peugeot zenith in elkaar zetten

ikkuhisperry

New Member
Hallo iedereen,

Sorry dat ik hier post, maar ik hoop dat er mensen zijn die me vanavond nog kunnen helpen(dan hoef ik morgen niet te fietsen naar de school van mn zoontje)

ik heb een zenith gekocht om mijn zoon naar zijn nieuwe school te brengen, 5 km fietsen heen en 5 km terug is niet heel veel, maar toch. ik kon voor 110 euro een zenith kopen die ik volgens mij wel ging laten lopen zonder al te veel moeite. Extra carburateur erbij dus ik dacht kaasie.... rij ik niet zo de krukas lagers eruit.

Gaat om een snor zenith, op de cilinder staat 49 cc(niet 49,9) maar het lijkt mij een bromblokje als ik erover nadenk(miste wel de nodige spoelpoorten in de cilinder leek het zo, hij rijd met een 60 sproeier. iemand enig idee hierover? graag feedback? ik dacht altijd dat die 25cc peugeot's echt veel kleinere cilinders hadden) hij reed 48 totdat na 3 dagen mijn krukas lager eruit klapte..... Leek op een warmloper maar bleef rijden tot ik thuis was met veel moeite, na enig nadenken dacht ik de lagers.

Ik dus internet afgestruind, want ik heb bijna geen geld en wilde hem wel graag lopend hebben. weet ik veel hoeveel filmpjes ik heb gekeken maar iig blok uit elkaar(vond ik het moeilijkst omdat ik niks had verwarmd) dus lagers in zakjes in kokend water 8 minuten, daarna schoof ik ze zo op de krukas, daarna de carter helften warm gestookt en zo hop krukas met lagers in de ene carter, hop zo ook de andere carter. Als ik iets moeilijk vond was het hoe ver ik de keerring aan de ontsteking zijde erin moest kloppen(natuurlijk geen foto gemaakt). Ik vond dit echt allemaal best meevallen. maar toen kwam het.

Ik had het allemaal uitgelijnd volgens de filmpjes(klap eenkant klap anderekant van de krukas) maar nadat ik het vliegwiel had gemonteerd heb ik het idee dat hij weer wat aanloopt, kan dit? nog een paar klappen gegeven maar mocht niet baten.

Ja hij loopt, ook stationair, maar toch heb ik het idee dat hij, al is het heel licht, heel iets aanloopt doordat ik dat vliegwiel erop heb gezet. Ik was straks zo enthausiast dat ik met de vliegwieltrekker(poelietrekker) aan het trekken was terwijl ik de bout nog vast had zitten, dus momenteel krijg ik de bout niet meer los van de as waardoor ik dus het vliegwiel er niet af kan halen om te checken of dit ook echt het probleems is. Maar goed hij leek echt super te draaien voordat ik dus het vliegwiel erop draaide(een maatje zei tja dit kan doordat je dan weer aan de as trekt op een bepaalde manier.

Maar goed ik bericht niet eens hiervoor, dit is iets wat ik zelf kan onderzoeken en eventueel oplossen. Ik zou het prettig vinden om te weten of ik nu een brom of snor cilinder(blok?) heb of whatever, mocht het 49 cc zijn voor snor met hetzelfde carter als 50cc dan snap ik het gedeeltelijk. Maar alsnog spreek ik mensen met een brom viva buxy of zenith, en die hebben het echt over een 58 sproeier bij snelheden die ik bij lange na niet aantik momenteel.

Waar ik voor bericht is het volgende, weinig geld maar wel handig maakt dat ik dacht ik spuit alles, mijn zoontje zei letterlijk : Pap ik ga niet op die scooter zitten klein ding :) WTF

Dus ik zo van en als ik hem nou dik spuit ofzo?

Hij oke pap, goud met mat zwart,,,,,,,


Ik dus luisteren, maar nu komt het... Tijdens het eraf draaien draaide ik al 3 bouten van de vloerplaat dol(ja uitgeboord) en bemerkte ik dat al die leuke kappen heel proffesories(lijm tairibje etc etc) vast zaten, en er dus meer niet zo goed in orde was als in eerste leek. Maar alsnog dont sweat it Perry, ik heb zelfs super lijm gekocht om bepaalde stukjes te lijmen wanneer ze niet willen blijven zitten. ik alles eraf, een vriend van me heeft de hele voorkant gedaan tegen mijn zin in. En zo goed als ik met de motor blijkbaar ben(vindt het best redelijk na 20 jaar en nooit de lagers vervangen te hebben zo even alles van een paar filmpjes na doen en lopen ook he dat kreng) zo debiel ben ik ben kappen erop zetten blijkbaar.

Dus zit ik nu met het volgende:

Hoe krijg ik mijn kappen weer erop? Welke kappen moeten eerst? wat moet aan wat vast?

Ik begrijp dat sommige stukken kapot zijn, maar wat moet echt vast aan het frame? in welke volgorde, en wat komt daar dan weer aan? Snapt iemand mij? Dit lijkt mij toch vrij eenvoudig? (net als het moertje van het vliegwiel losdraaien voordat je de spanner eropgooit ‍) maar ik zou niet weten waar te beginnen.

Mischien is er iemand die dit precies weet? ik zit bijvoorbeeld met een spatbord kap uit 2 delen ofzo? en nog zoiets wat erop lijkt, maar tja moet dan niet eerst de vloerplaat? en bij een zenith heb je de buddy aan de voorkant, die zit blijkbaar ook vast aan het frame?


Help help20200303_231245.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Gaat om een snor zenith, op de cilinder staat 49 cc(niet 49,9) maar het lijkt mij een bromblokje als ik erover nadenk(miste wel de nodige spoelpoorten in de cilinder leek het zo.


Dat is een SNOR cilinder als hij de spoelpoorten mist. De uitlaat poort is ook een stuk nauwer. Ik heb zo`n cilinder hier ook liggen. En ja deze heb ik al eens vergeleken met een bromcilinder.. Zag de verschillen al vrij gauw. Overigens past alleen de originele snor uitlaat daar op.


ik dacht altijd dat die 25cc peugeot's echt veel kleinere cilinders hadden.

Dat is een fabeltje.. Alle beide modellen hebben dezelfde boring. Alleen de spoeling in de snor cilinder is minder. En de timing ligt een stuk lager. Waardoor die juist mooier gaat lopen op lagere snelheden.

Ik had het allemaal uitgelijnd volgens de filmpjes(klap eenkant klap anderekant van de krukas) maar nadat ik het vliegwiel had gemonteerd heb ik het idee dat hij weer wat aanloopt, kan dit? nog een paar klappen gegeven maar mocht niet baten

Ja dat is mogelijk dat de krukas iets te ver in het grote carter zit. Om echt zeker te weten of dat de krukas op het center staat gewoon een voelermaat aan beide kanten van de krukas wangen steken (tussen wang en carter) Zie je precies hoe de krukas zit. Maar het gaat hier om enkele mm.



Kappen begin je bij achter het voorwiel (althans bij een vivacity. En dan denk ik het beenschild en de voetenplank. Dan de voorkap.
Beiden kapjes voor het stuur.. En dan werk je naar achteren.. De onderkant is volgens mij vaak als het laatste.
Maar dit alles ligt eraan hoe de kappen elkaar overlappen.. Gewoon even wat gaan proberen.. Dan kom je al snel achter hoe het hoort te zitten.
 
Last edited:
Voor je een reprimande krijgt zou ik 1 topic verwijderen. Staat ook in de regels.

2 topics over hetzelfde is niet toegestaan. Nu plaatsen mensen in 1 topic hun antwoord terwijl die andere dan ook word gebruikt. Dus verwarring.

Ik snap dat je snel antwoord wilt maar heb geduld. Gaat niet binnen 5 minuten.

Gr manu
 
Sorry ik was mijn 1e post kwijt, kon hem echt niet meer vinden ik dacjt er is iets verkeerd gegaan. Toen heb ik die ander gemaakt.

Rare is klikte terug zag ik hem wel maar bij browser refresh niet. Sorry nogmaals
 
Sorry ik was mijn 1e post kwijt, kon hem echt niet meer vinden ik dacjt er is iets verkeerd gegaan. Toen heb ik die ander gemaakt.

Rare is klikte terug zag ik hem wel maar bij browser refresh niet. Sorry nogmaals

Nee joh, hoeft zeker geen sorry te zeggen. zo erg is het nou ook weer niet. Is gewoon bedoeld om alles in 1 topic te houden zodat je geen reacties mist. ;) is niet alleen voor jou maar ook voor forum leden duidelijker.
 
Back
Top