Peugeot trilt na 50km/h

Freejay

Member
Hoi, ik heb een vivacity uit 2005, alles is origineel buiten 3 ringetjes bij de varioplaat. Hij gaat 60 op de teller en start in 1x. Er zit gewoon een 50cc onder maar zodra ik boven de 52 op de teller kom dan begint mijn scooter helemaal te trillen. Hoe zou dit komen? Voor de rest heb ik nu trekveren erin die al 15 jaar oud zijn en ben toe aan nieuwe, ik heb voorheen rode trekveren gebruikt (2000rmp) en deden het heel goed, maar zijn er ook nog trekveren die net iets meer hebben? Bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Als je trekveren goed reden zou ik daar bij blijven .
Wat doet hij als hij hard gaat trillen welk geluid maakt hij
Ik verander de trekveren terug naar rood, daar reed hij goed op, hij maakt geen appart geluid als hij trilt, alleen maakt de uitlaat meer geluid en hij trilt boven de 52km/h best hard.
 
heeft hij het daarvoor goed gedaan boven de 50 ?
want anders zit er mischien vuil in je cabarateur want een scooter moet niet ineenkeer heel erg gaan trillen
De scooter ging eerst niet boven de 50, hij trilde al vanaf het begin dat hij boven de 52 kwam, maar hij trilt gewoon elke keer als ik erboven zit
 
Ik ben even benieuwd wat je precies bedoelt met "trillen"
Kan ook gewoon onvals zijn in de velg band.
Foute ophangingsdelen.

Je hebt dan ook vaak een punt waar het meeste resoneert. Denk dus ook dat het wat weg ept na de 55 bijv?
 
Dan zou ik het eerst bij de wielen zoeken.
Onbalans of kromme velg.

Kapotte schokdempers.
Kromframe.

Lagers naar de kloten.
Zou het op korte duur uitzoeken en oplossen voor je de straat van dicht bij gaat bekijken
 
Dan zou ik het eerst bij de wielen zoeken.
Onbalans of kromme velg.

Kapotte schokdempers.
Kromframe.

Lagers naar de kloten.
Zou het op korte duur uitzoeken en oplossen voor je de straat van dicht bij gaat bekijken
Bedankt voor deze reactie, schokbreker is net vervangen, dan zou ik nog naar de rest moeten kijken terwijl de scooter altijd goed is onderhouden, ik kan het me niet inbeelden dat ik er niks van voel tot 52-58 en erna ook nog minder voel. Als het aan het wiel zou liggen dan snap ik niet dat het alleen bij die snelheid is... maar jij hebt wss meer ervaring dan mij dus ik zal dit zeker na kijken.
 
de reden dat je iets beter voelt bij een bepaalt aantal km heeft dus met het onbalans te maken.
je bijv op 1 punt van het wiel 50gram extra zitten.
dit draait en draait ipv dat gebalanceerd is zat het zwaarste deel altijd naar buiten willen gaan.

nu heb je de rest van de ophanging die gaat het een beetje tegen en houd het in bedwang.
komt het zwarte punt omhoog zal de vering bijv. iets indrukken.

maar bij een bepaald RPM in dit geval bij 50 km +/- houd niks het echt meer tegen of gaat het onbalans tegen.
dan voel je dus het meeste. en ept dus weer iets weg als je over dat punt bent.

gooi maar eens een baksteen in een auto centrifuge.
bij een laag toerental zal hij niet zoveel stuiteren. iets hoger de hele kast gaat heen en weer.
en misschien dat hij om het hoogste wel gewoon dom weg blijft liggen.
minder gehobbel maar nog steeds in onbalans.

hoop dat het zo iets duidelijker is.
er zijn gewoon teveel dingen wat het kan zijn, tegen kan werken of mee.
en twijfel is afkeur gewoon even iemand met gezond verstand en ervaring op laten rijden of na kijken voor er echt ongelukken gebeuren.
 
de reden dat je iets beter voelt bij een bepaalt aantal km heeft dus met het onbalans te maken.
je bijv op 1 punt van het wiel 50gram extra zitten.
dit draait en draait ipv dat gebalanceerd is zat het zwaarste deel altijd naar buiten willen gaan.

nu heb je de rest van de ophanging die gaat het een beetje tegen en houd het in bedwang.
komt het zwarte punt omhoog zal de vering bijv. iets indrukken.

maar bij een bepaald RPM in dit geval bij 50 km +/- houd niks het echt meer tegen of gaat het onbalans tegen.
dan voel je dus het meeste. en ept dus weer iets weg als je over dat punt bent.

gooi maar eens een baksteen in een auto centrifuge.
bij een laag toerental zal hij niet zoveel stuiteren. iets hoger de hele kast gaat heen en weer.
en misschien dat hij om het hoogste wel gewoon dom weg blijft liggen.
minder gehobbel maar nog steeds in onbalans.

hoop dat het zo iets duidelijker is.
er zijn gewoon teveel dingen wat het kan zijn, tegen kan werken of mee.
en twijfel is afkeur gewoon even iemand met gezond verstand en ervaring op laten rijden of na kijken voor er echt ongelukken gebeuren.
Ik heb wel wat verstand van scooters hoor, de schokbreker is het niet en de wiellagers ook niet, heb ik net getest, het kan idd heel veel zijn maar ik zal ergens moeten beginnen, zouden het lagers zijn? En welke lagers zou ik dan moeten controleren... zo te zien heb je hier veel verstand van.. kan je mij wat tips geven van waar ik moet zoeken? Heel erg bedankt!
 
Wiellagers zou je wel moeten horen Joelen normaal gesproken.
ik kan jammer genoeg niet in jou hoofd kijken tot hoe ver jou kennis gaat van scooter of motoren algemeen.

je kan beste stap voor stap gewoon alles even na gaan.
lagers die kapot zijn kunnen ook speling vertonen.
je kan dus met je wielen gaan trekken om te kijken of ze wiebelen,
axiaal of radiaal enz.

ook toch even kijken of alles qua ophanging helemaal zit zo als het hoort.
alles toch goed vast goed om etc.
niks krom of loopt het ergens langs.

je subframe je frame zelf.
ga er eens voor staan staat er niks scheef of uit het loot.
het is in het begin gewoon echt natte vinger werk, maar ook de beste manier om alles uit te sluiten.

en verder dus motorisch, koppeling vario ram plaat graden plaat.
koppeling zelf je drukveer, de schalen.
je scooter draait tegen 8k toeren als het niet meer is.
een kleine stukje onbalans is goed genoeg om je aan het trillen te zetten.

en waar denk je voor je zelf dat het getril vandaan komt.
heb zelfs gezien dat de hele achterbrug stuitert zonder dat je het frame veel ziet bewegen.
dit was wel een kapotte schokdemper.

haal desnoods even de kappen eraf.
misschien heeft hij is het verleden wel een klapper gehad.
je geeft aan dat hij goed is onderhouden, maar hoe weet jij het voor jezelf zeker dat het zo is.

wil je niet beledigen maar wij weten jou en de scooter zijn achtergrond niet en is dus daarom ook lastig beoordelen,
in wat voor staat de scoot dus daadwerkelijk is.
 
De scooter heeft 13000 km op de teller, ik heb hem laatst gereviseerd en hiervoor reed mijn moeder hierop, toen ik bezig was met de scooter zaten er bijna geen krasjes in de cilinder, koppeling was perfect, ik moest alleen de standaard dingetjes zoals de bougie veranderen, voor de rest komt de scooter uit 2003 en heeft hiervoor 7 jaar stil gestaan, ik heb het gevoel dat het getril uit de richting van de carterkap komt, mijn buddy trilt veel, meer dan mijn voetsteunen. Ik heb heel vaak in mijn carterkap gezeten en heb hierdoor schijnbaar wat schroefdraad kapot gedraaid waar de schroefjes in zouden moeten volgens mij 4/7, de andere 3 zitten goed vast en voor de rest heb ik hier ringetjes en thread locker bij gedaan, de vario heb ik vaak uit elkaar had(ik heb het gevoel dat het hier vandaan komt maar zie niks raars) en de koppeling heb ik laatst nog in handen gehad(hier ook niks vreemds). Ik heb naar de speling van de wiellagers gekeken en had geen speling, als ik met het achterwiel draai hoor ik wel wat geluid maar volgens mij is dit normaal? Het klinkt meer als dat de koppeling draaid ofz.
 
ja kan kloppen dat je wat hoort bij jou achter wiel.
dit zijn vaak jou remschoenen. desnoods haal je het wiel er af en draai je das even.
iets trillen doen ze altijd wel omdat het verticaal cilinders zijn.
maar mag niet zo zijn dat je er af trilt.

en wat heb je gereviseerd?
het hele blok alleen cilinder of zuiger, daar hoor ik graag meer over.
en de koppeling heb je die ook uit elkaar gehad ?

carter bouten heb ik zelf allemaal nog wel.
is echt hand vast niet verder draaien dan zijn ze al dol.
is licht metaal geld ook voor je uitlaat ophanging, draai je ook zo dol.
 
ja kan kloppen dat je wat hoort bij jou achter wiel.
dit zijn vaak jou remschoenen. desnoods haal je het wiel er af en draai je das even.
iets trillen doen ze altijd wel omdat het verticaal cilinders zijn.
maar mag niet zo zijn dat je er af trilt.

en wat heb je gereviseerd?
het hele blok alleen cilinder of zuiger, daar hoor ik graag meer over.
en de koppeling heb je die ook uit elkaar gehad ?

carter bouten heb ik zelf allemaal nog wel.
is echt hand vast niet verder draaien dan zijn ze al dol.
is licht metaal geld ook voor je uitlaat ophanging, draai je ook zo dol.
Ja die carterboutjes zijn irritant, dan weet ik dat nu ook weer, ik heb niks aan de cilinder gedaan buiten schoon maken en beetje invetten vanbinnen, verder is er ook niks gebeurd met de zuiger want het was gewoon niet nodig het zag er gewoon perfect uit. Het enige wat ik heb gedaan is het motorblok gecontroleerd en de bougie vervangen en gekeken als dit een goede kleur had en die was ook perfect. De accu heb ik vervangen en nieuwe buisjes voor de olie en benzine. De koppeling heb ik 2x uit elkaar gehad en zag er perfect uit. Ik weet het gewoon niet want de scooter is echt in hele goede staat, en mijn gevoel gaat naar hetgene in de carterkap, want het kan idd heel veel zijn
 
is een gekke gok, maar toevallig nog rolletjes vervangen of afgesteld en misschien gemixt?
kan zijn dat je dan de zware rollen aan 1 kan ( per ongeluk ) hebt gedaan.
zelf ook 1x gehad trilde ook.

bij de drukveer ook weer het petje er in gedaan en gemonteerd aan de kant van de koppeling?
ram plaat zit ook goed in zijn geleiders.
geleide bus doet het ook goed, valt mooi uit de vario?

je kan eens de scooter starten dan de carter demonteren en eens gas geven.
kijken wat je ziet, misschien zie je dan iets wat niet lekker draait of doet.
 
is een gekke gok, maar toevallig nog rolletjes vervangen of afgesteld en misschien gemixt?
kan zijn dat je dan de zware rollen aan 1 kan ( per ongeluk ) hebt gedaan.
zelf ook 1x gehad trilde ook.

bij de drukveer ook weer het petje er in gedaan en gemonteerd aan de kant van de koppeling?
ram plaat zit ook goed in zijn geleiders.
geleide bus doet het ook goed, valt mooi uit de vario?

je kan eens de scooter starten dan de carter demonteren en eens gas geven.
kijken wat je ziet, misschien zie je dan iets wat niet lekker draait of doet.
Hele goede tip die laatste, de rolletjes had ik net vervangen gewoon 8 gram eerst 9 gram(bij 9 had hij dat getril ook maar die waren versleten). Bij 8 gram is het niet verdwenen althans had ik dat wel gedacht en gehoopt haha maar helaas niet. Het petje heb ik idd ook goed erin gedaan, en de geleide bus zit mooi op zijn plek. Ik ga het zeker eens proberen zonder de carterkap, maar tot zo ver heb ik alles goed erin gedaan...
 
is een gekke gok, maar toevallig nog rolletjes vervangen of afgesteld en misschien gemixt?
kan zijn dat je dan de zware rollen aan 1 kan ( per ongeluk ) hebt gedaan.
zelf ook 1x gehad trilde ook.

bij de drukveer ook weer het petje er in gedaan en gemonteerd aan de kant van de koppeling?
ram plaat zit ook goed in zijn geleiders.
geleide bus doet het ook goed, valt mooi uit de vario?

je kan eens de scooter starten dan de carter demonteren en eens gas geven.
kijken wat je ziet, misschien zie je dan iets wat niet lekker draait of doet.
Ik had net de carterkap eraf gehaald en eens gekeken, want als mijn scooter op de standaard staat trilt hij hard en komt er een geratel uit de carterkap? Doordat die carterkap weg was had ik niet op de bendix gelet waardoor hij een beetje is afsleten, geen probleem. Ik heb een filmpje van dat getril maar is niet super duidelijk, kan hem namelijk ook niet uploaden. Ik zou graag dit probleem oplossen en hoop dat iemand mij verder kan helpen want heb namelijk geen zin om dadelijk de grond van dicht bij te bekijken.
 
Back
Top