Peugeot vivacity krijgt geen benzine

Hoi allemaal,

Ik heb (naast dat ik zelf ook een vivacity heb) een 2e vivacity gekocht die ik weer lopend aan het maken ben (Heb hem dus ook niet lopend gekocht!). Het probleem is dat de scooter gewoon geen benzine krijgt. Na een paar keer kicken en e-starten is de bougie gewoon nog droog.

Het rare hieraan is dat ik eergisteren de bougie er even uitgehaald heb, de contactpunten licht opgeschuurd had en de scooter toen gewoon netjes liep en met 1 kick aan was! Gisteren ook weer geprobeerd en ook weer met 1 kick aan.

Vandaag echter een nieuwe bougie gehaald, deze erin gedaan maar wil niet starten en bougie blijft droog. Ook met de oude bougie heb ik hem niet meer aangekregen.

Wat ik al gedaan heb:
Benzinedop gecheckt, gaatje is open
Luchtfilter gecheck, niet verstopt
Bougie vervangen
Vonk gecontroleerd, vonkt goed
Carb nagekeken en sproeiers en carb schoongemaakt
vacuum en vlotter nagekeken en getest, werken allebei goed
Zelfs aan vacuum gezogen om carb zeker vol benzine te krijgen, echter startte hij nog niet.
Compressie vergeleken met mijn goedlopende vivacity met 14000 km (door met de hand te "kicken") voelt ook gewoon goed, net zoals de goedlopende vivacity

Wel is er dat troepbenzine E10 getankt in de scooter (is hier in de buurt alleen maar te krijgen), ga morgen in Duitsland 98 halen. Maar het lijkt me niet dat het hier aan ligt, gezien hij gisteren nog gewoon liep en ik er ook zelfs gewoon mee kon rijden.

Details over de scooter;
Peugeot vivacity sportline (1e generatie 2 takt) van 2007
32465 KM op de teller
Verder gewoon een 50cc cilinder, en een orginele uitlaat (geen terugloop)

Is er misschien iemand die gezien de beschrijving weet wat het nog meer zou kunnen zijn. Vind het echt heel apart dat hij 2 dagen goed aan de loop te krijgen was, en nu opeens niet meer. Hij zou toen wel benzine gekregen moeten hebben, heb er namelijk 4 kilometer mee gereden.

(Heb geprobeerd om het probleem en de scooter zo precies mogelijk te beschrijven, mocht ik nog wat vergeten zijn hoor ik het graag als daarnee hulp beter mogelijk is!)

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen en alvast bedankt voor je hulp!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

32465km is best toch wel veel voor een 2takt. Zou toch de cilinder na kijken, kan wel goed lijken, maar op een of andere manier heb je toch ergens versleten onderdelen erin zitten en kan zorgen dat af en toe de vacuum misschien wat weg valt en geen benzine meer komt.

Normaal gesproken hoor je bij goed onderhoud de zuigerveren te vervangen (rond de 15.000 - 20.000km) om de compressie te blijven garanderen
Want bij een 2takt zal daarna (na 20.000km) toch wel compressie verliezen optreden. Kan mij daarom indenken dat de vorige eigenaar wellicht alleen maar gereden heeft en hier nooit iets aan gedaan heeft.
Alleen bij zo`n kilometer stand en je weet de geschiedenis niet vind ik persoonlijk het op dit moment het niet waard om nog nieuwe zuigerveren erin te zetten.. Zou zelf eerder een nieuwe cilinder of een cilinder met een lagere kilometer stand adviseren.
32465km is best wel een versleten motorblok (als is uiteraard wel te repareren, wel tegen vrij hoge kosten die je dan moet maken)
 
Ah oke, ik zat ook al in die richting te zoeken. Kan ook bijna nergens anders aan liggen. Vond het alleen apart dat hij gewoon met één kick liep en toen ook netjes stationair bleef lopen. Ik had zelfs bij 1x starten de bougie er niet helemaal goed ingedraaid (vergeten) en hij verloor hier dus ook compressie maar liep toch (heel kort, had het snel genoeg door, schroefdraad en alles is nog heel)

De kop moet echter toch aangedraaid worden met een momentsleutel? Ik heb hem ook nog niet open gemaakt omdat ik deze niet heb. Of kan je hem ook gewoon met gevoel met de hand vastzetten?
 
Het klopt dat zo`n scooter nog kan lopen.. Maar je gaat het dan ook vooral bij stationair merken dat hij op lagere toeren niet meer mooi stationair draait en dus sneller wilt uitvallen. Maar dan nog zit die cilinder wel tegen het einde van ze leven.. 40.000 en of 50.000 km is dit echt wel op.
 
Ah oke, bedankt voor je reactie!

Hij liep stationair (toen hij liep) wel mooi en bleef ook lopen.

Maar zou dan toch maar even de cilinder en kop er af halen als ik er tijd voor heb om die te checken. Heb je (of iemand anders) misschien nog een suggestie om iets anders te checken? Want als je kop en cilinder loshaalt moeten er natuurlijk wel weer nieuwe pakkingen tussen.

Ik zag ook toen ik met de zoekfunctie zocht dat het bij aeroxen ook weleens aan een van de keerringen kan liggen, zou dat het ook bij mij kunnen zijn?

Zou je (als je de kop en cilinder) eraf haalt deze dan ook op gevoel kunnen vastzetten ipv momentsleutel te gebruiken? Heb namelijk geen momentsleutel.
 
Last edited:
Ah oke, bedankt voor je reactie!

Hij liep stationair (toen hij liep) wel mooi en bleef ook lopen.

Maar zou dan toch maar even de cilinder en kop er af halen als ik er tijd voor heb om die te checken. Heb je (of iemand anders) misschien nog een suggestie om iets anders te checken? Want als je kop en cilinder loshaalt moeten er natuurlijk wel weer nieuwe pakkingen tussen.

Ik zag ook toen ik met de zoekfunctie zocht dat het bij aeroxen ook weleens aan een van de keerringen kan liggen, zou dat het ook bij mij kunnen zijn?

Zou je (als je de kop en cilinder) eraf haalt deze dan ook op gevoel kunnen vastzetten ipv momentsleutel te gebruiken? Heb namelijk geen momentsleutel.

Zo lang je de cilinder niet beweegt of lost komt kan je de voetpakking gewoon her gebruiken en alleen een nieuwe koppakking er tussen.

Gaat de cilinder eraf dan moet het wel.
 
Back
Top