Beste forumleden,
Ik ben nieuw hier op dit forum en zal mij daarom even voorstellen. Ik ben Jan en zoals je misschien al deed vermoeden sleutel ik graag aan van alles en nog wat, in dit geval een scooter. Ik heb deze scooter 5 jaar geleden geërfd van mijn opa, die hem destijds 2de hands heeft gekocht. Het betreft een Peugeot Zenith snor uit 1994. Echter heeft mijn opa er al een hoop mee afgezien en het gebeurde regelmatig dat hij opgehaald moest worden omdat de Zenith weer eens was uitgevallen. Hij heeft er al van alles aan gedaan om het beestje gezond te laten lopen maar het was hem helaas niet gelukt. Wat hij er precies aangedaan heeft kan ik hem helaas niet meer na vragen.
Toen ik hem 5 jaar geleden kreeg was hij geschorst en liep hij vrijwel niet. Na veel zoeken op forums had ik de CDI vervangen en hij startte weer als een nieuwe, ik heb hem echter nooit echt goed kunnen testen omdat hij dus niet de openbare weg op mocht en ik nog geen rijbewijs had. Omdat ik eerder dit jaar dat fel begeerde roze kaartje gehaald had begon het toch weer te kriebelen om de Zenith op te knappen. Hij blijft nu nog met een heel erg vervelend probleem zitten: hij stottert de hele tijd bij 3 kwart en vol gas en als hij gaat stotteren begint hij ook als een malle te roken.
Hieronder even een samenvatting van wat ik allemaal gedaan/waargenomen heb:
-De bougie kleur is mooi bruin(zie foto)
-hij start koud en warm goed
-hij trekt goed tot 20/25
-er staat ongeveer 31000 km op de teller
-accu is nieuw
-nieuwe banden (niet echt relevant, maar is het lijstje toch compleet )
-spanningsregelaar is nieuw
-carburateur helemaal schoongemaakt, nieuwe pakkingen overal en goed afgesteld (denk ik, loopt redelijk stationair en luchtschroef 1,5 slag open)
-gasnaald op 3 verschillende standen gezet (boven, midden, onder) lijkt ook geen verschil te maken
-oliepomp visueel gecontroleerd (dmv streepjes op het pompje)
-CDI 5 jaar geleden vervangen
-extra massa kabel van aarde startmotor naar frame aangelegd (bij bobine)
-verschillende bobines getest, allemaal hetzelfde.
-nieuwe bougie geprobeerd, geen verschil.
-bijna alle kabels doorgemeten, leken ook geen vreemde waardes
-de Zenith is naar mijn weten volledig origineel
Het probleem nogmaals:
De scooter gaat boven 20 a 25 km/u stotteren en heel erg veel roken, met veel moeite komt hij nog naar 35 maar hij rookt veel te veel en schommelt soms in snelheid, wegzakken en weer terug komen.
Wat kan ik er nog aan doen?
-Zelf zou ik de uitlaat los kunnen maken en kijken of hij het nog zo doet, misschien dat hij stikt in z'n uitlaatgassen. Uitlaat heb ik een paar jaar geleden wel ontkoolt met gootsteenontstopper, er kwam toen nauwelijks rommel uit. Het is nog gewoon het originele uitlaatje.
- de automatische oliepomp controleren: gaat te veel olie toe gaat voeren waardoor die te vet wordt en gaat haperen? Mij lijkt dit minder logisch omdat die bougie gewoon mooi bruin is.
Ik ben al maanden bezig om dit op te lossen maar ik kom er gewoon niet aan uit. Wie o wie kan mij helpen? Ik zou hem graag goed lopend, het gaat er mij absoluut niet om hoe hard hij loopt, de snelheid is goed nu.
Hier nog een filmpje van het probleem:
Ik ben nieuw hier op dit forum en zal mij daarom even voorstellen. Ik ben Jan en zoals je misschien al deed vermoeden sleutel ik graag aan van alles en nog wat, in dit geval een scooter. Ik heb deze scooter 5 jaar geleden geërfd van mijn opa, die hem destijds 2de hands heeft gekocht. Het betreft een Peugeot Zenith snor uit 1994. Echter heeft mijn opa er al een hoop mee afgezien en het gebeurde regelmatig dat hij opgehaald moest worden omdat de Zenith weer eens was uitgevallen. Hij heeft er al van alles aan gedaan om het beestje gezond te laten lopen maar het was hem helaas niet gelukt. Wat hij er precies aangedaan heeft kan ik hem helaas niet meer na vragen.
Toen ik hem 5 jaar geleden kreeg was hij geschorst en liep hij vrijwel niet. Na veel zoeken op forums had ik de CDI vervangen en hij startte weer als een nieuwe, ik heb hem echter nooit echt goed kunnen testen omdat hij dus niet de openbare weg op mocht en ik nog geen rijbewijs had. Omdat ik eerder dit jaar dat fel begeerde roze kaartje gehaald had begon het toch weer te kriebelen om de Zenith op te knappen. Hij blijft nu nog met een heel erg vervelend probleem zitten: hij stottert de hele tijd bij 3 kwart en vol gas en als hij gaat stotteren begint hij ook als een malle te roken.
Hieronder even een samenvatting van wat ik allemaal gedaan/waargenomen heb:
-De bougie kleur is mooi bruin(zie foto)
-hij start koud en warm goed
-hij trekt goed tot 20/25
-er staat ongeveer 31000 km op de teller
-accu is nieuw
-nieuwe banden (niet echt relevant, maar is het lijstje toch compleet )
-spanningsregelaar is nieuw
-carburateur helemaal schoongemaakt, nieuwe pakkingen overal en goed afgesteld (denk ik, loopt redelijk stationair en luchtschroef 1,5 slag open)
-gasnaald op 3 verschillende standen gezet (boven, midden, onder) lijkt ook geen verschil te maken
-oliepomp visueel gecontroleerd (dmv streepjes op het pompje)
-CDI 5 jaar geleden vervangen
-extra massa kabel van aarde startmotor naar frame aangelegd (bij bobine)
-verschillende bobines getest, allemaal hetzelfde.
-nieuwe bougie geprobeerd, geen verschil.
-bijna alle kabels doorgemeten, leken ook geen vreemde waardes
-de Zenith is naar mijn weten volledig origineel
Het probleem nogmaals:
De scooter gaat boven 20 a 25 km/u stotteren en heel erg veel roken, met veel moeite komt hij nog naar 35 maar hij rookt veel te veel en schommelt soms in snelheid, wegzakken en weer terug komen.
Wat kan ik er nog aan doen?
-Zelf zou ik de uitlaat los kunnen maken en kijken of hij het nog zo doet, misschien dat hij stikt in z'n uitlaatgassen. Uitlaat heb ik een paar jaar geleden wel ontkoolt met gootsteenontstopper, er kwam toen nauwelijks rommel uit. Het is nog gewoon het originele uitlaatje.
- de automatische oliepomp controleren: gaat te veel olie toe gaat voeren waardoor die te vet wordt en gaat haperen? Mij lijkt dit minder logisch omdat die bougie gewoon mooi bruin is.
Ik ben al maanden bezig om dit op te lossen maar ik kom er gewoon niet aan uit. Wie o wie kan mij helpen? Ik zou hem graag goed lopend, het gaat er mij absoluut niet om hoe hard hij loopt, de snelheid is goed nu.
Hier nog een filmpje van het probleem: