt hij echt fantastisch, nooit geweten dat het zo'n fijne scooter was.
 
-rammel is nog steeds aanwezig, lijkt op een kapot lager,
Erg aannemelijk dit. En niet eens als eerste aan gedacht...
De boel kan na lang stilstaan gewoon drooggelopen zijn:
*krukaslager
*vertandingslager
Misschien zelfs een wiellager gaar?
 
@ Jantje,
Ik heb geprobeerd om het oude Peugeot manuel te uploaden hier op de server.
Maar vanwege de grote van het bestand pikt de server van scooternet dit niet...

Ik ga nog even kijken wat ik kan doen... misschien in 2 delen splitsen.
Anders post ik gewoon het motorblok manual, hier staat ook voldoende in v.w.b. de oliepomp afstelling en dergelijke.
 
Ik heb geen idee waar de lagers allemaal zitten. Dat moet ik echt in die handleiding op zoeken.
@floris kun je het bestand misschien op een drive (onedrive of Google drive ) zetten en dan een linkje op het forum? Desnoods via we transfer, blijft dan helaas maar 7 dagen staan...
 
Dat rammelen is best wel zorgelijk, buiten het feit wat we al aangekaart hebben was het ook nog mogelijk dat de katalysator los ligt.
Maar aangezien dat de Zenith maar 4 jaar (1993/1997) geproduceerd is heeft deze natuurlijk geen katalysator in de uitlaat zitten.
Kan men dus ook afvinken van de lijst...

Ik heb inmiddels de manual gevonden v.w.b. het motorblok.
Zal deze gelijk even bijvoegen in je topic.
 

Attachments

  • MOTOR_FB0-4_WORK_SHOP_MANUAL.pdf
    2.7 MB · Views: 59
Vandaag een lange rit gereden met de Zenith. Reed met vlagen goed en daarna was het weer niks. Wind mee ging tie op een geven moment ineens 45 en leek hij lekker te zoemen. Reageerde dan goed op het gas en rookte nauwelijks. Toen was ik even terug gezakt naar 15 en gas toen weer vol open. Was met geen mogelijkheid vooruit te branden ging met heel veel moeite naar 30 en ging continu inhouden. Luchtschroef op 1 slag gezet en lijkt beter te gaan. De zenith trekt nog steeds matig tot slecht. Vooral als bij een koude motor is hij niet vooruit te branden. Op de standaard duurt het ook heel lang eerder tie op toeren komt, als hij er dan gaat tie alles een malle maar ratelt tie heel veel. Het lijkt dat hij met trekken te weinig benzine krijgt. Zie ook bougie kleur. 51436
Verbruikt is 1 op 31 met sproeier 48, gasnaald op bovenste clip zoals in de handleiding van Floris te lezen is.
 
Back
Top