Peugeot Vivacity 2003 - hard geluid tijdens rijden

xfireblade

New Member
Goedemorgen allemaal,

Ik heb laatst (lees: 2 weken geleden) een Peugeot Vivacity Sportline 50 uit 2003 van een kennis overgenomen.
Hij rijdt hartstikke fijn en goed, maar schijnbaar was de benzinemeter niet zo scherp meer, ik heb vorige week mijn tank nagenoeg leeg gereden.
In eerste instantie kon ik (met inmiddels volle tank) gewoon naar huis rijden, maar eenmaal thuis viel hij vrijwel direct na het starten uit.
Hoe ik het voor elkaar gekregen heb weet ik nog steeds niet, maar sinds gisteren start hij weer en kan ik prima rijden.
Het enige is, mijn Peugeot maakt een immens hard geluid tijdens het rijden. Het is geen raar geluid, meer het gewone 'rijgeluid', alleen dan een stuk harder.
Zelfs zo erg, dat ik dit na het rijden ook wel enigszins last van mijn oren heb :tearsofjoy:

Vraag is, hebben jullie enig idee waar dit harde geluid vandaan kan komen en hoe ik dit kan 'repareren'?
Las dat een vieze carburateur voort kan komen uit je tank leeg rijden, maar lees dan ook dat de scooter vaak niet meer start.

Ik ben compleet nieuw op dit forum, dus excuus als dit bericht onder het verkeerde topic staat.

Groet,

René
 
Advertisement - register to remove this

Het kan zijn denk ik dat er vuil vanuit je tank in het blok is gekomen en dat je dat nu hoort maar dat lijkt me sterk. Probeer eens te luisteren waar het geluid vandaan komt, uit je carter? Misschien uit je cillinder?
 
Het kan zijn denk ik dat er vuil vanuit je tank in het blok is gekomen en dat je dat nu hoort maar dat lijkt me sterk. Probeer eens te luisteren waar het geluid vandaan komt, uit je carter? Misschien uit je cillinder?
Bedankt voor je reactie!
Ik ben niet heel technisch, dus zal vanmiddag proberen te luisteren of het uit 1 van deze 2 komt. Wat voornamelijk hard klinkt is het geluid bij gas geven (het optrekgeluid) en en het ratelen van de motor als ik het gas loslaat en/of stilsta voor het stoplicht. Ik laat vanmiddag nog even weten of ik kan horen waar het exact vandaan komt.
 
Is het mogelijk om het geluid op te nemen d.m.v audio opname of een filmpje? Misschien kunnen we op die manier mee denken of heeft iemand het al eens eerder gehoord. Als ik het goed begrijp hoor je niks bij stationair lopen maar wel bij het op en af bouwen van de toeren? Is het trouwens een vier of een 2 takt? Toen je hem kocht, was het geluid er toen nog niet?
 
Is het mogelijk om het geluid op te nemen d.m.v audio opname of een filmpje? Misschien kunnen we op die manier mee denken of heeft iemand het al eens eerder gehoord. Als ik het goed begrijp hoor je niks bij stationair lopen maar wel bij het op en af bouwen van de toeren? Is het trouwens een vier of een 2 takt? Toen je hem kocht, was het geluid er toen nog niet?
Goed idee! Ga ik doen! Het geluid was er nog niet toen ik hem kocht. Klopt dat het geluid voornamelijk met op- en afbouwen van de toeren te horen is, dit is echt na het (bijna) leeg rijden van de tank ontstaan. Het is een 2 takt motor.
 
Als ik het zo hoor lijkt het ook alsof je uitlaat lek is.heb je al kunnen achterhalen of het uit de cillinder of het carter komt of misschien ergens anders vandaan?
 
Als ik het zo hoor lijkt het ook alsof je uitlaat lek is.heb je al kunnen achterhalen of het uit de cillinder of het carter komt of misschien ergens anders vandaan?
Ik ben eens naar mijn uitlaat gaan kijken en zie dat er 1 bout + moer mist, waardoor hij ietsjes los zit. Kan dit ermee te maken hebben?
 
Dat is waarschijnlijk de reden waarom hij zo klinkt ja. Waar mist die bout? De ophanging aan de zijkant van de scooter of bij de cillinder waar de mond van de uitlaat gemonteerd word? Als de mond niet goed op de cillinder zit dan krijg je zon pokke herrie inderdaad. Zou dat even oplossen want het is ook slecht voor je blokje om zo te rijden, nieuw boutje erin en met een beetje geluk is dat het probleem. Kan stom toeval zijn. Dat hij net los getrilt is terwijl je tankje leeg was.
 
Dat is waarschijnlijk de reden waarom hij zo klinkt ja. Waar mist die bout? De ophanging aan de zijkant van de scooter of bij de cillinder waar de mond van de uitlaat gemonteerd word? Als de mond niet goed op de cillinder zit dan krijg je zon pokke herrie inderdaad. Zou dat even oplossen want het is ook slecht voor je blokje om zo te rijden, nieuw boutje erin en met een beetje geluk is dat het probleem. Kan stom toeval zijn. Dat hij net los getrilt is terwijl je tankje leeg was.
Dit is wat er los zit, zou dit het kunnen zijn?
 

Attachments

  • 15626824757473090651786803870131.jpg
    15626824757473090651786803870131.jpg
    104.4 KB · Views: 20
Kijk eens onder je scooter. Daar zit de uitlaat vast op je cillinder. Als je je uitlaat makkelijk kunt bewegen dan zal daar ook wel iets los zitten. Kijk eens onder je scooter je uitlaat überhaupt wel vastzit. Ik heb een foto toegevoegd voor het gemak. Links onder zie je de uitlaat bocht richting de cillinder lopen. Misschien helpt dat je om te weten waar je even zou kunnen kijken.
 

Attachments

  • IMG_20190705_130044.jpg
    IMG_20190705_130044.jpg
    379.3 KB · Views: 19
Kijk eens onder je scooter. Daar zit de uitlaat vast op je cillinder. Als je je uitlaat makkelijk kunt bewegen dan zal daar ook wel iets los zitten. Kijk eens onder je scooter je uitlaat überhaupt wel vastzit. Ik heb een foto toegevoegd voor het gemak. Links onder zie je de uitlaat bocht richting de cillinder lopen. Misschien helpt dat je om te weten waar je even zou kunnen kijken.
Heb er net even goed naar gekeken, nieuw boutje ingedraaid en inderdaad, het geluid is een STUK zachter.
Heel erg bedankt voor je hulp Enterprise! Problem solved :cool:
 
Je kan ook gewoon de helmbak met zadel eruit halen, dan kom je er nog veel beter bij..

Overigens lijkt mij de uitlaat beugel niet de originele te zijn.. En van een andere is gebruikt.

Bij het los komen op de cilindermond kan ook zijn dat de uitlaat pakking ook versleten is..

Beter de uitlaat los maken.. Nieuwe pakking erop en opnieuw goed vast zitten..

Dat geluid krijg je ook als er een gat in de voorbocht zit.. (dat heb ik zelf al eens gehad.)
 
Back
Top