Peugeot Ludix valt uit.

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Peugeot Ludix One 2006
Km stand: 158298 km
Aanpassingen:
- Vorige eigenaar had hem 11 jaar in bezit en had in die 11 jaar een nieuwe uitlaat erop gezet.
- Nieuwe bougie
- Tweedehands luchtfilter, een dichte versie wel, zou hem open moeten breken om schoon te maken.
- Ijzeren vlotterbakje van de Fox erop gemonteerd.
- Nieuwe vlotterpakking gemonteerd.

Na een lange tijd niet aan de scooter te hebben gezeten en toch wel een goed grote topic de vorige keer te hebben gemaakt, leek het me handiger om een nieuwe te maken.

De Ludix start nu wel! Het was een kwestie van vlotterbak vervangen(zat een scheur in, waardoor die vanuit elk gaatje en de scheur zelf bleef lekken). Ik heb er nu een ijzeren vlotterbak opzitten van een Peugeot Fox, voelt iets fijner aan dan een zwart plastic vlotterbakkie, staat ook iets mooier. Daarnaast stond de basis afstelling van de carb ook allang niet meer goed en was door al het lekken niet eens genoeg benzine over om te starten. Opeenstapeling van simpele problemen die je toch dieper het bos in laten kijken dan nodig is.

Maar ik kom tegen een nieuw probleem aan. De scooter kickt na 1 keer aan en blijft ongeveer 5 seconden lopen, daarna begint hij langzaam uit te vallen.

Als ik nog voordat hij uitgaat gas geef, blijft hij gassen maar na het loslaten valt hij uit.

Naja, ik denk, kwestie van stationair afstellen, dus ik geef de schroef een halve draai. En het achterwiel rijdt vervolgens hard uit zichzelf.

Kwart slag terug gedraaid en kwam weer precies uit op de situatie aan het begin, hij viel op den duur weer uit.

Dus ik denk, weer ff terug naar de tweede situatie, en in plaats van dat hij weer hele hoge toeren maakt valt hij gewoon weer uit na verloop van tijd.

Toen heb ik hem de stationair bijna tegen de max ingedraaid, hij loopt hoge toeren en daarna normaal, dit wisselt af.

Heb ik hem maximaal ingedraaid, gaat hij aan en vervolgens weer uit alsof ik hem stationair juist verder zou moeten draaien, terwijl hij al zijn max heeft bereikt.

Het is constant een andere positie wanneer hij voor langere tijd stationair blijft lopen en uit gaat, de ene keer doet hij dat bij een kwart slag verder, de andere keer een kwart slag terug, zet ik hem vervolgens een kwart slag verder gaat hij een stuk sneller uit of een stuk langer stationair voordat hij uit gaat. Ik weet het niet.

Er zat van origine een verstopte sproeier 49 in, aangezien deze niet met luchtdruk open te krijgen was zit er nu een sproeier 50 in.

Je kan er wel kleine stukjes op rijden zolang je maar gas blijft geven, maar op den duur valt hij ook uit tijdens het gas geven.

De accu is kapot en we dachten dat het misschien daaraan lag, we hebben toen met kabels de accu verbonden met de accu van mijn auto en het resultaat bleef hetzelfde. We zijn nog van plan de accu te vervangen maar we willen hem eerst gewoon rijdend kunnen krijgen voordat we hem compleet gaan restaureren. We starten hem daarom ook met de kickstart.

Daarnaast lijkt het ook dat als ik stop met gassen, hij nog 2 seconden diezelfde snelheid vasthoudt in plaats van gelijk te minderen.

De bougie geeft een mooie vonk.

Wie o wie zou mij kunnen helpen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Nog even een foto gemaakt van de bougie. Voor het geval dat iemand deze nodig zal hebben?

Heb gehoord dat deze koffiebruin moet zijn? Lijkt mij iets aan de donkere kant maar ook weer niet zwart?
 

Attachments

  • 3AB81B2E-0A25-44F9-B340-675514A5F67F.jpeg
    3AB81B2E-0A25-44F9-B340-675514A5F67F.jpeg
    85 KB · Views: 46

Zo klinkt de scooter nu.

Nu heb ik een zwarte bougie en kickt hij niet meer aan.

Ik ga zo eens even de carburateur goed schoonmaken. Daarna even met het luchtfilter eraf proberen.

@Scootdelft had al voorgesteld om een kleinere sproeier te nemen, heb er nu een 50’je inzitten, van origine zat er een 49 in. Hij stelde een 48 voor. Ik ga kijken of ik een kleinere kan vinden.

Ik krijg hem wel gestart als ik gas bijgeef, maar er komt toch een partij rook bij kijken.

Iemand nog suggesties?
 

Attachments

  • 018DA515-2FCF-47B2-A388-F759EF7004C4.jpeg
    018DA515-2FCF-47B2-A388-F759EF7004C4.jpeg
    102.5 KB · Views: 38
Last edited:
Ik heb dat ooit ook gehad met een aerox.

Ik zou eerst even kijken naar je sproeier probeer eerst een grotere of een kleinere.
Ten 2e kan het ook valse lucht zijn dsn moet je even met remreiniger over je spruitstuk en cilinder spuiten.
Ten 3e dat was met de aerox, zat de benzine kraan in de tank verstopt daardoor kreeg hij te weinig benzine en viel hij steeds uit.
 
Ik heb dat ooit ook gehad met een aerox.

Ik zou eerst even kijken naar je sproeier probeer eerst een grotere of een kleinere.
Ten 2e kan het ook valse lucht zijn dsn moet je even met remreiniger over je spruitstuk en cilinder spuiten.
Ten 3e dat was met de aerox, zat de benzine kraan in de tank verstopt daardoor kreeg hij te weinig benzine en viel hij steeds uit.


De bougie is pikzwart, dus ik ga er vanuit dat ik een 48/49 nodig heb in plaats van een hogere, dat ga ik eind deze week proberen.

Bedoel je met overheen spuiten gewoon letterlijk met remreiniger over de buitenkant heen? Zo ja, hoe zou ik dat dan moeten doen voor de cilinder?

Ik vraag me af of de benzinekraan verstopt zit als de bougie pikzwart is?
 
Nou ik vandaag blij die 48 erin monteren. Gaf geen kick, zelfs niet met gas geven, heb de luchtschroefstand afgewisseld tussen 1-1,5-2. Daarna ben ik weer teruggegaan naar de 50, gaf hij ook geen kick met gas geven. Ik ben volledig de draad kwijt wat het probleem nou is. Er komt wel elke keer een beetje rook bij het kicken. Soms wil hij bijna aankicken, maar valt hij weer uit.

Benzine krijgt ie, vlotterbakje is gevuld en het spruitstukje is nat aan de binnenkant.

De bougie blijft zwart.

Ik heb trouwens ook een vettige substantie bij de uitlaat gezien. Maar er vallen geen druppels, kan dit kwaad?

Het spruitstuk heeft hele minieme scheurtjes, deze willen we sowieso vervangen en dan gelijk het hele blokje nalopen van binnen.

Maar heeft iemand misschien een idee waar ik naar kan kijken? Want ik verlies een beetje de hoop. :/
 

Attachments

  • 2C7ADECE-C092-4D5E-ACBF-A4EEC83F3D9F.jpeg
    2C7ADECE-C092-4D5E-ACBF-A4EEC83F3D9F.jpeg
    113 KB · Views: 32
25 km, snorscooter
Hittegraad 7, onlangs vervangen, vonkt mooi.
Accu dient vervangen te worden, maar ik wil hem eerst überhaupt via de kickstart lopend krijgen.


De uitlaat is in ieder geval niet origineel. Maar deed het wel een tijdje voordat hij raar begon te doen volgens de vorige eigenaar. Volgens de vorige eigenaar liep hij opeens niet meer lekker stationair. Hierna heeft de scooter 1 tot 2 jaar stilgestaan.

Waar kan ik zien wat voor uitlaat eronder zit, is er ergens op de uitlaat nummer of iets dergelijks?

Hij lijkt hierop, alleen heeft de bescherming 6 even grote cirkeltjes.
 

Attachments

  • 576D7AAB-DEC6-4359-B43F-AE6F6BD42754.png
    576D7AAB-DEC6-4359-B43F-AE6F6BD42754.png
    141.7 KB · Views: 35
Last edited:
Vanuit de fabriek zit er een NGK BPR-5-HS gemonteerd.
Hittegraad 7 is eigenlijk te koud voor een 25 km scooter waardoor de verbranding niet optimaal is.
Standaard hoofdsproeier is een maat 48 of 49...

De uitlaat is van belang als het een 45 km variant betreft, dan verandert de afstelling van de vario en koppeling.
Maar ik denk dat dat niet het geval is..
Het motorblok maakt gebruik van een I.A.E. systeem wat wil zeggen dat de luchtpomp extra lucht in de uitlaat pompt.
I.c.m. de originele uitlaat zit alles uiteraard aangesloten zoals het hoort.
Een vervangingsuitlaat heeft deze aansluitingen niet en dan vervalt de functie van de luchtpomp.

Maarrrr, veel mensen vergeten om de pomp luchtdicht af te sluiten, hiermee is de kans op valse lucht welke aangezogen wordt
erg groot.
Dat de uitlaat nat wordt van de drap (aan het uiteinde) kan komen door versleten zuigerveren, een te rijke afstelling van de brandstof en/of lucht i.c.m. een verkeerde bougie.
 
Vanuit de fabriek zit er een NGK BPR-5-HS gemonteerd.
Hittegraad 7 is eigenlijk te koud voor een 25 km scooter waardoor de verbranding niet optimaal is.
Standaard hoofdsproeier is een maat 48 of 49...

De uitlaat is van belang als het een 45 km variant betreft, dan verandert de afstelling van de vario en koppeling.
Maar ik denk dat dat niet het geval is..
Het motorblok maakt gebruik van een I.A.E. systeem wat wil zeggen dat de luchtpomp extra lucht in de uitlaat pompt.
I.c.m. de originele uitlaat zit alles uiteraard aangesloten zoals het hoort.
Een vervangingsuitlaat heeft deze aansluitingen niet en dan vervalt de functie van de luchtpomp.

Maarrrr, veel mensen vergeten om de pomp luchtdicht af te sluiten, hiermee is de kans op valse lucht welke aangezogen wordt
erg groot.
Dat de uitlaat nat wordt van de drap (aan het uiteinde) kan komen door versleten zuigerveren, een te rijke afstelling van de brandstof en/of lucht i.c.m. een verkeerde bougie.


Dus je suggereert dat ik de 48 er weer in moet zetten en een NGK 5 bougie moet aanschaffen? Is die bougie dan echt het probleem dat hij niet aan wil gaan? Want ik heb hem wel heel wat keren aangekickt(soms stationair soms alleen met gassen) met een ngk 7 erin.

Verder snap ik je tweede stuk niet, het betreft hier een 25 km variant inderdaad, maar ik snap niet wat je bedoelt met luchtpomp etc, voor zover ik weet heeft mijn Ludix geen luchtpomp, althans, die kan ik niet vinden.

De drap zal denk ik dan komen door een te rijke afstelling, aangezien de bougie ook pikzwart is. Maar als de luchtschroef op 1,5 slag open staat zou de scooter toch gewoon aan moeten gaan? Ongeacht hoe goed/slecht hij stationair loopt.
 
Ik suggereer niets, geef alleen aan wat de standaard maat sproeier is vanuit Peug zelf.
En een hittegraad 7 zit normaliter in de 45 km Ludix en is te koud voor een snor. Maar goed het is geen verplichting uiteraard!

V.w.b. het motorblok:

2RXbV2L.png


Met rood omcirkeld is de luchtpomp, kan zijn dat de vorige eigenaar deze verwijdert heeft!
Maar dat kan ik niet zien hier vandaan dus is het de moeite waard om te controleren.

En als ik me niet vergis heeft jouw uitvoering Ludix met Bj 2006 ook een elektrische choke op de carburateur zitten.
In de koude startfase krijgt de motor dus een veel te rijk mengsel aangeboden waardoor dit soort probs kunnen ontstaan.
Die mooie vonk van de bougie gaat dan uit als een nachtkaarsje voor een open raam!
Het mengsel dooft dan de vonk i.p.v. dat het correct ontbrandt.

Edit: Kijk ook even in het bestand hieronder, gaat weliswaar over de Speedfight 3 maar deze heeft een identiek motorblok aan de Ludix AC.
hittegraad ludix.png

Of via:
 
Last edited:
Aaah hier kan ik echt wat mee, dankjewel!

Ik hoop vandaag/morgen(het is maar hoe je het bekijkt) kijken of er een luchtpomp op zit, ik neem aan van wel aangezien ik geen gat heb gezien onder het spruitstuk. Maar voor de zekerheid kan ik nog wel kijken.

Heb de vorige bougie erbij gepakt, dit was ook een 7, maar ik zal die 5 in mijn achterhoofd houden. Ik wil eerst andere dingen uitsluiten. Ik probeer zoveel mogelijk op de kosten te letten. Ik bedoel niet dat ik weinig tot niks te makken heb, ik heb er veel voor over, maar wil niet dingen kopen die achteraf niet nodig zijn geweest. Maar aangezien er van origine een 5 in zit, ben ik denk ik toch wel geneigd er eentje te kopen.

Als ik het goed begrijp is het handig om eerst te kijken of er een luchtpomp aanwezig is, vervolgens de carburateur zo afstellen dat het mengsel niet te rijk is? Mijn vraag is dan, hoe controleer ik dit, want eenmaal zwart heb ik geen idee hoe ik hem koffiebruin kan krijgen zonder hem stationair te hebben staan.
 
Last edited:
Ik zou ook beginnen met de luchtpomp, als deze nog aanwezig maar niet afgesloten is, is het naadje qua afstellen!
Bovendien zuigt deze ook gewoon vuil aan wat de krukaslagers niet fijn zo vinden, aangezien de slangen en filters foetsie zijn heeft dit een 1e prioriteit! Vervelende is, is dat deze pomp aangedreven wordt door de krukas! Compleet verwijderen komt dus niet veel voor aangezien Peug geen afdekplaatje in het assortiment heeft opgenomen. Men is dus aangewezen op eigen vernuft of Macgyver tactieken helaas. Maar simpel slangetje ertussen zetten met tie-rips en/of klemmetjes is net zo effectief gebleken.

V.w.b. de sproeier kun je rustig maatje 50 laten zitten maar de bougie is toch wel beetje een issue eerlijk gezegd.
Wil je niet op kosten jagen uiteraard maar is toch belangrijk aangezien je Ludix niet opgevoerd is.

Met de carburateur afstellen qua lucht is de basisafstelling 1,5 slag (540 graden).
(uit het boekje: Mixture screw : 1 rev ¼ to 1 rev ½)
Met deze afstelling moet de motor makkelijk kunnen aanslaan, zodra het motorblok goed warm is kun je de luchtschroef langzaam verstellen/draaien naar links of rechts. Als men het juiste punt bereikt heeft zal het toerental flink toenemen.
(doe dit dus alleen als de scooter op de blokstandaard staat zodat het achterwiel vrij kan draaien!)

Om het toerental weer te temperen kun je met de stationairschroef aan de gang...
Weet ff niet uit m'n hoofd wat het stationaire toerental is.. , schat zo tussen de 1.400/1.600 TPM :rolleyes: ??

Edit: Zat net nog even je starttopic door te lezen en daar zag ik dit:

Km stand: 158298 km

Dit moet echter, 15.829,8 km zijn toch zeker?

Voorts zag ik dat je wat verandert hebt aan de carburateur, niet zo veel mis mee hoor maar de gasnaald en positie is ook belangrijk in deze. Las er niets over dus hoop dat je dat niet aangepast hebt!? Kan ook zijn dat ik er overheen gelezen heb hoor..!
 
Last edited:
Ik zou ook beginnen met de luchtpomp, als deze nog aanwezig maar niet afgesloten is, is het naadje qua afstellen!
Bovendien zuigt deze ook gewoon vuil aan wat de krukaslagers niet fijn zo vinden, aangezien de slangen en filters foetsie zijn heeft dit een 1e prioriteit! Vervelende is, is dat deze pomp aangedreven wordt door de krukas! Compleet verwijderen komt dus niet veel voor aangezien Peug geen afdekplaatje in het assortiment heeft opgenomen. Men is dus aangewezen op eigen vernuft of Macgyver tactieken helaas. Maar simpel slangetje ertussen zetten met tie-rips en/of klemmetjes is net zo effectief gebleken.

V.w.b. de sproeier kun je rustig maatje 50 laten zitten maar de bougie is toch wel beetje een issue eerlijk gezegd.
Wil je niet op kosten jagen uiteraard maar is toch belangrijk aangezien je Ludix niet opgevoerd is.

Met de carburateur afstellen qua lucht is de basisafstelling 1,5 slag (540 graden).
(uit het boekje: Mixture screw : 1 rev ¼ to 1 rev ½)
Met deze afstelling moet de motor makkelijk kunnen aanslaan, zodra het motorblok goed warm is kun je de luchtschroef langzaam verstellen/draaien naar links of rechts. Als men het juiste punt bereikt heeft zal het toerental flink toenemen.
(doe dit dus alleen als de scooter op de blokstandaard staat zodat het achterwiel vrij kan draaien!)

Om het toerental weer te temperen kun je met de stationairschroef aan de gang...
Weet ff niet uit m'n hoofd wat het stationaire toerental is.. , schat zo tussen de 1.400/1.600 TPM :rolleyes: ??

Edit: Zat net nog even je starttopic door te lezen en daar zag ik dit:



Dit moet echter, 15.829,8 km zijn toch zeker?

Voorts zag ik dat je wat verandert hebt aan de carburateur, niet zo veel mis mee hoor maar de gasnaald en positie is ook belangrijk in deze. Las er niets over dus hoop dat je dat niet aangepast hebt!? Kan ook zijn dat ik er overheen gelezen heb hoor..!


Er is wel zeker een afdek plaatje beschikbaar om die luchtpomp te verwijderen.. Alleen dat is wel een optie dat je zelf los moet aanschaffen..

Het afdek plaatje is gewoon hetzelfde als van de vivacity sportline 4.. Zit hetzelfde Dell orto pompje op.. En het montage gat in het carter is ook precies hetzelfde..

Alleen vergeet niet. Als dat luchtpompje er niet erop zit, dan heb je een open gat in je carter.. En dan kan je de motor niet eens gestart krijgen.. Dus dat gat moet zoiezo dicht zitten.
 
Sorry, maar aangezien de scooter bij mijn vriend waarmee ik dit project doe staat, kan ik er niet naar kijken voor dinsdagavond. Hij stuurde net wel een bericht dat de Ludix wel opeens in 1x start, maar nu ook zonder gas te geven.

Het is toch echt wisselvallig telkens? Ik begin langzamerhand te denken dat ie alleen bij een hele koude motor wil opstarten. Maarja door alle wisselvalligheden durf ik geen conclusie meer te trekken.
 
Het luchtpompje zit er volgens mij niet op, zie foto, volgens mij is het een afdekplaatje.

Bougie 5 hadden ze niet, dus hebben we een Bougie 6 ingedaan. Maar hij blijft hetzelfde, loopt stationair voor een halve minuut, daarna loopt die stationair/houdt soms een klein beetje in, dan gaat ie haperen, en dan valt ie uit.

Die bougie 6 is de iets lichtere en de bougie 7 is de pikzwarte, heeft die bougie 6 wel een mooie kleur?

Wat nu, ben de draad kwijt.
 

Attachments

  • 0B59D40C-0943-4155-A2E8-77AB5FF36569.jpeg
    0B59D40C-0943-4155-A2E8-77AB5FF36569.jpeg
    168 KB · Views: 40
  • FAB6E17B-782C-4EEC-B837-FB25EF5C593D.jpeg
    FAB6E17B-782C-4EEC-B837-FB25EF5C593D.jpeg
    93.4 KB · Views: 36
Last edited:
Luchtpomp is inderdaad niet meer aanwezig, dit kan men dus afvinken van de checklist.

Er is wel zeker een afdek plaatje beschikbaar om die luchtpomp te verwijderen.. Alleen dat is wel een optie dat je zelf los moet aanschaffen..

@ Eurokit: Blijkbaar toch verkrijgbaar..., wist ik niet man, moet me toch is beter oriënteren in het aanbod :oops:.

Die bougie 6 is de iets lichtere en de bougie 7 is de pikzwarte, heeft die bougie 6 wel een mooie kleur?

@ de Ts: Nee, niet echt..., zie ook:

yMebxe7.png


Het is toch echt wisselvallig telkens? Ik begin langzamerhand te denken dat ie alleen bij een hele koude motor wil opstarten. Maarja door alle wisselvalligheden durf ik geen conclusie meer te trekken.

Daarom juist is het belangrijk om bij het begin te beginnen....
In post #8 gaf ik dit al aan, niet alleen qua vraagstelling maar ook qua afstelling van de Ludix snor.
Huidige kleur van de bougie (warmtegraad 6) zegt op zich al heel wat!
 

Attachments

  • hittegraad.png
    hittegraad.png
    489.4 KB · Views: 31
Nadat de scooter steeds uitviel bij het gas geven heb ik de carburateur bij de garage door een ultrasoonreiniger laten gaan. Dit leek het probleem te hebben verholpen en de scooter trok gewoon netjes op tot de 25 km/h.

Maar na 1-3 minuten rijden blijft hij telkens hangen bij de 10 km/h en moet ik ook weer extra gas geven om de 10 km/h aan te houden.

Ik heb eens geprobeerd gas los te laten als dit probleem zich voordeed, de ene keer viel hij uit en de andere keer had hij veel moeite om te blijven lopen maar is wel gelukt.

Ik denk zelf dat er iets in de brandstoftoevoer niet goed zit en dat dit met een schoonmaakbeurt van de toevoer is verholpen. Maar ik vraag me af of het probleem hier echt zal zitten. Wat denken jullie?
 
Als je de carb laat reinigen, dan was het wellicht een goed idee, om direct nieuwe pakkingen / dichtingen te gebruiken..

Misschien trekt die carb ergens valse lucht vandaan, bij een van de dichtingen.
 
Back
Top