Peugeot Zenith Snor Stottert en rookt heel veel bij vol gas

Dank voor je reactie.

Ik heb mijn twijfels bij de uitlaat want als ik deze er af haal en dan start doet hij exact hetzelfde als met uitlaat. Ik vind het dan zonde om 80 euro voor een andere te betalen.
De luchtfilter is hartstikke schoon. Zit er in de buis voor de filter ook iets?

arkAC

Active Member
Ik vind het dan zonde om 80 euro voor een andere te betalen.
Met-alle-respect op zo'n oud barrel vind ik een vervangende uitlaat geen overbodige investering ;)
Maar dat zeg ik zelf uiteraard, moet je idd helemaal zelf beslissen.
Desalnietemin vind ik 'm uit het filmpje al niet heel gezond klinken (ongedempt/metaalachtig).

Zou het een beetje zonde van m'n geld vinden als ik een nieuwe uitlaat koop en vervolgens nog t zelfde is...

Een oude scooter opknappen gaat je geld kosten, linksom of rechtsom dat weet iedereen.
En je zult er ook achter komen dat niet iedere investering succes heeft. Toch vraag ik me af waarom mensen gaan bezuinigen op de meest cruciale onderdelen van een scooter. Al helemaal als 't een 20+ jaar oude betreft...

En iets vernieuwen aan een scooter betekent nog altijd niet dat je er helemaal niets mee op schiet; Je kunt vaak juist nog meer dingen gaan uitsluiten als mogelijk probleem.

Last edited:

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Allereerst de beste wensen voor iedereen en een mooi 2019 gewenst!
Even geleden dat ik op het forum geweest ben maat destijds wel met de zenith gereden in de hoop dat het vanzelf over ging maar dat is helaas niet gebeurt...

Met het rijden van afgelopen tijd wel gemerkt dat hij met kouder vochtig weer, veel meer inhoud en stottert dan dat het wat beter weer is. Bij beter weer nogsteeds niet weg maar wel beter.

1. Als er vochtige damp bij de ontsteking die al niet goed is, krijg je snel last van dit soort storingen..

Het lijkt toch iets met de carburateur te zijn want sochtens als ik start en de choke gaat aan is hij helemaal niet vooruit te branden, hooguit 15kmh. Na een minuutje gaat hij steeds beter, maar nooit top.

2. Ik haalde de ontsteking aan omdat ik zo op het youtube filmpje heb gezien, vond ik zelf de motor erg inhouden en weinig toeren maken zoals die normaal wel zou doen.. dan draait het blok veel voller en maakt het blokje ook veel meer toeren zonder amper over te slaan..

Het roken is onveranderd en dus nog steeds veel te veel. Ik kan bij mij heel de straat blauw maken als ik wil.

3. Dat kan door 2 dingen komen.. Of de oliepomp geeft te veel olie (en kan defect zijn) of de ontsteking draait zo slecht en verbrand zo slecht dat hij niet alle olie dat achterblijft goed schoon weg brand.. Omdat er dan olie bij een slag achterblijft komt er daarna weer nieuwe olie erbij dat dan teveel word en de boel gaat walmen / knetteren / inhouden..

Hopelijk krijg ik dit probleem er ooit nog uit, zou top zijn. Ik blijf denken dat het maar iets heel heel kleins is namelijk.
Zie ook hierboven

Het goedkoopste zou zijn als je het vliegwiel even demonteerd en de stator verwijderd.. En dan de contact punten een beetje opschuurt dat er blank metaal te zien is.. En blaas ook even alle stof / zand deeltjes daar eens tussen uit.. Want ik weet dat de ventilator allemaal fijn zand aantrekt dat op een gegeven moment achter het vliegwiel begint te verzamelen en wel ineens een belemmering voor de stator zou kunnen zijn..
Als je dat eens geprobeerd hebt kan je eens een andere cdi proberen (die dingen willen er ook wel eens mee kappen)

Advertisement - register to remove this