Peugeot Speedfight Snor

Rommit

Electro Expert
Hallo Scootertuners, :)

Nu is mijn neef in het bezit van een Peugeot Speedfight 2 AC SD Snor ( 25 KM )

Nu liep de scooter hartstikke mooi , en nooit geen problemen mee gehad.

Alleen de laatste tijd is er een probleem met het optrekken.

Zodra je gas geeft , merk je dat de scooter wel toeren maakt.

Maar niet echt vlot van zijn plek af komt , en de snelheid te wensen over laat.

Nu is het al een tijd geleden dat de boel schoon was gemaakt.

Dus heb ik het luchtfilter goed schoon gemaakt , en de bougie ook ( was de juiste kleur ).

In de hoop dat het hier aan lag , aangezien de scooter nog wel gewoon reed.

Helaas , het mocht niet baten.

Vervolgens de carterkap opengemaakt , en daarin de boel nagelopen.

Vario losgemaakt en nagelopen , rollers waren in orde ( 8,5 gram ) en nog netjes rond.

Daarna opnieuw ingevet en teruggeplaatst.

De snaar zelf was ook nog in goede staat ( geen rafels of scheuren )

Daarna de koppeling los gemaakt

Waarbij de koppelingschoentjes nog in orde was , en het koppelingshuis is niet krom.

Tevens waren de trekveertjes ook nog in orde ( want de koppeling zelf slipte niet tijdens het wegrijden ).

Maar tot mijn grote verbazing kon ik de drukveer met 1 hand in knijpen , en kwam de poulie niet terug ( zelfs niet toen ik aan het koppelingshuis draaide , toen de boel nog gemonteerd was ).

Nu weet ik niet hoe sterk de boel voorheen was , maar het leek me wel duidelijk dat de drukveer niet in topstaat meer was.

De kleur die erin zat was groen.

Nu is mijn vraag dus :

Kan ik gewoon een groene ervoor terug plaatsen ?

Of is deze te zwaar / te licht ?

En zo ja , waar kan ik een groene drukveer kopen / bestellen ? ( heb al gekeken bij diverse internetwinkels , maar kon ze niet vinden of kijk ik er overheen ?)

En welke maat moet ik dan hebben ?
Aangezien ze 4,1 en 4,2 aanbieden


Zo nee , welke kleur zou ik dan moeten hebben ?
En welke maat dan ? ( 4,1 of 4,2 ? )

Hoop dat de vraag / situatie duidelijk is , en anders laat het maar horen

Alvast vriendelijk bedankt !

gr. Robin
 
Advertisement - register to remove this

in een normale peugeot snor zit 13 gram gewichten ,dus ze zijn iig al erg licht , de std drukveer kun je laten zitten.

de v-snaar kan versleten zijn , haal m er eens af en vergelijk m met een nieuwe.
 
Oke , dat is in ieder geval een begin :)

Maar ik had de v-snaar vergeleken met een nieuwe , maar ik kon geen mankementen ontdekken.

Tevens heeft de scooter ervoor nooit geen problemen gehad met optrekken etc..

Lijkt me sterk dat de rollen van 13 naar 8,5 gram springen van het 1 op het andere moment.

Ik kwam ook geen overmatig slijpsel tegen in de carter , lijkt mij dat er dan een heleboel had gelegen als ze daadwerkelijk 13 gram waren

Maar volgens mij zit het euvel dus in die drukveer , aangezien die erg licht ging.

En de poulie niet weer naar zijn oude stand ging.

* edit :

De scooter heeft pas 70** km gelopen , dus lijkt me sterk dat het de rollen nu al kunnen zijn ?
 
de drukveer van een snor is lichter en korter dan een std bromfietsveer , dus dat klopt wel.

wat ik bedoel met 13 gram is dat dat er std in zit , dus iemand heeft daar stukken lichter in gezet.

wat voor uitlaat zit erop?

heb je de breedte en schuinte van de v-snaar bekeken? en gemeten?
 
Oke,

Dus als jij denkt dat het niet de drukveer is , zal ik daar dan maar van uitgaan. ( aangezien je er meer ervaring mee hebt als ik )

De uitlaat die eronder zit is gewoon een standaard pot

Dus dikke demper met smalle voorbocht ( echt een 25 km pijpje )

Zo 1tje dus :

hans.jpg


En heeft hem 2e hands gekocht.

Maar het rare is dat hij voorheen er heel geen problemen mee had.

Dus vandaar dat ik het niet zocht in de rollen , maar allicht dat ik het kan proberen. ( 16 X 13 toch ? )

En om eerlijk te zijn , heb ik de snaar enkel op het oog vergeleken ( niet gemeten )
 
Niet alle mensen zijn even rijk bedeeld ;)

Maar ik zie niet echt de bijdrage hiervan aan de oplossing van het probleem
 
het is geen snor tuning...het is een snor probleem!
en om dat nou ook gelijk in het u&a te zetten...

anders ga je toch bij de politie:L

ontopic:


Is er tussendoor nog naar de scooter gekeken ofzo?

Bv dat er een shim in de vario vergeten is?

Sowieso zou ik het ook zoeken bij de drukveer denk ik. Aangezien je zelf al aangeeft dat die niet sterk genoeg is om de poulies terug te drukken, lijkt mij dit het probleem. Ik zou gewoon ff een nieuw orgineel drukveertje halen.
kost niet veel, dus absoluut de moeite waard om te proberen:)
 
Is er tussendoor nog naar de scooter gekeken ofzo?

Bv dat er een shim in de vario vergeten is?

Sowieso zou ik het ook zoeken bij de drukveer denk ik. Aangezien je zelf al aangeeft dat die niet sterk genoeg is om de poulies terug te drukken, lijkt mij dit het probleem. Ik zou gewoon ff een nieuw orgineel drukveertje halen.
kost niet veel, dus absoluut de moeite waard om te proberen:)

Bedankt , maar voor zover ik & mijn neef weten is er niks aan verandert

En hij heeft altijd wel goed gelopen , dus als het daadwerkelijk een ringetje bij de vario zou geweest zijn.

Dan had hij dit pobleem al veel eerder moeten hebben gehad.

Maakt je scoot minder toeren of rijd die gewoon minder hard met
optrekken en top met dezelfde toeren ongeveer?

Maar ik ga mee met wat hieronder gezegd word.
Maar heb je een andere vario dan std erin zitten.
Want dat zou die rolletjes kunnen verklaren.

De scooter maakt naar mijn mening voldoende toeren ( het is niet dat die wegzakt in toeren of iets dergelijks )

Alleen hij komt haast niet van zijn plaats , en neemt er de tijd voor om de 25 km/h te halen

Verder is alles gewoon compleet standaard , en is er nooit niks aan verandert.


Maar allemaal nog bedankt voor de oplossing

Ik haal gewoon wel een nieuwe set rollen ( 16x13 , 13 gram ) en een nieuwe drukveer

Kosten ook niet zoveel , en zijn het proberen waard.

Alsnog bedankt !

gr. Robin


p.s. Mocht je nog ideeen hebben , feel free to post ;)
 
Zo was ik weer om te laten weten hoe het is afgelopen :) .

Afgelopen vrijdag ben ik stad en land afgelopen voor de benodigde materialen.

Bij diverse winkels in Utrecht en omstreken geweest

Enkel verklaarden zij mij voor gek toen ik vroeg om 13 grams rolletjes.

"Heb je een motorscooter ? ( blijkbaar zitten ze daar ook in ) " , nou nee dus :|.

En iedereen zij hetzelfde : "Er hoort standaard 9 gram in te zitten , dus laat maar lekker zitten"

Zo gezegd zo gedaan.

Ook had niemand een drukveer op voorraad , laat staan de juiste sterkte / merk.

Vervolgens ben ik via via , uitgekomen bij Dat zit wel snor ( voorheen Matton )

Daar heen geweest , en gevraagd voor een drukveer.

Toen kreeg ik een roze / paarse drukveer mee :?

Maar goed , je weet niet beter ( en neem aan dat zij expert zijn op snorscooter gebied )

En de drukveer mee genomen en vervolgens geprobeerd s'avond te monteren

Na veel gevloek en gebanjer ( Moer van de poulie zat muurvast ) , veer weten los te krijgen.

Wat schetst mijn verbazing :

De nieuwe veer is 2 keer zo lang , en een stuk smaller als degene die er in zat :L

Kortom ik was er niks mee opgeschoten , en het zo maar gelaten tot de volgende dag.

Volgende dag terug gegaan , en uitgelegt ( + de hele poulie / koppeling bende meegenomen )

Hier werd mij verteld , dat er geen standaard drukveer in zat.

En het dus klopte dat hij voor geen meter reed ( gaar , scooter liep wel altijd goed )

Nieuwe drukveer meegekregen ( Top Performance + 16 % ) , deze past wel gelukkig ( stond voor gilera / piaggio op :? ).

Men beweerde dus dat het hiermee zou zijn opgelost.

Daarna weer gemonteerd.

En wat een verrassing , dat ding komt helemaal niet van zijn plek af :mad:

Vervolgens weer de hele boel losgehaalt ( en ondertussen had ik er flink de bale van ).

De Hele koppelings troep weer stijf gevloekt , opnieuw ingevet ( genoeg vet voor de komende 5 jaar ) en een halve bus wd-40 ertussen gespoten

Niet letterlijk , maar goed gesmeerd in ieder geval :p

Gemonteerd , om vervolgens proef te rijden.

Ja ja je raad het nooit.

Niks aan de hand :?

Ding loopt weer net zoals voorheen , en klimt snel naar zijn top.

Dus of het demonteren van de koppeling / poulie genoeg was om de boel weer in orde te krijgen , ik weet het niet.

Want bij eerdere demontage had ik ook alles goed ingevet en in gespoten.

Maar het belangrijkste is dus , de scooter loopt weer goed ( tot op heden , laten we het afkloppen :p ).

Toch wil ik jullie nog bedanken voor de hulp ! :winner:

gr Robin
 
Back
Top