Peugeot Zenith Lucht (probleem)

Zenith2000

New Member
Hallo ik heb een peugeot zenith met 1.5k trekveren
standaard groene drukveer
sito plus uitlaat zonder prop
geen begrenzing in vario
en een sproeier 54
hij loopt niet goed zonder iets van een sponsje tegen die luchtinlaat buis dan pakt die teveel lucht terwijl het al 2 kleine gaatjes zijn dan pakt die beetje een dipje en zodra ik zonder die spons dan bvb mn vinger erop hou pakt die weer kracht wat kan ik hier aan doen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik weet niet wat de standaard maat sproeier bij deze Zenith is maar mij lijkt sproeier 54 ook erg klein.
Dit is ook de reden waarom de scooter beter loopt als je de luchttoevoer knijpt.
 
Ik weet niet wat de standaard maat sproeier bij deze Zenith is maar mij lijkt sproeier 54 ook erg klein.
Dit is ook de reden waarom de scooter beter loopt als je de luchttoevoer knijpt.
ik heb nog een 58 liggen had die eerst erin weet ff niet meer hoe die precies liep maar niet goed maar als k die 58 dan erin zet moet dan die inlaat staaf eraf?
 
Sproeier 54 is inderdaad (richting)de standaard maat.
Praten wel over een 25 jaar oude scooter wss, maar 54 is veel te klein voor een uitlaat zonder begrenzing.
Zou eens richting 62 ofzo gaan kijken.
 
Naar mijn herinnering
Heb je luchtfilter, daaraan een zwarte buis.
In de buis vind je in de rode cirkel nog een plastic tuut met twee gaatjes.
Ook weleens de luchtfilterbegrenzing genoemd.
Hier overheen hoorde dan ook nog een flap, maar die heeft verder imo geen toegevoegde waarde voor de afstelling.
Met de volledige delen op deze twee plaatjes gemonteerd lag de sproeiermaat destijds af fabriek op 52/54.
Als jij je uitlaat ontdoet van de begrenzer mag je sws wel even 6-10 maten omhoog.

Verder een random vraag uit nieuwsgierigheid.
Waarom rijdt iemand op een Zenith van wss sub 2000 bouwjaar ipv een 4takt chinees scootertje die je voor 300 euro al in prima staat kunt kopen.
Zon zenith verbruikt volgens mij dubbel de brandstof, stinkt en maakt lawaai.
En heel eerlijk, het ziet er niet uit. :laughing:

Vroeger hadden we allemaal Speedfights, een Vivacity en dan achteraan reed nog een Zenith. :p
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    23.2 KB · Views: 11
  • 2.jpg
    2.jpg
    93.6 KB · Views: 11
Hallo ik heb een peugeot zenith met 1.5k trekveren
standaard groene drukveer
sito plus uitlaat zonder prop
geen begrenzing in vario
en een sproeier 54
hij loopt niet goed zonder iets van een sponsje tegen die luchtinlaat buis dan pakt die teveel lucht terwijl het al 2 kleine gaatjes zijn dan pakt die beetje een dipje en zodra ik zonder die spons dan bvb mn vinger erop hou pakt die weer kracht wat kan ik hier aan doen?
Ik had het zelfde probleem met lucht, gelukkig heb ik het opgelost. Wat je moet doen is de inlaatstaaf van de inlaat uithalen zodat de carburateur ruim genoeg lucht krijgt via het inlaat zelf en zet liefst een sproeier van 80mm of groter mag ook, ik gebruik zelf 92mm sproeier op 50cc 2t zenith want hij dipt zelfs op 74mm sproeier. Jouw optrek gaat beter zijn en hij zal niet meer dippen, wat wel probleem is ook al heb ik een onbegrensd cdi hij wilt niet meer als 40km/u gaan ¯\_(ツ)_/¯.

(De reden dat ik de inlaatstaaf heb uitgehaald is omdat hij geen genoeg lucht kreeg en verzoop met 60mm sproeier, ik heb zelfs de gaatjes groter gemaakt maar het helpt toch niet dus ik heb hem uitgehaald en verschillende maten van sproeiers getest en 92mm bleek het beste te zijn)
 
Last edited:
Ik had het zelfde probleem met lucht, gelukkig heb ik het opgelost. Wat je moet doen is de inlaatstaaf van de inlaat uithalen zodat de carburateur ruim genoeg lucht krijgt via het inlaat zelf en zet liefst een sproeier van 80mm of groter mag ook, ik gebruik zelf 92mm sproeier op 50cc 2t zenith want hij dipt zelfs op 74mm sproeier. Jouw optrek gaat beter zijn en hij zal niet meer dippen, wat wel probleem is ook al heb ik een onbegrensd cdi hij wilt niet meer als 40km/u gaan ¯\_(ツ)_/¯.

(De reden dat ik de inlaatstaaf heb uitgehaald is omdat hij geen genoeg lucht kreeg en verzoop met 60mm sproeier, ik heb zelfs de gaatjes groter gemaakt maar het helpt toch niet dus ik heb hem uitgehaald en verschillende maten van sproeiers getest en 92mm bleek het beste te zijn)
Ik heb nu 58 sproeier en rijd die goed met spons in de luchtfilter en had 60 gehaald en dan reed die ook minder zonder spons en met ook iets minder maar kan bijna niet geloven dat als ik iets van 90 haal dat t goed loopt maar bleek ook gedeeltelijk de luchtschroef te zijn.
 
Back
Top