Peugeot speedfighter 3 LC (2 takt) loopt langzaam

1nc0m1ng

Peugeot speedfighter 3 Darkside
Goedemiddag allemaal,

Ik ben Joey en sinds vorige week de eigenaar van een Peugeot speed fighter 3 darkside

Nu heb ik hem overgekocht van mijn stiefvader waar die al enige tijd +/- 1,5 jaar stilstond.
Scooter liep op dat moment ook niet nieuwe accu erin gezet en gaan Afstand om de scooter thuis te krijgen was zo 20km.
Nu ik hem zo een week heb valt me op dat hij erg traag optrekt naar de 54 toe op de teller max en als je volgas gaat dat het toch wel seconde of 2 duurt voordat hij van ze plek komt.
Nu dacht ik dat het standaard is van die scooter en wou ik de vario begrenser eruit halen waar ik gisteren achterkwam dat die er al uitwas.
wat ik vooral lees op internet over dit model dat hij vanuit standaard vario plaat uit toch al gauw de 75 moet kunnen halen.

Wat ik weet:
Peugeot speedfighter 3 LC 2 takt
Bouwjaar 2013 met 5600 op de teller
3e eigenaar vanuit 1e eigenaar naar scooterzaak die hem verkocht heeft aan me stiefvader die er nog geen 1000 op gereden heeft.
Waarvan ik vermoed dat de scooterzaak hem weer begrensd heeft op 54
Vario begrenser eruit en de resonatiebuis van de uitlaat is dichtgelast.
Loopt niet harder dan 54 max 7000 toeren trekt traag op
op 21-6 bougie vervangen omdat hij nog is stotterde met starten de oude was roet zwart.
Loopt stationair goed valt niet uit

Wat ik vermoed is dat er weer een kleine sproeier inzit waardoor die zo loopt maar dat zou dan niet die zwarte bougie kunnen verklaren lijkt me?
Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen proberen of waar het aan zou kunnen liggen?

Groetjes,

Joey


index1.jpg




index.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Zou ook veel olie kunnen zijn dit, met te veel olie rijdt ie ook kut.
Maar kan net zo goed zijn dat je zuigerveren op zijn, haal ff je uitlaat er af en kijk in t gat naar je zuiger en voel aan je veren.
Als je sowieso verkleuring ziet mag er een nieuwe zuiger met veren op
Is het gaatje van je uitlaat erg nat?
Hoe staat het met je rollen/veren?
 
-in het reservoir zit zo 0,3 0,4 liter zou moeten meevallen volgens mij.
-Heb zojuist me uitlaat eraf gehad zie geen verkleuring(wat me ook raar lijkt met een scooter die net 5600 heb gelopen)
-uitlaat is droog
-De rolletjes waren wel lichtelijk gesleten en de veren durf ik niet zo te zeggen.

maar waarom loopt hij nog precies 54? lijkt gewoon alsof die begrensd is op een of andere manier
 
Zou ook veel olie kunnen zijn dit, met te veel olie rijdt ie ook kut.
Maar kan net zo goed zijn dat je zuigerveren op zijn, haal ff je uitlaat er af en kijk in t gat naar je zuiger en voel aan je veren.
Als je sowieso verkleuring ziet mag er een nieuwe zuiger met veren op
Is het gaatje van je uitlaat erg nat?
Hoe staat het met je rollen/veren?

5600 km en nou al zuigerveren, denk het zelf eigenlijk niet.. Zuigerveren zou ik op ze minst vanaf 12.000km verwachten.. Daaronder zijn alle onderdelen nog praktisch nieuw.

Zou zelf een beginnen om de sproeier `even` met 2 maten te verkleinen en zien of dat er dan verbetering komt..

Een klein beetje donker bij koffiebruin is opzicht niet eens zo erg.. Maar deze bougie is echt pik zwart..
Kan ook nog zijn dat hij goedkopere olie heeft gebruikt i.c.m een te grote sproeier.. Wachten tot het olie niveau van het reservoir wat leger is en bijvoorbeeld eens een castrol power RS 2Takt olie eens proberen.. Misschien dat deze olie schoner verbrand.


maar waarom loopt hij nog precies 54? lijkt gewoon alsof die begrensd is op een of andere manier

Of slecht afgesteld en slecht ingereden..

Maar gaat het nou om een brom of een snor scooter?
 
Ga vanavond wel een sproeierset bestellen
En andere olie.
Bedankt voor de tip ga ik dit eens proberen

Gaat om een brommer trouwens!
 
Ik denk zelf dat de scooterzaak hem heeft onderhouden.. Denk niet dat zijn stiefvader er zelf eraan heeft gesleuteld.. Sommige mensen willen gewoon dat het ding werkt, zonder er zelf eraan te hoeven prutsen.. En dan laat je onderhoud vaak door iemand anders doen

Ga er dan ook vanuit dat de scooterzaak dan ook wel weet welke bougie erin moet.

Maar het komt wel vaker voor dat men toch een iets te grote sproeier heeft gemonteerd, en er van verwachte dat het de goede was.. Zonder dit in de gaten te houden of te controleren over een korte / langere termijn.
 
Eurokit,

dit zijn aannames die jezelf hanteert.

Echter de stiefvader van TS heeft hem gekocht bij een scooterzaak en er zelf nog geen 1000 km op gereden, dus beurten bij de dealer zijn wellicht nog niet gebeurd

Je weet zelf, en dit ventileer jezelf ook regelmatig, dat dealers/scooterzaken niet altijd serieus en zakenkundig zijn!

Nu zeg ik niet dat het langzame optrekken iets met de bougie te maken heeft maar de kleur van de bougie wellicht wel.

Op 21-6 is de bougie vervangen, door wie, dat laat TS in het midden.

Verder weet je niet wat de stiefvader er nog aan gedaan heeft want TS vermeld dat de scooter wellicht weer begrensd is.
 
Sparky,
Excuus voor late reactie ik heb nog geen tijd gehad om hem open te maken sinds daarnet.
er zat een NKG R BR7HS bougie in heb er nu een NGK b-4 3210 inzitten die overigens ook weer zwart is.(ik ben de gene die hem heeft vervangen)
Rollen Zien er aardig versleten uit tegen het ovale aan sproeier maat was 60 heb er nu 56 ingezet.

Nieuwe rollen/ bougies zijn besteld kijken wat dit gaat opleveren.
 
Lijkt mij als een Scooter al 1,5 jaar stilstaat , je begin met het vervangen van de Benzine ... die is verglaasd na 1,5 jaar.... indien mogelijk met RON 102 te verkrijgen bij Oa FireZone...... zodat de boel lekker schoon gaat branden , btw ... huidige Bougie is de verkeerde ... die er in zat is de juiste.

Standaard sproeier voor een SP3 is rond 60, als de Vario plaat verwijderd is , een SP3 heeft immers geen Vario ring .
 
BTW... vervang gelijk luchtfilter matje , en vervang de Rollen , de juiste Rollen voor een SP3 zijn 8,5 gram per stuk .

En kijk de banden spanning ook eens na ,
 
Zojuist de rollen vervangen 8,5gram metrakit luchtfilter en bougie (zelfde soort die erin zat) ga morgen als het weer wat beter is stuk rijden en 102 tanken bij firezone en bandenspanning nakijken.
Hou je op de hoogte
 
update:
Wou vandaag 102 tanken bij firezone pomp was defect dus ben naar bp geweest voor 98

Bandenspanning was inderdaad een dingetje voorband 1,5 bar nu 2.1 bar achterband was 0,4 bar nu 2,3bar

En de reden waardoor dat zo was is me ook duidelijk ventiel zat vast geoxideerd (metaal) met kleine zaagbeugel kop er voorzichtig afgesneden en toen open gezaagd.

Dus tot nu toe uitgevoerd:
- NKG BR7HS Bougie
- nieuwe rollen metrakit 8,5 gram
- lucht filter vervangen
- v-snaar vervangen
- sproeier 58 ivm zwarte bougie (60) (56) liep stotterend
- vario plaat verwijderd
- Castrol Power1 A747 2 Takt Racing olie 1 (250ml bijgevuld)
- op een lege tank 98 bijgetankt
- Banden spanning

Situatie:
Top snelheid 65 km
20 tot 55 trekt hij vlot door valt daarna mee tetellen 56 - 57 - 58 merk dat het iets feller is
Weg trekken weinig verandering voor me gevoel sloom nog.
En als ik lees over het model scooter hoort het gewoon 75 te kunnen lopen met alleen vario plaat verwijderd.
Zal morgen weer kijken of de bougie zwart is na de laatste sessie.

Denk sowieso naar de dip naar 20km toe tijd om wat aan de trekveren te doen?
iemand nog enig idee waarom hij nog maar max 65 kan gaan?


rollen vario.pngventiel gezaagd .jpgVentiel.jpg
 
Maakt eens een foto van die vario, kan best zijn dat de vorige eigenaar er een groef erin heeft gereden.. En dan is de vario technisch al afgeschreven..

Moet zeggen dat je wel op de goede weg bent.

Ook intern het koppelingshuis en de koppeling na kijken.. Liefst ook even fotos van maken.

Vergeet ook niet om de vertandings olie te vervangen, aangezien deze er wellicht al te lang erin heeft gezeten.
 
Zal dinsdag avond hem weer open schroeven haal ik morgen avond ook de vertandingsolie(zouden ze dat toevallig ook bij een bouwmarkt hebben?) voor nu heb ik alleen deze foto maar daar zie je niet zoveel op.
En het is toch wel vrij normaal dat vertanding olie word gedaan rond 5000/6000 km?20190706_185116.jpg

Maakt eens een foto van die vario, kan best zijn dat de vorige eigenaar er een groef erin heeft gereden.. En dan is de vario technisch al afgeschreven..

Moet zeggen dat je wel op de goede weg bent.

Ook intern het koppelingshuis en de koppeling na kijken.. Liefst ook even fotos van maken.

Vergeet ook niet om de vertandings olie te vervangen, aangezien deze er wellicht al te lang erin heeft gezeten.
 
voor de olie heb je 80w90 GL4 nodig..

Normaal gesproken zou je wel tot 10.000km ermee kunnen doen.. Maar bij lange stilstand kan er condens erbij komen en water en olie mengen niet zo lekker. Bij veel gebruik zou ik zelf die 10.000km aan houden.. Het is vooral om de slijpsels en troep te verwijderen.. Die wil je niet tussen je lagers hebben want dat smeert niet zo lekker. En je wilt dat het olie niveau op peil blijft.
 
In dat peugeot blok moet volgens mij wel iets meer olie in.. Dacht zelf rond de 110 / 120ml
Dit allemaal staat in het onderhouds boekje van de scooter. Raad je dan ook aan om deze even door te lezen.

Heb even voor je gezocht:


Daar staat dat je zoals gezegd 120ml 80w90 GL4 nodig hebt. Zou er zelf dan ook eraan houden..

Splitterolie 0.12L = 120ML
 
Top dankjewel ga ik die bestellen!


In dat peugeot blok moet volgens mij wel iets meer olie in.. Dacht zelf rond de 110 / 120ml
Dit allemaal staat in het onderhouds boekje van de scooter. Raad je dan ook aan om deze even door te lezen.

Heb even voor je gezocht:


Daar staat dat je zoals gezegd 120ml 80w90 GL4 nodig hebt. Zou er zelf dan ook eraan houden..

Splitterolie 0.12L = 120ML
 
Back
Top