Peugeot Speedfight 2 probleem met optrekken

SmokeGrass

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een nieuwe scooter gekocht en was benieuwd of iemand mij zou kunnen helpen.

Het is een Peugeot Speedfight 2 2008 AC, varioplaat is er uit en een andere uitlaat namelijk Bidalot S3R.
Volgens mij zijn de trekveren origineel en de drukveer ook.
Scooter rijdt ongeveer 80/85 km/h maar als ik optrek komt hij nauwelijks van zijn plaats af, vanaf 20 km/h dan gaat hij in een keer door naar de 80/85
Wat kan ik hier nog aan doen dat de scooter gelijk goed optrekt?
 
Advertisement - register to remove this

Trekveren horen bij zo`n uitlaat eigenlijk niet meer standaard te zijn..

Zelfs in het verleden kreeg ik trekveren bij een tecnigas next uitlaat op peugeot..

En de drukveer aanpassen naar 7% een originele drukveer is met een aftermarket uitlaat te slap.. Merk vooral dat hij niet doorloopt en op plekken blijft hangen.
 
Merken hanteren meestal de zelfde waardes zo ongeveer..

Alleen de kleur codering is wel anders..

Even uit de lucht gegrepen voorbeeld..

Bij malossi is de veer wit, bij polini zilver, en zo kan het bij metrakit of een ander merk weer paars of zwart zijn..

Vooral goed opletten wat je aanschaft. De ene zegt 7% en de andere weer 1000rpm
 
Ikzelf heb goeie ervaringen met de volgende trekveertjes malossi zilver deze voorkwamen mijn dip voor de 20 je kan ook eerst de gele proberen deze in samenwerking met de standaard drukveer doen het prima
Tip: maak alles meteen.ff lekker schoon schuur de koppelingschoenen even op met schuurpapier huis fftjes licht opschuren aan de binnenkant en vet./ stofvrij maken smeer met wd40 of dunlop multispray even t gedeelte wat over elkaar glijdt spiebaan naald/lagertjes etc etc
PAS OP : Niet te veel want als tijdens het rijden de schoenen vettig worden en de binnenkant van t koppelingshuis waar deze schoenen aangrijpen (contact maken,) dan trekt de scooter helemaal niet meer.
 
Ikzelf heb goeie ervaringen met de volgende trekveertjes malossi zilver deze voorkwamen mijn dip voor de 20 je kan ook eerst de gele proberen deze in samenwerking met de standaard drukveer doen het prima
Tip: maak alles meteen.ff lekker schoon schuur de koppelingschoenen even op met schuurpapier huis fftjes licht opschuren aan de binnenkant en vet./ stofvrij maken smeer met wd40 of dunlop multispray even t gedeelte wat over elkaar glijdt spiebaan naald/lagertjes etc etc
PAS OP : Niet te veel want als tijdens het rijden de schoenen vettig worden en de binnenkant van t koppelingshuis waar deze schoenen aangrijpen (contact maken,) dan trekt de scooter helemaal niet meer.
Hallo mag ik jou wat vragen?
nu dat ik toch bezig ben kan jij mij vertellen of ik hier wat aan heb voor de scooter van me zoon
-Koppeling Polini Speedclutch 3G For Race
-Variateurset Polini Hi Speed
-Koppelingshuis Polini Speed Bell GY6
heb ik hier wat aan ?
 
nu dat ik toch bezig ben kan jij mij vertellen of ik hier wat aan heb voor de scooter van me zoon
-Koppeling Polini Speedclutch 3G For Race
-Variateurset Polini Hi Speed
-Koppelingshuis Polini Speed Bell GY6
heb ik hier wat aan ?



Wat is het nut van de polini speedclutch 3G for race op een standaard setup, even als het koppelings huis polini speed bell gy6??

Als je wilt aangeven wat je precies van plan bent, kan ik wel vertellen of het geld wel waard is of niet.
Het koppelings huis zou ik zelf alleen aanschaffen als de originele helemaal blauw is aangelopen.. anders is het zonder van het geld.

Een race koppeling heb je pas nodig bij een setup (welke jij dus niet gaat gebruiken) waarbij de originele koppeling te zwaar is of je te weinig afstellings mogelijkheid hebt en of de schoentjes meer te lijden krijgen.

Anders beter gewoon de originele koppeling voorzien van strakkere trekveren, (feitelijk bereik je daar precies hetzelfde mee en hoef je geen onnodig geld over de balk te gooien ( ergens voor betalen waar je in de praktijk niks van gaat merken)

En soms is een race koppeling zelfs nog te licht voor een standaard achtige setup, en krijg je de boel daardoor niet goed afgesteld.
 
Zoals eurokit al heeft gezegd Keep it simple gewoon de orginele koppeling met standaard drukveer en alleen de trekveertjes doen een setje van malossi kosten rond een 10tje en goede kwaliteit koppelingschoentjes kan ik je wel aanraden die lange goedkope grijze dingen heeft helemaal geen zin omdat ie toch alleen maar op de korte bovenkant van de koppelingschoentjes aangrijpt in het koppelingshuis
Nog 1 tipje wat de meeste mensen nalaten is goed de roller kamertjes van de vario zo schoon en zo glad mogenlijk te krijgen klein beetje teflon in de kamertjes spuiten en geloof me je vario en je rollertjez vliegen veel mooier en soepeler je vario in de rondte
Ook zou ik gewoon een orginele peugeot snaar gebruiken gebruik je een ander moet je kijken of ie mooi gelijk loopt met de variobus steekt ie dr overheen dan moet je m shimmen ringetje dr tussen plaatsen doe je dit niet ligt je,snaar al hoger in,de vario wat je kan vergelijken met in de 2e versnelling weg willen rijden van een schakel brommer of auto minder trekkracht
Kortom hoe soepeler hoe krachtiger en betere performance tussen de vario en de koppeling vergeet niet dit is een samenspel is van wat gewoon goed en soepel moet lopen ik vergelijk t altijd maar met een roestige ketting op een fiets dan trap je je t lazurus en dat fietst ook voor geen meter toch ????
 
Last edited:
vario-geleiders-polini-universeel-voor-50cc.0fb5c4.png(De Hoekjes waar Eurokit het over heeft )



Zijn dus de kunstof variogeleiders die dr voor zorgen dat het voorste vario gedeelte waar de rolletjes in geplaatst zijn soepel en geleidelijk tenopzichten van de achterste varioplaat naar buiten en naar binnen worden geleid.
Tip: Ook deze kan je even bewerken met dun laagje teflon en de randen waar ze overheen gaan van variohuis zo goed en glad mogenlijk schoonmaken.
 
Last edited:
Hallo mag ik jou wat vragen?
nu dat ik toch bezig ben kan jij mij vertellen of ik hier wat aan heb voor de scooter van me zoon
-Koppeling Polini Speedclutch 3G For Race
-Variateurset Polini Hi Speed
-Koppelingshuis Polini Speed Bell GY6
heb ik hier wat aan ?

Koppelings gedeelte zou ik lekker standaard houden tenzij je met zoveel vermogen gaat rijden het standaard spul stuk zou gaan, je hebt er meer aan om je centen in trekveertjes of een andere drukveer te steken en proberen.

Je vario rijdt ik zelf ook mee, heel erg blij mee, niet heeul nodig mss maar veranderd het karakter van je scoot, de standaard rollebanen van peugeot zijn nogal hoekig en de Hi Speed verloopt mooi soepel, heb dan een 70cc met sito uitlaat waar het vermogen plots opkomt door korte powerband en je een klap in de rug kreeg na net het gas net open te hebben zeg maar, kan ik nu gewoon ontspannen rijden, luistert precies naar hoeveel gas je geeft en vermogen naar het achterwiel komt, trekt ook merkbaar harder op in een gelijker toerental en lijkt zelfs met vaste snelheid in lager toerantal te rijden als standaard vario (een bezuiniging op langetermijn in mijn geval dan :p)
 
Goedemiddag allemaal. Mijn naam is Salvatore. (48 jaar) Ik ben eigenaar van een Peugeot Speedfight 2 uit bouwjaar 01-2008. Het probleem is dat hij na het monteren van een 50 cc Airsail T6 cilinder met hoge compressie kopvlak en een koppeling van een GY6 niet wil optrekken van 0 naar 20 km per uur. Een maal op toeren trekt hij hartstikke goed door naar 60. (Harder heb ik vandaag nog niet gereden.)
Vandaag ander luchtfilterelement geprobeerd. Geprobeerd met en zonder luchtbegrenzer voor het filter. *M,n kamaraad heeft vanmorgen de orginele Airsal zuiger gewisseld voor ene van 20 gram lichter. Ook dit maakt geen verschil. Zou het kunnen dat de veren in die GY6 niet geschikt zijn ?
 
Heb met m,n kamaraad Marcel overlegt. Deze adviseerde lichtere rollen. (Dus 5 gram ipv 7 gram) en andere drekveertjes in de koppeling. Ik ga nu de carterkap monteren en proefrijden
Post automatically merged:

Conclusie. 5 gram rollen zijn veel te licht. Trekt wel maar maakt geen snelheid. Gewisseld voor 7 gram wat ok is. Dip vanuit stilstand blijft en lijkt op carburateurprobleem
Iemand tips ?
 
Last edited:
Goedemorgen beste, Heer Trabairie. Hoe gaat het met u ? Ik las juist u commentaar. Bedankt ! Ik heb enige tijd geleden de orginele Gunther carburateur verruild voor een imitatie van M2 Treading. Bij deze kan ik inderdaad de gasnaaldstand aanpassen. (Bij de oude was dit vast) Ik heb het juist gedaan en ga na de koffie proefrijden
 
Juist proefrit gemaakt met gasnaald in hoogste stand. (Dus veer-plaatje laag). Motor komt warm helemaal niet op toeren. Blijft hangen op 30 km per uur en is niet af te stellen met de mengselschroef. Zo meteel de Gasnaald in laagste stand plaatsen en nog eens rijden.
 
Beste mensen. Goedemiddag. Hoe gaat het met jullie ? Met mij Salvatore redelijk. Frustratie is redelijk hoog opgelopen nu ik m,n Peugeot niet goed krijg. Vandaag weer een paar uur bezig geweest. Stand gasnaald maakt niks uit bij het weinige vermogen dat de motor nu onderin levert. Heb de Bougie vervangen van NGK BRP 7 HS naar BPR 8 met lange elektrode. Een vers en (Meer) open luchtfilterelement geplaatst. Als ik het Deksel van het luchtfilter er af haal levert de motor wel vermogen. Zeker midden en hoog toeren makend op de standaart. Compressie heb ik zeker voldoende. Zal ik nu de aanvoerpijp van het luchtfilter uitfreezen zodat er aan de voorkant 1 groot vierkant gat is in plaats van 2 gaten ?
 
Goedenmiddag beste Salvatore met mij gaat het prima ik hoop met jou ook , buiten dit kleine ongenoegen van je carburateur . Welke hoofdsproeier heb je erin zitten ? En welke zat er in je oude carb . En meestal is de middenstand van de gasnaald correct. Dit euvel heb ik ook een keer gehad met mijn grande retro met een gy6 . Toen was de oorzaak een imitatie keihin carb . De oude was na 2 jaar stilstand met E5 benz vanbinnen helemaal aan gevreten. Ook een imitatie gekocht , Van alles geprobeerd en toen op slot een originele keihin gekocht en was gelijk goed , hierin zat een hoofdsproeier 85 , deze laten zitten en rij nu al een jaar en 3000 km naar volle tevredenheid.
 
Hallo beste Heer. Trabiarie. Goedenavond. Hoe gaat het met u ? Met mij goed. Mijn frustratie is wat gedaald na een bezoek aan mijn kameraad Marcel. Hij gaf me nog een tip: De stationair sproeier uit de orginele Guntner Carburateur in de nieuwe imitatie Carburateur plaatsen. Dan zou ik de Gasnaaldstand weer in het midden willen plaatsen (Orgineel zo u ook verteld). Nu weet ik juist niet of ik nu hoofdsproeier 70 of 72 zal plaatsen. (70 is orgineel voor peugeot speedfight met orginele cilinder en kop))
 
Back
Top