Peugeot vivacity 4 takt moeilijk vertrek bij koudstart oplossing?

Status
Not open for further replies.

geten143Steve

New Member
Hello
De 4-takt vivacity met 8000km die ik nu opknap start goed koud en de autochoke werkt alleen
krijgt die toch te weinig benzine de eerste minuut want hij heeft geen kracht om te vertrekken.
Eenmaal ik deze slechte periode overwin rijd de brommer klasse B goed tot wel 60 km/h met ring vario er uit
Ik heb wel gezien dat de bougie redelijk wit is dus te weining benzine...
Ik heb reeds de carb schoongemaakt en de luchtvijs staat op 2 toer en een kwart uit want daar loopt die stationair het best mee.Nieuwe luchtfilter en bougie c7hsa ook
De acceleratiepomp zat vast maar die werkt weer na dat ik die los gemaakt heb dus daar kan het ook niet aan liggen.
Misschien dacht ik aan grotere sproeier of is niet nodig volgens jullie?
Als die statonair draait een paar minuten dan heeft die wel een pruttel dat die naar lucht snakt en teveel benzine krijgt op dat moment dus luchtvijs mag niet minder dan 2 en kwart uit
Graag tips en triks voor de vivacity 4-takt gy6 blok aub
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik denk dat de luchtschroef dan toch iets te ver open is.. Meeste ideale zit je op 1,5 slag 99 vd 100 keer.

De luchtschroef bepaald namelijk juist het eerste punt van weg rijden.. De luchtschroef werkt samen met de stationair sproeier.. Als de luchtschroef te ver open staat dan word de boel in het begin wat te arm.. Maar het zou even als kunnen dat je ook nog een iets grotere sproeier nodig hebt.
 
Helaas met 1 +1/2 niet ok
Als de motor warm is loopt die niet mooi met deze set up
loopt het beste stationair vanaf 3 volledige toeren uit dus beter dan 2 toeren
Heb de 88 sproeier uitgeboord naar 90 en vertrekt al iets vlugger na koudstart
Maar het is nog niet perfect.
Denk dat er een 94 in moet of 96 maar ik heb enkel boor 98 dus misschien dat ik het riskeer
Met de 88 sproeier was de bougie sprierwit ook met 2 toeren uit en met 3 toeren uit dus hoogstwaarschijnlijk sproeier te klein
 
Je Sproeier is veel te groot ..... meer benzine vraagt meer lucht , vandaar dat de luchtschroef verder open moet dan rond 1 1/2 ,

probeer eens Sproeier 82 , of 84 .

In mijn Speedfight 3 -4 takt zit sproeier 82.
 
88 zit er origineel in en er zit een ander uitlaat op nu zonder katalysator
Als de bougie wit is met 88 zal die niet koffie met melk worden met 82 vrees ik
 
Koop liever gewoon de sproeiers, en ga ze niet zelf uitboren.. Ik weet dat het kan.. Maar gebruik van voorgeboorde sproeiers zijn veel nauwkeuriger werken.. Die van jou hoeft maar iets groter te zijn uitgeboord en dan klopt de waarde al niet meer.

Als je dan al zo hoog in sproeiers moet, raad ik je eerder aan te kijken naar valse lucht.. Vaak word het spruitstuk bij een 4-takt eraf genomen om aan de carburateur te werken, maar plaatst men geen nieuwe dichtingen omdat men denkt dat het dan nog wel gaat..
 
Valse lucht is het niet want loopt veel te mooi stationair op laag toerental zelfs
Brommer rijd goed alleen als ik bougie uitdraai te wit van kleur en bij koudstart eerste minuut moeilijk vertrek
wat iets beter al is met sproeier iets groter.
Ivm sproeier uitboren stelde de peugeot dealer zelf voor dit te doen toen ik belde om voor grotere sproeiers beschikbaarrheid
Vooral de uitlaat die ik heb met minder kamers in en minder gasstroom blokkering denk ik dat de motor meer benzine doet vragen maar ik kan mis zijn.
Jullie spreken van een speedfight sproeier 82 of 84 wel mijn vivacity 4-takt had origineel 88 al en wetende dat de fabrikant tegenwoordig al de motoren te arm afsteld voor de euronorm lijkt het me niet vreemd dat er een 90 of meer als sproeier perfect in past waar de brommer goed mee rijd niet?
De luchtschroef heb ik altijd geweten dat je die moet uit of indraaien vertrekkende van 1,5 slag uit en dan luisteren hoe de motor het beste loopt en bij mij is dit nu 3 toeren uit ja het is veel maar het is zo helaas
Als ik die op 1,5 zette met de origineele sproeier 88 was die ook wit volgas en bij koudstart nog slechter om te vertrekken dus vrees ik dat er niets anders opzit dan met de hoofdsproeier te exprerimenteren
 
Een andere sproeier proberen kan natuurlijk altijd.. Misschien is dat ook even wat je zou moeten doen.. Alleen opletten dat intern niet te veel kool afzetting krijgt (iets dat de sproeier dan toch iets te groot is)
 
De sproeier met maat 88 is de juiste. Deze is natuurlijk ruim zat, zelfs zonder begrenzer.
De lucht inlaat staat echter belachelijk hoog afgesteld wat niet goed is.
1,5 slag (540 graden) is in principe het uitgangspunt, daar kan men iets boven zitten maar 2 slagen (720 gaden) en zelfs 3 slagen (1080 graden) is toch echt absurd.

En je hebt een uitlaat zonder katalysator las ik ergens....
Wat heb je met het secundaire luchtsysteem gedaan ? Is deze gewoon los of heb je dit dichtgemaakt ?

Ook zou ik de huidige bougie vervangen voor een originele. Dit is een CR6HSA, die er nu inzit is te koud en niet ontstoord.
Zeker met de huidige temperaturen is er dan geen goede verbranding.
En werkt de carburateur verwarming nog ?
 
Volgens mijn instruktieboekje moet er een CR7HSA in de vivacity Belg model klasse B 45 per uur en de speedfight 3 heeft een CR6HSA
Heb ook al ergens gelezen dat er soms staat cr6hsa maar in het origineel bijgeleverd instruktieboekje staat wel degelijk cr7hsa in al de talen dus een drukfout lijkt me uitgesloten
Wat bedoel je met secundaire luchtsysteem?
Bij 1,5 uit luchtvijs loopt die niet mooi stationair vanaf 2,5 draait die als een klokje bij mij
ondertussen sproeier verder uitgeboord naar 95 en kleur bougie is als iets minder wit en topsnelheid is nu met minder arme verbranding wat de slijtage alleen maar kan verbeteren want bij te arm mengsel slijten de onderdelen te snel van de topend
 
Vreemd...., ik kom juist overal CR6HSA tegen, Speedfight idem dito.
Ze hebben immers hetzelfde motorblok en carburateur.
Maar goed blijkbaar is het in België anders wat wel een beetje raar is.
Hieronder is afkomstig van m'n eigen manual van Peugeot.

aaw5Cu7.jpg


En in post 1 staat toch echt dit:
Nieuwe luchtfilter en bougie c7hsa ook

De letter R in de combinatie-codering is wel belangrijk. Achteraf blijkt de bougie toch correct te zijn op de warmtegraad na dan. Beter post je dit aan het begin.

Het secundaire luchtsysteem loopt van de clinderpet naar het filter wat op de standaard uitlaat zit.
Deze blaast warme lucht in de uitlaat om de katalysator sneller op te warmen.
Deze slang hangt nu waarschijnlijk los ergens of is niet meer aanwezig.
De aansluiting op de pet dient dan wel dichtgemaakt te worden.
Het moet een gesloten circuit zijn. (kans op valse lucht)

Edit: Heb nog is even verder gezocht maar toch echt een CR6HSA !?

O.a hier: http://www.easyparts.be/showdrawing...3-m13686-s13852-d120639/Flywheel-Magneto.html

En zelfs in een Franstalige manual van Peug: http://www.scooterhulp.com/instruct...eugeot-new-vivacity-3-manual-50cc-4-takt.html

Idem met de Engelstalige versie: http://www.crservice.dk/Peugeot/Service manual/MANUEL_NEW_VIVA3_50CC_4T_04A.pdf

Wie word er hier nu voor de gek gehouden :p is mijn eerste gedachte....
Of heeft het mooie België een ander klimaat dan Nederland.
Lijkt me niet toch :rolleyes:, kun je misschien wat linkjes en/of eigen info posten ?
Niet dat ik je niet geloof maar dit is toch wel uitermate vreemd hoor.
 
Last edited:
Hoe ziet die pet dan er uit op de cylinder naar uitlaat?Ik zie geen slang los waar valse lucht aangezogen worden ook?
Misschien hadden de eerste uit 2008 dit systeem nog niet...
 
:confused: Ongelooflijk dit ! Nog nooit gezien....
Zitten wel wat verschillen in, zo staat er bij moi ook de 125cc maar begin nu toch ook sterk te twijfelen Steve.
Moet wel erbij zeggen dat ik geen Peug bezit, maar weet wel het e.e.a. van deze type's.
Hoe ziet die pet dan er uit op de cylinder naar uitlaat?Ik zie geen slang los waar valse lucht aangezogen worden ook?
Misschien hadden de eerste uit 2008 dit systeem nog niet...

De vivacity 3 (4T) is enkel uitgebracht met een motorblok van Sym.
Deze is al jaren hetzelfde gebleven op wat kleine aanpassingen na dan.
Zo is bijvoorbeeld de spoeier van maat 85 naar 88 gegaan.
Maar het secundaire systeem is grotendeels hetzelfde gebleven.
Ik weet het niet geheel zeker meer maar op het motorblok hoort 1P37QMA of XS1P37QMA-2 te staan.

Ik ga even op zoek naar een goed pic van het geheel.
 
Last edited:
De 6hsa is een warmer bougie dus zal die dan nog witter kunnen uitslaan tov de koudere 7hsa met zelvde instellingen carb?

Nee, de koudere bougie zal eerder wit uitslaan met een lichte koolafzetting op de electrode tot gevolg.

Nr 4 is dus aangesloten op een origineele uitlaat zeker?
Ik kan die niet aansluiten op mijn namaak uitlaat dus zou ik best aan het spruitstuk de dunne slang nr 8 luchtdicht maken zeker? Dan werkt nr 4 niet meer maar kan de carb geen valse lucht zuigen

Ja, op de originele uitlaat zit de zogenaamde pulsair filter/membraan.
Maar omdat er nu een ander type uitlaat opzit zonder katalysator vervalt het hele spulletje.
Heb nog wat pic's om het wat duidelijker te maken wat ik bedoel...

ALMoUMs.png


https://imgur.com/ALMoUMs (link voor grotere foto)

De rode pijlen geven aan welke ik bedoel voor wat betreft het systeem.
De gele pijl is het ''Pulsair reed valve''. Nr 5 op/van de uitlaat.

Hieronder enkele pagina's omtrent het systeem:

obj53Lk.png


https://imgur.com/obj53Lk (link voor grotere foto)


Px2xVMf.png


https://imgur.com/Px2xVMf (link voor grotere foto)

Het hele systeem dient dus afgesloten te worden zodat de kans op valse lucht nihil is.
Met de carburateur heeft het niet veel te maken omdat deze niet in het circuit opgenomen is.
De motor kan echter wel valse lucht aantrekken als het systeem niet gesloten is.
 
Last edited:
...Voor de goede orde ... ander uitlaat of niet , je kan en mag je Carter ontluchting van Cilinderkop / Motor never nooit afblinden , carter druk / gassen moeten afgevoerd worden , vroeger,,, ja vroeger ... had je Hobbels ... nu kuilen ... werden Carter dampen / druk afgevoerd via de Olie vuldop.... Bij afblinden blaas je de boel op.
 
...Voor de goede orde ... ander uitlaat of niet , je kan en mag je Carter ontluchting van Cilinderkop / Motor never nooit afblinden , carter druk / gassen moeten afgevoerd worden , vroeger,,, ja vroeger ... had je Hobbels ... nu kuilen ... werden Carter dampen / druk afgevoerd via de Olie vuldop.... Bij afblinden blaas je de boel op.


Ja dat klopt, maar dat staat weer los van het pulsair systeem die aan de rechterkant zit.
De carterontluchting heeft ook een membraan & afvoerslang maar deze loopt aan de andere (linker) kant rechtstreeks naar het luchtfilter. Ik weet niet zeker of dit geheel met elkaar verbonden is...

Maar aangezien jij ook een Speedfight 3-4T bezit kun je dit wellicht even uitzoeken vanavond :p.
Nah, geintje natuurlijk. Maar misschien weet je meer dan wij op het ogenblik.
Extra info van insiders is altijd welkom toch !?
 
Vreemd...., ik kom juist overal CR6HSA tegen, Speedfight idem dito.
Ze hebben immers hetzelfde motorblok en carburateur.
Maar goed blijkbaar is het in België anders wat wel een beetje raar is.
Hieronder is afkomstig van m'n eigen manual van Peugeot.

aaw5Cu7.jpg


En in post 1 staat toch echt dit:


De letter R in de combinatie-codering is wel belangrijk. Achteraf blijkt de bougie toch correct te zijn op de warmtegraad na dan. Beter post je dit aan het begin.

Het secundaire luchtsysteem loopt van de clinderpet naar het filter wat op de standaard uitlaat zit.
Deze blaast warme lucht in de uitlaat om de katalysator sneller op te warmen.
Deze slang hangt nu waarschijnlijk los ergens of is niet meer aanwezig.
De aansluiting op de pet dient dan wel dichtgemaakt te worden.
Het moet een gesloten circuit zijn. (kans op valse lucht)

Edit: Heb nog is even verder gezocht maar toch echt een CR6HSA !?

O.a hier: http://www.easyparts.be/showdrawing...3-m13686-s13852-d120639/Flywheel-Magneto.html

En zelfs in een Franstalige manual van Peug: http://www.scooterhulp.com/instruct...eugeot-new-vivacity-3-manual-50cc-4-takt.html

Idem met de Engelstalige versie: http://www.crservice.dk/Peugeot/Service manual/MANUEL_NEW_VIVA3_50CC_4T_04A.pdf

Wie word er hier nu voor de gek gehouden :p is mijn eerste gedachte....
Of heeft het mooie België een ander klimaat dan Nederland.
Lijkt me niet toch :rolleyes:, kun je misschien wat linkjes en/of eigen info posten ?
Niet dat ik je niet geloof maar dit is toch wel uitermate vreemd hoor.



Misschien heeft iemand het oude en de andere iemand het nieuwere boekje..

Voor de peugeot kisbee zit er ook een CR7HSA erin. Ik kan mij overigens wel voorstellen waarom peugeot er een CR6HSA er van gemaakt heeft..
Dit is namelijk gedaan, voor dat de scooter zo begrensd uit de fabriek is geleverd. (Ze rijden dan minder hard, en verbranding is dan ook slechter) (komt niet zo snel op bedrijfs temperatuur)

Een begrensde scooter zal meer troep / slechte verbranding hebben waardoor er snellere koolvorming ontstaat.. Ze compenseren dit dus met een warmere bougie zodat de motor zich zelf beter schoon kan branden.. Want je berijkt dan een hogere temperatuur en dan loopt de motor schoner..
Want dit kan je zien, omdat zowel de 25km/u versie als de 45km/u dezelfde bougie type delen... Normaal gesproken was het vroeger bij de 2-takt zo, dat een snor 25km/u model een warmere bougie had en het bromfiets 45km model een koudere bougie had..

Maar blijkbaar komt dat 4takt blok niet zo heel snel op de juiste temperatuur en is een nummer 6 bougie een beter idee..

Maar mocht je de scooter ontgrensd hebben raad ik eerder aan om een nummer 7 bougie te nemen.. Je moet gewoon goed opletten of dat de motor schoon blijft verbranden..
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top