Maat 46 monteren is geen goed idee en zeker niet gezond voor het motortje.
Alles is immers goed afgesteld vanaf de fabriek om het zo maar even te zeggen.
En deze setting is i.c.m. een originele snorcilinder...
Dit wil zeggen dat de uitlaat sowieso begrenst is door de dunne bocht. (geen prop o.i.d. in de flens)
Ook behoort de vario(begrenzer)plaat gemonteerd te zitten. (maat 48 is dan net iets te klein)
Rollen, drukveer en de trekveren zijn ook van een ander kaliber als wat we gewend zijn op de 2 takt 45km scooters.
Het rammelen kan veroorzaakt worden door een verkeerde maat rollen en/of door versleten
variateurgeleiders.
In beide gevallen is dit makkelijk zelf te controleren.
16x13 is de maat voor de rollen welke een gewicht hebben van 13,3 gram per stuk.
Trekveren zijn van blank metaal en niet erg sterk, dit is idem aan de drukveer, deze is ook erg slap en heeft een groene kleur.
Zo'n 25 km scooter is veelal afgesteld als een oud landbouwvoertuig van vroeger.
Weinig toeren en veel kracht... i.c.m. een aangepaste cilinder werkt het ook op een scoot.
Als er dus ook maar iets is verandert en/of vervangen is, wordt het een zoektocht als je niet weet wat je moet controleren. .
Het roken kan ook veroorzaakt worden door de oliepomp zelf.
Deze is dan verkeerd afgesteld of is gewoonweg stuk waardoor de olie vrij baan heeft.
De klep sluit dan niet meer waardoor de zwaartekracht vrij baan heeft en de olie in het blok loopt.
Ander iets is de juiste hittegraad van de bougie welke ik gepost hebt in post #35..., een te koude bougie verbrand het mengsel ook niet goed en kan rook veroorzaken.
Eigenlijk zou je alles even moeten controleren of dat het e.e.a. nog klopt qua origine aan de oude Peug.
Edit: ik ga even op zoek naar het oude spul v.w.b. de oliepomp en carburateur.
Dit is 1 systeem..., zodra men gas geeft gaat ook de pomp open. Wekt met 1 kabel.
Is niet echt high tech ofso en we zien deze ook terug op 2 Takt Piaggio, TGB, en Replica Minarelli motorblokken.
Maar is wel belangrijk dat het goed afgesteld wordt/staat i.v.m verbruik et cetera.
En is de carburateur een originele Gurtner PY12 of toch een Dellortho 12 PHBG?