Peugeot zenith setup

Zenithh

New Member
Hallo allemaal,
Ik heb een peugeot zenith met plastic tank op blauw kenteken gekocht en die ben ik nu een beetje aan het opknappen, hij heeft nog amper gelopen.
De varioplaat is er uit, ik heb er een sito uitlaat opgezet en een automatic choke (omdat deze was afgeknipt).
Alleen de brommer loopt top als er geen luchtfilter op zit, alleen met luchtfilter loopt hij niet super...
Waar kan dit aan liggen? ik zou namelijk wel graag met een luchtfilter willen rijden xD
 
Advertisement - register to remove this

Wanneer je het luchtfilter verwijderd, krijgt je brommer meer lucht.
Doordat er meer lucht in het brandstof mengsel komt, word het brandstof mengsel armer.
Jouw scooter loopt niet lekker wanneer het luchtfilter gemonteerd is.
Wanneer je het luchtfilter monteert, krijgt de scooter minder lucht en word het brandstof mengsel rijker.
Ik denk dat de brommer verzuipt wanneer het luchtfilter gemonteerd is.
Wat je zou kunnen proberen is een kleinere sproeier. Dit kan 1 maat zijn maar ook meerdere maten. Stapje voor stapje.

Let wel op, de peugeots stotteren altijd heel erg wanneer de choke erop zit met een koude motor. Dus het is wel aan te raden om ondanks het stotteren toch proberen een blokje te gaan rijden. Als je 1 a 2 straten gereden hebt en hij loopt dan nog niet goed, dan zou je een kleinere sproeier kunnen proberen. Mocht hij na 1 a 2 straten gewoon goed rijden en niet meer stotteren/verzuipen dan zit je goed.
Ik heb in ieder geval nog geen Peugeot gezien die NIET stottert met een koud motorblok.
 
Last edited:
Wanneer je de luchtfilter verwijderd, krijgt je brommer meer lucht.
Doordat er meer lucht in het brandstof mengsel komt, word het brandstof mengsel armer.
Jouw scooter loopt niet lekker wanneer de luchtfilter gemonteerd is.
Wanneer je de luchtfilter monteert, krijgt de scooter minder lucht en word het brandstof mengsel rijker.
Ik denk dat de brommer verzuipt wanneer het luchtfilter gemonteerd is.
Wat je zou kunnen proberen is een kleinere sproeier. Dit kan 1 maat zijn maar ook meerdere maten. Stapje voor stapje.

Let wel op, de peugeots stotteren altijd heel erg wanneer de choke erop zit met een koude motor. Dus het is wel aan te raden om ondanks het stotteren toch proberen een blokje te gaan rijden. Als je 1 a 2 straten gereden hebt en hij loopt dan nog niet goed, dan zou je een kleinere sproeier kunnen proberen. Mocht hij na 1 a 2 straten gewoon goed rijden en niet meer stotteren/verzuipen dan zit je goed.
Ik heb in ieder geval nog geen Peugeot gezien die NIET stottert met een koud motorblok.
Oke dit maakt het al wat duidelijker..
Ik heb een paar dagen terug een 54 sproeier gekocht, aangezien ik denk dat de vorige eigenaar een grotere sproeier er op heeft gezet.
Aangezien hij de choke had doorgeknipt en met een afgeknipt luchtfilter reed. Alleen moet ik nog even kijken of dat waar is.
Maar als ik het zo hoor, een kleinere sproeier als nu en dan zou het beter moeten gaan?
 
Een kleinere sproeier zou het inderdaad moeten verhelpen. Ga ook stapje voor stapje omlaag, dus niet in 1 keer van 60 naar 54 maar van 60 naar 58. Afhankelijk van welke maat je nu erin hebt natuurlijk.

Let er wel op dat je de brommer goed warm rijd. Met koude motor doen ze altijd wel een beetje stotteren/inhouden. Als ze met een koude motor niet 100 procent lekker lopen is dat niet erg, als ze maar goed lopen met een warme motor.
Kan de reden zijn dat vorige eigenaar de choke heeft doorgeknipt. In de zomer kan dat prima lijkt me, maar in de winter krijg je dan problemen. Maarja, ze zitten er niet voor niks op dus afknippen is geen goed idee.
 
Oke zal ik doen. Hele domme vraag misschien maar hoe weet ik welke maat de sproeier is die er nu in zit?

Jaa oke ik snap je, ik merkte inderdaad al dat hij koud wat minder goed rijdt dan dat ie warm is

Iedergeval bedankt!
 
Back
Top