PEUGEOT SPEEDAKE

devanton

Well-Known Member
Goedemorgen,

Ik ben nieuw in scooterland. Heb van een kennis een Peugeot Speedake gekregen waar ik voor de aardigheid een beetje aan wil sleutelen om te zien of ik er een beetje gang in kan krijgen.
Bouwjaar is overigens 1995, loopt redelijk goed, startmotor, accu en dergelijke zijn niet in gebruik resp. niet aanwezig.
Ik ben me wat aan het orienteren op de diverse fora maar het probleem begint al met het feit dat ik verschillende benamingen zie en ik niet weet of dit nu hetzelfde is.
Bijvoorbeeld : Speedake en Buxi is dat hetzelfde? Ik heb wel op het carter gekeken en het blok is een FB1 type.
Dan, waar zit de variobegrenzer of hoe ziet zoiets eruit?
(Weet niet eens of er wel 1 in zit).
Er zit een 49 of 50 cc cylinder op en een standaard carburateur.
Wie zijn betrouwbare leveranciers om onderdelen bij te bestellen en welke merken zijn goed en betrouwbaar om het vermogen (topsnelheid alsmede het koppel) te verhogen ?

Bedankt alvast voor de informatie.
 
Advertisement - register to remove this

Goedemorgen,
Bijvoorbeeld : Speedake en Buxi is dat hetzelfde? Ik heb wel op het carter gekeken en het blok is een FB1 type.
Dan, waar zit de variobegrenzer of hoe ziet zoiets eruit?
(Weet niet eens of er wel 1 in zit).
Er zit een 49 of 50 cc cylinder op en een standaard carburateur.
Wie zijn betrouwbare leveranciers om onderdelen bij te bestellen en welke merken zijn goed en betrouwbaar om het vermogen (topsnelheid alsmede het koppel) te verhogen ?

Bedankt alvast voor de informatie.


Hier een peugeot buxy: http://img.2dehands.nl/f/view/60870465-peugeot-buxy-rs-goede-staat.jpg
Hier een peugeot Speedake: http://47.img.v4.skyrock.net/475/speedfight3/pics/224846767_small.jpg
De verschillen tussen deze scooter zijn slechts optisch. Het motoblok is hetzelfde. Eigenlijk zo goed als alle peugeot scooters met een vertikaal blok hebben hetzelfde blok er onder hangen. Zo heb ik momenteel een blok van een viva city eronder (moet ik wel ophanging een beetje aanpassen).
er zit gewoon een 49ccm cilinder op (word 50cc genoemd). En de carburateur is een guntner 12 mm. Topsnelheid van peugeot is al redelijn hoog als de begrenzers er uit zijn (een goeie 90 op de teller) Koppel van het peugeot blok is ook een van de beste. Ook is het een makkelijk blok om aan te werken vooral bij een speedake, zijkap eraf en je kan aan het blok werken. Voor de rest zijn ze begrend met een vario plaat en een prop in de uitlaat. Betrouwbare leverancier is vooral je dealer als je nog niet echt bekend bent met een webshop...

Hoop dat je vragen hiermee zijn beantwoord ;)
 
Bedankt.
Er zit een Laseruitlaat op, zit daar ook een begrenzer in ?
Waar zit die varioplaat? Ik heb : krukas, vulring, ding met rollen erin, tandriem, nog een schuine plaat die de andere helft van de voorste "poelie"vormt. Zit die varioplaat daar ergens tussen ofzo?
De pijpjes uit het luchtfilter zijn inmiddels ook verwijderd.
 
Die zit op de vario geschroeft (ding met rollen erin) pijpjes gewon weer terug doen in je luchtfilter, dat heeft toch geen nut. Ook in de laser zit inderdaad een begranzer als het goed is
 
Nogmaals dank, maar dan denk ik dat misschien de originele vario er niet meer in zit.
Er zit niets aan of op wat er afgeschroefd kan worden.
Het is een halve poelie met aan de achterzijde de ruimte voor de 6 rollen, 3 rubberen hoekjes en een plaatje dat zorgt dat de rollen er niet uitvallen.
Dan nog een laatste vraag, valt nog niet mee zo'n scooter, zit de begrenzer van zo'n uitlaat in de uitlaat zelf of in het losse dempergedeelte dat er achterop geschroefd zit (het gedeelte dat weer naar voren wijst?).
Weet je overigens ook hoeveel olie (SEA 10 neem ik aan) er in de voorvork (UPSD SHOWA) moet?
 
Nogmaals dank, maar dan denk ik dat misschien de originele vario er niet meer in zit.
Er zit niets aan of op wat er afgeschroefd kan worden.
Het is een halve poelie met aan de achterzijde de ruimte voor de 6 rollen, 3 rubberen hoekjes en een plaatje dat zorgt dat de rollen er niet uitvallen.
Dan nog een laatste vraag, valt nog niet mee zo'n scooter, zit de begrenzer van zo'n uitlaat in de uitlaat zelf of in het losse dempergedeelte dat er achterop geschroefd zit (het gedeelte dat weer naar voren wijst?).
Weet je overigens ook hoeveel olie (SEA 10 neem ik aan) er in de voorvork (UPSD SHOWA) moet?


Die plaat wat de rolletjes bij elkaar houd is juist ge begrenzer ;)

en de uitlaat is meestal begrensd bij het punt waar hij op de cilinder word gemonteerd.

Vorkolie ben ik neit bekend mee :)
 
Sorry voor mijn lompheid, maar als ik die plaat eruit laat, alsmede de 3 rubber hoekjes, dan vallen de rolletjes eruit, zal toch ook de bedoeling niet zijn, lijkt me. Ik zal nog eens kijken maar volgens mij moet iets die rollen toch in elk geval axiaal ten opzichte van de krukas op hun plek houden. Dat ze vrij moeten kunnen bewegen snap ik maar als ik die plaat verwijder zit alleen de dikke rand van de krukas erachter en vraag ik me zelfs af of die wel dik genoeg is om te zorgen dat de rollen in hun "huisjes" blijven...?
 
Sorry voor mijn lompheid, maar als ik die plaat eruit laat, alsmede de 3 rubber hoekjes, dan vallen de rolletjes eruit, zal toch ook de bedoeling niet zijn, lijkt me. Ik zal nog eens kijken maar volgens mij moet iets die rollen toch in elk geval axiaal ten opzichte van de krukas op hun plek houden. Dat ze vrij moeten kunnen bewegen snap ik maar als ik die plaat verwijder zit alleen de dikke rand van de krukas erachter en vraag ik me zelfs af of die wel dik genoeg is om te zorgen dat de rollen in hun "huisjes" blijven...?


Zelf heb ik het allemaal aangesloten zonder de atributen die aande vario zaten geschroeft. En die springen er dus niet uit. Werkt tot op heden nog altijd prima.

Die plaat met die rubbers of plasticje moet natuurlijk blijven zitten ;)
 
Op de plaats van de 3 gaatjes, waar de rode pijlen naartoe wijzen, zit origineel een plaatje opgeschroeft. Dit is de zogenaamde varioplaat van peugeot. Dit is dus de vario begrenzing.

237ku0.jpg
 
Ok, Die geschroefde plaat zit er niet op. (Zitten ook geen gaatjes in het huis hiervoor dus zal idd de originele vario wel niet zijn).
Ik heb via SEARCH ook geprobeerd te zien wat een richtlijn is voor het gewicht van de rollen. Kom er niet mee uit.
Nu zitten er 3 in van 7 gram en 3 van 7,5 gram. (om en om).
Betekent zwaarder harder trekken of juist een hogere top of geen van beiden?
 
Maakt niets uit, hij hoort gewoon continu op het beste toerental te draaien dan heb je de hoogste trekkracht en waarschijnlijk ook nog de hoogste snelheid. Ik heb er ook een andere vario in gezet en hier zitten die gaatjes ook niet meer in, maar in plaats van die varioplaat als begrenzer kan ik er een varioring in zetten maar dat doe ik natuurlijk niet. Dit is een ring die over je glijbus zit geschoven.
 
Ok, Die geschroefde plaat zit er niet op. (Zitten ook geen gaatjes in het huis hiervoor dus zal idd de originele vario wel niet zijn).
Ik heb via SEARCH ook geprobeerd te zien wat een richtlijn is voor het gewicht van de rollen. Kom er niet mee uit.
Nu zitten er 3 in van 7 gram en 3 van 7,5 gram. (om en om).
Betekent zwaarder harder trekken of juist een hogere top of geen van beiden?

Volgens mij is dat afwisselen niet echt de bedoeling. :+

Lichtere rollen betekenen over het algemeen harder trekken, maar mindere top. Zwaarder betekent juist minder trekken, maar wel hogere top.
 
Ok, ik zal eens een paar verschillende setjes rollen kopen om te zien wat er gebeurt dan.
Zijn carterhelften van dit type overigens makkelijk te vinden ? Het is allemaal een beetje "versleuteld" qua schroefdraad en dergelijke dus denk ik er eigenlijk over om gewoon vanaf de grond opnieuw op te bouwen zodat ik ook zeker weet dat alles heel is (en hopelijk blijft maar dat is een ander verhaal).
 
Ok, ik zal eens een paar verschillende setjes rollen kopen om te zien wat er gebeurt dan.
Zijn carterhelften van dit type overigens makkelijk te vinden ? Het is allemaal een beetje "versleuteld" qua schroefdraad en dergelijke dus denk ik er eigenlijk over om gewoon vanaf de grond opnieuw op te bouwen zodat ik ook zeker weet dat alles heel is (en hopelijk blijft maar dat is een ander verhaal).

Hierbij een quote van Lodyx. Dit heeft bij mij erg geholpen met afstellen, waarsch. heb jij er ook wat aan. +ralf+

Lodyx said:
Wat een antwoord..

Trekveertjes bepalen bij welk toerental je koppeling aangrijpt en dus je achterwiel gaat draaien en je dus gaat rijden. Hier heb je dus alleen vanuit stilstand mee te maken.
Sterkere trekveertjes = rijdt pas bij een hoger toerental weg
Slappere trekveertjes = rijdt bij een lager toerental al weg

De drukveer geeft tegendruk voor je vario, zodat je blok zijn toerental vast kan houden. Hoe hoog dat toerental is bepaal je met de rollen in je vario.
Sterkere drukveer = langer hetzelfde toerental
Slappere drukveer = drukveer is eerder (ver) ingedrukt, dus scooter zal eerder in toeren stijgen

Lichtere rollen = hoger toerental
Zwaardere rollen = lager toerental

Je blok (carb/cil/uitlaat) geeft bij een bepaald toerental de meeste power af (daarop dus afstellen met rollen). Je doel met afstellen is zorgen dat je bij dat toerental wegrijdt (afstellen met trekveertjes), en dat dat toerental dan zo lang mogelijk vastgehouden wordt (afstellen met drukveer), omdat je dan het maximale vermogen uit je blok haalt.

Als je een "terugloper" onder je scooter gooit kan het ook nog zijn dat je een maatje of twee groter in sproeier moet
 
Volgens mij is dat afwisselen niet echt de bedoeling. :+

Lichtere rollen betekenen over het algemeen harder trekken, maar mindere top. Zwaarder betekent juist minder trekken, maar wel hogere top.

Dit is dus de grootste fabel die in scooterland bestaat!!!!! Die regel gaat alleen op voor mensen die aan het geluid van hun scooter beoordelen hoe hij optrekt 8P en voor mensen die niet kunnen afstellen (stappen van 3gram maken met de rollen bijv). Als je dit gelooft snap je gewoon het hele variomatic verhaal niet.

En als de rolletjes netjes om en om zitten kan dat weinig kwaad. Als ze vierkante zijden vertonen kan je bij aanschaf van nieuwe rollen wel beter in 1x het goede gewicht kopen (7,25gr dus), maar het kan zo geen kwaad.

Edit: zie die quote van een andere post van mij, twee posts boven deze. Er is 1 correcte afstelling voor de onderdelen die nu op je scooter zitten, die moet je zien te vinden, punt. Alle andere afstellingen kunnen wel sneller lijken te gaan (meer toeren maakt meer lawaai veel mensen DENKEN dat ze dan sneller optrekken, is dus onzin) maar doen het niet :)

Als je de begrenzers uit je scooter gehaald hebt en hem goed afgesteld is dan zal je al een aardige trekkracht en top moeten hebben. Wil je meer dan kan je gaan kijken naar een laagtoerig 70cc cilindertje. Deze geeft een stuk meer koppel cq trekkracht dan je originele cilinder (50cc), maar zal niet al te veel meer topsnelheid geven.
 
Last edited:
Bedankt Lodyx,

Heb alles een rustig in elkaar gezet gisteren, heb geen begenzer inde (Laser) uitlaat kunnen ontdekken, stukje gereden en even een iets groter sproeiertje erin gezet ivm ontbrkeen gasreactie en het resultaat :
- Start direkt en blijft mooi stationair lopen
- Reageert redelijk vlot met wegrijden (dus de trekveertjes zijn zeker niet te slap)
- Trekt goed en netjes door tot aan de top (volgens de teller en een auto achter me, zo rond de 80 km.
(Zal wel 70 of zo in het echt zijn maar ik vind het wel goed zo voor woon-werk verkeer.)

Ik ga nu ergens een blok opsnorren om vanaf nul helemaal op te bouwen en voor de fun zo snel mogelijk te maken. Tegen die tijd meld ik me weer. (Men zou toch wijzer moeten zijn als men 50 is maar ja, je moet wat te knoeien hebben).
 
Bedankt Lodyx,

Heb alles een rustig in elkaar gezet gisteren, heb geen begenzer inde (Laser) uitlaat kunnen ontdekken, stukje gereden en even een iets groter sproeiertje erin gezet ivm ontbrkeen gasreactie en het resultaat :
- Start direkt en blijft mooi stationair lopen
- Reageert redelijk vlot met wegrijden (dus de trekveertjes zijn zeker niet te slap)
- Trekt goed en netjes door tot aan de top (volgens de teller en een auto achter me, zo rond de 80 km.
(Zal wel 70 of zo in het echt zijn maar ik vind het wel goed zo voor woon-werk verkeer.)

Ik ga nu ergens een blok opsnorren om vanaf nul helemaal op te bouwen en voor de fun zo snel mogelijk te maken. Tegen die tijd meld ik me weer. (Men zou toch wijzer moeten zijn als men 50 is maar ja, je moet wat te knoeien hebben).


Teller @ auto klopt wel zal op de teller van de scooter een 90 zijn
 
Back
Top