Peugeot Vivacity start niet

Geert J.

Member
Hallo allemaal,
Hier ben ik alweer met gezeur met mijn Vivacity uit 2005.
Gisteren zou ik er een stukje mee weg. Startte binnen een seconde en toen heb ik m 2 minuutjes stationair laten warmdraaien. Afijn, ik geef gas om weg te gaan en hij valt uit. Sindsdien loopt hij, als ik hem start, niet langer dan 2 seconden. Dan valt hij uit. Na een aantal keer kicken geeft hij een paar plofjes en valt hij weer stil.

Deze wilde eerder wel stationair lopen, maar je kon geen gas geven. Nu bleek de vorige keer dat hij valse lucht trok bij het afgekoppelde oliepompje. Ik heb die er toen afgeschroefd en het gat volgestopt met vloeibare pakking en de pomp teruggezet. Toen deed hij het weer.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat hij daar opnieuw valse lucht pakt of kan dit probleem niet door valse lucht komen?
Ik kan nu helaas geen lektest doen omdat hij niet stationair wil lopen. Is er een andere manier om dat te testen zonder de hele boel weer los te moeten trekken?
 
Advertisement - register to remove this

Als ik het goed begrijp heb je dus vloeibare pakking in de uitgangen gedaan van de olie pomp zelf?

Als het blok van 2005 is heb je een mechanische pomp dus als je het pompje er goed op hebt zitten kan daar geen lekkage zitten.

Of je vloeibare pakking is weg.
Maar ik snap niet waarom dat nodig is.
Die pen wat er in zit smeerde ik juist in met vet omdat hij moet kunnen draaien.

De pomp zit er gewoon letterlijk op met een platkopschroevendraaien idee.
Daar zou hij geen valse lucht kunnen pakken.

Plofjes uit de uitlaat kan ontsteking zijn.

Bougie
Bougiedop
Bougiekabel
Bobine
Stator.

Ik heb zelf in de carb gehad dat de sproeier was los getrild en of vlotter bak niet goed deed.
Kreeg ik ook dit effect.
Je kan dit checken of alles nog goed vast zit en op de plaats waar het hoort.

Ik hoor je niets zeggen over de toeren.
Dus ga er van uit dat je seals nog goed zijn.
Vaak start hij dan, lopen de toeren op en dan weer terug en valt hij uit.

Valse lucht verhaal rondom carb/blok kun je ook checken door bij de pakkingen en randen wat remreiniger te spuiten.
Lopen de toeren dan op! betekend dus dat daar een lek zit omdat de remreiniger daar naar binnen gezogen word.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Dat waardeer ik zeer.
Ik ben niet zo goed in het verwoorden van wat er gebeurt. Daarom heb ik even een filmpje gemaakt. Hopelijk is dit duidelijker.


Aan het einde van het filmpje blijft hij best lang lopen, maar later viel hij toch uit. Ter verduidelijking: Ik kom nergens aan. Ik start hem en laat hem zijn gang gaan. Hij rookt ontzettend, dus zou het kunnen zijn dat er per ongeluk teveel olie in zit?
Ik verwacht dat het een brandstofprobleem is. Staat hij misschien veel te rijk?
 
Ik meng de olie zelf, maar de laatste keer werd ik afgeleid en toen twijfelde ik over de hoeveelheid die ik er al in had gegooid. Voor de zekerheid had ik wat extra gedaan, maar of dat handig was... Ik denk nu dat ik wel te rijkelijk ben geweest. Maar of dat in dit verhaal uitmaakt...
 
te veel olie in de brandstof kan er ook voor zorgen dat de scooter niet fatsoenlijk loopt en uit valt.

Voor de zekerheid zou ik toch de huidige benzine aflaten en er verse in doen met de juiste verhouding olie!
 
Dankjewel voor de tip!
Hoe groot acht jij de kans dat dit het probleem is? Kan teveel olie echt zo'n probleem veroorzaken?
Post automatically merged:

Ik heb de Peugeot zojuist nog even gestart en door met het gas te spelen kreeg ik het voor elkaar om een keer flink gas te geven zonder dat hij uitviel. Het resultaat was een stroom van ondoordringbare witte rook die in enkele seconden de hele tuin vulde... Zullen de buren leuk gevonden hebben ;). Uit de inlaat van de carburateur kom tweetaktolie gedruppeld een ook het tuitje van de uitlaat is gevuld met zwarte olie. Ik denk dat ik het antwoord al heb... Morgen maar even benzine omwisselen.
 
Last edited:
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Dat waardeer ik zeer.
Ik ben niet zo goed in het verwoorden van wat er gebeurt. Daarom heb ik even een filmpje gemaakt. Hopelijk is dit duidelijker.


Aan het einde van het filmpje blijft hij best lang lopen, maar later viel hij toch uit. Ter verduidelijking: Ik kom nergens aan. Ik start hem en laat hem zijn gang gaan. Hij rookt ontzettend, dus zou het kunnen zijn dat er per ongeluk teveel olie in zit?
Ik verwacht dat het een brandstofprobleem is. Staat hij misschien veel te rijk?
Mischien je benzine pomp stuk blijft ie benzine geven
 
Deze topic kan dicht. Het is opgelost. Door steeds een heel klein beetje gas te geven kon ik het toerental laten stijgen. Uiteindelijk kon ik wel vol gas geven waardoor hij dikke overtoeren ging draaien. Steeds meer dichte dikke rook, niet normaal veel. Afijn, ik een aantal rondjes over de parkeerplaats naast huis rijden, een vliegtuigstreep achterlatend. Na een paar minuten was er niks meer aan de hand. Geen rook, geen tegenstribbel niks. Wat het uiteindelijk nou was, geen idee. Maar de rook is weg en hij rijdt weer prima.
Bedankt voor het sturen in de juiste richting!
 
Nu bleek de vorige keer dat hij valse lucht trok bij het afgekoppelde oliepompje. Ik heb die er toen afgeschroefd en het gat volgestopt met vloeibare pakking en de pomp teruggezet.

Hoop toch niet in het krukas gat van het oliepompje, dat is wel het domste wat je kan doen.. Gewoon die tandwiel asje erin laten zitten en ook de oliepomp niet verwijderen, is het best wat je kan doen.
 
En mocht je dat wel gedaan hebben.
Niet verder rijden en direct allea demonteren en schoonmaken voor je het hele blok in de soep draait
 
Back
Top