peugeot speedfight 3 knipperlicht en harder lopen

DawntayS

New Member
Goedendag iedereen.
Ik heb dus een peugeot speedfight 3. Een tijdje geleden had ik problemen met de electriciteit in de scooter. ik heb toen wat contactspray in de contactboom gesprayed. vanaf dat moment doet mijn knipperlicht het niet meer, qua hij knippert niet meer. ook al heb ik het contact niet aan gaat het licht zelf wel aan, maar knippert hij niet. vanaf dit moment loopt mijn accu ook leeg en moet ik deze iedere 3 weken met een lader opladen. ik denk zelf dat het het relais is. Klopt dit? zo ja, waar is deze precies geloceerd in de scooter en welke moet ik precies halen.

Verder had ik nog een vraag hoe ik hem wat harder kan laten lopen, met name wat harder optrekken. Ik heb de ring eruit gehaald wat ervoor zorgt dat hij nu 65 loopt.
 
Advertisement - register to remove this

ook al heb ik het contact niet aan gaat het licht zelf wel aan, maar knippert hij niet.
Ik snap deze zin niet helemaal.
Begrijp ik het goed dat je, je knipperlichten ook kunt bedienen ook al staat je scooter niet op contact?
Doet de claxon en remlicht het dan ook?

Zo ja, lijkt me dit een probleem met je contactslot en omdat alles onder spanning blijft staan loopt waaschijnlijk ook langzaam je accu leeg.

Dus begin eens met het meten van de accuspanning bij uitgeschakelde motor, bij staionair draaiende motor en bij draaiende motor met verhoogd toerental.

Het niet knipperen maar continue branden van je knipperlichten kan dus meerdere oorzaken hebben namelijk:

  1. Accuspanning te laag door een lekstroom, een zwakke accu of een slecht ladende spanningsregelaar.
  2. Defect knipperrelais.
  3. Hoge weerstand in de bedrading.
  4. Led-lampjes gemonteerd op een knipperrelais voor gloeilampjes.
Het knipperrelais bij de speedfight 3 zit in je cockpit verwerkt dus dit wordt een dure, maar er is een andere mogelijkheid.

Eerst maar eens meten en dan conclusies trekken en daarna oplossingen bedenken.
 
Ik snap deze zin niet helemaal.
Begrijp ik het goed dat je, je knipperlichten ook kunt bedienen ook al staat je scooter niet op contact?
Doet de claxon en remlicht het dan ook?

Zo ja, lijkt me dit een probleem met je contactslot en omdat alles onder spanning blijft staan loopt waaschijnlijk ook langzaam je accu leeg.

Dus begin eens met het meten van de accuspanning bij uitgeschakelde motor, bij staionair draaiende motor en bij draaiende motor met verhoogd toerental.

Het niet knipperen maar continue branden van je knipperlichten kan dus meerdere oorzaken hebben namelijk:

  1. Accuspanning te laag door een lekstroom, een zwakke accu of een slecht ladende spanningsregelaar.
  2. Defect knipperrelais.
  3. Hoge weerstand in de bedrading.
  4. Led-lampjes gemonteerd op een knipperrelais voor gloeilampjes.
Het knipperrelais bij de speedfight 3 zit in je cockpit verwerkt dus dit wordt een dure, maar er is een andere mogelijkheid.

Eerst maar eens meten en dan conclusies trekken en daarna oplossingen bedenken.
Ik kan de knipperlichten inderdaad bedienen als het contact niet aan staat, dan knipperen de lichten niet, ze branden alleen. Verder doen de claxon en remlicht het dan niet. ook de startmotor en de koplamp doen het dan niet, deze gaan het pas doen als ik het contact aan zet. Verder heb ik er een nieuwe accu in gezet. Ik had hiervoor een project scooter die ik niet aan de praat kreeg, maar had hier wel een nieuwe accu voor gehaald. deze heb ik dus in de speedfight 3 gezet.
 
ik heb toen wat contactspray in de contactboom gesprayed.
Contactspray is voor contacten niet voor kabelbomen !
Waar heb je deze contactspray gespoten en ligt daar misschien iets bloot qua bedrading?
Heb je al eens geprobeerd deze plek even droog te maken met een doekje?

Hoelang heb je die scooter al en is er iets veranderd aan de kabelboom?
Je hebt er een accu in gezet van een andere scooter zitten hiervan de plus en de min-aansluitingen op dezelfde plaats en zijn deze momenteel met de juiste polarisatie aangesloten?

Knipperlichten mogen niet oplichten als het contactslot uit staat.

Meet de spanning eens tussen de groene en de zwarte draad bij je cockpitconnector als het contactslot uitgeschakeld is.

Anders even de lekstroom meten van je accu terwijl het contactslot uit staat, hieronder een link naar een stukje tekst hoe je dit het beste doet.
Met dank aan @Bulldog .

https://scooterforum.net/resources/meetmethode-voor-het-opsporen-van-kortsluiting-en-lekstroom.257/
 
Contactspray is voor contacten niet voor kabelbomen !
Waar heb je deze contactspray gespoten en ligt daar misschien iets bloot qua bedrading?
Heb je al eens geprobeerd deze plek even droog te maken met een doekje?

Hoelang heb je die scooter al en is er iets veranderd aan de kabelboom?
Je hebt er een accu in gezet van een andere scooter zitten hiervan de plus en de min-aansluitingen op dezelfde plaats en zijn deze momenteel met de juiste polarisatie aangesloten?

Knipperlichten mogen niet oplichten als het contactslot uit staat.

Meet de spanning eens tussen de groene en de zwarte draad bij je cockpitconnector als het contactslot uitgeschakeld is.

Anders even de lekstroom meten van je accu terwijl het contactslot uit staat, hieronder een link naar een stukje tekst hoe je dit het beste doet.
Met dank aan @Bulldog .

https://scooterforum.net/resources/meetmethode-voor-het-opsporen-van-kortsluiting-en-lekstroom.257/
dankuwel voor deze informatie. ik heb de contactspray in de aansluiting van de kabelboom gespoten. deze zit achter de voor kap verstopt bij de speedfight 3. ik heb het dus wel in een contact gespoten. Verder is de scooter in 2015 gemaakt en ik heb hem sinds 2021. de plus en min zijn goed aangesloten.

Nou had ik een idee. wat als ik een schakelaar op de plus draad doe. Tuurlijk is dit niet professioneel maar in theorie zorgt dit ervoor dat de accu niet meer leegloopt. Dan doet mijn knipperlicht het uiteraard nog niet maar deze zet ik tegenwoordig gewoon handmatig aan en uit.
 
Back
Top