Peugeot Zenith Snor Stottert en rookt heel veel bij vol gas

Dank voor je reactie.

Ik heb mijn twijfels bij de uitlaat want als ik deze er af haal en dan start doet hij exact hetzelfde als met uitlaat. Ik vind het dan zonde om 80 euro voor een andere te betalen.
De luchtfilter is hartstikke schoon. Zit er in de buis voor de filter ook iets?
 
Ik vind het dan zonde om 80 euro voor een andere te betalen.
Met-alle-respect op zo'n oud barrel vind ik een vervangende uitlaat geen overbodige investering ;)
Maar dat zeg ik zelf uiteraard, moet je idd helemaal zelf beslissen.
Desalnietemin vind ik 'm uit het filmpje al niet heel gezond klinken (ongedempt/metaalachtig).

Zou het een beetje zonde van m'n geld vinden als ik een nieuwe uitlaat koop en vervolgens nog t zelfde is...

Een oude scooter opknappen gaat je geld kosten, linksom of rechtsom dat weet iedereen.
En je zult er ook achter komen dat niet iedere investering succes heeft. Toch vraag ik me af waarom mensen gaan bezuinigen op de meest cruciale onderdelen van een scooter. Al helemaal als 't een 20+ jaar oude betreft...

En iets vernieuwen aan een scooter betekent nog altijd niet dat je er helemaal niets mee op schiet; Je kunt vaak juist nog meer dingen gaan uitsluiten als mogelijk probleem.
 
Last edited:
Allereerst de beste wensen voor iedereen en een mooi 2019 gewenst!
Even geleden dat ik op het forum geweest ben maat destijds wel met de zenith gereden in de hoop dat het vanzelf over ging maar dat is helaas niet gebeurt...


Met het rijden van afgelopen tijd wel gemerkt dat hij met kouder vochtig weer, veel meer inhoud en stottert dan dat het wat beter weer is. Bij beter weer nogsteeds niet weg maar wel beter.

1. Als er vochtige damp bij de ontsteking die al niet goed is, krijg je snel last van dit soort storingen..


Het lijkt toch iets met de carburateur te zijn want sochtens als ik start en de choke gaat aan is hij helemaal niet vooruit te branden, hooguit 15kmh. Na een minuutje gaat hij steeds beter, maar nooit top.

2. Ik haalde de ontsteking aan omdat ik zo op het youtube filmpje heb gezien, vond ik zelf de motor erg inhouden en weinig toeren maken zoals die normaal wel zou doen.. dan draait het blok veel voller en maakt het blokje ook veel meer toeren zonder amper over te slaan..

Het roken is onveranderd en dus nog steeds veel te veel. Ik kan bij mij heel de straat blauw maken als ik wil.

3. Dat kan door 2 dingen komen.. Of de oliepomp geeft te veel olie (en kan defect zijn) of de ontsteking draait zo slecht en verbrand zo slecht dat hij niet alle olie dat achterblijft goed schoon weg brand.. Omdat er dan olie bij een slag achterblijft komt er daarna weer nieuwe olie erbij dat dan teveel word en de boel gaat walmen / knetteren / inhouden..

Hopelijk krijg ik dit probleem er ooit nog uit, zou top zijn. Ik blijf denken dat het maar iets heel heel kleins is namelijk.

Zie ook hierboven

Het goedkoopste zou zijn als je het vliegwiel even demonteerd en de stator verwijderd.. En dan de contact punten een beetje opschuurt dat er blank metaal te zien is.. En blaas ook even alle stof / zand deeltjes daar eens tussen uit.. Want ik weet dat de ventilator allemaal fijn zand aantrekt dat op een gegeven moment achter het vliegwiel begint te verzamelen en wel ineens een belemmering voor de stator zou kunnen zijn..
Als je dat eens geprobeerd hebt kan je eens een andere cdi proberen (die dingen willen er ook wel eens mee kappen)
 
Sorry voor de late reactie. Afgelopen week weer veel bezig geweest met de Zenith. Ik wil hem gewoon ooit goed krijgen. Ben langs de scooterboer geweest en een nieuwe CDI gehaald, je raadt het al, 0.0 verschil.

Nu was ik vandaag het probleem aan een vriend van mij laten zien en had ik de scooter op de standaard staan vol gas. Ik was echter de benzine kraan vergeten open te zetten. Maar vlak voordat de scooter uitviel begon hij ineens flink in toeren te klimmen. Dit betekend dus dat het waarschijnlijk helemaal niet aan de ontsteking ligt!
Ik heb vandaag ook de gasnaald gecontroleerd en die staat op de laagste stand. Ik weet niet wat goed of slecht is of waar het voor staat dus misschien dat dat nog aangepast moet worden.
Ik had vandaag alleen geen zin meer om al het plastic weer te verwijderen om bij de carburateur te komen.
Misschien moet er toch een kleinere sproeier in dan? Wat denken jullie ervan?
Wederom alvast bedankt voor de reacties.
 
Ik heb vandaag ook de gasnaald gecontroleerd en die staat op de laagste stand. Ik weet niet wat goed of slecht is of waar het voor staat
Gasnaald:
Hoe hoger deze in de sproeierbuis zit, des te meer mengsel.
(Fijnafstelling voor meer mengsel in het begin).

Zet daarom de gasnaald eens terug op 't midden. Kan verklaren waarom die nu zo snel in toeren klimt. Midden=basis kan geen kwaad.
 
Last edited:
Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal de gasnaald in het midden gaan zetten.
Ik heb net alles nog eens terug gelezen op dit topic in concludeer eigenlijk iets vreemds.
In het begin wordt er gezegd dat de bougie aan de grijze kant is (wat na mijn zeggen betekent dat het mengsel te arm is). Maar als ik de benzinekraan dicht zet (En dus op een gegeven moment nog minder benzine krijgt) gaat hij juist beter lopen. Het inhouden verdwijnt dan langzaam en je merkt dat hij steeds beter gaat lopen, tot dat hij stil valt...
Morgen toch de carburateur er nog maar eens afhalen en kijken wat voor sproeier er in zit. Welke maat hoort oorspronkelijk in een Zenith snor? Ik had iets van 54 of 56 gelezen, klopt dit?
 
Thnx voor deze correctie Floris. Ging uit vd Zenith 50, had al mijn twijfels :rolleyes:
 
Last edited:
Ik vond nog een oude sheet uit 1998 v.w.b. de sproeiermaat, gasnaaldafstelling en de mengschroef voor de luft!
De Zenith staat er niet bij maar dit zijn allen afstellingen voor het oude motorblok.., zgn FB engine.

A6o3cSq.png


Wellicht dat het van pas komt..., snor variant is iets anders.
 
Ik vond nog een oude sheet uit 1998 v.w.b. de sproeiermaat, gasnaaldafstelling en de mengschroef voor de luft!
De Zenith staat er niet bij maar dit zijn allen afstellingen voor het oude motorblok.., zgn FB engine.

A6o3cSq.png


Wellicht dat het van pas komt..., snor variant is iets anders.
Bruikbare info. Reeds terug te vinden in onze resources:
 
Hartelijk dank voor alle informatie. Ik ga deze week de carburateur er nog eens afslopen en kijken wat er in zit. In de sheet staat voor de naald eigenlijk alleen 1ste of 2de positie dus dit zal voor de zenith ook wel gelden lijkt mij dan. Bedoelen ze met 1ste klipje zo hoog mogelijk of juist helemaal beneden?
 
Ja, voor de Zenith is het idem aan de vivacity, SF et cetera, uiteraard wel de 25 km varianten.
V.w.b. de gasnaald positie zie de pic hieronder. Origineel heeft Peug een naald met 3 inkepingen.

xkOGG0H.jpg


Waarschijnlijk heb je ook een luchtschroef welke niet zomaar verdraaid kan worden.
Peugeot is dus heel stellig over het luchtmeng gedeelte is gebleken.
Wat natuurlijk onzin is, het koperen driehoekje is met een lichte aanpassing gewoon te verdraaien met behulp van een platkopschroevendraaier zodat men het zelf kan afstellen.

En wacht maar totdat je de transmissieolie wil vervangen....
Kun je de scoot verticaal omhoog gaan zetten om de olie te laten weglopen!
Maar goed dat is weer iets voor later...

Edit: Wat ik nog vergeten ben te vermelden is de bougie.
De juiste voor de 25 km is de: NGK BR-5-HS.

Als men een koudere hittegraad heeft gemonteerd kan dit ook een verkeerde verbranding en de blauwe rook verklaren.
 
Last edited:
Ik had nog geen tijd gehad om even aan de Zenith te sleutelen maar heb er net mee gereden. Op een of andere manier klinkt hij nu heel anders (klinkt nu weer als een normale scooter). Hij heeft nog steeds het inhouden. Benzinekraanje dicht gezet op recht stuk en toen tikte de teller ineens 42 aan.
Het kan haast niet anders dat de sproeier te groot is. Probeer hem zo snel mogelijk uit elkaar te halen en er een andere in te gooien. Hij blijft overigens op deze snelheid nog steeds flink roken. Boven de 30 begint de variomaat ook wat vreemde ratelende geluiden te maken...
Ook verdenk ik de olie pomp, ik vermoed dat hij veel te veel olie aanvoert. Ook maar eens testen door deze af te sluiten en gewoon 2takt benzine te tanken.
 
Vandaag flink bezig geweest aan de zenith en eindelijk resultaat! Carburateur open gemaakt en tot mijn grote verbazing zat er sproeier 58 in. Dat is natuurlijk veel en veel te groot. Een vriend van mij had 52 liggen van een brom vivacity, geprobeerd en gaf aanzienlijk minder rook als de 58 maar deze loste het probleem niet op. Toen naar de scooterboer gereden en daar een 48 meegenomen. Tadaaaa dat was de oplossing (voor dit probleem dan). De zenith klimt weer in toeren en houd niet meer in bij 25 a 30 kilometer per uur. Hij loopt nu rond de 40 (wat aan de harde kant is vind ik zelf). Heel af en toe stottert hij nog eens, zou goed kunnen dat hij met 46 nog beter gaat lopen. Als ik kraantje nu dicht doe gaat hij naar de 42 per uur, veel maakt het dus niet. Naald staat nu op de 2de positie. Luchtschroef 1,5 slag open. Stationair is nog wel een probleempje, als hij net draait valt tie stil alsjeblieft geen gas geeft en als je even gereden hebt blijft hij met 10 per uur door rijden. Zijn er nog wat afstel tips voor mij?

Problemen die er nog wel zijn (of bijgekomen want ja, het blijf een zenith);
- hij rookt af en toe nog flink, het is echt met vlagen. Soms heel veel en soms helemaal niet.
- uit de variomaat komt boven de 30 per uur een nog al verontrustend geluid. Hij begint dan aardig te rammelen.
- heel soms als als ie rijdt (rond 15 a 20 in het uur) en je geef dan vol gas gaat tie even, houd hij een seconde een en gaat hij weer door.
- hij trekt iets langzamer op dan voorheen, kan ik dat nog verbeteren?
- stationair probleem zoals hierboven beschreven.
- (off-topic de startmotor heeft het inmiddels begeven en het lampje voor de benzine blijft altijd branden)

Al met al ben ik heel blij dat hij nu weer “gezond” loopt. Nu nog de puntjes op de i zetten en dan kan hij er nog 32000 kilometer tegen!
 
Maat 46 monteren is geen goed idee en zeker niet gezond voor het motortje.
Alles is immers goed afgesteld vanaf de fabriek om het zo maar even te zeggen.
En deze setting is i.c.m. een originele snorcilinder...

Dit wil zeggen dat de uitlaat sowieso begrenst is door de dunne bocht. (geen prop o.i.d. in de flens)
Ook behoort de vario(begrenzer)plaat gemonteerd te zitten. (maat 48 is dan net iets te klein)
Rollen, drukveer en de trekveren zijn ook van een ander kaliber als wat we gewend zijn op de 2 takt 45km scooters.

Het rammelen kan veroorzaakt worden door een verkeerde maat rollen en/of door versleten variateurgeleiders.
In beide gevallen is dit makkelijk zelf te controleren.
16x13 is de maat voor de rollen welke een gewicht hebben van 13,3 gram per stuk.
Trekveren zijn van blank metaal en niet erg sterk, dit is idem aan de drukveer, deze is ook erg slap en heeft een groene kleur.

Zo'n 25 km scooter is veelal afgesteld als een oud landbouwvoertuig van vroeger.
Weinig toeren en veel kracht... i.c.m. een aangepaste cilinder werkt het ook op een scoot.
Als er dus ook maar iets is verandert en/of vervangen is, wordt het een zoektocht als je niet weet wat je moet controleren. .

Het roken kan ook veroorzaakt worden door de oliepomp zelf.
Deze is dan verkeerd afgesteld of is gewoonweg stuk waardoor de olie vrij baan heeft.
De klep sluit dan niet meer waardoor de zwaartekracht vrij baan heeft en de olie in het blok loopt.
Ander iets is de juiste hittegraad van de bougie welke ik gepost hebt in post #35..., een te koude bougie verbrand het mengsel ook niet goed en kan rook veroorzaken.

Eigenlijk zou je alles even moeten controleren of dat het e.e.a. nog klopt qua origine aan de oude Peug.

Edit: ik ga even op zoek naar het oude spul v.w.b. de oliepomp en carburateur.
Dit is 1 systeem..., zodra men gas geeft gaat ook de pomp open. Wekt met 1 kabel.
Is niet echt high tech ofso en we zien deze ook terug op 2 Takt Piaggio, TGB, en Replica Minarelli motorblokken.
Maar is wel belangrijk dat het goed afgesteld wordt/staat i.v.m verbruik et cetera.

En is de carburateur een originele Gurtner PY12 of toch een Dellortho 12 PHBG?
 
Last edited:
Beste,

Enorm bedankt voor je reactie. Hier heb ik heel veel aan! Ik ga de vario checken. De carburateur is inderdaad de Gurtner PY12. Ik ga tevens de olie controleren. Ik weet niet of daar iets ban een pijlstokje zit ofzo. Dat zal ik zo wel zien.

Groeten,
Jan
 
51325513265132751328
Zo ziet de vario er uit.... denk dat het ook niet alles meer is. Op internet gezocht naar rolletjes van 13.3 gram maar die zijn toch lastig te vinden. Hoort er trouwens vet in dat systeem?
 
Back
Top