peugeot vraagje

speedyfight 1

Well-Known Member
1)is de vertanding van een speedfight het zelfde als b.v. een peugeot zenith/buxy/speedake?
2)hoe haal ik de koppeling op de juiste manier los?
 
Advertisement - register to remove this

Je zet hem in 2 van die gaten van je koppelinghuis. Ik zelf leg twee bakstenen op elkaar en laat het handvat daar op rusten. Als je hem open gaat draaien moeten de bakstenen links onder je koppeling op de grond liggen, als die weer vast moet rechts. Dan zet je een ratel erop en breken maar. Eventueel met je voet of door een ander de koppelingssleutel tegen de koppeling aangedrukt laten houden, of, wat ik doe, de sleutel heel iets schuin zetten (dat de steel verder van de scooter af is dan de andere kant).

Gaat er gewoon om dat het huis stilstaat als jij aan die moer draait, dan kan die moer los en komt de hele koppeling in 1x eraf

[ir]http://www.scooterproject.nl/replica-project/0020-koppeling%20demonteren.jpg[/ir]

op deze foto gaat hij de ratel dus omhoog trekken om hem vast te draaien, de kop.sleutel rust op de werkbank (bakstenen zijn voor als het blok nog onder je scooter zit) zodat je die niet met je andere hand tegen hoeft te houden
 
@Lodyx,

bedankt voor je uitleg.
heb het zo net even geprobeerd en het is gelukt.
echt nu kom ik een volgend probleem tegen.
hoe verwijder in de koppeling van de poelie?
ik meende ooit eens hier te hebben gelezen over een tang met een leren riem om de poelie vast te houden????
 
Melf heeft pas nog een how to geplaatst, vind hem zo snel niet.
Wat ik meestal doe is de poulies in de workmate klemmen, vervolgens een paar slagen los, en dan ga ik erop staan (druk de koppeling naar onder) en draai de moer los.
 
dus de poelie klem zetten in een bankschroef of zo en dan met die zelfde koppelings sleutel die grote moer losdraaien.
op de grond leggen en met je voet de poelei omlaag houden en dan die moer helemaal voor zichtig verwijderen.
 
Ja let wel op als je de bankschroef los draait, zon veer kan behoorlijk sterk zijn (pas op dat die niet wegspringt en de halve koppeling dus tegen jouw gezicht aan smijt.. dat is zeer schadelijk, voor je gezicht)
 
Back
Top