Peugeot New Vivacity benzineslang loopt langzaam leeg bij stilstand

Pootpotter

Well-Known Member
Ik heb een New Vivacity 2-takt uit 2011. Ik ben de 1e eigenaar. Heeft nu zo'n 13000 gelopen.
Ik heb al een paar jaar het probleem dat wanneer de scooter een week stilstaat hij daarna slecht start.
De scooterexpert waar deze in onderhoud is zei dat het benzine terugloopt naar de tank en dus hebben we een terugslagklep geplaatst.
Omdat het toch slecht weer is en ik de scooter niet gebruik heb ik onderzoek gedaan. Het blijkt dat de benzineslang helemaal leeg is na stilstand van ca. een week.
Als ik de scooter ga starten dan moet dus eerst de benzine helemaal van het pompje naar de carburateur alvorens hij wil starten.
Daarna zijn er geen problemen meer, maar het starten is dan altijd zo irritant.
Kan het gewoon verdampen of is er een lek? Ik zie geen lekkage. Ik heb de benzineslang vervangen en ook de slangenklemmen allemaal vernieuwd.
Vorig jaar is de carburateur gereinigd.
Wat kan ik als eerste onderzoeken?
 
Advertisement - register to remove this

De brommerboer gaf aan dat de benzine terug de tank in loopt wat prima zou kunnen verklaren dat de slang leeg is. Heb je dit eigenlijk al uitgesloten? Dat kan ik namelijk nergens terugvinden in je verhaal. Puur omdat er een klep geplaatst is wil niet zeggen dat het ook werkt. Meten is weten.
En anders denk ik toch aan een lekkage.
 
Dit is een bekend probleem dat die slecht start..

Dit komt omdat jij waarschijnlijk nog het oude type Paioli opvoer pomp gebruikt.. Die schijnen dat probleem te hebben dat de benzine terug loopt.

En dit probleem is al verholpen door er een andere opvoer pomp erop te monteren van het merk Taiyo giken. Dan is die terugslagklep ook helemaal niet meer nodig.

Dus je scooter heeft een reeds bestaand probleem dat nooit eerder is opgelost.

Ik heb hier overigens al rekening mee gehouden bij het opbouwen van mijn speedfight 3.. Gelijk die nieuwere versie pomp erop gedaan.


Dit is wat iemand op een ander forum erover zei:

Het is al een oudje qua probleem v.w.b. de brandstofpompen.
Dacht dat dit in de 2e helft van 2011 aan de kaak gesteld en ook opgelost is/was!

Er waren toen der tijd klachten bekend over het slecht starten/wegrijden van de Peugeot New Vivacity en Speedfight 3.
Na onderzoek/controle is gebleken dat dit veroorzaakt werd door slecht werkende brandstofpompen.

Op de New Viva en Speedfight 3 werden brandstofpompen van het merk Paioli gemonteerd.
Doordat de brandstofpomp hoger dan de brandstoftank gemonteerd zit loopt de brandstof bij stilstand terug in de tank omdat de terugslagklep niet goed functioneert. Dit veroorzaakte startproblemen omdat de pomp moeite heeft de
brandstof weer omhoog te pompen.

Peugeot monteert vanaf die datum op de productielijn een andere brandstofpomp van het merk Tayogiken.
Deze pomp presteert beter onder verschillende omstandigheden en functioneert ook beter als de scooter langere tijd stilstaat
 
De scooterexpert waar deze in onderhoud is zei dat het benzine terugloopt naar de tank en dus hebben we een terugslagklep geplaatst.
Lijkt me dat als een benzinepompje in de reverse richting lekt en de benzine terug in de lager gelegen tank loopt, de opbrengst van het pompje ook niet meer is wat hij moet zijn.

Een terugslagklep plaatsen voorkomt weliswaar dat de benzine misschien niet meer terug de tank in loopt maar zorgt wel voor een nog mindere opbrengst omdat het pompje nu ook het drukverlies over de terugslagklep moet overwinden.

Vooral bij het starten is het relatieve toerental van de motor dus erg laag en de geproduceerde onderdruk dus ook, heb je dan een lekkend pompje met weinig opbrengst dat ook nog eens tegengewerkt wordt door het drukverlies van een terugslagklepje zal het lang duren voordat de carburateur echt benzine vordert naar de cilinder denk ik zo.
 
Probleem zit het erin dat de paioli pomp anders gemonteerd zit en dus redelijk wat hoger zit dan de brandstof tank.

Een terug slag klepje erbij plaatsen is wel leuk, maar verhelpt het probleem niet over een langere tijd.

Zou gewoon de modificatie toepassen van de andere pomp en het andere bracket en de problemen zijn voor goed uit de lucht.
 
Kan iemand me vertellen of dit het juiste type brandstofpomp is?
 

Attachments

  • Screenshot_20210626-112539_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20210626-112539_Marktplaats.jpg
    77.8 KB · Views: 11
  • Screenshot_20210626-112549_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20210626-112549_Marktplaats.jpg
    74.9 KB · Views: 7
  • Screenshot_20210626-112558_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20210626-112558_Marktplaats.jpg
    70.4 KB · Views: 6
  • Screenshot_20210626-112606_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20210626-112606_Marktplaats.jpg
    71.8 KB · Views: 8
Ja dat is de nieuwere versie

Die oude is van paioli

Voor dat nieuwe type heb je wel een ander bracket voor nodig.

$_86.JPG


Dit is de oude pomp met het oude bracket.

Deze de nieuwe:

7876767-jpg.60172
 
Hier nog een foto van het nieuwe bracket

s-l1600.jpg


Deze zit ook op 4takt.


Ik kan je erbij vermelden dat die nieuwe pompjes ook gebruikt worden bij de yamaha buiten boord moteren.. Dus het is niet een specifiek peugeot origineel onderdeel. Maar een off-the-shelf-part..

Als je goed zoekt kan je ze onder de 100 euro vinden.
 
Last edited:
Hier nog een foto van het nieuwe bracket

s-l1600.jpg


Deze zit ook op 4takt.


Ik kan je erbij vermelden dat die nieuwe pompjes ook gebruikt worden bij de yamaha buiten boord moteren.. Dus het is niet een specifiek peugeot origineel onderdeel. Maar een off-the-shelf-part..

Als je goed zoekt kan je ze onder de 100 euro vinden.

Denk je dat onderstaand imitatie ook goed is?


 
Die benzine pomp wilde ik eerst ook kopen.. Toen ik er achter kwam dat de afbeelding niet de juiste zou zijn.

Voor 23euro koop jij geen taiyo giken voor.. Deze benzine pomp is gewoon een blanko cheap chinees merk.

De taiyo giken is een betrouwbare benzine pomp... Op zicht gaat alles wel een keer kapot.. Maar de taiyo giken zal betrouwbaarder zijn.
Voor 23 euro kan je niet voor op de eerste rang zitten.. Als betrouwbaarheid belangrijk is zou ik er zelf niet op besparen..
Je zit er niet erop te wachten dat onderweg ineens je no-name benzine pomp niks meer doet en je moet gaan lopen..
Zou het persoonlijk niet doen.

Als je even op mijn scooter project pagina kijkt kan je waarschijnlijk wel vinden waar je die taiyo giken goedkoper kan krijgen.
 
Die benzine pomp wilde ik eerst ook kopen.. Toen ik er achter kwam dat de afbeelding niet de juiste zou zijn.

Voor 23euro koop jij geen taiyo giken voor.. Deze benzine pomp is gewoon een blanko cheap chinees merk.

De taiyo giken is een betrouwbare benzine pomp... Op zicht gaat alles wel een keer kapot.. Maar de taiyo giken zal betrouwbaarder zijn.
Voor 23 euro kan je niet voor op de eerste rang zitten.. Als betrouwbaarheid belangrijk is zou ik er zelf niet op besparen..
Je zit er niet erop te wachten dat onderweg ineens je no-name benzine pomp niks meer doet en je moet gaan lopen..
Zou het persoonlijk niet doen.

Als je even op mijn scooter project pagina kijkt kan je waarschijnlijk wel vinden waar je die taiyo giken goedkoper kan krijgen.
Bedankt voor je bericht. Ik zal eens kijken of ik een goedkope kan vinden via jouw scooter project pagina.
 
Ik zal trouwens eerst eens checken of ik wel zo'n oude pomp in mijn Vivacity heb zitten. Ik ben er maar gewoon vanuit gegaan dat er een verkeerde in zit.

Aangezien je de eerste eigenaar bent had de dealer jou op de hoogte moeten stellen dat de pomp wissel noodzakelijk is.
Er is wel een maar...., het kan ook zijn dat de dealer dit van tevoren vervangen heeft. Dus voor dat jij deze Viv aankocht.
De dealer krijgt/kreeg sowieso alles vergoed van Peugeot Nederland via de garantieclaim, en nieuwe pompen en montagebeugels werden dan ook onmiddellijk toe/nagezonden.

Maar dit probleem heb je dus al enkele jaren naar wat ik lees, was dit al aan de gang in de garantieperiode zelf of?
Probleem wel kenbaar gemaakt aan de dealer tijdens 1 van de beurtjes van de scooter?
(kan ook zijn dat de huidige/nieuwe brandstofslang simpelweg iets te lang is)

Maar goed, eerst even checken wat er in zit is het verstandigst!
 
Last edited:
Aangezien je de eerste eigenaar bent had de dealer jou op de hoogte moeten stellen dat de pomp wissel noodzakelijk is.
Er is wel een maar...., het kan ook zijn dat de dealer dit van tevoren vervangen heeft. Dus voor dat jij deze Viv aankocht.
De dealer krijgt/kreeg sowieso alles vergoed van Peugeot Nederland via de garantieclaim, en nieuwe pompen en montagebeugels werden dan ook onmiddellijk toe/nagezonden.

Maar dit probleem heb je dus al enkele jaren naar wat ik lees, was dit al aan de gang in de garantieperiode zelf of?
Probleem wel kenbaar gemaakt aan de dealer tijdens 1 van de beurtjes van de scooter?
(kan ook zijn dat de huidige/nieuwe brandstofslang simpelweg iets te lang is)

Maar goed, eerst even checken wat er in zit is het verstandigst!
Het slecht starten niet echt, maar ze kregen hem wel heel moeilijk afgeregeld. Na de 1e beurt was hij zo afgesteld dat wanneer ik stil ging staan dan sloeg hij af. Ik dus terug en toen heeft hij hem weer afgesteld dat hij niet afsloeg, maar mooi rijden was er niet bij. Het is op plankgas of niet, daartussen was hij gewoon schokkerig. Nog steeds trouwens.
Daarna ben ik daar niet meer geweest, maar bij een andere scooter-expert. Die heeft de terugslagklep aanbevolen.
 
Aangezien je de eerste eigenaar bent had de dealer jou op de hoogte moeten stellen dat de pomp wissel noodzakelijk is.
Er is wel een maar...., het kan ook zijn dat de dealer dit van tevoren vervangen heeft. Dus voor dat jij deze Viv aankocht.
De dealer krijgt/kreeg sowieso alles vergoed van Peugeot Nederland via de garantieclaim, en nieuwe pompen en montagebeugels werden dan ook onmiddellijk toe/nagezonden.

Maar dit probleem heb je dus al enkele jaren naar wat ik lees, was dit al aan de gang in de garantieperiode zelf of?
Probleem wel kenbaar gemaakt aan de dealer tijdens 1 van de beurtjes van de scooter?
(kan ook zijn dat de huidige/nieuwe brandstofslang simpelweg iets te lang is)

Maar goed, eerst even checken wat er in zit is het verstandigst!
Zolang je de standaard stukjes brandstof slang gebruikt zou dit niet aan de orde moeten zijn.
 
Aangezien je de eerste eigenaar bent had de dealer jou op de hoogte moeten stellen dat de pomp wissel noodzakelijk is.
Er is wel een maar...., het kan ook zijn dat de dealer dit van tevoren vervangen heeft. Dus voor dat jij deze Viv aankocht.
De dealer krijgt/kreeg sowieso alles vergoed van Peugeot Nederland via de garantieclaim, en nieuwe pompen en montagebeugels werden dan ook onmiddellijk toe/nagezonden.

Maar dit probleem heb je dus al enkele jaren naar wat ik lees, was dit al aan de gang in de garantieperiode zelf of?
Probleem wel kenbaar gemaakt aan de dealer tijdens 1 van de beurtjes van de scooter?
(kan ook zijn dat de huidige/nieuwe brandstofslang simpelweg iets te lang is)

Maar goed, eerst even checken wat er in zit is het verstandigst!
Eindelijk heb ik gekeken wat er in zit voor pomp en het is het oude, verkeerde type.
Nu kan ik weer verder met de aanschaf van de nieuwe pomp. Nog even zoeken hoe en waar de nieuwe bracket moet, want ik begrijp dat deze een stuk lager komt.
 

Attachments

  • 20220223_202415.jpg
    20220223_202415.jpg
    86.5 KB · Views: 7
  • 20220223_202427.jpg
    20220223_202427.jpg
    201 KB · Views: 7
  • 20220223_202500.jpg
    20220223_202500.jpg
    153.9 KB · Views: 6
Dacht dat je deze al vervangen had. Dat vervangen is een karweitje van niks. Zou meteen ook die brandstof slang erbij vervangen.

Als je de pomp het bracket en slang hebt wijst het zich van zelf alles zo uit.

Je kan ook op de exploded view kijken op www.easyparts.nl bij de originele onderdelen.

Bracket is hier te bestellen en kost ongeveer 4 euro:


Nummer 19.
 
Dacht dat je deze al vervangen had. Dat vervangen is een karweitje van niks. Zou meteen ook die brandstof slang erbij vervangen.

Als je de pomp het bracket en slang hebt wijst het zich van zelf alles zo uit.

Je kan ook op de exploded view kijken op www.easyparts.nl bij de originele onderdelen.

Bracket is hier te bestellen en kost ongeveer 4 euro:


Nummer 19.
Ik bestel de bracket en de benzineslang 5/6 -470. Betekenen die getallen dat ze 5 tot 6 mm zijn en een lengte hebben van 470mm ?
 
Back
Top