Peugeot Speedfight 4 4takt Euro 4 stottert en hapert vanaf dag 1

ScreamerHS

New Member
Hi,

Ik heb een vraag over mijn nieuwe Speedfight 4 4Takt Euro 4 scooter.

Deze heb ik Augustus 2021 spikplinternieuw gekocht bij de dealer, nu slechts 600KM mee gereden. Dat ding hapert en stottert vanaf dag 1 en ze kunnen het niet vinden, dat ze uiteindelijk zeggen dat bijna alle Euro 4 scooters zo rijden.

Tijdens de aanschaf heb ik extra betaald zodat deze ontgrenst werd met een begrenzer en afstandbediening. Zo eentje waarbij je de knop moet indrukken voordat je gaat rijden om te ontgrenzen. Nou hij rijd zwaar beroert, hij rijd het beste als ik 2/4 of 3/4 van het gas open houd, maar dan stottert hij nog steeds maar minder dan vol gas. Als ik vol gas rij vanaf stilstand rijd ie iets van 50km, half gas gaat ie iets harder. Ik heb nooit met originele afstelling gereden dus geen idee of het ook zo beroerd was.

Zover ik weet hebben ze alleen de varioring verwijderd, rolletjes vervangen en de software afgesteld. De ECU is orgineel. De topsnelheid is iets van 57km en dan met moeite. Voor de rest is hij helemaal orgineel. Ik had gevraagd om een Malossi Multivar of soortgelijk van Polini maar dat gaat helaas niet met mijn type scooter omdat deze van bouwjaar 2021 is. De variobus is 21mm terwijl de andere scooters 19 of 20mm hebben had ik begrepen. Hij had enkele geprobeerd maar niets past, helaas...

Je merkt dat hij echt inhoud tijdens het rijden, en dat is elke 2-3 seconden weer anders. Dan gaat ie weer wat harder, dan weer langzamer, je hoort het ook aan het geluid van de uitlaat, dat is elke keer anders. Het lijkt beter te gaan als ik dus gas terugneem en vasthoud op de helft. Zie het ook op de KM teller. Je ziet deze netjes optellen en als hij zo'n dip/stotter heeft staat hij langer op die waarde (digitaal dashboard en KM teller).

Hij is nu 3 keer terug geweest waarvan de langste tijd 2 maanden (!!) bij de dealer gestaan heeft. Ik had hem toen net een maand in bezit. Resultaat, precies zelfde.
Nu krijg ik iedere keer te horen dat Euro 4 scooters niet goed zijn en dit dus bijna allemaal hebben (haperen en stotteren) en dat ze niets kunnen doen. Klopt dit? En is deze scooter echt niet harder te krijgen? Wellicht omdat het bouwjaar zo nieuw is dat ik niets kan vinden?

Ben gewend om minimaal 70-75 te rijden (verschillende 2-takt'en gehad) dit is echt waardeloos.
Iemand nog ideeën waar ze naar kunnen kijken?

Ik hoor het graag. Ben erg teleurgesteld.

Marco
 

Attachments

  • BADD53D2EB5A4FDE8475DB682D5944361024.jpg
    BADD53D2EB5A4FDE8475DB682D5944361024.jpg
    389.2 KB · Views: 7
Last edited:
Advertisement - register to remove this

er is weinig voor een peugot euro 4 4 takt blok geloof ik, zelfd als een aerox 4 takt, en het vergelijken met 2 takt moet je los laten, een ontgrenste 2 takt en verder orgineel ging all 80, bij een 4 takt moet je aardig wat erin stoppen wil je dit behalen
 
Je mag blij zijn als je 65 - 68 km op je teller kan halen.
Post automatically merged:

Als je vlak in de buurt woont van Zaandam moet je het eens bij allbike proberen. Schijnen erg veel verstand van euro 3 en 4 te hebben.

Eigenlijk zou jou dealer het moeten oplossen.. Anders ergens anders proberen misschien (moet je wel een adresje weten waar je zeker weet dat ze 100% verstand van hebben.
 
Ik denk dat die dealer toch iets niet goed doet of niet weet wat hij doet.
Spreek met hem af dat je naar een andere toe gaat en hem na laat kijken.
Zou dan ook naar Alibike in Zaandam gaan.
Is het te ver weg kan je ook de scooter in een busje zetten en hem brengen.
Zou wel eerst bellen en een afspraak maken.
 
Ik heb gewoon garantie, net enkele maanden oud dus wil niet zelf gaan sleutelen. Woon in Alphen aan den Rijn, Zandam is iets van 45 km verder maar geen bus dus dat is lastig.

Was meer de vraag wat het zou kunnen zijn. Benzine/lucht verhouding? Alles is computer gestuurd tegenwoordig.
En was benieuwd of andere 4 takt EURO 4 rijders hetzelfde ervaren. Als ik de winkel mag geloven heeft 80% dit.
 
Tuurlijk heb je nog garantie.. Maar die verkoper gaat je nooit verder helpen wegens zijn lage technische kennis. Of je moet van de koop afzien omdat hij je geen deugelijke machine kan leveren die wel goed werkt naar jou zin.

Als je een B rijbewijs hebt of iemand in je omgeving kan je ook wel een Bus huren voor 1 dag..

Ik denk zelf dat hij na half gas en hoger waarschijnlijk iets te rijk staat afgesteld (vandaar het gestotter) en dan gaat hij ook inhouden op vermogen.

Je kan het probleem alleen verhelpen door:

1. Mechanisch de hoofdsproeier laten vervangen / aanpassen (als dit een ECS systeem is) Als het injectie is kan dit alleen maar bijregeld worden in de software van de ECU.

2. Als het ECS is zal die ook via de ECU anders afgesteld moeten worden.
 
Van een nieuwe scooter mag je verwachten dat deze probleemloos functioneert.
Wanneer de scooter niet voldoet aan de verwachtingen, dient de dealer dit op te lossen.
Als dit niet naar behoren gebeurt, dan kan je de dealer in gebreke stellen.
Dan geef je de verkopende partij nog 1x de kans om ALLES in orde te maken.
Nog niet goed?
Dan kan je de koop ontbinden, maar hier zitten wel regels aan vast.
Dit is bij wet geregeld.
Lees via onderstaande link wat de rechten/plichten zijn van de koper/verkoper.
Voor alle duidelijkheid:
NOOIT zelf gaan sleutelen en/of aanpassingen aanbrengen.
Want dan verspeel je sowieso de garantie en je rechten...
Hij is nu 3 keer terug geweest waarvan de langste tijd 2 maanden (!!) bij de dealer gestaan heeft.
Dan ben je al erg geduldig geweest en heb je de dealer alle kans gegeven om tot een oplossing te komen.
Nu krijg ik iedere keer te horen dat Euro 4 scooters niet goed zijn en dit dus bijna allemaal hebben (haperen en stotteren) en dat ze niets kunnen doen.
Klinkklare onzin!!!
Een NIEUWE scooter hoort gewoon soepel te rijden...

Eventueel de rechtsbijstandsverzekering inschakelen.

Zou het er niet bij laten zitten als ik jou was.
 
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ook nieuw gekocht in 2021. Ook 2x terug geweest krijg em hetzelfde terug als ik em gebracht heb. Ook streetfight 4.
 
Weet niet of dat je de mogelijkheid hebt.. Anders ermee naar Allbike gaan in zaandam.. Die heeft best wel evaring met die nieuwe systemen.
 
Van een heeeeel lang verhaal maak ik hem even kort. In de weer geweest met rechtsbijstand omdat ze gewoon niet wouden helpen en hij is bij een officiele Peugeot dealer geweest.

Sinds een week is het probleem opgelost. De begrenzer die ze hadden ingebouwd was niet voor mijn model scooter. Het was voor een oudere generatie Speedfight 4, die van voor 2021 en dit was bevestigd door Begrenzer.nl. De begrenzer is er uitgehaald, ECU terug naar fabrieksinstellingen en probleem is opgelost. Hij was eerder nog nooit hoog in zijn toeren gekomen door al dat gestotter en gehaper, maar wat rijd hij nu heerlijk!
Het bleek ook dat ze de aarde niet goed hadden aangesloten. Ze hadden de aarde op het frame geplaatst, maar omdat deze gepoedercoat is, maakt hij niet echt goed contact dus die hebben ze nu een stukje opgeschuurd zodat het staal zichtbaar is, dat zal ook geholpen hebben denk ik.
Post automatically merged:

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ook nieuw gekocht in 2021. Ook 2x terug geweest krijg em hetzelfde terug als ik em gebracht heb. Ook streetfight 4.
Als je ook een begrenzer ingebouwd hebt, grote kans dat het verkeerde type is wat ze ingebouwd hebben.
Ik had zelf ook contact gezocht met Begrenzer.nl (via Whatsapp, daarna aan de telefoon). Hele aardige gasten. Hij wist direct dat het mijn scooter betrof en waar ik deze gekocht had en vertelde dus direct dat het de verkeerde begrenzer was. De winkel wist het ook, maar had hem toch zo uitgeleverd.....
 
Thanx voor de Feedback , echter heb ik het idee dat het over een Snor Scooter gaat.
Ow geen idee, de mijne is een brom, met geel plaatje :)
Hij rijd nu 54km/u. Ik twijfel om hem nogmaals op te voeren bij een officiele Peugeot dealer maar dan de juiste begrenzer. Best veel geld voor weinig snelheid extra....
 
mijn dochter rijd met een peugeot speedfight 4 a klasse(4takt) en deze rijd momenteel 30km/u bestaat er soms een mogelijkheid om deze sneller te laten rijden tot 40-45 km/u Alvast bedankt
 
Back
Top