bpmars

Member
Beste mensen,

Alvast bedankt voor de genomen moeite. Ik probeer het kort en bondig te houden maar dat is niet mijn sterkste punt. Haha.

Ik ben al een geruime periode trotse eigenaar van een oude Peugeot Zenith. Dit was voorheen een snorfiets maar heb deze recent omgegooid naar brom vanwege de aankomende wetswijziging wat betreft de helmplicht. Ik weet dat er eerder een topic is gestart over dit verschil maar die is direct gesloten omdat het om een snorfiets ging.

Om deze door de keuring te krijgen heb ik eigenlijk alle begrenzingen die erop zaten verwijderd. Ik hoop dat ik er geen één vergeet:

  • Vario-plaat
  • Vario-ring
  • Propjes uit de uitlaat
  • Luchtfilterbuis verwijderd, i.c.m. grotere sproeier (66)
  • Ontgrensde CDI maar dit heeft voor mijn gevoel geen verschil gemaakt?
Verder zitten er 7,5g rollen in en zijn de krukas + lagers zo'n 1000km terug vervangen.

Nu loop ik er tegenaan dat ik het ding niet sneller krijg dan 42 km/u. Het verbruik is nadat de luchtfilterbuis + sproeier is gedaan omlaag gegaan naar 1 op 35.
Al met al, rijdt ie echt wel prettig en zuinig maar ik rij door Rotterdam centrum/zuid en rij naar mijn werk een afstand van +/- 55 kilometer per dag.

Ik zou de Zenith het liefst tegen de 55 laten rijden, dit is meen ik ook de max.
hiervoor zijn er een aantal dingen die ik kan doen maar ik wil dus eerst graag zeker weten of de verschillen, waarvan ik heb begrepen dat die er zijn, ook echt bestaan.

Ik heb namelijk het volgende begrepen:

  • De cilinder van de brom en snor verschillen, onder anderen de aansluiting met de uitlaat.
  • De uitlaat verschilt hierdoor ook met de brom, je zou dus ook niet zomaar iedere uitlaat op een snorcilinder kunnen zetten.
  • De vertanding van de snor is anders/korter/schuin ten opzichte van de bromversie.
Ik denk zelf namelijk dat ie nu volledig ontgrenst is en op zijn max draait. Ik zal dus 1 van bovenstaande dingen moeten aanpassen maar voor ik bijvoorbeeld alleen een cilinder haal, wil ik wel zeker weten of de uitlaat daarna nog past zegmaar... :laughing:

Ik hoop dat jullie het weten! Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Zover ik weet zit er geen vario ring erin. Dat ringentje wat erachter de vario zit moet je laten zitten. Deze zit om de originele vario uit te shimmen.


7,5 grams rollen lijken mij te licht.. Peugeot heeft achter er 8,5 grams nodig (officieel zit er zelf iets van 8,9 grams erin)
 
Een Zenith heeft een vario plaat als begrenzer. 54 is de standaard sproeier maat bij een Zenith Brom. 66 is veel te groot. De rollen moeten ook wat zwaarder.

Als dat geen effect heeft dan kan het goed zijn dat een snor uitvoering niet sneller gaat.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er vanavond nog eens naar kijken, hij lijkt namelijk ook geleidelijk langzamer te gaan lopen op dit moment. Toen ik laatste keer klaar was met afstellen reed ie 52, inmiddels dus nog 42...
 
Back
Top