Peugeot Vivacity houdt in bij gasgeven

Geert J.

Member
Hallo,
Mijn Peugeot Vivacity heeft een probleem. Hij houdt in bij gasgeven. Dit probleem heeft hij nu al een tijdje en is vanuit het niks in één keer op komen zetten toen ik op een nacht naar huis reed. Daarvoor heeft hij vanaf mei 2019, toen ik hem kocht, probleemloos gereden.

Ik heb hier al eens eerder gepost, maar ik heb nu een filmpje gemaakt wat het probleem misschien nog wel duidelijker maakt.


Hier zijn nog wat gegevens:
Peugeot Vivacity uit 2005
17200 kilometer gereden.
50cc tweetakt
Uitlaat en alles is origineel.
Rijdt ongeveer 60 km/h
Ik heb het luchtfilter schoon gemaakt. De bougie is vervangen, de carburateur is door een garage schoongemaakt. Ook heb ik de brandstofpomp + de twee slangen naar de carb vervangen en de tank schoongemaakt. Het brandstoffilter in de tank is dus ook nieuw en schoon.

Wie heeft er een idee wat dit kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Bedankt voor je reactie! Ik heb dat gaatje al eens doorgeblazen en als je hem in het licht houdt schijnt er licht door. Ik wilde het spruitstuk er vandaag afhalen om het membraan te bekijken maar dat spruitstuk zit vast met zo'n breekbout. Onmogelijk om bij eraf te halen. Nu is mijn vraag, is een probleem met het membraan wel waarschijnlijk? Of moet ik me de moeite besparen?
 
Ik zou met de slijptol een sleufje slijpen in deze bout zodat je hem met een platte schroevendraaier los kunt draaien.
Misschien ligt het probleem niet bij het membraan maar ooit zul je er toch bij moeten komen.
 
Het is gelukt om het spruitstuk los te krijgen. Meteen maar vervangen voor een normaal boutje ipv die breekbout. Met het membraan was inderdaad niks mis dus die heb ik die samen met nieuwe pakkingen terug gezet.

Zonet mijn bougie bekeken en die is best zwart. Ondanks dat hij nog maar 50 km oud is.
Kan het zijn dat mijn ontsteking niet goed is? Of kan een scooter door een te rijk mengsel inhouden?
 
Het is gelukt om het spruitstuk los te krijgen. Meteen maar vervangen voor een normaal boutje ipv die breekbout. Met het membraan was inderdaad niks mis dus die heb ik die samen met nieuwe pakkingen terug gezet.

Zonet mijn bougie bekeken en die is best zwart. Ondanks dat hij nog maar 50 km oud is.
Kan het zijn dat mijn ontsteking niet goed is? Of kan een scooter door een te rijk mengsel inhouden?
Door een TE rijk mengsel kan je scooter heel erg vervelend rijden.. inhouden, stotteren, uitvallen etc etc..
 
De sproeier die er nu inzit (maat onbekend) is nooit vervangen en deed het altijd goed. Nergens een dip en trok lekker op.
Als ik de peug stationair laat lopen zonder luchtfilter (dat lost het probleem niet op), komen er benzinedampen uit de luchtinlaat van de carburateur en als ik mijn vingers tegen dat gat houd, worden ze nat van de benzine.

Heb ergens gelezen dat mijn vlotter dan niet goed meer werkt en dat er teveel benzine in het vlotterbakje zit. Zou het kunnen dat hij daardoor te rijk staat? Vlotternaald kapot of zoiets?
 
Ik heb net de scooter even getest. Hij startte in één keer en bleef mooi stationair lopen. Ik kon ook gewoon aan het gas zitten,, maar na 2 minuten viel hij uit. Kreeg hem toen ook niet weer aan. Dus, bougie eruit gehaald en in de dop gedaan. Gestart, en hij vonkt wel gewoon. Toen de bougie er weer in gestopt en weer geprobeerd. Nog steeds niks. Pas na een tijdje startte hij weer.

Trouwens, toen hij net liep (zonder luchtfilter want hij ligt uit elkaar) hoorde ik een sidderend/lopen bijgeluid. Leek haast wel uit de carb te komen maar ik ben niet zeker. Is dit normaal?
 
Ik heb net de scooter even getest. Hij startte in één keer en bleef mooi stationair lopen. Ik kon ook gewoon aan het gas zitten,, maar na 2 minuten viel hij uit. Kreeg hem toen ook niet weer aan. Dus, bougie eruit gehaald en in de dop gedaan. Gestart, en hij vonkt wel gewoon. Toen de bougie er weer in gestopt en weer geprobeerd. Nog steeds niks. Pas na een tijdje startte hij weer.

Trouwens, toen hij net liep (zonder luchtfilter want hij ligt uit elkaar) hoorde ik een sidderend/lopen bijgeluid. Leek haast wel uit de carb te komen maar ik ben niet zeker. Is dit normaal?
Dat heeft die van mij ook, maar bij mij duurt het al een jaar.
dus na mijn idee kan dat sissende geluid geen kwaad
( ik heb het nu alleen over het sissende geluid)
 
het blokje krijgt gewoon te weinig benzine, door welke reden dan ook.

- is het luchtfilter niet vies?
- is slang tussen luchtfilter en carb. niet geknikt.
- laat het vacuumkraantje voldoende benzine door?
- werkt de vlotter/vlotternaald naar behoren?
- lekt de vacuumslang tussen spruitstuk en vacuumkraan niet?
- spruitstuk in orde? (goeie klemmen, goeie pakking, geen scheurtjes is spruitstuk.)
- wordt de vlotterkamer van de carburateur voldoende gevuld op het juiste niveau?
- zit de carburateur niet te schuin?

En toch ook maar even de carburateur opnieuw openhalen, alles opnieuw goed schoonmaken en controleren of de "garage" de carburateur goed in elkaar heeft gezet!
 
Wat ik zelf denk.. Of de afstelling van de luchtschroef op de carburateur klopt niet meer.
Of er is meer slijtage aan het blok wat je nog niet gezien hebt.

Na bijna 18.000 km en misschien nooit zuigerveren vervangen, kan het ook zijn dat de zuigerveren versleten zijn.. Normaal wissel je die bij ongeveer 15.000km.. Zou ze overigens alleen vervangen als de zuiger en cilinder er echt nog erg goed eruit zien..
En dan ook voor de originele veren gaan..
 
Oh bedankt allemaal voor de reacties! Ik krijg normaal een melding als ik nieuwe reacties heb, maar die heb ik niet gekregen. Vandaar dat ik niet zo snel reageerde.
Om antwoord te geven:
het blokje krijgt gewoon te weinig benzine, door welke reden dan ook. Dat idee had ik ook. Toch is de bougie zwart.

- is het luchtfilter niet vies? Deze heb ik schoongemaakt. Ook zonder luchtfilter (zo rijd ik niet hoor ;) ) vertoont hij deze problemen.
- is slang tussen luchtfilter en carb. niet geknikt. Deze is in prima staat.
- laat het vacuumkraantje voldoende benzine door? Deze heb ik nieuw gekocht (Ik kende de uitspraak 'gokken is dokken nog niet'... )
- werkt de vlotter/vlotternaald naar behoren? Dit zou ik wel kunnen checken.
- lekt de vacuumslang tussen spruitstuk en vacuumkraan niet? Deze heb ik ook vernieuwd.
- spruitstuk in orde? (goeie klemmen, goeie pakking, geen scheurtjes is spruitstuk.) Het metalen spruitstuk heb ik er laatst afgehaald. Membraan bekeken enzo. Met nieuwe pakkingen is het geheel teruggeplaatst. Hij trekt daar geen valse lucht.
- wordt de vlotterkamer van de carburateur voldoende gevuld op het juiste niveau? Hoe kan ik dat checken?
- zit de carburateur niet te schuin? De carburateur kan maar op één manier zitten omdat het spruitstuk van aluminium is. Deze zit dus altijd recht.

En toch ook maar even de carburateur opnieuw openhalen, alles opnieuw goed schoonmaken en controleren of de "garage" de carburateur goed in elkaar heeft gezet! Klusje voor volgend weekend!

Wat ik zelf denk.. Of de afstelling van de luchtschroef op de carburateur klopt niet meer.
Of er is meer slijtage aan het blok wat je nog niet gezien hebt.
Ik vrees voor dat laatste...

Na bijna 18.000 km en misschien nooit zuigerveren vervangen, kan het ook zijn dat de zuigerveren versleten zijn.. Normaal wissel je die bij ongeveer 15.000km.. Zou ze overigens alleen vervangen als de zuiger en cilinder er echt nog erg goed eruit zien..
En dan ook voor de originele veren gaan...

De zuiger heb ik nog niet bekeken, Zal dan binnenkort ook die maar eens moeten bekijken.

Misschien het filtertje in de tank vol met meuk dan krijgt ie ook wat moeilijk benzine ff vacuum kraan loshalen

Dit filtertje is nieuw en na ik de tank schoonmaakte bleef het probleem aanhouden. De tank was dan ook al niet vies.

Het volgende ga ik checken:
Opnieuw afstellen van de carburateur.
Werking vlotter en de vlotternaald.
Staat van de zuiger en de zuigerveren

Wie kan mij vertellen hoe ik kan checken of de vlotter goed zijn werk doet?
 
Oh bedankt allemaal voor de reacties! Ik krijg normaal een melding als ik nieuwe reacties heb, maar die heb ik niet gekregen. Vandaar dat ik niet zo snel reageerde.
Om antwoord te geven:
het blokje krijgt gewoon te weinig benzine, door welke reden dan ook. Dat idee had ik ook. Toch is de bougie zwart.

- is het luchtfilter niet vies? Deze heb ik schoongemaakt. Ook zonder luchtfilter (zo rijd ik niet hoor ;) ) vertoont hij deze problemen.
- is slang tussen luchtfilter en carb. niet geknikt. Deze is in prima staat.
- laat het vacuumkraantje voldoende benzine door? Deze heb ik nieuw gekocht (Ik kende de uitspraak 'gokken is dokken nog niet'... )
- werkt de vlotter/vlotternaald naar behoren? Dit zou ik wel kunnen checken.
- lekt de vacuumslang tussen spruitstuk en vacuumkraan niet? Deze heb ik ook vernieuwd.
- spruitstuk in orde? (goeie klemmen, goeie pakking, geen scheurtjes is spruitstuk.) Het metalen spruitstuk heb ik er laatst afgehaald. Membraan bekeken enzo. Met nieuwe pakkingen is het geheel teruggeplaatst. Hij trekt daar geen valse lucht.
- wordt de vlotterkamer van de carburateur voldoende gevuld op het juiste niveau? Hoe kan ik dat checken?
- zit de carburateur niet te schuin? De carburateur kan maar op één manier zitten omdat het spruitstuk van aluminium is. Deze zit dus altijd recht.

En toch ook maar even de carburateur opnieuw openhalen, alles opnieuw goed schoonmaken en controleren of de "garage" de carburateur goed in elkaar heeft gezet! Klusje voor volgend weekend!

Wat ik zelf denk.. Of de afstelling van de luchtschroef op de carburateur klopt niet meer.
Of er is meer slijtage aan het blok wat je nog niet gezien hebt.
Ik vrees voor dat laatste...

Na bijna 18.000 km en misschien nooit zuigerveren vervangen, kan het ook zijn dat de zuigerveren versleten zijn.. Normaal wissel je die bij ongeveer 15.000km.. Zou ze overigens alleen vervangen als de zuiger en cilinder er echt nog erg goed eruit zien..
En dan ook voor de originele veren gaan...

De zuiger heb ik nog niet bekeken, Zal dan binnenkort ook die maar eens moeten bekijken.

Misschien het filtertje in de tank vol met meuk dan krijgt ie ook wat moeilijk benzine ff vacuum kraan loshalen
Dit filtertje is nieuw en na ik de tank schoonmaakte bleef het probleem aanhouden. De tank was dan ook al niet vies.

Het volgende ga ik checken:
Opnieuw afstellen van de carburateur.
Werking vlotter en de vlotternaald.
Staat van de zuiger en de zuigerveren

Wie kan mij vertellen hoe ik kan checken of de vlotter goed zijn werk doet?
Op de benzine toevoer blazen en dan de vlotter heen en weer bewegen dan hoor je het wel
 
Ik heb de uitlaat er even af gehaald en in de cilinder gekeken. Zo te zien zitten er zwarte vlekken op de zuiger en kruislinkse krassen op de cilinderwand. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? WhatsApp Image 2020-01-09 at 11.57.57.jpegWhatsApp Image 2020-01-09 at 11.58.55.jpegWhatsApp Image 2020-01-09 at 12.01.12.jpeg
 
Beste forumleden,
Hier ben ik weer met nog steeds hetzelfde probleem. De Peugeot stottert nog steeds bij gasgeven.
Dit heb ik door de tijd heen vervangen en gecheckt:
Nieuwe carburateur
Nieuwe vacuüm- en brandstofslang
Nieuwe bobine
Nieuwe CDI
Nieuwe bougie
Nieuwe bougiedop
Nieuwe brandstofpomp
Membraan is nog goed.
Nieuwe pakkingen rond spruitstuk en carburateur.
Nieuwe benzine
Dopje van de tank laat lucht door.

Ik ben zo langzamerhand een beetje ten einde raad...
Hij zuigt volgens mij ook een beetje valse lucht. Zou dat het probleem kunnen zijn?
Hij varieërd in toerental bij stationair draaien, maar kan dat het probleem zijn?

Hoe groot is de kans dat het een elektrisch probleem is? Het enige wat volgens mij nog overblijft is kabelbreuk, maar hoe spoor je zoiets op?

Heeft iemand nog suggesties?
 
Aarding(-)en nazien,
schone grondplaat ontsteking,
aarding (mooi geleidend contactoppervlak) CDI min-zijde,
aarding (liefst blank) bobine,
Ik hoor wel vaker dat als stationair wel lukt maar toerentallen niet, dat je voorgaande moet controleren.
Groet,
 
Back
Top