Peugeot Zenith Snor Stottert en rookt heel veel bij vol gas

Jantje22

New Member
Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier op dit forum en zal mij daarom even voorstellen. Ik ben Jan en zoals je misschien al deed vermoeden sleutel ik graag aan van alles en nog wat, in dit geval een scooter. Ik heb deze scooter 5 jaar geleden geërfd van mijn opa, die hem destijds 2de hands heeft gekocht. Het betreft een Peugeot Zenith snor uit 1994. Echter heeft mijn opa er al een hoop mee afgezien en het gebeurde regelmatig dat hij opgehaald moest worden omdat de Zenith weer eens was uitgevallen. Hij heeft er al van alles aan gedaan om het beestje gezond te laten lopen maar het was hem helaas niet gelukt. Wat hij er precies aangedaan heeft kan ik hem helaas niet meer na vragen.
Toen ik hem 5 jaar geleden kreeg was hij geschorst en liep hij vrijwel niet. Na veel zoeken op forums had ik de CDI vervangen en hij startte weer als een nieuwe, ik heb hem echter nooit echt goed kunnen testen omdat hij dus niet de openbare weg op mocht en ik nog geen rijbewijs had. Omdat ik eerder dit jaar dat fel begeerde roze kaartje gehaald had begon het toch weer te kriebelen om de Zenith op te knappen. Hij blijft nu nog met een heel erg vervelend probleem zitten: hij stottert de hele tijd bij 3 kwart en vol gas en als hij gaat stotteren begint hij ook als een malle te roken.

Hieronder even een samenvatting van wat ik allemaal gedaan/waargenomen heb:
-De bougie kleur is mooi bruin(zie foto)
-hij start koud en warm goed
-hij trekt goed tot 20/25
-er staat ongeveer 31000 km op de teller
-accu is nieuw
-nieuwe banden (niet echt relevant, maar is het lijstje toch compleet ;) )
-spanningsregelaar is nieuw
-carburateur helemaal schoongemaakt, nieuwe pakkingen overal en goed afgesteld (denk ik, loopt redelijk stationair en luchtschroef 1,5 slag open)
-gasnaald op 3 verschillende standen gezet (boven, midden, onder) lijkt ook geen verschil te maken
-oliepomp visueel gecontroleerd (dmv streepjes op het pompje)
-CDI 5 jaar geleden vervangen
-extra massa kabel van aarde startmotor naar frame aangelegd (bij bobine)
-verschillende bobines getest, allemaal hetzelfde.
-nieuwe bougie geprobeerd, geen verschil.
-bijna alle kabels doorgemeten, leken ook geen vreemde waardes
-de Zenith is naar mijn weten volledig origineel

Het probleem nogmaals:
De scooter gaat boven 20 a 25 km/u stotteren en heel erg veel roken, met veel moeite komt hij nog naar 35 maar hij rookt veel te veel en schommelt soms in snelheid, wegzakken en weer terug komen.

Wat kan ik er nog aan doen?
-Zelf zou ik de uitlaat los kunnen maken en kijken of hij het nog zo doet, misschien dat hij stikt in z'n uitlaatgassen. Uitlaat heb ik een paar jaar geleden wel ontkoolt met gootsteenontstopper, er kwam toen nauwelijks rommel uit. Het is nog gewoon het originele uitlaatje.
- de automatische oliepomp controleren: gaat te veel olie toe gaat voeren waardoor die te vet wordt en gaat haperen? Mij lijkt dit minder logisch omdat die bougie gewoon mooi bruin is.

Ik ben al maanden bezig om dit op te lossen maar ik kom er gewoon niet aan uit. Wie o wie kan mij helpen? Ik zou hem graag goed lopend, het gaat er mij absoluut niet om hoe hard hij loopt, de snelheid is goed nu.

Hier nog een filmpje van het probleem:
 

Attachments

  • Bougie Zenith 2.jpg
    Bougie Zenith 2.jpg
    124.9 KB · Views: 40
Advertisement - register to remove this

Bij 31000 km raad ik als dit nooit is gedaan toch om de cilinder er eens af te halen.. En dan kijken hoe daar alles eruit ziet...

Vermoed dat het daar binnen er heel triest eruit zit.. Ook denk ik dat de uitlaat dicht kan zitten plus dat de kathalisator waarschijnlijk ook in slechte staat verkeerd.. De uitlaat zou ik zelf vervangen voor een nieuwe.. Uitbranden werkt overigens alleen met brommer uitlaatjes (die simpele dingen)

Bij een scooter uitlaat heeft het geen zin.. Je haalt er misschien wel wat troep eruit.. Maar daar naast sloop je hem alleen maar erger..

Een scooter uitlaat moet je daarom niet willen uitbranden.
 
Beste,

Bedankt voor jou reactie. Ik ben vergeten te zeggen dat ik ook de pakkingen van de cilinder, cilinderkop en spruitstuk vervangen heb. De cilinder en zuiger zagen er nog netjes uit, membraan sloot ook nog goed af.

Kan ik vaststellen dat de uitlaat het is doormiddel van hem even los te maken en dan te starten om te zien wat hij dan doet. Zou het een beetje zonde van m'n geld vinden als ik een nieuwe uitlaat koop en vervolgens nog t zelfde is...

Kan het gestotter ook komen doordat de uitlaatring niet helemaal afdicht? Hij lekt een klein beetje verbrande olie daar langs.
 
Cilinder opgemeten ? Zuiger na gekeken? Zuigerveren test gedaan? Als er bruinachtige troep onder de zuigerveren zitten dan heeft dat ding een blowdown gehad.. Hete gassen gaan dan langs de zuigerveren (en dan zijn de zuigerveren niet meer goed) Het hete gas moet boven de zuiger blijven.

Zoals bij deze afbeelding zijn de zuigerveren versleten:

op.jpg


Normaal gesproken hoor je bij een 2takt bij ongeveer 20.000km de veren set te vervangen.. De veren zijn dan in zo`n staat dat de motor prestaties al naar beneden gaan, en het vebruik merkbaar omhoog gaat.
 
Heb vanavond heel het apparaat weer uit elkaar gehaald. Wat foto's gemaakt van de betreffende onderdelen. Ik weet alleen niet welke maat zuigerveren ik nodig heb, maar ik denk dat 40mm. Morgen even bij de scooterboer bestellen. Hopelijk is dit de oplossing.
 

Attachments

  • 20181025_190531.jpg
    20181025_190531.jpg
    126.4 KB · Views: 43
  • 20181025_190354.jpg
    20181025_190354.jpg
    274.5 KB · Views: 41
  • 20181025_190148.jpg
    20181025_190148.jpg
    397.4 KB · Views: 43
  • 20181025_190213.jpg
    20181025_190213.jpg
    274.7 KB · Views: 40
De cilinder vind ik er eerlijk gezegd er niet heel netjes meer eruit zien.. De hoon strepen zie je nog wel zitten.. Maar er staan ook best wel veel vertikalen krassen / vegen in de wand..

Bij foto 2 van de kop.. Daar is niks mis mee.. Al zou de verbrandingkamer even goed schoonmaken wel aan te raden zijn. (koolaanslang verwijderen)

Bij foto 3 ziet de zuiger er niet goed uit.. Je ziet duidelijk dat het bruine onder de zuigerveren is gekomen.. Is de zuigerveren kunnen aan het einde zijn gekomen..

Bij foto 4 ziet de zuiger er wel goed uit.

De kleur van de bougie is niet goed, deze is te grijs.
 
Afgelopen vrijdag naar de lokale scooter boer geweest en nagevraagd wat volgens hem de beste oplossing is. Het beste was gewoon het compleet vervangen van de cilinder en zuiger. Een andere oplossing was het vervangen van de zuiger en de zuigerveren. Hij raadde echter af om alleen de zuigerveren te vervangen. Ik denk dat ik een nieuwe zuiger met zuigerveren ga bestellen. Ik weet dat de cilinder niet nieuw meer is maar zo enorm veel ga ik er ook niet mee rijden. Ik hoop dat dan eindelijk deze problemen verholpen zijn.

Hij ligt nu nog verder uit elkaar omdat de krukaskering ook lek zou kunnen zijn volgens de man van de winkel. Heb de carterkap er afgehaald en zag op het eerste gezicht niets vreemds. Ik ga er vanuit dat dit nog in orde is. Morgen dat weer terug in elkaar zetten en de spullen maar gaan bestellen.
 
Afgelopen vrijdag naar de lokale scooter boer geweest en nagevraagd wat volgens hem de beste oplossing is. Het beste was gewoon het compleet vervangen van de cilinder en zuiger. Een andere oplossing was het vervangen van de zuiger en de zuigerveren. Hij raadde echter af om alleen de zuigerveren te vervangen.
Kijk eerst maar eens na of de krukas nog goed is en geen speling heeft. Bij al een klein beetje speling kun je het vergeten. Dan zet je er een nieuwe cilinder met zuiger etc op en dan heb je hooguit nog een maand plezier voor hij begint te tikken en je een vastloper krijgt.

Hoe zag de naaldlager van de zuiger eruit? Ik zou deze en de krukas eerst zelf controleren, als je hier opmerkt dat deze hebben geleden dan kun je het blokje afschrijven naar mijn mening. Vervangen kan maar dan is hij niet bepaald betrouwbaar meer. Wat ik ook aanraad, vervang je oliepomp !!!

Fout die veel mensen maken is dat ze de cilinder naar de knoppe rijden en de naaldlager in de zuiger en dan de krukas omdat de oliepomp brak is. Vervang je de cilinder en zuiger etc, maar niet de oliepomp dan loop je wie weet nog wel veel sneller tegen hetzelfde probleem aan.

Veel succes, bij vragen stel ze gerust en ik zal proberen je te helpen wanneer ik zelf achter de pc zit en even tijd heb :)
 
Gisteren weer naar de scooter boer geweest, nu met zuiger en cilinder en hij zei dat deze nog van voldoende kwaliteit waren. Hij raadde aan om de krukaskering links te controleren en jawel die was hartstikke lek. Deze vandaag vervangen en weer nieuwe pakkingen overal (behalve de uitlaat, vertel zo waarom) tussen gezet. Motorblokje er terug op vario terug er in en met veel vertrouwen alles weer gemonteerd.
Scooter startte heel erg slecht en uiteindelijk aan de gang leek het net of het brommertje rechtstreeks van de schroothoop kwam. Volgens mij zit de vario er niet goed terug in want hij koppelt nauwelijks meer vrij en de koppeling is niet los geweest.
Nu het puntje waarom ik de uitlaatring niet heb vervangen:
De uitlaat is het laatste puntje wat het stotteren en roken nog kan veroorzaken, als ik de vario nog is heb nagekeken haal ik de uitlaat er af en dan nog eens testen of het weg is. Ondanks dat die scooter niet meer vrij koppelt is er aan het stotteren en roken helemaal niks veranderd.......... Ik word zo ontzettend moe van dat ding....

Er zit trouwens geen speling op de krukas en het naaldlager is ook nog in orde.
Nog geen nieuwe oliepomp maar ik weet 99% zeker dat deze nog prima functioneert.
 
Vandaag de vario er weer uitgehaald: er was een rolletje schuin gaan zitten... vandaar het koppeling probleem. Dat is nu weer in orde. Ik heb nu nog even een nieuw filmpje gemaakt waarin het inhouden nog duidelijker te zien is.
Tot 20 seconde beweeg ik het gas niet. Daarna geef ik vol gas.
Morgen even naar een rustige buurt om te testen zonder uitlaat, hopelijk weten we dan wat het is. Denken jullie dat het de uitlaat kan zijn?
 
Update 02-11-2018

Uitlaat er afgehaald, gestart en nog steeds hetzelfde. Dus ook hier ligt het niet aan.

Ik ben ten einde raad.

Is er iemand die weet wat er nog aan de hand kan zijn?
 
Update 02-11-2018

Uitlaat er afgehaald, gestart en nog steeds hetzelfde. Dus ook hier ligt het niet aan.

Ik ben ten einde raad.

Is er iemand die weet wat er nog aan de hand kan zijn?
Pff ik zou je heel graag willen helpen maar zou het niet durven zeggen. Ik vermoed dat iets nog niet helemaal lekker is dus veel slijtage ergens in het blok nog heeft of iets verkeerd erop gemonteerd ? Neem aan dat hij dit voorheen niet deed, dusja. Bedoel in je eerste video valt het nog mee met hoe het nu klinkt.. :(
 
Ik heb hem nog nooit 100% gehad maar ik heb allemaal het gevoel dat het niet veel meer kan zijn. Op het tweede filmpje is het inderdaad erger maar het variëerd altijd. Wel is het het ergst als hij koud is. Op 3/4 gas merk je echt dat hij zakt in snelheid en dan weer optrekt (filmpje 2). Misschien zou het de elektrische choke kunnen zijn? Vandaag ook nog even aan de luchtschroef gedraaid resultaten:

1 1/2 slag = Hoe het is op het filmpje
Verder dicht dan 1 1/2 = Hoe verder dicht hoe meer stotteren
Verder open dan 1 1/2 = geen verschil met 1 1/2
 
eChoke kun je heel makkelijk testen, gewoon 12 volt op zetten en kijken wat het pinnetje doet. Maar denk niet dat het dat is, misschien de CDI, of heeft deze een bobine? Volgens mij heeft mijn oude scooter nog een bobine dacht ik. Maar dan nog twijfel ik. Valse lucht getest?

Een ding wat je nog kunt proberen is start de scooter eens laat hem heel even warm lopen en zet hem uit. Zorg er wel voor dat de luchtfilter los zit en je deze meteen eraf kunt halen, als je de scooter uit hebt gezet kick je dan nadat het blok stil valt met het contactslot op UIT. Als er uitlaatgassen of dampen via de carburateur naar buiten komen is je spuitstuk membraan kapot, dit kan het misschien nog zijn.
 
Het membraan heb ik visueel getest en leek in orde. Ik zal het binnenkort proberen op bovenstaande manier.
De zenith heeft zowel een bobine als een CDI. Ik heb 2 bobines getest en het maakt 0 verschil. Dit zijn beide geen nieuwe bobines maar het lijkt mij sterk dat ze dan beide precies hetzelfde doen. CDI altijd al een vreemd apparaat gevonden. Nu we toch bij het elektronische gebeuren zijn: kan het kwaad om zonder accu te rijden? Na dat ik dat gedaan had was mn spanningsregelaar stuk en benzine sensor werkt ook niet meer, het lampje blijft continu aan... Misschien heeft dit ook de CDI gesloopt?
 
Zo te horen op het fimpje vermoed ik zelf de ontsteking.. Je hoort duidelijk dat hij niet vrij in de hogere toeren kan gaan lopen.. Maar op een bepaald punt gewoon gaat inhouden..

Zit er geen verborgen begrenzer op deze scooter die wellicht aan staat?

Anders raad ik eens aan om de hele kabelboom eens goed na te kijken, op draad breuk, slechte contacten, oxidatie en of slechte isolatie..

Bobine vermoed ik zelf niet, aangezien het maar een kopere spoel is die van een lagere spanning een veel hogere maakt.. En de kans dat die kapot gaat is veel kleiner dan van bijvoorbeeld de cdi.. of wellicht de pickup die versleten is..

Hij rookt overigens meer, omdat de onsteking waarschijnlijk het tijdstip mits of op dat moment de vonk onderbroken of verminderd word.
Bij een goed werkende ontsteking heb je ook een veel zuivere verbranding en geen overslaan en walm meer.
 
Allereerst de beste wensen voor iedereen en een mooi 2019 gewenst!
Even geleden dat ik op het forum geweest ben maat destijds wel met de zenith gereden in de hoop dat het vanzelf over ging maar dat is helaas niet gebeurt...

Eurokit had het over pick-up maar ik heb geen idee wat dit is?
Met het rijden van afgelopen tijd wel gemerkt dat hij met kouder vochtig weer, veel meer inhoud en stottert dan dat het wat beter weer is. Bij beter weer nogsteeds niet weg maar wel beter.
Het lijkt toch iets met de carburateur te zijn want sochtens als ik start en de choke gaat aan is hij helemaal niet vooruit te branden, hooguit 15kmh. Na een minuutje gaat hij steeds beter, maar nooit top.
Het roken is onveranderd en dus nog steeds veel te veel. Ik kan bij mij heel de straat blauw maken als ik wil.

Hopelijk krijg ik dit probleem er ooit nog uit, zou top zijn. Ik blijf denken dat het maar iets heel heel kleins is namelijk.
 
Zou ik kunnen doen. Maar dan zou de bougie toch heel vet/zwart moeten zijn? Deze is juist netjes bruin, zelfs iets te licht volgens de post hier boven.
 
Back
Top