Peugeot Speedfight 3 4takt afvoeren

Kyokushinkai

New Member
Hallo allemaal ,

Ik wil mezelf gelijk even voorstellen want ik heb mezelf vandaag aangemeld op het forum.

Mijn naam is John en ik kom uit Dordrecht en mijn hobby's zijn Kyokushin karate en sleutelen aan oude lichte Honda brommers/ motoren de zogenaamde M series dus bijvoorbeeld Honda MBX ,MTX MT,MB dus wel enigszins ervaring ! Ik ben sinds Zaterdag bezitter van een Speedfight 3 bromscooter 4takt. Nu is de bedoeling dat ik er een snorscooter van wil maken voor mijn vriendin. Nu rijd de scooter 58 km op de teller en 53 km op de gps volgens de vorige eigenaar.

Mijn vraag is nu hoe krijg ik deze scooter nu zo goed mogelijk rijdend naar 25 km ? Het liefste dan ook nog zonder een verstopte begrenzer.

Ik hoop op jullie expertise want scooters is helemaal nieuw voor me hahaha !

Alvast bedankt ,

Groet John
 
Advertisement - register to remove this

John,

ik kan je er niet bij helpen maar we weet toch dat er een helmplicht komt voor snor scooters/brommers.
Nu nog een goeie brommer naar snor te brengen en volgend jaar constateren dat je scooter als snor, niks meer waard is omdat niemand meer een snor wil hebben en ze massaal op de markt worden gedumpt.
Waarom zou je dan nog een snor willen rijden als je toch een helm moet dragen???

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/05/28/helmplicht-voor-alle-snorfietsers
 
John,

ik kan je er niet bij helpen maar we weet toch dat er een helmplicht komt voor snor scooters/brommers.
Nu nog een goeie brommer naar snor te brengen en volgend jaar constateren dat je scooter als snor, niks meer waard is omdat niemand meer een snor wil hebben en ze massaal op de markt worden gedumpt.
Waarom zou je dan nog een snor willen rijden als je toch een helm moet dragen???

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/05/28/helmplicht-voor-alle-snorfietsers
Hoi Sparky ,

Als eerste bedankt voor je reactie uiteraard.

Het gaat er om dat zij op het fietspad wil blijven rijden omdat ze het op de autoweg te druk vind.
Zoals ik begreep kan dit gewoon toch maar dan alleen met een helmplicht. Corrigeer me ook als dit niet zo is dan weet ik dat ook !

Als het rijden op het fietspad hetzelfde blijft dan hou ik me nog steeds van harte aanbevolen voor tips om de scooter langzamer te laten rijden ...

Groet John
 
Ik kan nergens vinden dat snorfietsen in de toekomst op de rijbaan moeten gaan rijden.
Behalve in delen van Amsterdam daar moet je met de snorfiets blijkbaar nu al een helm op en op de rijbaan rijden.
Maar ja, dat is Amsterdam, of dit in de rest van Nederland ook het geval wordt, is koffiedik kijken.

https://www.amsterdam.nl/snorfiets-rijbaan/#h63845ba4-f67a-46f1-b462-3c164537ab0c

Persoonlijk vind ik het gevaarlijk met de snorfiets op de rijbaan te rijden, het snelheidsverschil tussen de snorfiets en auto's is dan nog groter dan bij de bromfiets al het geval is.
Ik zou persoonlijk liever zien dat men strenger handhaaft op snorfietsen die de boel verbruien en veel te snel rijden.
Ik ze dagelijks, snorfietsen die 50+ rijden op het fietspad, zonder helm.
Mijn menig: Eerste keer een WOK, tweede keer een pakje.

Ik hoop dat iemand op dit forum je kan helpen en precies kan aangeven wat nou precies het verschil is tussen de snor- en bromversie van jullie Speedfight 3, anders even bij de Peugeot dealer informeren en de onderdelen daar ook kopen.
 
Nogmaals bedankt Sparky ,

Niemand verder die mij kan helpen om deze Speedfight 3 brom in snelheid te verlagen om een 25 km versie te krijgen ?

Groet John
 
Het grootste verschil is de CDI.
Momenteel zit er een 45 km/u CDI geplaatst in de bromscooter..
Deze vervangen voor een 25 km/u CDI is een goede eerste!

Zeer waarschijnlijk moet je dan ook nog een zgn. varioring plaatsen over de glijbus van de vario om de snelheid verder te beperken.
 
Het grootste verschil is de CDI.
Momenteel zit er een 45 km/u CDI geplaatst in de bromscooter..
Deze vervangen voor een 25 km/u CDI is een goede eerste!

Zeer waarschijnlijk moet je dan ook nog een zgn. varioring plaatsen over de glijbus van de vario om de snelheid verder te beperken.
Floris bedankt voor je reactie dit bevestigd inderdaad mijn gedachten het blokkeren van de CDI en sowieso iets met de aandrijving. Ik ga er achter aan om het te proberen !

Dit word ter zijner tijd vervolgd ....

Bedankt groet ,

John
 
Je kan de scooter ook gewoon bij de dealer langzamer laten maken.. Die weet ongeveer wel wat eraan gedaan moet worden..

Alleen CDI vervangen en vario ring kom je er niet mee weg. Je moet namelijk ook de benzine afstelling geheel aanpassen, een brom rijd sneller dus ook meer brandstof nodig.

Zo kan de koppeling ook anders afgesteld staan bij een snor (zitten meestal heel veel zwaardere rolletjes in en lichtere trekveren dan bij een brom model het geval is.

Daarnaast kan de uitlaat en vertanding ook nog eens anders zijn..
En raadzaam is als je de sproeier gaat aanpassen een CO meting moet laten doen.. Kan je zien of hij zuinig is afgesteld of anders misschien teveel gaat gebruiken.

Maar het was allemaal wat makkelijker geweest als je een snor scooter had gekocht.
 
Je kan de scooter ook gewoon bij de dealer langzamer laten maken.. Die weet ongeveer wel wat eraan gedaan moet worden..

Alleen CDI vervangen en vario ring kom je er niet mee weg. Je moet namelijk ook de benzine afstelling geheel aanpassen, een brom rijd sneller dus ook meer brandstof nodig.

Zo kan de koppeling ook anders afgesteld staan bij een snor (zitten meestal heel veel zwaardere rolletjes in en lichtere trekveren dan bij een brom model het geval is.

Daarnaast kan de uitlaat en vertanding ook nog eens anders zijn..
En raadzaam is als je de sproeier gaat aanpassen een CO meting moet laten doen.. Kan je zien of hij zuinig is afgesteld of anders misschien teveel gaat gebruiken.

Maar het was allemaal wat makkelijker geweest als je een snor scooter had gekocht.

Klopt helemaal niks van wat je zegt!

Je bent in de war met de oudere 4 takt blokken....
Koppeling en vertanding..!? Iets meer info is wel gewenst i.p.v. ouderwets gezwetst

Maar het was allemaal wat makkelijker geweest als je een snor scooter had gekocht.

Je praat in de verleden tijd!
Graag relevante info plaatsen i.p.v. zomaar wat te gaan blaten!!
 
Last edited:
Dacht je dan dat de trekveren van een snor koppeling het zelfde zijn als van een brom?

Omdat een snor scooter langzamer van ze plaats moet komen (vanwege de lage snelheid) zal de koppeling gewoon sneller op lagere toeren moeten aangrijpen.. Een brom model heeft gewoon meer vermogen om ermee van start te vertrekken en kan daardoor ook wat meer toeren door laten.

Betreft de sproeier, als je bijvoorbeeld een injectie hebt moet die gewoon via de ecu terug word gesteld (de settings die een snor model ook gebruikt)

Vertanding is niet altijd zeker of dat deze korter is als bij een brom.. Vroeger was dat zeker wel het geval.. Maar bij 4takt zit er volgens mij altijd al een wat kortere vertanding in.

Verder mag je ook wel je toon iets gematiger maken.. Want ik ben geen debiel waar je tegen `praat`
 
De (maat) sproeier en (het gewicht v/d) rollen, net zoals de drukveer en trekveren zijn gewoon identiek aan elkaar!
Enige wat afwijkt is de CDI en de (begrenzer) ring...
Injectie of het ECS systeem zit ook niet op deze types van Peugeot, dus is met een normale CV carb.

En ik heb nergens gezegd (of gesuggereerd) dat je een debiel bent!
Je slaat gewoon de plank een beetje mis in deze..
Motorblokken onder dit type, is de: XSP37GMA-2 van de fabrikant Sym/Sangyang.

Waar jij aan refereert zijn de XS1P37QMA(-2) motorblokken welke eveneens afkomstig zijn van de fabrikant Sym/Sangyang.
 
Mannen bedankt ik ga er deze week aan beginnen dan heb ik een warm sleutelhok tot mijn beschikking is echt niet fijn zo in de kou.

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte ,

Groet John
 
Back
Top