Peugeot Vivacity houdt soms in

Geert J.

Member
Beste Scooterliefhebbers,

Ik heb een probleem met mijn Peugeot Vivacity Brom uit 2005.
Sinds twee weken houdt de scooter soms ineens in en dan neigt hij uit te vallen als ik gas geef. Ik reed op een nacht vanuit mijn werk naar huis op topsnelheid (60 km/u) en ineens zakte hij erg terug in snelheid. Sindsdien schokt en hapert hij tijdens het rijden en valt hij soms zomaar 'stil' tijdens het rijden. Als ik dan genoeg ben afgeremd pakt hij stationair weer keurig op. Gasgeven wil dan bijna niet. Na een tijdje met horten en stoten doorgaan pakt hij weer op en rijdt hij weer normaal. Het kan dan zomaar een paar kilometer goed gaan, maar daarna gebeurt hetzelfde weer. Als hij niet hapert, rijdt hij zeer goed. Wel trekt hij de ene keer sneller op als de andere keer. Het is net alsof hij een variërend vermogen heeft en het toerenverloop per acceleratie verschillend is.

Ik heb hem naar de garage gebracht waar ze de carburateur schoon hebben gemaakt, de bougie hebben vervangen en de elektrische choke hebben vervangen. Heeft geen enkel effect gehad.

Zelf heb ik de tank schoongemaakt en een nieuwe brandstof-, en vacuümslang aangelegd naar de carburateur. Luchtfilter gereinigd, allemaal zonder resultaat.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Is misschien het membraan niet goed meer? Of zou dit een elektrisch probleem kunnen zijn?

Ik hoop dat het op te lossen valt, want deze scooter is mijn daily driver.

Verdere informatie:
2-takt, 49cc
Kilometerstand: 17.200
Bromscooter, helemaal origineel maar zonder varioplaat.
Loopt ongeveer 60 km/u.
Uitlaat, luchtfilter etc. is allemaal origineel.
Ik heb er vanaf mei 2019 probleemloos mee rondgereden. Wel heb ik per ongeluk een tijd lang E10 getankt. Kan dit misschien keerringen of het membraan hebben aangetast?

Groeten,
Geert J.
 
Advertisement - register to remove this

Had ik ergens gelezen dat je E10 benzine had getankt? Dat is niet zo goed voor die scooter. Kan zijn dat de krukas keeringen zijn aangetast.

Anders misschien de vacuum benzine kraan misschien beschadigd?

Enige keeringen die wel werken zijn gemaakt van viton.. Alleen voor de vacuum kraan is het alleen mogelijk een manual kraantje te gebruiken, alleen lijkt mij dat erg onhandig in gebruik.
 
Bedankt voor de reacties!
Ik heb een paar dagen terug net de brandstofkraan + de twee slangen naar de carburateur vervangen. Dit ben ik vergeten te vermelden in mijn vorige bericht. Dat kan het probleem dus ook niet zijn. Het filtertje is nieuw.

Waarschijnlijk zijn het dan inderdaad de krukas keerringen.

Het brandstofkraantje/pompje dat onderaan de tank zit is toch ook de vacuümpomp? Of is dit een apart onderdeel?

Is het mogelijk om die keerringen zelf te vervangen?
 
Als het je keeringen zijn kan je dat zien .ze zijn dan vettig en nattig rond de kering. twee kleine schoeven erin draaien of misschien maar een rustig met punttang eruit trekken
 
Jij zegt als hij niet hapert rijd hij goed toch en als je keeringen schoon zijn niet aankomen. misschien je cdi zou kunnen kijk eens in wat voor staat die is en check meteen ff bobine aansluitingen
 
Last edited:
Klopt, dat is zo raar aan het probleem. Het ene moment rijdt hij goed en is er niks aan de hand. 500 meter verder is het happeren er weer. Dan kan het zomaar weer een paar kilometer goed gaan, en dan hapert hij weer. Het komt vaak vanuit het niets.

Kan het dan zijn dat de keerringen dan alleen een beetje lek zijn?
 
De bougie is net 50 km oud. De kleur weet ik niet precies. Mijn gereedschap ligt bij mijn zwager. Ik ga er in het weekend met hem mee aan de slag. Bedankt voor de tips in ieder geval en ik laat het wel weten!
 
Back
Top